نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

مجموعه : عاشقانه
نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی

هر انچه درباره عشق واقعی لازم اسـت بدانید این جا بخوانید. آیا فکر میکنید عاشق شده اید ؟ آیا می‌خواهید بدانید طرف مقابل عاشق شماست ؟ نکاتی برای تشخیص عشق واقعی و شرح انواع عشق و مراحل عشق را در مجله تالاب بخوانید.

 

عشق واقعی، روش تشخیص ان گاهی سخت می‌شود. زمانه عجیبی شده، برخی برای سرگرمی، برخی برای پر کردن خلا عاطفی در زمانی مشخص و برخی برای سوء استفاده عاشق می‌شوند.

 

روش های تشخیص عشق واقعی

به‌گفته‌ی دکتر لوری مور «Laurie Moore» همه ی ی‌ی عشق‌ها از یک قلب گشوده ایجاد میشوند. زمانی که شما باهم هستید، این گشودگی و امنیت هم‌زمان وجود دارد. اما ممکن اسـت کسی که به او علاقه دارید، لزوما شریک زندگی شما نباشد. روش هایی برای تشخیص عشق واقعی وجود دارد:

 

احساس خوبی دارید

یک رابطه‌ی خوب، یک احساس خوب را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

دوست دارید که زمان‌ تان را با شریک‌ تان سپری کنید

نیازی ندارید که با دیگران باشید یا برای دوری از یکدیگر دنبال بهانه نمیگردید. شما از تمام لحظه‌هایی که باهم هستید لذت می‌برید. حتی اگر ساکت باشید.

 

به شریک‌ تان احترام می‌ گذارید

از شنیدن درباره‌ی شریک‌تان به خود می‌بالید و چیزهایی شبیه به این می‌گویید: «همسر مـن در خوانندگی و ترانه‌سرایی بی‌نظیر اسـت». اگر متوجه شدید که مدام دارید درباره‌ی خودتان حرف می‌زنید، شما به همسر یا روابط‌‌تان توجه نکرده‌اید.

 

افکار شریک زندگی‌ تان برای‌ تان جالب است

شما درباره‌ی موضوعاتی که برای‌تان مهم اسـت نظر همسرتان را می‌پرسید. اگر با شما هم‌نظر نبود هم اشکالی ندارد.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

ویژگی‌ های غیر عادی شریک‌ تان را می‌ پذیرید

همه ی ی‌ی افراد ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. حتی شما! اگر شریک‌تان ویژگی دلپذیر یا تحمل‌پذیری داشت، حال شما خوب اسـت. اگر این ویژگی شما را آزار میدهد، باید در نوع رابطه‌تان دقیق شوید.

 

احساس امنیت می‌ کنید

شما نمی‌ترسید که شریک‌تان را از دست بدهید.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

برای باهم بودن توضیحی ندارید

بسیاری از مردم به‌دلیل این که زندگی‌شان را باهم هماهنگ کرده‌اند مجبورند که در کنار یکدیگر باشند. اما از خودتان بپرسید آیا واقعا دوست دارید که باهم باشید. اگر جواب مثبت بود، پس به این باهم بودن ادامه دهید. اما اگر جواب منفی اسـت پس مشکلی وجود دارد. ممکن اسـت شما آماده نباشید.

 

شریک‌ تان را با دیگران مقایسه نمی‌کنید

همیشه افرادی زیباتر، باهوش‌تر و خوش‌اندام‌تر از همسر شما وجود دارند. اما شما نگران نیستید، زیرا دوست دارید که با او باشید.

 


حتما بخوانید: 10 نشانه عشق و علاقه واقعی


 

انواع عشق بر اساس تعریف یونانیان باستان

انسان‌ها خود همه ی ی‌چیز را سخت و دشوار می‌کنند.چرا؟ چون انسان‌ها عموما کمی خودخواه هستند و دوست دارند همیشه، همه ی ی‌چیز را به نفع خود تمام کنند. به همین خاطر اسـت که گاهی روابط عاشقانه بدل به میدان جنگ میشود و دو نفر نمی‌توانند هم را به‌خوبی درک کنند. یکی از راه‌های غلبه بر تمام خودخواهی‌ها و سوءتفاهم‌های عاشقانه، شناخت انواع عشق اسـت.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

آگاپه عشق بی‌ قید و شرط

نخستین گزینه در تقسیم‌بندی انواع عشق، آگاپه نام دارد. آگاپه یعنی عشقی بی‌قید و شرط به هم‌نوع که با از خودگذشتگی همراه اسـت. به نظر میرسد که تعداد اندکی از افراد در بلندمدت ظرفیت تجربه چنین نوعی از عشق را دارند. برخی، آگاپه را نوعی عشق معنوی میدانند.

