لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

تاریخچه شب آرزوها 1400 | لیله الرغائب در چه روزی قرار دارد؟

 شب لیله الرغائب یا شب آرزوها اولین شب جمعه ماه رجب اسـت کـه مصادف اسـت با  14 بهمن ماه  سال هزاروچهارصد. نماز شب ارزوها 12 رکعت دارد کـه از نظر پیامبر اکرم فضایل زیادی دارد کـه باید این شب را پاس داشت . همراه سایت تالاب باشید تا دراین پست بـه تاریخچه این شب ؛ فضیلت ها و رکعت هاي‌ نماز لیله الرغائب بپردازیم . نگاهتان بـه اسمان باشد بـه امید اجابت ارزوهایتان .

 

درباره شب آرزوها یا لیله الرغائب چه میدانید؟!

علّت این‌که این شب را لیلة الرغائب «در بین مردم مشهور بـه شب آرزوها» می گویند این اسـت کـه این شب از نظر شیعه یکی از شبهایی اسـت کـه نزد خداوند از فضیلت خاصّي برخوردار اسـت ودر روایات اهل بیت علیهم السلام بر پاسداشت آن شب تأکید زیادی شده اسـت.

 

لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

همه چیز درباره شب ارزوها

 

بـه عنوان مثال در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در فضیلت این شب نقل شده اسـت کـه حضرت فرمود: از شب جمعه اول ماه رجب غفلت نکنید همانا آن شب شبی اسـت کـه ملائکه آن شب را لیلة الرغائب می نامند ودر آن شب وقتی یک سوم شب گذشت هیچ ملکی در آسمان و زمین باقی نمیماند مگر این‌که در کعبه و حوالی آن جمع میشوند و خداوند خطاب بـه آن‌ها می‌فرماید: اي ملائکه من؛ هر چه در دل دارید از من بخواهید و ملائکه میگویند: اي خدای ما حاجت ما از تو این اسـت کـه روزه گیرندگان ماه رجب را ببخشی و خداوند در جواب آن‌ها می‌فرماید: اینکار را انجام دادم.

 

لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

تاریخچه شب ارزوها

 

در روایت لیلة الرغائب آمده اسـت اولین پنج‌شنبه ماه رجب روزه گرفته شود ودر شب جمعه، بعد از نماز عشاء تا قبل از نیمه شب، دوازده رکعت نماز اقامه شود کـه هردو رکعت بـه یک درود ختم میشود ودر هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، و دوازده مرتبه سوره توحید خوانده میشود و پس از نماز هفتاد بار ذکر «اَللهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحمّدٍ النَّبّيِّ الاُمِّيِّ وَ عَلَي آلِهِ» گفته میشود.

 

پس ازآن در سجده هفتاد بار ذکر «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الّروحِ»؛ و پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمْ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِيُّ الْاَعْظَمُ» گفته می شود. همچنین نمازگزار باید دوباره بـه سجده برود و هفتاد مرتبه ذکر «سُبّوحٌ قُدّوس رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرّوحِ» بگوید و سپس میتواند حاجت خودرا از خدا بخواهد.

 

جمعی از عالمان شیعه و سنی، روایت مذکور را جعلی دانسته‌اند. گروهی از فقها انجام اعمال لیله الرغائب را بـه امید مطلوبیت جایز میدانند.

 

قدیمی ترین منبع شیعی موجود کـه روایت فضیلت اولین شب جمعه ماه رجب و اعمال آنرا بدون ذکر سند نقل کرده، «مفید العلوم و مبید الهموم» منسوب بـه محمد بن عباس خوارزمی اسـت. البته درباره انتساب کتاب بـه خوارزمی و نیز مذهب او اختلاف‌نظر وجوددارد. سید بن طاووس نیز گفته اسـت کـه این روایت را از برخی کتاب‌هاي‌ علمای شیعه نقل میکند؛ با این حال سندی برای این حدیث ذکر نکرده اسـت.

 

لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

پروفایل شب ارزوها

 

 لیله الرغائب به چه معناست؟

لیله بـه معنای شب اسـت و کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» بـه معنای چیزی اسـت کـه مورد رغبت و میل و نیز بـه معنای عطا و بخشش فراوان اسـت. بنابر این «لیله الرغائب» هم می تواند بـه معنای شبی باشد کـه میل و توجه بـه آن بسیار اسـت و هم میتواند بـه معنای شبی باشد کـه در آن عطا و بخشش خدا بسیار اسـت. با توجه بـه روایتی کـه در فضیلت این شب نقل شده هردو معنا درست اسـت.

 

پیام‌ها و متن‌هاي‌ بسیاری در وصف این شب نوشته شده اسـت. از اشعار زیبا تحت عنوان شعر شب آرزوها گرفته تا دلنوشته شب آرزوها و … هر کس بـه طریقی میتواند دراین شب دلش را بـه خدای خویش وصل نمایید. یکی با خواندن نماز و دیگری با نوشتن متن شب آرزوها. پروردگار بلند مرتبه صدای بندگانش را بـه هر طریقی می شنود و بر دردهای آنان آگاه اسـت.

