همه چیز درباره روز جهانی خاک

همه چیز درباره روز جهانی خاک

اطلاعات کامل روز جهانی خاک

خاک « Soil» مخلوطی ازمواد معدنی ،آلی،گازها ؛ مایعات و ارگانیسم اسـت کـه درکنار هم حیات را امکانپذیر کرده‌اند

چهار وظیفه اصلی خاک کـه دارد:

محیطی برای رشدگیاهان اسـت.

محیطی برای جمع‌آوری، تأمین و تصفیه ي اسـت.

اصلاح کننده دمای هوا اسـت.

زیستگاه ارگانیسم‌ها اسـت.

همه چیز درباره روز جهانی خاک

روز جهانی خاک چه روزی است؟

روز جهانی خاک برای ارزش گذاشتن بـه اهمیت خاک و پیشگیری از نابودی ان هرساله در جهان در روز 5 دسامبر اجرا میشود کـه کشور ما هم برای حفظ خاک کشور خود کارهایی انجام میدهد.

با توجه بـه مهم بودن خاک بـه عنوان یکی از با اهمیت ترین اجزاء طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک درسال 2003؛ در راستای ارزش گذاشتن بـه اهمیت خاک و پیشگیری از تخریب و نابودی ان؛ روز 5 دسامبر را بـه عنوان روز جهانی خاک نامید. این روز جهانی، بزرگداشتی اسـت کـه اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار از ان را برای جامعه هاي‌ گوناگون در  همه ی جهان روشن می‌ کند.

 

لازم بـه گفتن اسـت سازمان ملل متحد در همین راستا سال 2015 را بـه عنوان سال جهانی خاک‌ها مشخص کرد. برگزاری مراسم روز جهانی خاک در ایران سابقه اي چند ساله دارد.

 

شعار روز جهانی خاک؛ “جلوگیری از شوری خاک، افزایش بهره وری خاک”

همه چیز درباره روز جهانی خاک

خاک برای انسانها بسیار مهم اسـت چون وجود ما از خاک اسـت و ادامه و حیات ما بـه ان بستگی دارد. خاک درکنار همه ی فوایدی کـه دارد بـه علت بی دقتی امکان دارد بـه آلودگی هوا و بـه وجود آمدن ریزگردها بیانجامد و امنیت غذایی را بـه خطر اندازد.خاک در اثر فعل و انفعالات فیزیکی، شیمیایی و بیو شیمیایی در پوسته زمین در طی سالیان دراز تشکیل شده و نقش زیادی در زندگی همه ی موجودات زنده دارد. حفاظت خاک بـه جز کمک بـه حفظ منابع آبی، در تولید غذا و نیز در بـه وجود آمدن تنوع زیستی کمک بسیاری بـه پایداری زندگی برای انسان‌ها میکند.

 

ایجاد پوشش گیاهی مناسب مهم ترین راه برای حفاظت از این عنصر با ارزش و پیشگیری از فرسایش ان اسـت کـه بـه تقویت قسمت کشاورزی و پیش گیری از سیلاب‌هاي‌ مخرب نیز کمک بسیاری میکند.

 

برای دریافت اطلاعات چگونه کاشتن انواع گیاهان و پرورش آنها بـه سایت تالاب مراجعه کنید.

جدیدترین مطالب سایت