به مناسبت 29 مهر روز ملی صادرات | متن تبریک روز ملی صادرات

به مناسبت 29 مهر روز ملی صادرات | متن تبریک روز ملی صادرات

روز ملی صادرات

29 مهر روز ملي صادرات رابه همه ی دست اندرکاران تبرک عرض می نامیم…

 29 مهرماه روز ملی صادرات شناخته و معرفي شده است. تعيين يك روز از روزهاي سال براي صادرات ضمن ترويج فرهنگ صادرات در ميان توده مردم، تقدير از سربازان و ايثارگران جبهه اقتصادي، فرصتي براي تبادل افكار، شناخت گيرها و تنگناها و بررسي راهكارهايي براي رسيدن به هدف والاي جهش صادرات مي‌باشد.

 

ضمن ارج نهادن به تلاش‌های بازرگاناني كه در كار صادرات اهتمام مي‌ورزند و ماحصل تلاش خود و كاركنانشان رابه بازارهاي جهاني عرضه داشته و سهم جمهوري اسلامي ايران را در عرصه رقابت اقتصادي افزايش مي‌دهند،روز ملی صادرات را مي‌بايست فرصت ارزشمندي تلقي كرد كه مباحث مربوط به صادرات بار ديگر مورد توجه مسؤولان و دست‌اندركاران امر قرار گيرد.

 

به مناسبت 29 مهر روز ملی صادرات | متن تبریک روز ملی صادرات

29 مهرماه روز ملی صادرات

 

29 مهرماه روز ملی صادرات خجسته باد صادرات پایدار محور توسعه است

 

روز ملی صادرات

از سال 1376  بيست و نهم مهرماه با تصويب شوراي فرهنگ عمومي كشور، بعنوان روز ملي صادرات تعيين گرديد. تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در بین توده مردم، تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت گیرها و تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والا ی جهش صادرات می‌باشد.

 

روز ملی صادرات مي‌بايست سمبلي براي ارج نهادن به تلاش‌های انجام شده از سوي صادركنندگان براي نفوذ و حضور در بازارهاي جهاني و زمينه‌ای براي گفت‌وگوي رودررو باشد.

 

در غير اين صورت جامعه از تعقل‌گرايي دور مي‌ماند و فقط در عرصه تقديرگرايي باقي خواهد ماند و تغيير و تحول كه لازمه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور است، هرگز به وقوع نخواهد ضميمه.

به مناسبت 29 مهر روز ملی صادرات | متن تبریک روز ملی صادرات

صادرات بعنوان موتور محركه اقتصاد و رمز بقاي كشورها در بازارهاي جهاني نقش مهمي را در عرصه اقتصاد جهاني ايفا مي كند. بنياد آموزش مجازي ايرانيان روز 29 مهر كه به همين مناسبت روز ملي صادرات نام گرفته رابه دانشپذيران عزيز و عموم مردم تبريک عرض مي نمايد.

 

صادرات چیست؟

فروش يا عرضه‌ی كالا‌ها و خدمات هر كشور رابه كشورهاي ديگر، در ازاي دريافت كالاها، خدمات، ارز، طلا، تسويه‌ی بدهي‌ها و يا به منظور كمك بلاعوض، صادرات گويند. همچنين به هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی بوده و اقدام به صدور کالا نماید صادرکننده اطلاق می شود.

 

وابستگی ایران به صادرات نفت

صادرات ايران در دوره‌ی قاجار و پهلوي، از رشد كم و نامناسبي برخوردار بود؛ مهمترين عامل كندي رشد اقتصاد ايران را، مي‌توان در نوع رابطه‌ی استعماري كشورهاي استعمارگر با ايران جست كه از همان آغاز، اين رابطه با قطع پيوند ميان كشاورزي، توليد معدني و صنايع دستي كشور و سپس نابودي صنايع دستي و تبديل كشور به توليد كننده‌ی مواد كشاورزي و نفت همراه بود.

 

پيش از تسلط استعمار روس و انگليس بر اقتصاد ايران، تجارت خارجي ايران بيش‌تر با كشورهاي آسيائي انجام مي‌شد و صادرات كشور طيف وسيعي ازكالاهاي كشاورزي و صنعتي «صنايع دستي» را در بر مي‌گرفت.

 

اما با شكست نظامي ايران از روسيه و تحميل قراردادهاي تجاري همراه با اعطاي امتياز به روسيه و انگليس و تغيير در طرف‌های تجاري ايران – كه بيش‌تر كشورهاي اروپائي و عمدتاً روسيه و انگليس شدند – مرحله‌ای جديد آغاز شد كه نشان از پيامدهاي ناخوشايند بر اقتصاد ايران داشت. از سوي ديگر، اين روند در دوره‌ی پهلوي و سال‌های پس از جنگ جهاني، ادامه يافت.