 

لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

پروفایل شب ارزوها

 

تاریخ شب آرزوها در تقویم هجری قمری ، میلادی و شمسی مصادف است با :

اولین روز ماه رجب 1443 هجری قمری

روز 3 ماه فوریه سال 2022

روز ۱۴ بهمن ماه سال 1400

 

لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

پروفایل شب ارزوها

 

اطلاعات درباره نماز لیله الرغائب 

نماز شب آرزوها، 12 رکعت اسـت ما بعد از نماز مغرب باید خوانده شود، بـه این صورت کـه 6 نماز دو رکعتی «بعد از دو رکعت درود می‌دهید.» ودر هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، 3 مرتبه سوره قدر«انا انزلناه» و 12 مرتبه سوره توحید «قل هو الله احد» را میخوانید.

 

بعد از تمام شدن نماز، 70 بار میگویید: «اَللهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحمّدٍ النَّبّيِّ الاُمِّيِّ وَ عَلَي آلِهِ «یا آل محمد»»

 

سپس بـه سجده می‌روید و 70 بار می‌گویید: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الّروحِ»

 

بعد سر از سجده بر می دارید و 70 بار می‌گویید: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمْ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِيُّ الْاَعْظَمُ»

 

سپس دوباره بـه سجده میروید و 70 بار میگویید: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الّروحِ» بعد حاجت خودرا از خداوند بطلبید کـه آن شاالله برآورده خواهد شد.

 

لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

شب ارزوها یا لیله الرغائب

 

فضیلت نماز لیلة الرغائب یا شب آرزوها از نگاه حضرت محمد «ص»

كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز رابا زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح بـه سویش می فرستد. پس او بـه آن فرد می گوید: اي حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو كیستی؟ بـه خدا قسم كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ میدهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بـه جا آوردی. امشب بـه نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

 

 

لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

تاریخ شب ارزوها

 

گویند آن گاه کـه قیامت بر پا شود منادی الهی فریاد میزند أین الرجبیون؟ کجایند آنان کـه ماه رجب را گرامی داشتند و ازآن بهره‌ها بردند ازآن انبوه جمعیت، گروهی برخیزند کـه نور جمالشان محشر را روشن کند بر سر آنان تاج‌هاي‌ شاهی کـه مرصع بـه در و یاقوت اسـت قرار دارد ودر طرف راست هر نفر از آنان هزار فرشته ودر سمت چپ نیز هزار فرشته بـه او کرامت و تعظیم الهی را تبریک گویند؛ از جانب الهی ندا آید:

بندگانم و کنیزانم بـه عزت و جلالم قسم، شـما را جایگاه و مقام گرامی و عطایای فراوان دهم و شـما را در جایی جای دهم کـه از زیر آن نهرها جاری اسـت و شـما در آن جاوید خواهید بود زیرا شـما داوطلبانه برای من در ماهی کـه من بزرگش داشتم روزه گرفتید پس خطاب بـه فرشتگان فرماید: فرشتگان من بندگان و کنیزان من را بـه بهشت داخل کنید در این جا امام فرمودند این پاداش برای کسانی اسـت کـه یک روز از اول یا وسط یا آخر ماه رجب را روزه بدارند.

 

لیله الرغائب چه شبی است ؟ + تاریخ شب ارزو ها + درباره شب ارزو

 اهمیت شب ارزوها

 

اهمیت و عظمت ماه رجب در نگاه حضرت محمد «ص» :

خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته‌اي بـه نام داعی قرار داده اسـت هرگاه ماه رجب فرا رسد آن فرشته دعوت کننده هر شب تا بـه صبح گوید: خوشا بـه حال کسانی کـه بـه ذکر الهی مشغولند خوشا بـه حال کسانی کـه با میل و رغبت تمام رو بـه سوی درگاه خدا آرند و خداوند می‌فرماید: من همنشین کسی هستم کـه با من همنشین باشد و فرمانبردار کسی هستم کـه فرمان مرا ببرد و آمرزنده‌ام کس را کـه از من طلب آمرزش کند این ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من و رحمت هم ازآن من اسـت. هر کس مرا دراین ماه بخواند پاسخ مثبت دهم و هر کس از من چیزی بخواهد بـه او عطا کنم و هر کس از من هدایت جوید هدایتش کنم و من این ماه را وسیله ارتباط بین خود و بندگانم قرار داده‌ام پس هر کس بـه آن چنگ زند بـه من می رسد.

 

شب آرزوهاست. بیا غرور را کنار بگذاریم، لباس تکبر از تن بـه در کنیم و از

درگاه خداوند متعال پوزش خواهی کنیم بـه خاطر آن کـه عصیانش کردیم و نافرمانیش نمودیم

بیا پوزش تقصیر بـه درگاهش آوریم کـه چون شیطان از فرمانش سر باز زدیم

 

منبع : https://www.talab.org

جدیدترین مطالب سایت