به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

18 اردیبهشت به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

** هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری نیروهای متعهد و تربیت انسانهای فداکار و ایثارگر می کوشد که صفیر صلح و دوستی و فرشته نجات مصدومین و گرفتارانی باشد که در شرایط دشوار و ناگوار زندگی در چنگال حوادث گرفتار می شوند.

 

** یکی از شعارهای اساسی هلال احمر، عمل به جای حرف است. آنها با به خطرانداختن جان و هستی خود، برای نجات انسان در هر نقطه ای از جغرافیای عالم تلاش کرده و نسبت به بهبود اوضاع جسمانی و روحی آسیب دیدگان از هر طبقه و گروهی اهتمام می ورزند.

روزتان مبارک ای عزیزان زحمت کش

 

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

 

هر ساله چنین روزی بعنوان روز جهانی صلیب سرخ در کشور های‌ مختلف جهان گرامی داشته می‌شود . این امر به این دلیل است که در چنین روزی در  سال1828میلادی  ژان هانری دونان مؤسس صلیب سرخ جهانی درژنو بدنیا آمد . او برای اولین بار در جهان  بنای صلیب سرخ جهانی را گذاشت و بهمین دلیل نیز جایزه صلح نوبل را از ان خود کرد .

 جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران درسال 1301 خورشیدی در کشور تاسیس شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بنا به تصویب شورای انقلاب، اداره کلیه مراکز درمانی جمعیت به وزارت بهداری وقت منتقل شد و نام جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت.

 

در حال حاضر جمعیت درقالب پنج  رکن اساسی شامل سازمان امداد ونجات ؛ سازمان داوطلبان، سازمان جوانان، سازمان تدارکات دکتری و معاونت درمان و توانبخشی، وظیفه انجام  فعالیت های‌ امداد رسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی و جنگ را برعهده دارد. 

 

ژان هانری دونان موسس صلیب سرخ جهانی در ژنو سویس متولد شد.

دونان در جوانی شاهد فجایع جنگ میان فرانسه و اتریش در ناحیه سولفرینو بودو تحت تاثیر حوادث ضد انسانی این جنگ، برای کمک به مجروحان و آسیب دیدگان جنگ، صلیب سرخ را بنیان نهاد.

او به سبب این اقدام درسال 1901میلادی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

وی در 72 سالگی در گذشت.

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

 

روز جهاني صليب سرخ و هلال احمر

18 اردیبهشت « 8May »  مصادف با روز جهانی صليب سرخ و هلال احمر
اين سازمان بين المللي که با هدف تخفيف آلام انساني و حفظ و پيشرفت بهداشت عمومي تشکيل شد، بر اساس موافقتنامه ژنو درسال 1864 ميلادي و به خصوص بعلت تلاش شخصي به نام ژن هنري دونان «Jean Henry Dunant» سوئيسي، “صليب سرخ” نام گرفت.

درسال 1862 ؛ دونان كتاب “خاطره ای از سولفرينو Solferino ” را شرح داد و خواستار تشكيل جمعيت های امدادي داوطلب براي تسكين آلام اينگونه صدمه ديدگان از جنگ شد.

او چنين بيان داشت که:
“آيا نبايد امكاناتي در زمان صلح و آرامش وجود داشته باشد و جمعيت هايي امدادي با داوطلباني ايثارگر و كاملاً صالح تشكيل شوند که هدف شان مراقبت از زخمي ها در زمان جنگ باشد؟”

وي پيشنهاد كرد كه خدمت به زخمي های نظامي، فعاليتي بي طرف محسوب شود و “انجمن ژنو امور عام المنفعه” با علاقه ی وافر از پيشنهاد وي استقبال كرد. در نتيجه، يك كنفرانس بين المللي با شركت نمايندگان 16 كشور در ژنو تشكيل شد و موافقتنامه 1864 ميلادي براي التیام وضع مجروحان جنگ، تدوين شد و به امضاي نمايندگان دوازده دولت از كشورهاي شركت كننده رسيد.

