17 ربیع الاول ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع)

17 ربیع الاول ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع)

۱۷ ربیع الاول ولادت حضرت رسول اکرم «ص»

متن درباره ولادت حضرت محمد (ص) : روز 17 ربيع الاول بنابر نظر معروف تاريخ نويسان سال روز ولادت با سعادت نبي مكرم اسلام حضرت محمد «ص» است ،تولد آن حضرت در عام الفيل، ودر سال 570 ميلادي بوده است.

 

به اتفاق علماى شیعه، دراین روز هنگام فجر روز جمعه در مکه معظمه ولادت با سعادت حضرت سید الانبیاء محمد مصطفى «ص» واقع شده است. ولادت آن حضرت با سلطنت انوشیروان عادل مقارن بودو در آن سال اصحاب فیل هلاک شدند.

نام آن حضرت محمد «ص» و کنیه ایشان ابوالقاسم است. نام پدر آن حضرت عبدالله و نام مادر آن حضرت آمنه بنت وهب است.

 

هنگام ولادت حضرت محمد «ص»؛ نور از پیشانى آن حضرت لامع بودو بوى مشک از ایشان ساطع می‌گشت. نورى در آن شب از طرف حجاز ساطع شد ودر تمام عالم منتشر گردید. تخت پادشاهان ساقط شد و همه ی آنان در آن روز لال بودند و نمی‌توانستند سخن بگویند.

 

ملائکه مقرب و ارواح اصفیاء پیامبران در هنگام ولادت آن حضرت حضور یافتند و رضوان خازن بهشت با حوریان نازل شدند و ابریق‌ها و تشت‌ها از طلا و نقره و زمرد بهشت حاضر کردند و براى حضرت آمنه شربت‌ها از بهشت آوردند که او آشامید. آن حضرت را بعد از ولادت به آب‌هاي‌ بهشت غسل دادند و به عطرهاى فردوس خوشبو کردند.

 

تولد حضرت محمد

حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در عام الفیل « سال 570 میلادی » در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود.مورخان شیعه، ولادت پیامبر اکرم را در صبح جمعه‌ي هفدهم ربیع الاول و اکثر علمای اهل سنت، در روز دوازدهم همان ماه می دانند.

 

امام صادق«ع» به نقل از سلمان فارسى فرمود:

پيامبر اكرم«ص»فرمود: خداوند متعال مرا از درخشندگى نور خودش آفريد  نيز امام صادق«ع» فرمود: خداوند متعال خطاب به رسول اكرم«ص»فرمود: «اى محمد! قبل از اين كه آسمان‏ها، زمين، عرش و دريا راخلق كنم. نور تو و على را آفريدم…».

 

ثقه‏ الاسلام كلينى«ره» مى‏ نويسد: امام صادق«ع» فرمود:

«هنگام ولادت‏ حضرت رسول اكرم«ص» فاطمه بنت اسد نزد آمنه «مادر گرامى پيامبر»بود. يكى ازآن دو به ديگرى گفت: آيا مى‏بينى انچه را من‏مى‏بينم؟ديگرى گفت: چه مى‏بينى؟

 

او گفت: اين نور ساطع كه ما بين مشرق ومغرب را فرا گرفته است! در همين حال، ابوطالب«ع» وارد شد و به‏ آن‏ها گفت:

 

چرا در شگفتيد؟ فاطمه بنت اسد ماجرا رابه گفت. ابوطالب به اوگفت: مى‏خواهى بشارتى به تو بدهم؟ او گفت: آرى. ابو طالب گفت:از تو فرزندى به وجود خواهد آمد كه وصى اين نوزاد، خواهد بود .

 

17 ربیع الاول ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع)

 

سیمای محمد«ص»

امام جعفر صادق«ع» فرمود: امام حسن«ع» از دائى‏اش، «هند بن ابى‏هاله‏» كه در توصيف چهره پيامبر«ص» مهارت داشت، در خواست‏ نمود تا سيماى دل آراى خاتم پيامبران«ص» را براى وى توصيف‏ نمايد. هند بن ابى هاله در پاسخ گفت:

 

«رسول خدا«ص» در ديده‏ هابا عظمت مى‏ نمود، در سينه‏ ها مهابتش وجود داشت .قامتش رسا، مويش‏نه پيچيده و نه افتاده، رنگش سفيد و روشن، پيشانيش گشاده،ابروانش پرمو و كمانى و از هم گشاده، در وسط بينى برآمدگى‏ داشت، ريشش انبوه، سياهى چشمش شديد، گونه هايش نرم و كم‏ گوشت.