 

مثلا مسیحیتان معتقد هستند که عشق و مهر عیسی مسیح «ع» نسبت به بشریت و دنیا، عشقی از همین نوع بوده اسـت. چون او خود را به خاطر رهایی انسان‌ها از گناه، قربانی کرد. در واقع، حضرت عیسی برای شادی و خوشبختی انسان‌ها، خود را فدا کرده و به همین خاطر از نظر مسیحیان، نمادی از آگاپه اسـت.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

اِروس؛ عشق جنسی و غریزی

اروس از نام خدای باروری و عشق یونانیان گرفته شده اسـت. این نوع عشق بر شور و هیجانی جسمانی و شهوانی تأکید دارد. در واقع، نشان‌گر میل جنسی و علایق مرتبط با ان اسـت. یونانیان از این نوع عشق واهمه داشته‌اند. زیرا به عقیده آنها، بشر میل به تولید نسل دارد و امیال جنسی او میتواند از کنترل خارج شود.

 

یونانیان، اروس را خطرناک می‌دانستند. این نوع از عشق، نمادی از عشق و شور جنسی و شهوانی اسـت. اگرچه این نوع عشق برای بشر خوشایند و جذاب اسـت، اما گاهی عواقب ناخوشایندی به همراه می‌آورد.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

فیلیا عشق مهربانی و دوستی

فیلیا هم یکی از انواع عشق اسـت که یونانی‌ها آن را نماد مهربانی و دوستی میدانند. به عبارت دیگر، فیلیا، نوعی از عشق اسـت که نسبت به دوستان خود ابراز میکنید. یونانی‌ها، فیلیا را ارزشمندتر و بهتر از اروس می دانستند. در واقع، فیلیا، عشقی اسـت که میان افراد هم‌تراز و دوستان به وجود می‌آید.

 

اگر چـه بیشتر افراد، عشق را عنوانی کلی میدانند و برای انواع عشق از جمله شور و هیجان جنسی و جسمی هم از آن بهره می برند، اما افلاطون با چنین کاری مخالف بود. او اعتقاد داشت که جذبه‌های جسمانی لزوما عشق نیستند. همان‌طور که گفته شد، تقسیم‌بندی‌های مختلفی برای انواع عشق وجود دارد و عشقی که در ان خبری از علاقه جنسی و جسمی نباشد، عشق افلاطونی می نامند.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

فیلوتیا عشق به خود

فیولتیا در تقسیم‌بندی یونان باستان، عشق به خود اسـت. این روزها، عشق به خود با خودشیفتگی، خودپسندی و خودخواهی اشتباه گرفته میشود. فیلوتیا به هیچ وجه، عشقی منفی و مخرب نیست. برای این که بتوان به دیگران عشق داد و از ان ها عشق گرفت، باید فیلوتیا را در وجود خود گسترش بدهید. برای این که بتوانید، شخص دیگری را دوست داشته باشید، باید ابتدا خودتان را دوست داشته باشید.

 

زمانی که دستان‌تان را پر از عشق به خود کنید، امکان پخش و اهدای ان به دیگران هم به وجود می‌آید. عشق و احترامی که نسبت به خود احساس میکنید، شما را در انتقال ان به دیگران هم یاری خواهد کرد.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

استورج عشق مأنوس و آشنا

استورج یا عشق مأنوس در ظاهر کمی گنگ به نظر میرسد. شاید باید کمی بیشتر این اصطلاح را توضیح بدهیم. این نوع از عشق به فیلیا شباهت زیادی دارد یعنی عشقی که میان دوستان شکل می‌گیرد. استورج بیشتر به عشقی گفته میشود که بین فرزند و والدین به وجود می‌آید. در استورج هم خبری از میل و عشق جنسی نیست، اما میان افراد، نوعی دوستی، خویشاوندی و انس دیده میشود.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

پراگما عشق بادوام

یونانیان باستان، پراگما را عشقی بادوام و ماندگار می‌دانستند. این عشق دقیقا متضاد اروس اسـت. هیجانات و شور موجود در عشق از نوع اروس سریعا فروکش می‌کند اما پراگما، عشقی اسـت که به‌مرور زمان به پختگی و بلوغ میرسد و ماندگار میشود. مثلا افراد مسنی که سال‌هاست باهم زندگی میکنند و سابقه مهر و عشق‌شان به سال‌های نوجوانی میرسد، نمونه خوبی از پراگما هستند.

