10 مورد از خواص درمانی مومیایی (مومنایی)

10 مورد از خواص درمانی مومیایی (مومنایی)

در این جا با یکی از داروهایی معجزه گر طب سنتی شما را آشنا خواهیم کرد. مومیایی دارویی کمتر شناخته شده در میان ایرانیان می‌باشد.

 

نام هاي‌ دیگر مومیایی

مومنایی، شیره کوه، قیر طبیعی، زفت رومی ؛ قیر معدنی،عرق الجبال ؛ زفت البحر ،کفر الیهود ؛ فقر الیهود و آسفالت معدنی و مومیا

 

مومنایی چیست؟

مومیایی سیاه که طعم ناگوتر از زرد دارد و بسیار تلخی دارد برای درمان زخم معده، جهاز تنفسی، شکستگی ودرد استخوان ها، نا توانی هاي‌ جنسی موثر است، به انسان انرژی می بخشد بخصوص به دل «قلب» قوت زیاد می‌دهد.

یکی ازبهترین داروی هاي‌ طبیعی شمرده می شود.
نام بین المللی : MUMY
نامهای دیگر در پارسی : مومیایی، مومیا، عرق کوه.
مشخصات: مومیایی ماده اي است که از میان سنگ های کوهستانی یا از درون چشمه هاي‌ آب تراوش
می شود. شکل ان سیاه براق، بدون نا خالصی و بدون بوی بد می‌باشد.
محل رویش : بهترین نوع مومیایی ایران از کوه هاي‌ کهگلویه و بویر احمد، استهبانات ؛ زاگرس بختیاری بدست می آید.

 

مومنایی ماده شیمیایی که به مقدار بسیار کم از شکاف سنگ‌هاي‌ کوهستانی بعضی از نقاط زمین خارج میشود. عده‌اي از پزشکان سنتی، بعضی از گیاهان دارویی را منشا ان میدانند.که در طول تاریخ عمر زمین، به عللی در لابلای سنگ‌ها حبس شده و پس از تخمیر به‌‌‏تدریج جریان یافته و از سنگ‌ها خارج می شود.

 

مومیایی، دارویی کمیاب و گران‌‌‏قیمت است که بهترین نوع ان از کوه‌هاي‌ داراب استان فارس و کوه‌هاي‌ دیگری مانند کهکیلویه و اصطهبانات به‌‌‏دست می آید و مرغوب‌ترین ان؛ نوعی است که سیاه و صاف براق و نرم بوده، بوی بد نداشته و آغشته به خاشاک نباشد. خواص دارویی مومنایی ان چهل سال باقی می ماند.

 

10 مورد از خواص درمانی مومیایی (مومنایی)

10 مورد از خواص درمانی مومیایی

1- خوردن مومیایی بدن را تقویت می کند ؛ کلیه ها را تقویت کرده و بکار می اندازد ؛ رعشه را درمان می کند ؛ رحم و قدرت باروری را تقویت کرده و خون ریزی هاي‌ معده و ششها را بند می آورد.

قدرت و نفوذ این ماده در بدن و بافت‌ها بسیار زیاد است، سلول‌هاي‌ بدن را تقویت کرده، مفرح و مقوی کلیه اعضای بدن است؛ تمامی اخلاط بلغمی و سردمزاج بدن را متلاشی کرده و دفع می‌‌‏کند.

 

۲- برای درمان میگرن ،یک مثقال مرز نجوش را جوشانده و مقداری مومیایی رادر ان حل نموده میل کنید. برای درمان بیماری رعشه، برخی ناراحتی‌‌‏هاي‌ رحمی و ثقل زبان یا اختلال در تکلم، به‌‌‏دلیل مشکلات زبان بسیار مفید است. به درمان سکته‌‌‏هاي‌ سخت‌‌‏علاج کمک میکند، در درمان خون ریزی از معده و اثنی‌‌‏عشر و شش‌ها مفید است.

 

۳- برای درمان سستی اعضاء ؛ ۲ مثقال آویشن را جوشانده و ۲ حبه مومیایی را در ان حل نموده میل کنید.

دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را حل کنید و بخورید. به درمان لقوه، فلج و سستی‌هاي‌ اعضا بدن کمک می کند. لقوه نوعی بیماری است که با علایمی مثل کج شدن فک و لب و دهان خودرا نشان می‌‌‏دهد.

 

دو مثقال حدود ده گرم مرزنجوش را بجوشانید بعد یک حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را در جوشانده حل کنید و بخورید. سردردهای افراد سرد مزاج را درمان میکند.

 

۴- برای درمان درد گوش و خارج ساختن چرک ان ؛ مقداری مومیایی را در روغن زیتون مخلوط کرده و در گوش بچکانید .

 

دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را حل کنید و بخورید. به درمان لقوه، فلج و سستی‌هاي‌ اعضا بدن کمک میکند. لقوه نوعی بیماری است که با علایمی مثل کج شدن فک و لب و دهان خودرا نشان می‌‌‏دهد.

 

۵- برای تقویت معده و روده ؛ مومیایی را در آب زیره و رازیانه حل کرده ؛ میل نمایید.

 

۶- برای درمان هموروئید ؛ هفته اي دو بار مقداری مومیایی رابا روغن گاو مخلوط کرده و میل کنید.

 

۷- برای به تعویق انداختن انزال یا بدست آوردن قدرت نعوذ ؛ به مدت ۳ روز و هرروز به مقدار ۲ دانه ي جو مومیایی را در ۴۰ گرم عسل مخلوط کرده و میل کنید.

 

دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را حل کنید و بخورید. به درمان لقوه، فلج و سستی‌هاي‌ اعضا بدن کمک میکند. لقوه نوعی بیماری است که با علایمی مثل کج شدن فک و لب و دهان خودرا نشان می‌‌‏دهد.

 

۸- برای سریعتر جوش خوردن شکستگی ها ؛ قبل از گچ گرفتن مقداری مومیایی را بر محل بمالید و هرروز نیز مقداری مومیایی میل کنید . شکستگی به سرعت درمان می شود.

 

۹- برای تسکین درد زانو ؛ مقداری مومیایی را در روغن بادام تلخ مخلوط کرده و بر محل بمالید .

 

ان رابا روغن خوراکی حل کرده و بر موضع بمالید. درد موضعیِ ناشی از ضعف را درمان میکند.

 

اگر استخوان شکسته باشد، ان را سر جای خودش قرار دهید و قبل از بستن، مقداری مومیایی به ان بمالید و مقداری از ان را هم، هرروز بخورید. در مدت کوتاهی شکستگی جوش می خورد.

 

ان رابا روغن شتر یا کوهانِ آب‌‌‏کرده شتر، مخلوط کنید و روزی سه مرتبه عضو رابا ان ماساژ دهید و یک قاشق چای‌‌‏خوری از ان را هم بخورید. کوفتگی یا ضربه خوردگی عضو را درمان میکند.

 

۱۰- برای درمان سستی کمر ؛ مومیایی را در روغن زیتون آب کرده و به کمر بمالید .

 

دو مثقال آویشن را بجوشانید بعد دو حبه مومیایی را در آب صاف کرده، ان را حل کنید و بخورید. به درمان لقوه، فلج و سستی‌هاي‌ اعضا بدن کمک میکند. لقوه نوعی بیماری است که با علایمی مثل کج شدن فک و لب و دهان خودرا نشان می‌‌‏دهد.

 

ناتوانی هاي‌ جنسی«سستی و انزال ؛‌نعوظ» رنج می‌برند بسیار توصیه می شود.

10 مورد از خواص درمانی مومیایی (مومنایی)

طرز تهیه مومنایی

مقدار 5 گرم مومنایی را در نیم فنجان آب گرم مخلوط کرده و بعد از حل شدن در آب یه نیم فنجان روغن حیوانی «روغن گاو یا روغن گوسفند» اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید با خشک شدن آب روغن و مومنایی باهم مخلوط می‌شوند که این روغن همان روغن مومنایی است.

