انشا کوتاه و بلند و در مورد قیام 15 خرداد + عکس

مجموعه : انشا
انشا کوتاه و بلند و در مورد قیام 15 خرداد + عکس

انشا قیام 15 خرداد : قیام پانزده خرداد اسطوره قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه ها و افسون ها را باطل کرد. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز انشاهای کوتاه و بلندی در مورد قیام 15 خرداد و ویژگی هاي‌ ان را منتشر کرده ایم.

 

متن کوتاه انشا درباره قیام 15 خرداد

در پانزدهم خرداد 1342؛ مردم تهران همچون ساير شهرها، در اعتراض بـه دستگيری امام خمينی «ره» بـه خيابان‌ها ريختند و قيام خونين خويش را آغاز کردند. سيل خروشان کشاورزان غيور و کفن پوش ورامين، دهقانان کن و نيز مردم جماران بـه سوی تهران سرازير شد.

 

انبوه جمعيت بازاری، بار فروش، دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، با فريادهای رعد آسای “يا مرگ يا خمينی” و “مرگ بر شاه” تهران را بـه لرزه درآورد. شاه کـه در برابر قيام قهر آلود ملٌت، تاج و تخت خودرا درحال زوال می ديد، با رگبار مسلسل بـه جنگ ملٌت ستمدیده رفت و تهران را در پانزدهم خرداد 1342؛ بـه کشتارگاه مخوف و حمام خون تبديل ساخت.

 

در روز پانزدهم خرداد 1342؛ در بيشتر شهرها، درگيری، راه پيمايی، برگزاری جلسات و نيز سخنرانی بر ضد رژيم و اعتراض بـه دستگيری امام صورت گرفت. در بعضی از شهرها مانند شيراز، تبريز و مشهد، اعتراض از شدٌت و گشتردگی بيشتری برخوردار بود کـه در اثر اين حوادث، تعداد زيادی کشته، زخمی يا زندانی شدند.

 

بیشتر بخوانید: انشا درباره روز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس

 

انشا درباره قیام 15 خرداد کامل

انشا کوتاه و بلند و در مورد قیام 15 خرداد + عکس

خاستگاه قیام 15 خرداد از نقش و جایگاه روحانیّت شیعه در جامعه ایران و پیروی مردم از انها ناشی میشود. زیرا در طول 100 سال گذشته تاریخ معاصر، روحانیّت مبارز انقلابی بـه دلیل سیاست ها و برنامه هاي‌ ضد اسلامی سلسله قاجار و خاندان پهلوی، توده هاي‌ مردم مسلمان ایران را علیه انها بسیج کردند.

 

در طول این 100 سال، درک شیعه از مسایل سیاسی به تدریج دچار تحوّل شد و با سیاسی شدن افکار عمومی مردم، روحیه مبارزه جویی با نظام هاي‌ طاغوتی در سرلوحه حرکت هاي‌ انها قرار گرفت. ابتدا قیام تنباکو بر ضد تسلّط اقتصادی بیگانگان «انگلیس» شکل گرفت. سپس افکار عدالت جویانه و قانون خواهی در انقلاب مشروطیت و قانون اساسی مشروطه تبلور یافت. جنبش ملّي شدن نفت نیز یک مبارزه ضد استعماری بود کـه حیطه وسیع تری نسبت بـه قیام تنباکو داشت.

 

سرانجام نهضت پانزده خرداد 1342 خورشیدی در کوران اقدامات تسلّط جویانه ایالات امریکا کـه در پوشش برخی اصلاحات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و اجتماعی انجام می شد، بـه وقوع پیوست و پایه هاي‌ رژیم سلطنتی پهلوی را متزلزل کرد. در همه ی این جنبش هاي‌ سیاسی و اجتماعی روحانیّت مبارز شیعه نقش اصلی را برعهده داشت و این قیام با تلاش هاي‌ مجدّانه امام خمینی«ره» روی داد.

 

خبر دستگیری امام بـه سرعت در قم و مناطق اطراف پیچید. زنان و مردان از روستاها و شهرها بـه طرف منزل رهبر خود حرکت کردند. شعار اصلی جمعیت «یا مرگ یا خمینی» بود کـه از تمام فضای قم بـه گوش میرسید. خشم مردم آن چنان بود کـه ابتدا مأموران پلیس پا بـه فرار گذاشتند. آن ها پس از تجهیز قوا بـه میدان آمدند. نیروهای کمکی نظامی نیز از پادگان هاي‌ اطراف بـه قم گسیل شدند.

