آموزش نصب ایزوگام در پشت بام خانه

آموزش نصب ایزوگام در پشت بام خانه

راهنمایی نصب ایزوگام 

ایزوگام یکی از مهمترین پوشش هاي ساختمانی برای پشت بام هست که باید انجام شود در ادامه با آموزش نصب ایزوگام در پشت بام منزل ما را دنبال نمایید.

 

به گزارش تالاب مصرف عایق رطوبتی در صنعت ساختمان روزبه روز اکثر میشود. این امر به عللی چون سرعت، سهولت و دقت در نصب و عمر طولانی تر آن نسبت به روش هاي قدیمی تر و همین طور حفظ محیط زیست صورت میگیرد.

 

نصب بخش زیاد اي از کار ایزولاسیون را تشکیل می‌دهد، بدین معنی که عایق رطوبتی با برترین کیفیت ساخت در صورتی که به طریقه صحیح نصب و نگه داری نشود انتظار مصرف کننده را برآورده نخواهد کرد و کاملا بی ارزش هست.

آموزش نصب ایزوگام در پشت بام خانه

شیوه ها و اصول نصب در انواع عایقهای رطوبتی پیش ساخته که به صورت رول مورد مصرف در بام می باشد بسیار گسترده و متفاوت هست. در ذیل بطور خلاصه تنها به چند نکته اشاره می‌شود.

 

عایقهای رطوبتی توسط روش جوش مشعل و به طور کلی به دوروش پهن کردن به صورت آزاد یا اتصال کامل با سطح زیرین نصب میشوند. در روش پهن کردن به صورت آزاد فقط لبه ها به هم متصل میشوند، کناره ها و پیرامون آن با روش هاي ویژه اي پلمب میشوند. روش معمول در ایران اتصال کامل با سطح زیرین ا ست.

وسایل مورد نیاز جهت نصب بطور کلی یکسان هست و به طور جزئی کاملا ابتکاری هست. این وسایل عبارتند ا ز: گاز مایع (کپسول)، شعله اکران کن (به صورت تک شعله و چند شعله وجود دارد)، کمچه و ماله، تیغ موکت بری، فندک جرقه اي، دستکش نسوز، تیغه لاستیکی دسته دار، جارو، کفش کف صاف.

 

برای شروع کار نصب عایق رطوبتی پیش ساخته با کاربرد داغ بایستی به نکات زیر دقت داشت:

هرگز هنگامی که احتمال ریزش باران وجود دارد نصب را شروع نکنید.

در دماهای زیر ۵+ درجه سانتیگراد نصب انجام نشود چرا که ممکن ا ست شکل گیری لایه به طور کامل صورت نگیرد واز طرفی با کاهش خاصیت الاستیکی امکان ترک برداشتن لایه ها وجود دارد.

سطوحی که قرار هست عایق بندی شوند باید تمیز، خشک و بدون هرگونه خزه، غبار، نفت، گریس و سایر آلودگیها باشد و بهتر هست سقف با آب شسته شود و گذشته از آن پلیسه هاي سیمان و یا سنگریزه هاي نوک تیز چسبیده به بتون سقف جمع شود.

در حالتی که سطح زیرین فلزی هست زنگ زدگی و آلودگیها باید پاک شده، از یک پوشش آستری ضد زنگ بهره گیری شود.

 

تمامی گوشه ها و دور تا دور سطوحی که زوایای ۹۰ درجه دارند باید با سیمان ماهیچه کشی (Fillet ) شوند. بطور کلی عایق روی زوایای ۹۰ درجه نباید نصب نشود.

 

آموزش نصب ایزوگام در پشت بام خانه

شیب بندی:
شیب بندی سطح از فاکتورهای مهم در کار عایق بندی سقف می باشد. نصب عایق تحت الگوی خاصی که از پیش با دقت شکل به سقف ومحل و تعداد آبروها طراحی شده هست صورت می‌گیرد. شیب سقف طوری طراحی می‌شود که آب روی لایه نصب شده راکد نشود و به سمت آبرو جریان یابد.

 

برای شیب بندی سقف،در طراحی سقف بایستی بین سیستم داخلی شیب بندی و محیطی شیب بندی یکی گزینش شده باشد. در سیستم داخلی آب باران از پیرامون سقف به آبراههای میانی جریان می یابد.

 

آبراهها آب باران را از داخل ساختمان به پایین هدایت میکنند. این آبراهها در این سیستم معمولا در داخل ستونها کار گذاشته میشود. در سیستم محیطی جریان آب بر تصویر بوده و آبراهها در سمت خارجی ساختمان میباشند.

 

آموزش نصب ایزوگام در پشت بام خانه

سیستم داخلی نسبت به سیستم محیطی چندمزیت قابل دقت دارد:

لوله ها در شیب بندی داخلی چون در داخل ساختمان میباشند گرم میشوند و این باعث تداوم یافتن جریان آب از سقف و آب شدن یخ و برف در هوای سرد زمستان می‌شود. در صورتیکه در روش محیطی آبراه خارج از ساختمان بوده و در زمستان کاملا یخ می‌زند. همین طور نیاز به نصب دقیق تری برای محافظت آبراه از فرسایش می باشد.

