شیوه ی آموزش مسائل جنسی به کودکان

شیوه ی آموزش مسائل جنسی به کودکان

روش آموزش مسائل جنسی به کودکان

آموزش مسائل جنسی به کودکان : یک کودک تا گذشته از دوران دبستان، باید اندام جنسی خود را بشناسد. تعداد زیادی از پدر و مادرها فکر می کنند آموزش جنسی مسئله‌اي هست که در مدرسه، باید توسط دیگران به فرزندشان آموزش داده شود. غافل از این که بیشترین کودک‌آزاری‌ها، در سنین گذشته از مدرسه اتفاق می‌افتد.

 

کودکان ما، چه دختر و چه پسر درخطر تهاجم بیماران جنسی میباشند. کودک‌آزار‌ها معمولا افراد آشنایی میباشند که ما آن‌ها را می‌شناسیم. گرچه به‌هیچ‌عنوان نباید از غریبه‌ها غافل شد. تعداد زیادی از والدین، این سوال را دارند که از چه سنی میتوانیم آموزش جنسی را شروع کنیم و دقیقا باید چه چیزهایی بگوییم. روش‌هاي آموزش جنسی برای کودکان از 3سالگی تا پایان دبستان را به شما می گوییم.

 

آموزش جنسی را این‌طور شروع کنید

به گزارش تالاب: برای این که درمورد اعضای خصوصی صحبت کنید، ابتدا باید مفهوم را برای کودکانتان ساده کنید. مثلا میتوانید این‌طور توضیح دهید: «همۀ ما وسایلی داریم که فقط برای خود ما هست و کس دیگری نمیتواند از آن بهرهگیری کند.

 

مثل مسواک. این وسایل خصوصی میباشند. اعضای خصوصی بدن هم‌چنین وضعیتی دارند. یعنی همۀ آدم‌ها در بدنشان اعضای خصوصی دارند ولی هر کس فقط می تواند به اعضای خصوصی بدن خودش دسترسی داشته باشد.

 

به او بگویید مثلا وقتی به استخر میروی، جاهایی از بدنت که با مایو پوشانده می شود عضو خصوصی تو هست. اضافه بر این به او بگویید گردن و لب‌ها هم اعضای خصوصی میباشند.

 

باید دقیقا به او بگویید که هیچ‌کس اجازه ندارد اعضای خصوصی تو را ببیند و لمس کند چون این اندام‌ها فقط مربوط به تو میباشند و تو هم نباید جای خصوصی کسی را ببینی. به کودکتان یاد بدهید اگر کسی از او خواست که اندام‌هاي جنسی‌اش را ببیند و یا تو اندام‌هاي خصوصی وی را نگاه کنی، باید قاطعانه نه بگوید و بدون این که بترسد، بلند داد بزند.

 

کودکتان را با اندام جنسی خود آشنا کنید

یک کودک تا گذشته از دوران دبستان، باید اندام جنسی خود را بشناسد. بجای بهرهگیری از اسامی این اندام‌ها، می توانیم از کلماتی مثل عضو خصوصی بهرهگیری کنیم. مهمترین چیزی که کودک باید بداند این هست که اندام‌هاي جنسی‌اش در کجای بدنش قرار دارد. معمولا کودکان در سن دوسالگی به بعد کارکردهای همۀ اعضای بدن مثل گوش و چشم را می‌شناسند.

 

در معرفی اعضای بدن به کودکان، میتوان از عروسک، اطلس‌هاي پزشکی یا آینه بهرهگیری کرد. یک روز پس از معرفی اعضای بدن مثل دست و پا و چشم و پرسیدن از کارکرد آن‌ها، برای فرزندتان با عنوان کردن نام علمی عضو خصوصی‌شان، شروع به توضیح دادن کنید.

 

هرچه سن کودک بیشتر شد، اطلاعات جنسی بیشتری در اختیار او قرار دهید

در حوزه تربیت جنسی نخستین موضوعی که به کودک آموزش می دهیم، جنسیت هست. شما به‌عنوان پدر و مادر به فرزند خود می‌آموزید که ‌شناختی از جنسیت خود داشته باشد. طبیعتا این که دختر میباشند یا پسر را میدانند اما این که دختران و پسران چه تفاوت‌هایي باهم دارند را باید آموزش بدهید.

 

می توانید از تفاوت‌هاي ظاهری شروع کنید و بعد بگویید همان‌طور که موها، لباس و ظاهر دختران و پسران باهم متفاوت هست، عضو خصوصی‌تان هم باهم فرق دارد.