 

هنگامی کـه سیل جمعیت از حرم حضرت معصومه«س» بیرون آمدند، رگبار مسلسل ها گشوده شد و تا ساعتی چند درگیری شدید ادامه داشت. حمام خون بـه راه افتاده بود. هواپیماهای نظامی از تهران بـه پرواز درآمدند ودر فضای قم برای ایجاد رعب بیشتر دیوار صوتی را شکستند. قیام با سرکوبی شدید نظارت شد. کامیون هاي‌ نظامی، اجساد شهدا و مجروحان را بـه سرعت از خیابانها و کوچه ها بـه نقاط نامعلومی انتقال دادند. غروب ان روز قم حالتی جنگ زده و غمگینانه داشت.

 

صبحگاه پانزده خرداد خبر دستگیری امام خمینی«ره» بـه تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها رسید و وضعیتی مشابه قم پدید آورد. مردم ورامین و شهرک هاي‌ اطراف بـه طرف تهران سرازیر شدند. تانک ها و ابزار زرهی و نیروهای نظامی برای پیشگیری از ورود معترضان بـه شهر در سه راهی ورامین با جمعیت درگیر شدند و جمع زیادی از راهپیمایان را بـه خاک و خون کشیدند.

 

جمعیت انبوهی در حوالی بازار تهران و مرکز شهر نیز گرد آمده و با شعار «یا مرگ یا خمینی» بـه طرف کاخ شاه بـه حرکت درآمدند. از جنوب شهر تهران نیز سیل جمعیت بـه سمت مرکز راه افتاده بودو در پیشاپیش انها طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی، 2 تن از جوانمردان جنوب شهر تهران، با گروه خود در حرکت بودند. این 2 تن بعد از چندی دستگیر ودر 11 آبان 1342 تیرباران شده و هوادارانشان بـه بندرعباس تبعید شدند.

 

نزدیک ترین ندیم همیشگی محمدرضا پهلوی، تیمسار حسین فردوست در خاطراتش از بـه کارگیری تجارب و همکاری زبده ترین مأموران سیاسی و امنیتی امریکا برای سرکوب قیام و همچنین از سراسیمگی محمدرضا پهلوی و دربار و امرای ارتش و ساواک دراین ساعات پرده برداشته و توضیح داده اسـت کـه چگونه محمدرضا پهلوی و ژنرال هایش دیوانه وار فرمان سرکوب صادر می‌کردند.

 

قیام 15 خرداد 1342 خورشیدی مبدأ انقلاب اسلامی مردم ایران بود. محمدرضا پهلوی 2 روزبعد از نهضت 15 خرداد، قیام مردم را بلوا، اقدامی وحشیانه و نتیجه اتحاد ارتجاع سرخ و سیاه نامید و سعی کرد تا ان را بـه خارج از مرزها و اشخاصی همچون جمال عبدالناصر نسبت دهد. سستی ادعاهای محمدرضا پهلوی بر هیچکس پوشیده نبود.

 

برخلاف ادعاهای مکرر وی، عناصر چپ و کمونیست ها نه تنها هیچگونه مشارکتی دراین قیام نداشتند بلکه حزب توده و دیگر کمونیست هاي‌ ایران در نوشته ها و مواضع خویش بـه تکرار تفسیر رادیو مسکو و روزنامه هاي‌ شوروی از وقایع پانزده خرداد می پرداختند. حزب کمونیست شوروی، قیام 15 خرداد را حرکتی کور و ارتجاعی بر ضد اصلاحات مترقّیانه رژیم میدانست.

 

ادعای کذب دیگر محمدرضا پهلوی «در خصوص دخالت دولت مصر» نیز باوجود تلاش و دسیسه ساواک هیچ گاه از طرف احدی باور نشد. استقلال و اراده ملی در خلق این حماسه، آن چنان فاحش بود کـه آن گونه برچسب ها نمی توانست، کمترین لطمه اي بدان وارد سازد.