 

دندان هايش باريك و اندامش معتدل بود. آن حضرت هنگام راه ‏رفتن با وقار حركت مى‏كرد. وقتى به چيزى توجه مى‏كرد بطور عميق‏ به آن مى‏ نگريست، به مردم خيره نمى‏شد، به هر كس مى‏ رسيد درود‏ مى‏ كرد، همواره هادى و راهنماى مردم بود.

براى از دست دادن امور دنيايى خشمگين نمى‏ شد. براى خدا چنان غضب‏ مى ‏نمود كه كسى وی را نمى‏شناخت. اكثر خنديدن آن حضرت تبسم بود،برترين مردم نزد وى كسى بود كه، بيشتر مواسات و احسان و يارى‏مردم نمايد…»

 

سعدى با الهام از روايات، در اشعار زيبايى آن حضرت را چنين‏ توصيف نمود:

ماه فرو ماند از جمال محمد سرو نرويد به اعتدال محمد قدر فلك را كمال ومنزلتى نيست درنظر قدر با كمال محمد وعده ديدار هر كسى به قيامت ليله اسرى شب وصال محمد آدم و نوح و خليل و موسى وعيسى آمده مجموع در ظلال محمد عرصه گيتى مجال همت او نيست روز قيامت نگر مجال محمد و آنهمه پيرايه بسته جنت فردوس بو كه قبولش كند بلال محمد شمس و قمر در زمين حشر نتابد نور نتابد مگر جمال محمد همچو زمين خواهد آسمان كه بيفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمد شايد اگر آفتاب و ماه نتابد پيش دو ابروى چون هلال محمد چشم مرا تا بخواب ديد جمالش خواب نميگيرد از خيال محمد سعدى اگر عاشقى كنى و جوانى عشق محمد بس است و آل محمد

 

مصونيت و پيراستگى پيامبر از خلاف و خطا، بسان ديگر پيامبران داراى مراحل سه‏گانه است، و اين مراحل عبارتند از:

 

1- مصونيت مطلق «عمدى و سهوى» در تبليغ شريعت.
2- عصمت از خلاف و گناه در رفتار و گفتار.
3- پيراستگى از خطا و لغزش در جريانهاى عادى.

 


حتماً بخوانید:  عکس و اس ام اس تبریک ولادت حضرت رسول اکرم «ص» | پروفایل ولادت حضرت محمد «ص»


 

17 ربیع الاول ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع)

معجزات ولادت حضرت محمد «ص»

در روز ولادت آن حضرت هر بتى که در هر جاى عالم بود به رو درافتاد و چهارده کنگره از ایوان کسرى فروریخت. دریاچه ساوه که آنرا می‌پرستیدند خشک و بدل به نمکزار شد. در وادى ساوه که مهر و موم‌ها بود کسى آب در ندیده بود آب جارى شد.

 

آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود در شب ولادت آن حضرت خاموش شد. علم کاهنان و سحر ساحران باطل گردید و طاق کسرى از میان به دونیم شد که تا امروز نمایان است.

 

هنگام ولادت آن حضرت این ندا از آسمان شنیده شد: «جاء الحق و زهق الباطل، آن الباطل کان زهوقا».

 

خصوصیات حضرت محمد «ص»

هرگز مگس بر بدن مبارک آن حضرت نمی‌نشست. هرگاه چشم مبارکش ‍ خواب بود دلش بیدار بودو میدید و می‌شنید چنانکه در بیدارى میدید و می‌شنید. حضرت محمد«ص» از قفاى خود چنان میدید که از پیش روى می دید.

 

حضرت محمد«ص» بر هر حیوانى که سوار می ‌شد هرگز پیر و لاغر نمی‌شد.

 

آن حضرت حمارى به نام یعفور داشتند. هر زمان که فرمان می‌داد فلان مرد را حاضر کن، به در خانه‌اش می‌رفت و سر بر در می‌کوفت و به اشاره وی را حاضر می‌ساخت.

 

از خصوصیات ولادت پیامبر «ص» آن بود که ختنه کرده و ناف بریده و پاک از آلایش خون و غیره متولد شد. همچنین در وقت ولادت از پا به زیر آمد نه از سر. هنگام ولادت رو به کعبه به سجده افتاد و چون سر از سجده برداشت دست به سوى آسمان بلند کرد و به وحدانیت خدا و رسالت خود اقرار نمود و سپس نورى از او ساطع گردید که مشرق و مغرب عالم را روشن نمود.

 

معجزات حضرت محمد «ص»

پیامبر «ص» معجزات بسیارى داشت که از جمله آن‌ها نمونه‌هاي‌ زیر است…

 

1- مستجاب شدن دعاى آن حضرت در زنده شدن مردگان و بینا شدن کوران و شفا یافتن بیماران.