 

متأسفانه پراگما به‌ویژه در جوامع امروزی به‌ندرت دیده می‌شود. این روزها، چشم و دل افراد معطوف به یک رابطه و عشق نمی‌شود. ان ها همواره به دنبال گزینه‌های بهتر هستند و به یک رابطه عاشقانه، زمانی برای رشد و رسیدن به پختگی نمی‌دهند. در پراگما، هر دو نفر به مصالحه معتقد هستند. هر یک به‌خوبی میدانند که گاهی باید به نفع دیگری کوتاه بیایند و معمار رابطه دونفره خود در طول زمان باشند.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

لودوس عشق مفرح و شاد

لودوس یکی دیگر از انواع عشق اسـت که به عنوان عشقی سرزنده و مفرح از آن یاد میشود. لودوس همان شیفتگی سرخوشانه روزهای اوایل عاشقی اسـت. اگر عاشق شده باشید، حتما متوجه می شوید که منظور چیست. این عشق همان دلهره خوشایندی اسـت که هنگام دیدن فرد مورد نظر در وجودتان می‌پیچد. لودوس نوعی گیجی و از عالم جدا شدن به همراه خود دارد.

 

حس و حال ان شیرین اسـت و فرد عاشق دوست ندارد که از دنیای مفرح و سرخوشانه ان خارج شود. تحقیقات نشان میدهد که مغز افراد هنگام سپری کردن دوران عاشقی به این سبک، تجربه‌ای مشابه مصرف کوکائین پیدا میکنند؛ نوعی حس‌وحال که بی‌شباهت به نشئگی یا سرخوشی بعد از مصرف مخدر نیست. کسی که دچار لودوس می‌شود، نسبت به زندگی احساس هیجان و سرزندگی پیدا میکند.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

مانیا شیدایی و جنون عاشقی

مانیا یا شیدایی، نوع مطلوبی از عشق و عاشقی نیست. این نوع از عشق میتواند منجر به عصبانیت، جنون یا حسادت شود. در مانیا، تعادل میان اروس و لودوس به هم می‌خورد. کسانی که دچار شیدایی میشوند معمولاً عزت نفس پایینی دارند. آنها نمیتوانند از دست دادن چیزی راکه دوست دارند در ذهن متصور شوند.

 

ترس از دست دادن باعث می‌شود، چیزهایی بگویند یا کارهایی انجام بدهند که رگه‌هایی از دیوانگی و جنون را به همراه دارد و برای حفظ عشق‌شان به هر قیمتی ابراز می‌شود. اگر مانیا یا شیدایی نظارت نشود، نتایج و عواقب بسیار خطرناک و نامطلوبی به همراه خواهد داشت.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

با پنج زبان عشق هم آشنا شوید

یونانیان باستان تنها کسانی نبودند که به مطالعه انواع عشق علاقه داشتند. گری چاپمن «Gary Chapman»؛ درمانگر روابطی اسـت که در خلال کار و کسب تجربه معاشرت با زوج‌های مختلف در بلندمدت، پنج زبان را برای عشق تعریف کرده اسـت. چاپمن معتقد اسـت که هر کس به شیوه‌ای متفاوت از دیگری، عشق می‌ورزد و عشق دریافت میکند. اما تمام انواع عشق در پنج گروه قرار می گیرند.

 

زبان تأیید

بعضی از افراد دوست دارند تمجید و جمله شیرینِ «دوستت دارم» را از زبان دیگری بشنوند. اگر این خواسته ان ها برآورده نشود، احساس دوست‌نداشتنی بودن پیدا میکنند. زبان عشق در این افراد، زبان تأیید اسـت.

 

زبان عمل

بعضی از افراد هم برای طرف مورد علاقه‌شان کارهای زیادی انجام می دهند. برای مثال، روغن خودروی طرف مقابل را عوض می‌کنند، خانه‌ را به خاطرش نظافت میکنند، به حمایت و همراهی او علاقه دارند و به این شکل یا به زبان عمل، عشق خود را نثار فرد محبوب‌شان میکنند.

 


حتما بخوانید: نشانه های یک عشق واقعی چیست؟


 

زبان دریافت

زبان دریافت هم زبان دیگری اسـت که چاپمن برای تقسیم‌بندی انواع عشق به کار می‌گیرد. به عقیده او، عده ای از افراد، ارزش عشق خود را با چیزهایی می‌سنجند که دریافت یا اهدا می‌کنند. اگر شما هم ارزش عشق طرف مقابل را با تعداد هدایایی می‌سنجید که به شما می‌دهد باید خود را در گروه کسانی قرار بدهید که در عاشقی زبان دریافت دارند.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

زبان وقت‌ گذاشتن برای یکدیگر

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که عیار عشق در رابطه را با مدت زمانی ارزیابی میکنید که فرد مقابل با شما می‌گذراند یا دوست دارد با شما بگذراند، یعنی زبان‌تان در عشق‌ورزی و دریافت ان؛ زبان وقت‌گذاشتن برای یکدیگر اسـت. اگر طرف مقابل برای این دسته از افراد، زمان کافی نگذارد، احساس می‌کنند طرف مقابل ان‌ها را دوست ندارد.