 

پس از قیام پانزدهم خرداد 1342 خورشیدی، مطبوعات خارجی بـه صورت هاي‌ مختلف و با تیترهایی بزرگ از این روز نام بردند.  پس از واقعه پانزدهم خرداد 1342 باوجود سانسورهای شدید رژیم، خبر های دستگیری امام خمینی«ره» و قیام 15 خرداد در مدت کوتاهی نه تنها در سراسر کشور، بلکه بـه فراتر از مرزها گسترش یافت و موجی از نفرت و خشم ضد رژیم بـه راه افتاد.

 

حوزه هاي‌ علمیه نجف، کربلا و کاظمین بـه حمایت از امام خمینی«ره»؛ تلگراف هایي بـه سران کشور های اسلامی و سازمان هاي‌ بین المللی مخابره و کشتار پانزدهم خرداد رژیم را بـه شدت محکوم کردند. تمام این اتفاق ها در حالی صورت می پذیرفت کـه در مطبوعات کشور هیچ خبری از حقایق و وقایع منعکس نمی شد.

 

جنبش پانزده خرداد، اگر چه واکنش طبیعی مردم مسلمان در برابر مصوٌبات خلاف اسلام رژیم و بازداشت امام خمینی«ره» بود، آزادی فوری ایشان را در برنداشت. از این رو، اعتراض ها از همه ی نقاط ادامه داشت و سرانجام علمای طراز اوٌل کشور، برای چاره جویی در تهران اجتماع کردند. رژیم حاکم کـه از یک پانزده خرداد دیگر بیمناک بود، کوشید آن ها را پراکنده سازد و قدمی در راه خواست انها برندارد.

 

از طرفی مراجع تقلید، اعلامیه اي صادر کردند، مبنی بر این‌که امام خمینی «ره» مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید اسـت و برپایه قانون از محاکمه و تعرٌض مصون اسـت. سپس با انتشار این مطلب، رژیم خود بـه خود وادار شد، برای فرو نشاندن نارضایتی هاي‌ عمومی، امام خمینی«ره» را آزاد کند.

 

انشا درباره قیام 15 خرداد کفن پوشان ورامین

انشا کوتاه و بلند و در مورد قیام 15 خرداد + عکس

مردم مبارز قم، قبل از همه ی شهرها متوجه دستگیری امام شدند، از این رو قبل از طلوع آفتاب در مقابل منزل ایشان در قم اجتماع کردند و از آنجا بـه همراه حاج آقا مصطفی خمینی بـه سمت صحن حضرت معصومه «س» بـه حالت اعتراض، راهپیمایی کردند، در صحن اجتماع باشکوهی ترتیب دادند، خواستار آزادی امام شده و شعارهایی بر علیه رژیم پهلوی سر دادند.

 

این شعارها توسط رژیم بی پاسخ نماند و تعدادی از تظاهرکنندگان با رگبار مسلسل مأموران، بـه طرز فجیعی بـه خاک و خون کشیده شدند؛ تظاهرات مردم قم تا بعدازظهر 15 خرداد ادامه داشت. در تهران نیز مردم این شهر با شنیدن خبر دستگیری امام، بازار و دانشگاهها را تعطیل نموده و بـه عنوان اعتراض بـه خیابانها ریختند. مردم بـه رادیو تهران واقع در میدان 15 خرداد حمله کردند کـه با رگبار مسلسل مأموران بـه عقب رانده شدند کـه در درگیریهای مردم تهران با مأموران رژیم، تعدادی کشته و زخمی شدند.

 

در شیراز نیز مردم بـه خیابانها ریختند و خواستار آزادی امامشان شدند اما یکی از مهم ترین شهرهایی کـه برای آزادی ایشان دست بـه تظاهرات و راهپیمایی زد، شهرستان ورامین بود. ورامینی ها کـه اغلب آنان دهقان و کشاورز و کارگر بودند، کفن پوش بـه سمت تهران حرکت کردند و هدف اصلی تظاهرکنندگان، آزادی امام خمینی «ره» و پیروی از امام در مخالفت با اعمال ضد دینی شاه بود.

 

مردم شهرستان ورامین، بعدازظهر روز 15 خرداد 42 بـه پل باقرآباد رسیدند اما متوجه شدند جاده توسط نیروهای نظامی بسته شده اسـت. علیرغم هشدار نیروهای نظامی، مردم بـه حرکت خود ادامه دادند و مأموران نظامی کـه هشدار خودرا بی نتیجه می‌دیدند، بـه سمت مردم تیراندازی کردند و کفن پوشان ورامینی را بـه خاک و خون کشیدند.