 

مضرات مومنایی

مصرف مومنایی به کسانی که دجار غلظت خون هستند توصیه نمی‌شود این افراد باید با احتیاط مصرف کنند.

 

نحوه استفاده از مومنایی

بادرنظرداش خصوصیات بیمار، چگونگی امراض، میتود ها وشیوه هاي‌ مختلف تداوی وجوددارد. مومیایی را میتوان در آب، شیرویا چای مخلوط نموده و مطابق نورم هاي‌ داده شده استعمال کرد و هم به شکل مرهم در جلد مالش داده میشود،در بعضی موارد با روغنی نباتی وحیوانی ویا عسل هم قابل مصرف می‌باشد.

 

نظر به وضیعت بیمار و ارگانیزم ان؛ با استعمال مومیایی مریض خودرا در اوایل بد تر حس میکند. مثلاً برای تداوی درد مفاصل بیمار در ابتداء بعد از مصرف مومیایی احساس کسالت مینماید،اما با سپری شدن دو یا سه روز وضعیت بیمار آهسته آهسته التیام می آبد.

10 مورد از خواص درمانی مومیایی (مومنایی)

میتود هاي‌ درمانی بوسیله مومیایی ارتباط مستقیم به وزن وسن بیمار دارد مختصرا توضیح داده شده است:

تا 80 کیلو گرم وزن – 0؛4 گرام «دو تابلیت در روز»

از 80 تا 100 کیلوگرام وزن – 0؛6 گرام «سه تابیت در روز»

از نه الی چهارده ساله 0؛05 گرام

از چهارده سالگی تا سنن بلوغ – 0؛2 – 0؛3 گرام

مومیایی مثل دیگر ادویه جات طبعیی در اوقات معین روز و شب استفاده می شود

طور مثال: از طرف صبح نیم ساعت پیش از صرف غذایی صبحانه، از طرف شب سه ساعت بعد از صرف طعام شام با شیرویا آب نوشیده میشود بعد از استفاده مومیایی بمدت سی دقیقه باید استراحت نمود.

بهتر است مومیایی را برای یک کورس که مدت ده روز را در بر می‌گیرد قبلا آماده نموده.طوری که اندازه داده شده را در یک مرتبان نیم لیتره در بیست قاشق آب حل نموده ودهن مرتبان رابا پلاستیک بی رنگ بسته و در یکجای سرد نگه داری شود. باید احتیاط نمود که استعمال مومیا زیادتر از اندازه تعین شده مضر واقع می شود.

 

توصیه می شود:

که در امراض از قبیل نفس تنگی، سرماخوردگی، جهاز تنفسی، مومیایی رابا عسل ویا چربی حیوانات مخلوط نموده بعداً” استفاده نمایید. به طور عموم تداوی بوسیله مومیایی شش کورس را در برمیگرد که هر کورس بمدت ده وروز دوام میکند، در فاصله بین دو کورس از پنج تا بیست روزوقفه است. اکثرا بیماران بعد از سه و چهار کورس خودرا صحت و تندرست میآبند اگر مریض کاملا” خودرا صحتمند حس نکرده باشد باید تا آخر به تداوی ادامه دهد.

 

اکثرا مردم مومیایی را در کشور هایي پیش رفته به مشوره داکتر واز دوا فروشی ها بدست می آورند. اما با تاسف که این امکانات در کشور هاي‌ عقب مانده «مثل افغانستان» مانند دیگر وسایل بهداشتی، قسمیکه لازم است وجود ندارد و هنوز بشکل سنتی و طبعیی ان بکار برده می شود.

 

توصیه های مهم مومنایی

در جریان استعمال مومیایی استفاده از دخانیات ومشروبات الکلی مجاز نیست.

مومیا در جای سرد، دور از شعاع مستقیم آفتاب ودورازنظر اطفال نگه داری شود.

باوجودیکه هنوز کدام تاثیر منفی از مومیایی بالای ارگانیزم انسان دیده نشده در هر حالت بهتر است تادر صورت امکان با داکترمعالج خویش درین مورد مشوره صورت گیرد.

 

جدیدترین مطالب سایت