2- سخن گفتن آن حضرت با حیوانات.

3- وجود مقدسش در آفتاب سایه‌اي نداشت.

4- سنگریزه در دست مبارکش تسبیح می گفت و مردم می‌شنیدند.

5- آگاهى بى همه ی لغت‌ها و قدرت بر سخن گفتن به همه ی آن‌ها.

6- آب از میان انگشتان مبارکش جارى شد، به‌قدری که جمع بسیارى سیراب شدند.

7- مهر نبوت بر پشت مبارکش جا گرفته بودو نور آن بر نور آفتاب زیادتى می کرد.

8- دست مبارک حضرت محمد«ص» به هر طعامى که میرسید بابرکت می ‌شد و از طعام کم جماعت کثیر را سیر میکرد.

9- حضرت محمد«ص» هرگاه بر زمین نرم راه می‌رفت جاى پایش نمی ماند و هنگامى که بر سنگ سخت راه می‌رفت اثر پاى مبارکش می ماند.

10- هرگاه آب دهان مبارک به چاهى می‌افکند در آن چاه برکت به هم می رسید و پر از آب میشد. آب دهان مبارک رابه هر صاحب دردى می‌مالید شفا می‌یافت.

 

روز ولادت حضرت روز شریف و بابرکتى است که از قدیم الایام صالحین از آل محمد «ص» حرمت آنرا نگه داشته‌اند و حق این روز را ادا کرده و روزه گرفته‌اند. کسى که ۱۷ ربیع‌الاول را روز بگیرد خداوند متعال ثواب یکسال روزه رابه او می دهد.

 

دراین روز صدقه دادن و زیارت مشاهد مشرفه و انجام خیرات و مسرور کردن اهل ایمان مستحب است.

17 ربیع الاول ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع)

ولادت امام‌ جعفر صادق‌ «ع‌»

حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ عليه‌ السلام‌ رئيس‌ مذهب‌ جعفرى‌ « شيعه‌ » در روز 17ربيع‌ الاول‌ سال‌ 83 هجرى‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود .

 

پدرش‌ امام‌ محمد باقر « ع‌ » و مادرش‌ “ام‌ فروه‌” دختر قاسم‌ بن‌ محمد بن‌ ابى‌ بكر مى‌باشد.

 

كنيه‌ آن‌ حضرت‌ : “ابو عبدالله‌” و لقبش‌ “صادق‌” است‌ . حضرت‌ صادق‌ تا سن‌ 12 سالگى‌ معاصر جد گراميش‌ حضرت‌ سجاد بودو مسلما تربيت اوليه‌ او تحت‌ نظر آن‌ بزرگوار صورت‌ گرفته‌ و امام‌ « ع‌ » از خرمن‌ دانش‌ جدش‌ خوشه‌چينى‌ كرده‌ است‌ .

 

پس‌ از رحلت‌ امام‌ چهارم‌ مدت‌ 19 سال‌ نيز در خدمت‌ پدر بزرگوارش‌ امام‌ محمد باقر « ع‌ » زندگى‌ كرد و با اين‌ ترتيب‌ 31 سال‌ از دوران‌ عمر خودرا در خدمت‌ جد و پدر بزرگوار خود كه‌ هر يك‌ از آنان‌ در زمان‌ خويش‌ حجت‌ خدا بودند ؛ و از مبدأ فيض‌ كسب‌ نور مى‌نمودند گذرانيد .

 

بنابراين‌ صرف‌ نظر از جنبه‌ الهى‌ و افاضات‌ رحمانى‌ كه‌ هر امامى‌ آن‌ را دار مى‌باشد ؛ بهره‌مندى‌ از محضر پدر و جد بزرگوارش‌ موجب‌ شد كه‌ آن‌ حضرت‌ با استعداد ذاتى‌ و شم‌ علمى‌ و ذكاوت‌ بسيار ؛ به‌ حد كمال‌ علم‌ و ادب‌ رسيد ودر عصر خود بزرگترين‌ قهرمان‌ علم‌ و دانش‌ گرديد .

 

پس‌ از درگذشت‌ پدر بزرگوارش‌ 34 سال‌ نيز دوره‌ امامت‌ او بود كه‌ دراين‌ مدت‌ “مكتب‌ جعفرى‌” را پايه‌ريزى‌ فرمود و موجب‌ بازسازى‌ و زنده‌ نگه‌داشتن‌ شريعت‌ محمدى‌ « ص‌ » گرديد.

 

از دیگر مطالب مرتبط با ولادت رسول اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) در پایین دیدن نمایید.

جدیدترین مطالب سایت