 

آموزش مسائل جنسی به کودکان

شیوه ی آموزش مسائل جنسی به کودکان

با کودکتان نقش بازی کنید

یکی از برترین روش‌ها برای تمرین تربیت جنسی، نقش بازی هست. از او بپرسید اگر کسی خواست به اندام خصوصی‌اش دست بزند، یا لباس‌زیرش را ببیند، چه‌کار می کند؟ مطمئن شوید که همۀ راهکارهایی که به او یاد داده‌اید را اجرا می کند.

 

در زمان نقش بازی کردن حتما احساساتی که ممکن هست فرزندتان موقع نزدیک شدن به یک غریبه داشته باشد را یادآوری کنید و با او تمرین کنید تا این احساسات مانع حفاظت او از اندا جنسی‌اش نشود.

 

یکبار نقش فردی را بازی کنید که حریم خصوصی او مورد تجاوز قرارگرفته و واکنش لازم را انجام دهید و یکبار دیگر نقش فردی را بازی کنید که قصد دارد به حریم کودکتان نزدیک شود.

 

درباره راحت بیان‌کردن مسائل جنسی به او اطمینان بدهید

به کودکتان این اطمینان را بدهید که اگر با حرف یا رفتاری درمورد مسائل جنسی مواجه شد، میتواند بدون هیچ ترسی این موضوع را با شما مطرح کند. کودکتان باید بداند این مسئله مثل یک راز بین پدر و مادر و بچه‌ها میماند و بچه‌ها باید در چنین مواقعی همۀ‌چیز را به پدر و مادرشان بگویند.

 

بیمارانی که به کودکان توصیه جنسی میدهند معمولا تهدید میکنند که اگر بچه‌ها درمورد این خواسته‌هاي جنسی آن‌ها حرفی به کسی بزند، اتفاقات بدی برایشان می‌افتد. شما این اطمینان را به کودک خود بدهید که هیچ‌کس نمی تواند وی را تهدید کند.

 

به او یادآوری کنید که شما همۀ وقت وی را دوست دارید و از او ناراحت نمیشوید.

 

کاملا صادقانه رفتار کنید و حالا که به او اطمینان دادید تا با شما حرف بزند واکنش هیجانی نشان ندهید و بجای سرزنش کردن، وی را در آغوش بگیرید و از او تشکر کنید که این موضوع را با شما مطرح کرده هست.

 

به او بگویید در این مواقع من را در جریان بگذار:

وقتی یک نفر از تو می خواهد که یک رفتار جنسی را به‌صورت راز نگه‌داری.
وقتی در موقعیتی هستی که احساس ناراحتی می کني یا درون خودت احساس عجیبی داری
وقتی یک نفر با تو کاری می کند که بعدازآن حس بدی داری
وقتی کسی اندام خصوصی‌اش را به تو نشان می دهد
وقتی کسی می خواهد بی‌علت به بدن تو نگاه کند
وقتی کسی می خواهد به اندام‌هاي جنسی تو دست بزند
وقتی کسی می خواهد به اندام‌هاي خصوصی او دست بزنی
وقتی یک بزرگ تر، درمورد مسائل جنسی، از تو کاری را می خواهد که مایل نیستی انجام دهی

 

نشانه‌های تهدید جنسی را در کودک دنبال کنید

شاید با تمام این تفاسیر کودکان درمورد ناگواری‌هاي جنسی چیزی به شما نگویند. اما این مسئله حتما در رفتار آن‌ها بروز پیدا می کند. مثلا گوشه‌گیر و بی‌اشتها می شوند. کابوس‌هاي شبانه می بینند و نقاشی‌هاي خط خطی میکشند.

 

«بچه‌هایي که مورد آزار جنسی قرارگرفته‌اند معمولا بین پا‌ها را خط‌خطی میکنند». همینطور باید عدم علاقه ناگهانی به یک نفر را جدی بگیرید. ممکن هست کودک شما به‌یک‌باره بگوید دوست ندارد یکی از اقوام یا دوستانتان را ببیند یا از مدرسه رفتن بیزار شده هست.

 

مهمترین نکته این هست که به هیچ‌کس اطمینان صد در صد نداشته باشید. مورد اعتماد‌ترین فرد برای کودک پدر و مادر میباشند پس مراقبت از کودک خود را به کسی مثل همسایه، دوست و آشنا نسپارید.

جدیدترین مطالب سایت