 

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

 

18 اردیبهشت به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

 

مواردي که دراين موافقتنامه پيش بيني شد، شامل موارد زير بود:
– بي طرف شمردن متصديان خدمات پزشكي نيروهاي مسلح،
– رفتار انساني با زخمي ها،
– بي طرفي غير نظامياني كه داوطلبانه به كمك مجروحان جنگ مي شتابند،
– علامتي بين المللي به منظور مشخص ساختن اعضا و وسايلي كه دراين راه به كار مي روند که بر اساس مليت دونان و به تقليد از پرچم سوئيس ؛ به شکل صليبي سرخ بر زمينه ای سفيد انتخاب شد.

درسال 1963 ميلادي، در 88 كشور جهان، جمعيت های ملي صليب سرخ پديد آمد.

 

همچنين دو گروه بين المللي ديگر که مركز آن ها نيز در ژنو بود، داير شد:
يكي “كميته بين المللي صليب سرخ” که درسال 1863 ميلادي تأسيس شد و از 25 نفر از بزرگان سوئيسي تشکيل شده بود كه هنگام  جنگ بعنوان ميانجي بي طرف خدمت کنند.
دوم “اتحاديه جميعت های صليب سرخ” بود که درسال 1919 ميلادي تاسيس شد و هدفش كمك های متقابل و همكاري و توسعه فعاليت های مربوطه در زمان صلح بود.فعاليت صليب سرخ بين المللي از پايان جنگ جهاني دوم توسعه فراواني يافت.

 

به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

 روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

هلال احمر
درسال 1876 ميلادي، دولت عثماني «ترکيه» بجاي استفاده از نشان صليب سرخ از معكوس رنگ های پرچم خود، يعني هلال ماه قرمز رنگ «هلال احمر» در زمينه سفيد براي جمعيت ملي خود استفاده كرد. از ان به بعد در كشورهاي اسلامي بجاي صليب سرخ، هلال احمر بعنوان سمبل اين سازمان به كار گرفته شد.

جايگاه جمعيت هلال احمر از نظر عرف بين‌المللي نيز بسيار حائز اهميت است.در حال حاضر صليب سرخ و هلال احمر بين‌المللي بزرگ ترين شبكه انسان دوستانه غيرسياسي و امداد رساني جهاني را تشكيل مي ‌دهد.
امروزه در سطح بين‌المللي يكي از معيارهاي سنجش ميزان فعاليت های انسان دوستانه و غيرسياسي در هر كشور، وضعيت جمعيت ملي صليب سرخ و يا هلال احمر و عدم وابستگي و غيرسياسي بودن ان است.

كميته بين المللي صليب سرخ«ICRC »؛ كه مقر ان در ژنو« سوئيس» قرار دارد، سازماني است بي طرف، بي غرض و مستقل كه وظيفه منحصراً انسان دوستانه ان عبارت است:

حفاظت از زندگي و كرامت قربانيان جنگ و نيز خشونت داخلي، و ياري رساندن به ان ها. فعاليت های كميته بين المللي بر پايه مقررات حقوق انسان دوستانه استوار است ودر موارد سياسي، ديني و عقيدتي بي طرف است.

 

هلال احمر در ايران

دولت ايران درسال 1301 جمعيت ملي هلال احمر خودرا تأسيس نمود، ولي بجاي استفاده از نشان صليب سرخ و يا هلال احمر، علامت شير و خورشيد سرخ را بعنوان نشان جمعيت خود انتخاب كرد و با تلاش ها و پيگيري متمادي دولت و جمعيت ايران، سرانجام علامت شير و خورشيد در كنفرانس ژنو درسال 1929 بعنوان نشان سوم مورد حمايت بين‌المللي، به تصويب رسيد.

از ان پس سه نشان صليب سرخ، هلال احمر و شير و خورشيد سرخ بعنوان نشانه های رسمي بين‌المللي شناخته شدند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي ودر سال 1359 ؛ دولت ايران با ارسال نامه ‌ای به دولت سوئيس بعنوان امين و نگاهدارنده قراردادهاي چهارگانه ژنو، اعلام نمود كه استفاده از شير و خورشيد سرخ رابه تعليق درآورده و بجاي ان از علامت هلال احمر استفاده خواهد نمود.

از ان پس جمعيت شير و خورشيد سرخ ايران به جمعيت “هلال احمر جمهوري اسلامي ايران” تغيير نام داد.

 

8 می May ( 18 اردیبهشت ) ، روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ

جدیدترین مطالب سایت