 

در دوره‌ی پهلوي اول، کشور آلمان و پس از جنگ، آمريكا به صورت مهم ترين طرف‌های تجاري ايران درآمدند و رشد وابستگي در اقتصاد ايران در دهه‌ی 40 تشديد شد ودر هفت سال اول دهه‌ی 50؛ به اوج خود رسيد.

 

به مناسبت 29 مهر روز ملی صادرات | متن تبریک روز ملی صادرات

حمایت صادرات حمایت از تولید ملی ۲۹ مهر روز ملی صادرات

 

روز ملی صادرات بر ، سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی کشور فرخنده باد.
بهترین ها ارزانی صادرکنندگان عزیز ایران

متن پیام تبریک روز ملی صادرات

 

روز ملی صادرات مي‌بايست سمبلي براي ارج نهادن به تلاش‌های انجام شده از سوي صادركنندگان براي نفوذ و حضور در بازارهاي جهاني و زمينه‌ای براي گفت‌وگوي رودررو باشد.

 

در غير اين صورت جامعه از تعقل‌گرايي دور مي‌ماند و فقط در عرصه تقديرگرايي باقي خواهد ماند و تغيير و تحول كه لازمه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور است، هرگز به وقوع نخواهد ضميمه. روز ملي صادرات مبارک

 

با افزایش صادرات غیر نفتی میتوان  معضل بیکاری و تورم را در سطح جامعه ریشه کن کرد

 

از اين‌رو، اگر ايران در گذشته و قبل از آغاز رابطه با دولت‌های استعماري با توليد و ساخت متنوع محصولات اقتصادي در مبادلات بازرگاني خارجي به صورت فعال شركت مي‌داشت و از مزاياي ان بهره‌مند مي‌شد، رفته رفته با تحميل رشد ناموزون و تحميل تقسيم بين‌المللي كار، اقتصاد كشاورزي ايران كه – به صدور محصولات كشاورزي وابسته بود – به صدور نفت وابسته شد.

 

از طرفي، اگر ابتدا ميزان واردات ناچيز مي‌بودو كل اقتصاد كشور را تحت تأثير قرار نمي‌داد، در مقطع بعدي با جاافتادن تقسيم بين‌المللي‌كار، نوع واردات و كشورهاي صادر كننده‌ی كالا به ايران، به عامل تعيين كننده‌ای در حركت اقتصادي ايران تبديل شد.

بنابراين، بر بستر چنين زمينه‌ای بود كه ايران سه دوره‌ی صنعتي‌شدن را درسال‌های پيش از 1300؛ 1300-1320 و 1347-1357 پشت سر گذاشت. تحولات يادشده، نه تنها تغييري در اقتصاد تك‌محصولي كشور به وجود نياورد بلكه به تغيير نوع محصول و تشديد ان انجاميد و اقتصاد تك‌محصولي كشاورزي، به اقتصاد تك‌محصولي نفت تبديل شد.

 

از سوي ديگر، صادرات كالا – كه وجه ديگري از بازرگاني خارجي است و بر خلاف واردات، بيانگر امكانات توليد كشور يا به ديگر سخن، امكانات واحد‌های توليدي، اعم از صنعتي، كشاورزي و معدني در رفع نيازهاي بين المللي و فراهم آوردن ارز لازم براي تأمين واردات است – پيشرفت چنداني نكرد.

 

به مناسبت 29 مهر روز ملی صادرات | متن تبریک روز ملی صادرات

۲۹ مهرماه | روز ملی صادرات گرامی باد

 

صادرات موتور محرکه اقتصاد کشور

در واقع صادرات بعنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا میکند، زیرا تقویت ظرفیتهای تولید و ایجاد ظرفیتهای جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را بعنوان تضمین کننده سرمایه گذاریهای موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می‌کند.

 

با تنوع بخشی به اقتصاد و درآمدها در جهت کاهش وابستگیها و نوسان های‌ اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه موضوعاتی هستند که کاهش وابستگی به عایدات حاصل از فروش نفت و افزایش صادرات غیر نفتی را می طلبند، چرا که افزایش بیش از پیش صادرات غیر نفتی یعنی افزایش تولید ودر نتیجه افزایش تقاضا برای نیروی کار که همان ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است ودر نتیجه با افزایش صادرات غیر نفتی می‌توان به اسانی معضل بیکاری و حتی تورم را در سطح جامعه ریشه کن کرد.

 

صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در یازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد جهانی ایفا میکند

 

امیدواریم بتوانیم صادرات غیر نفتی را تا حدی گسترش دهیم که دیگر نیازمند فروش نفت نباشیم.

جدیدترین مطالب سایت