 

آمار دقیق کشته شدگان قیام 15 خرداد هرگز مشخص نشد، بـه طوری کـه این آمار از چهار تا 15 هزار نفر ذکر شده اسـت. خبر قیام مردم ایران در 15 خرداد 1342 در داخل و خارج کشور بازتاب گسترده اي داشت و تعداد زیادی از طلاب و علمایی کـه بيرون از کشور حضور داشتند، نسبت بـه قتل عام مردم ایران و دستگیری امام خمینی «ره» واکنش نشان دادند و خواستار آزادی امام خمینی «ره» شدند.

 

رژیم شاه برای پیشگیری از ادامه قیام ها و نهضت ها، شروع بـه دستگیری مسببین قیام در تهران و شهرستان ها نمود و عوامل تحریک مردم را بـه اعدام و زندانهای طولانی محکوم کرد اما سرانجام وادار شد بر اثر فشار علما و مردم، امام خمینی «ره» را بعد از 10 ماه، در فروردین 1343 آزاد نماید.

 

قیام 15 خرداد سال 42 کفن پوشان شهرستان ورامین باعث شد کـه روند پیروزی نهضت اسلامی با سرعت و شتاب بیشتری بـه پیش رود؛ در واقع می‌توان با قاطعیت بیان نمود کـه پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سرنگونی سلطنت 2500 ساله شاهنشاهی مرهون و مدیون قیام 15 خرداد مردم اسـت کـه مردم شهرستان ورامین در ان نقش محوری و مرکزی را ایفا کردند.

 

بعد از قیام 15 خرداد 1342؛ بینش سیاسی مردم ورامین افزایش پیدا کرد و افزایش بینش سیاسی مردم این منطقه را میتوان مرهون تلاشهای روحانیون ورامین دانست و از این زمان بـه بعد بود کـه مردم ورامین بیش از گذشته با گروههای مذهبی برای مبارزه با حکومت پهلوی همکاری داشتند.

 

پس از قیام 15 خرداد 42؛ مردم ورامین نیز بـه تبعیت از امام خمینی «ره» کـه حکومتی اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه را تنها راه نجات ملت ایران معرفی میکرد، خواستار تشکیل حکومتی بر اساس اصول اسلامی شدند؛ مردم ورامین حکومت سلطنتی پهلوی را حکومتی می‌دانستند کـه اصول اسلامی را زیر پا گذاشته و بر اساس مطامع نفسانی حکومت می‌کند و بـه همین دلیل خواستار ایجاد حکومت اسلامی شدند.

 

انشا در باره ویژگیهای قیام 15 خرداد 1342

انشا کوتاه و بلند و در مورد قیام 15 خرداد + عکس

از ویژگی های مهم قیام 15 خرداد، مردمی بودن، اسلامی بودن و داشتن رهبری واحد ان اسـت، چراکه تا قبل از 15 خرداد، چندین قیام و نهضت در ایران روی داد اما هیچکدام از آن ها سه عنصر فوق را هم زمان دارا نبودند. تنها قیامی کـه هم جنبه مردمی و اسلامی داشت و هم دارای یک رهبر واحد بود، قیام 15 خرداد 1342 بود.

 

البته رژیم پهلوی تلاش بسیاری کرد تا جنبه مردمی و اسلامی بودن قیام 15 خرداد را خدشه دار کند ودر این راه از روزنامه ها کمک گرفت و دست بـه تبلیغات فراوان زد و اعلام کرد کـه بیگانگان در قیام 15 خرداد دست داشته اند اما با هوشیاری مردم و قاطعیت و رهبری امام این توطئه ها خنثی شد. امام خمینی «ره» قیام 15 خرداد را نقطه عطف انقلاب اسلامی بیان کرد ولی کشتار بی رحمانه مردم دراین روز، روح ایشان را متأثر ساخت بـه طوری کـه این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد.

 

انشا درباره نتایج پرثمر قیام خونین 15 خرداد

انشا کوتاه و بلند و در مورد قیام 15 خرداد + عکس

قیام 15 خرداد تأثیرات شگرفی بر فعالیت مبارزان گذاشت، بـه طوری کـه بـه نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی مبدل شد و می‌توان نتایج قیام را در موارد زیر خلاصه کرد:

 

1- دولت علم بـه خاطر عدم موفقیت در سرکوبی قیام 15 خرداد و پیشگیري از انتشار فجایع صورت گرفته در 15 خرداد وادار بـه استعفا شد و جای خودرا بـه حسنعلی منصور سپرد.