 

زبان تماس و لمس شدن

زبان لمس شدن و تماس جسمی هم زبان دیگری اسـت که بعضی از افراد در عشق‌ورزی به ان علاقه دارند. این افراد دوست دارند مدام با فرد موردعلاقه‌شان تماس جسمی داشته باشند. منظور از تماس جسمی، در آغوش کشیدن، روابط جنسی، نوازش و… اسـت.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

چرا باید زبان عشق را شناخت؟

شناخت زبان و انواع عشق به شما کمک میکند تا شیوه صحیح ابراز و دریافت عشق را یاد بگیرید. اگر دو نفر به دو شیوه کاملا متفاوت عشق‌ورزی کنند، احتمال این که دچار مشکل شوند، بسیار زیاد خواهد بود. مثلا اگر شما دوست داشته باشید که مدام جمله «دوستت دارم» را بشنوید، اما همسرتان با انجام دادن کارهای مختلف، عشقش را ابراز میکند، یعنی عشق‌ورزی هر دوِ شما متفاوت اسـت.

 

البته این ناهماهنگی به‌ معنای جدا شدن نیست. کافی اسـت با شریک عاطفی خود صحبت کنید و از شباهت‌ ها و تفاوت‌ های خود در مسیر عشق‌ ورزی باهم حرف بزنید. در این صورت می توانید برای باهم بودن و لذت بیشتر با یکدیگر مصالحه کنید. انسانها باهم فرق دارند و اگر تفاوتهای یکدیگر را درک کنند بسیاری از مشکلات بشری از بین خواهد رفت.

 

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

تعریف عشق واقعی چیست؟

براساس جمله‌ی معروف از فیلم داستان عشق «Love Story»؛ عشق یعنی هیچ‌وقت مجبور به عذرخواهی نشوید، اما زمانی‌که از کارشناسان درباره‌ی عشق واقعی سؤال میشود، کمی مکث میکنند و به فکر فرو می‌روند. شاید به‌ این‌ دلیل باشد که عشق واقعی برای افراد مختلف تعاریف متفاوتی دارد.

 

دکتر ندر میگوید: «عشق واقعی به این معنی اسـت که بخواهید میزان سلامتی، رفاه و خوشبختی فرد مقابل‌تان بیشتر از سلامتی، رفاه و خوشبختی شما باشد. زمانی که مراقب کلمات، افکار و فعالیت‌هایتان هستید، به‌ویژه اگر سعی میکنید که این رفتار برای فرد مقابل‌تان خوش‌آیند باشد، درواقع شما عاشق شده‌اید».

 

کریستین نرتروپ «Christiane Northrup»؛ نویسنده‌ی کتاب «بدن زنان- حکمت زنان» «Women’s Bodies, Women’s Wisdom» و کتاب «حکمت یائسگی» «The Wisdom of Menopause» می‌گوید: «عشق واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که شما به‌اندازه‌ی کافی به طرف مقابل‌تان اجازه می‌دهید که با داشتن امکانات و زمان لازم، به ان‌ چیزی که میتواند باشد، تبدیل شود».

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

برعکس اگر فردی به شما میگوید که «اگر مـن را دوست داری، باید…»؛ این عشق واقعی نیست. براساس گفته‌ی دکتر نرتروپ این نوع عشق در محدوده‌ی نظارت کردن فرد اسـت و براساس باورهای متافیزیک در چاکرای دوم «چاکرای جنسی» قرار دارد. اما عشق واقعی از چاکرای چهارم سرچشمه میگیرد و به‌راحتی با پشتیبانی‌های بی‌قیدوشرط تشخیص داده میشود.

نکاتی برای تشخیص عشق واقعی + مراحل عشق + شرح انواع عشق

دکتر کاتلین هندریکس و دکتر گی هندریکس «نویسندگان کتاب عشق ابدی» می‌گویند: «عشق واقعی زمانی ایجاد میشود که فرد از یک تعهد ناخودآگاه به‌سمت تعهد خودآگاه پیش می‌رود.

 

زمانی‌که مردم میگویند داشتن رابطه واقعا کار سختی اسـت؛ این بیانی از تعهد ناخودآگاه اسـت». تعهد به این معنی اسـت که شما خودِ واقعی‌تان را به شریک‌تان نشان می‌دهید و درهمه‌حال از او حمایت میکنید.

جدیدترین مطالب سایت