با این حال شیب بندی محیطی در آب و هوای گرم، جایی که در زمستان دما بالاتر از نقطه انجماد آب ا ست بسیار کم زحمت تر از شیب بندی داخلی هست.

 

نصب ایزوگام :

بعد از در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و آماده سازی و طراحی سقف مرحله نصب آغاز می‌شود. ابتدایی ترین مساله در نصب، اعتبار و تجربه نصاب و بازرسی و امنیت مالی مشتری هست. برای نصب باید:

 

کلیه اشیاءفلزی مانند کولر، منبع انبساط، منبعهای ذخیره آب و غیره قبلا به دقت برداشته شده و سطح کار کاملا تمیز باشد و چنانچه از آستر و یا درزگیر بهره گیری شده از خشک شدن آن ها اطمینان حاصل شود.

 

رولها باید به اندازه مصرف هرروز روی سقف برده شده ا ز بردن همۀ انها خودداری شود. چرا که دیده شده این عمل باعث شکستگی و یا ترک خوردن سطح بتن شده هست. در صورتی که مجبور به اینکار هستید رولها را به طور مساوی در چند گوشه سقف قرار دهید.

 

از نگه داری رولها زیر باران جدا خودداری کنید، خصوصا برای رولهایی که شیرینک نباشد باید از روکش بهره گیری شود.

 

برای شروع نصب، باید مشعل روشن شده، شعله آن تنظیم شود. سپس از قسمت آبراه کار شروع میشود. باید دقت داشت که آب فقط در قسمت نقطه بحبوحه سقف روان هست. ولی در نقطه صفر مساحتی از اطراف آبراه آب جمع میشود و تا مدتی می‌ماند تا از آبراه عبور کند.

 

(نقاط بحبوحه و صفر میزان شیب اعمال شده در شیب بندی می باشد) (این مساله اجتناب ناپذیر هست و با شدت بارندگی، کم بودن شیب، کمبود آبراه و یا قطر آن تشدید میشود.) به همین دلیل ابتدا بایستی حدودا تا شعاع ۲ متر از هر طرف آبراه را یک‌بار عایق بندی نمود و سپس عایق بندی کل سقف را آغاز کرد.

 

حرارت دادن به سطح عایق و سطح بام به نحوی آغاز می‌شود که هم پرایمر (در صورتی که بهره گیری شده باشد) و هم قشر روی عایق به حالت مذاب درآید. حداقل شیب حرارت شعله نسبت به سقف بایستی ۴۵ درجه باشد، با حرکت دادن رول توسط پا، دست و یا وسیله دیگر دو قشر مذاب با یکدیگر ممزوج شده ، عایق روی سطح کار محکم چسبانده می‌شود.

 

برای اطمینان از چسبیدن، لبه و انتهای عایق مجددا حرارت داده شده، با قشر قیری مذاب بر روی سطح کار چسبانده میشود. باید دقت کرد که بین سطح و عایق هواگیری انجام شود.

 

توسط ماله انتهای رول به سطح کار جوش داده میشود. گرچه بهتر هست ماله را برای این منظور گرم نمود. در نصب رولهای بعدی مساله همپوشانی نیز اضافه بر مسایل فوق باید رعایت شود.

 

آموزش نصب ایزوگام در پشت بام خانه

همپوشانی

به تجربه اثبات شده هست که بهتر هست همپوشانی از نقطه صفر تا وسط سقف ۱۵ سانتیمتر و بعد از آن حداقل ۱۰ سانتیمتر باشد. ناحیه همپوشانی عایق بایستی به دقت جوشکاری شود.

 

بنحویکه سطح بین دو عایق کاملا صاف و یکنواخت گردد و هرگز برآمدگی ایجاد نشود. برای این منظور باید به قسمت همپوشانی گرمای چندان داده شود، به طوری که هنگام خواباندن آن روی لایه قبلی جوش کامل انجام شود.

 

هنگام جوش کاری لبه ها ماله باید از بالای همپوشانی به پایین آورده شده سپس شیره در طول کل همپوشانی صاف شود .

 

عایق کاری زوایای ۹۰ درجه

قبلاٌ باید با بهره گیری از ماهیچه سیمانی زاویه ۹۰ درجه را به زوایای منفرجه تبدیل کرد . یک مثال از زوایای ۹۰ درجه دیوار جانپناه هست.

 

در صورت وجود دیوار جانپناه در پیرامون سقف، عایق باید تا حدود ۳۰ سانتیمتر روی دیوار جانپناه بالا آورده شده سپس لبه روی دیوار جوش داده شود.

 

دور تا دور جانپناه از بالای دیوار تا حداقل ۲۰ سانتیمتر روی سقف مجددا عایق بندی میشود. این شیوه به شیب بندی سقف جهت جریان یافتن آب به سمت آبرو هم کمک می‌کند(.نوشته شده توسط کرمی)

جدیدترین مطالب سایت