 

2- قیام 15 خرداد منجر بـه تشکیل انجمن هاي‌ اسلامی شد، از فردای قیام 15 خرداد انجمن هاي‌ اسلامی بازار، دانشجویان و دانش آموزان شکل گرفت و مدارس دین و دانش در نقاط مختلف کشور بوجود آمد.

 

3- پس از قیام 15 خرداد، رهبری مخالفان رژیم پهلوی بـه اسلامگرایان منتقل شد و نیروهای چپ و ناسیونالیست بـه انزوا کشیده شدند.

 

4- تا قبل از این قیام، مخالفان رژیم خواستار سرنگونی سلطنت نبودند و و روش هاي اصلاح طلبانه را دنبال می‌کردند اما پس از قیام، خواستار سرنگونی رژیم شدند.

 

5- قیام باعث شد طرد نیروهای بیگانه و پیشگیري از نفوذشان در کشور بـه شکل پررنگ تری خودرا نشان دهد.

 

6- این سرکوب، مخالفان رژیم بویژه جوانان را کـه دارای شور انقلابی بودند بـه سمت مشی مسلحانه سوق داد و می‌توان گفت کـه در واقع، مشی مسلحانه پس از قیام 15 خرداد 42 مطرح شد و مقبولیت یافت.

 

7- این قیام، مشروعیتی را کـه برای رژیم باقیمانده بود، از بین برد و پایگاه اجتماعی رژیم را متزلزل ساخت.

 

8- پس از قیام 15 خرداد 42 بحث تشکیل حکومت بر اساس اصول اسلامی مورد تأکید جدی قرار گرفت و مذهب در بین تعداد زیادی از دانشجویان و تحصیلکردگان بـه عنوان مکتبی کـه اساس و راهنمای مبارزه محسوب می شد، مطرح شد.

 

9- قیام 15 خرداد سبب شد تا سکوت چندین ساله مردم شکسته شود و این خود مردم بودند کـه پس از قیام 15 خرداد وارد صحنه مبارزاتی شدند، در واقع قیام 15 خرداد باعث بیداری و بالا رفتن شعور سیاسی مردم شد و این امر باعث همراهی مردم با نهضت اسلامی شد.

 

10- سخنرانی امام در روز عاشورای 42 و قیام 15 خرداد سبب شد تا ابهت چندین ساله شاه شکسته شود. تا قبل از قیام 15 خرداد کسی حق انتقاد از شاه را نداشت اما پس از قیام، مردم ودر رأس آن ها روحانیت، جرأت انتقاد از شاه را بدست آوردند.

 

11- قیام 15 خرداد این دستاورد را بـه همراه داشت کـه ورود روحانیت و حوزه علمیه بـه مسائل سیاسی بیشتر شد و اگر تا ان زمان روحانیت برای ورود بـه مسائل سیاسی احتیاط میکرد، پس از قیام، دیگر احتیاط معنایی نداشت.

 

12- پس از قیام 15 خرداد، جایگاه مراجع تقلید در بین مردم بالا رفت و روحانیت توانست نفوذ گسترده و عمیقی در بین توده هاي‌ مردم پیدا کند، در حقیقت باید منشأ قیام 15 خرداد را در روحانیت جست‌وجو کرد و نقش روحانیت دراین قیام را بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

 

در پایان

پانزدهم خرداد، نقطه عطفی اسـت در تاریخ معاصر؛ یادگاری اسـت از پیوند معنوی توده هاي‌ عظیم مردم کشور ما؛ واکنشی اسـت از احساس عمیق مذهبی ملّت ایران ؛ نمایشی اسـت از بـه پا خاستن مردمی کـه میخواستند ستم و ستم را از بُن بر کنند؛ تجسّمی اسـت از تاریخ اسلام و درجه اي اسـت برای سنجش فداکاری و از خودگذشتگی انسان هایي کـه بـه دنبال آرمان الهی حرکت می‌کنند.انشا در مورد قیام خونین 15 خرداد سال 1342 را شرح دهید.

جدیدترین مطالب سایت