برج خنک کننده تزریق

مجموعه : رپورتاژ آگهی
برج خنک کننده تزریق

برج خنک کننده دستگاه تزریق وظیفه خنک کردن آب، قالب و روغن استفاده شده در تزریق پلاستیک را برعهده دارد که امروز وجود این دستگاه در کارخانجات تزریق پلاستیک بسیار حائز اهمیت می‌باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم به توضیحی کامل و دقیق تر درباره این برج خنک کننده دستگاه تزریق بپردازیم.

 

برج خنک کننده دستگاه تزریق چیست؟

این برج خنک کن تزریق پلاستیک می‌توان گفت با تولید همیشگی آب سرد و جریان و چرخش آن در تبدیل کننده های روغن و داخل و اطراف قالب های شکل گیری دستگاه تزریق پلاستیک باعث سهولت در تولید قطعه های پلاستیکی می‌گردد.

 

همانطور که می‌دانیم امروزه تزریق پلاستیک یک امر مهم در تولید و ساخت تمامی قطعات پلاستیکی می‌باشد که برای انجام دقیق تر و صحیح تر عملکرد دستگاه های تزریق پلاستیک از برج های خنک کننده تزریق پلاستیک که در فضای بیرونی کارخانجات تزریق پلاستیک نصب می‌شود که به علت قرار گرفتن مستقیم با هوای خنک بیرونی محیط کارخانه باعث خنک تر شدن آب در کولینگ تاور و انتقال این آب به بخش های مختلف می‌شود و نکته قابل توجه دیگری که در رابطه با برج های خنک کننده دستگاه تزریق وجود دارد شکل ظاهری و مدل استفاده ان در کارخانجات تزریق پلاستیک می‌باشد که معمولا به دو شکل کولینگ تاور مکعبی و مخروطی یا همان استوانه ای استفاده می‌شود. برطبق اطلاعات بدست آمده به هیچ عنوان استفاده از چیلر های تراکمی در کارخانجات تزریق پلاستیک به علت مصرف برق بسیار بالا استفاده نمی‌شود و بطور معمول از برج های خنک کننده یا همان کولینگ تاور ها توصیه می‌گردد. برای درک دقیق تر استفاده از برج های خنک کننده در این صنعتی باید به دو سوال بسیار مهم پاسخ دهیم.

 

1-به چه دلیل از کولینگ تاورها در خنک کردن دستگاه تزریق استفاده می‌کنیم؟

همانطور که گفته شد برج های خنک کننده مصرف برق بسیار پایین تری نسبت به چیلرها دارند و همینطور به نسبت اندازه شان فضای کمتری را اشغال می‌کنند و توانایی تولید آب سرد زیادی را حتی تا دمای 25 درجه سانتی گراد را در صورت تحت فشار تولید کند. این ویژگی امروزه به دلیل عملکرد بهتر برج های خنک کننده آب، در صنایع تزریق پلاستیک بسیار قابل اهمیت است و همین علت موجب گرایش و استفاده آن در این صنایع و همچنین در اکسترود ها شده است. همچنین علت دیگر استفاده از برج های خنک کننده قیمت و هزینه مناسب آن بوده است که می‌توان با هزینه کمتر بازده تولید را با بهترین و مناسب ترین سرمایه اولیه افزایش داد. در مقایسه برج های خنک کننده و چیلرها همانطور که بررسی ها نشان داد هزینه پایین تر برق مصرفی و از سوی دیگر کارایی آن نیز در اندازه و ظرفیت های بزرگ تر بیشتر از چیلر ها بوده است.

 

نکته بسیار مهم و قابل توجهی که در برج های خنک کننده نیز وجود دارد طراحی و ساخت این برج ها بر طبق استاندارد های ذکر شده است، که اگر طراحان و تولید کنندگان این موارد را در برج ها رعایت نکنند بعد از گذشت چند سال در ابتدا برج خنک کننده و سپس دستگاه های تزریق پلاستیک دچار مشکل می‌شوند و سبب بوجود آمدن ایراداتی از قبیل شکل نگرفتن درست و صحیح قطعات پلاستیکی، کاهش میزان تولید دستگاه تزریق، سرد شدن قالب ها با تاخیر و آسیب مستقیم به روغن در چرخش درون دستگاه می‌شود. با توجه دقیق به گفته های فوق باید برای مواجه نشدن با مشکلات پیشبینی شده دقت بسیار دقیق و مهندسی در هنگام خرید برج های خنک کننده داشته باشیم و تولید برج را به شرکتی معتبر بسپاریم.

 

2-آب ورودی به دستگاه تزریق پلاستیک از طریق برج های خنک کننده در چه دمایی می‌باشد؟

از نکات مهمی که در دستگاه های تزریق بسیار مهم می‌باشد دمای آب سرد خروجی از برج خنک کننده است که باید همراه با توجه بسیار زیادی صورت گیرد. البته نکته قابل ذکری که وجود دارد، دمای آب سرد خروجی از کولینگ تاور تا حدی بستگی به شرایط محیط نصب کولینگ تاور دارد، به عنوان مثال استفاده از این برج های دستگاه تزریق در شهرهایی همچون یزد که شرایط آب و هوایی خشکی دارد بازده و راندمان آن به مراتب بالاتر و بهتر از شهر های مانند خوزستان با آب و هوای شرجی می‌باشد. در تعریفی دیگر هر چه شرایط اقلیمی و اندازه رطوبت محل نصب کولینگ تاور بیشتر باشد عملکرد و بازده برج هم پایین تر خواهد بود. بطور کلی دمای محاسبه شده در فصول گرم سال در بدترین شرایط جوی در حدود 20 تا 30 درجه سانتی گراد اندازه گیری و طراحی شده است. و همیچنین در فصل های سرد مانند زمستان باید برای کولینگ تاور ها از ضد یخ یا سیستم های آنتی فیریز استفاده گردد.

 

برج خنک کننده تزریق

انواع کولینگ تاور تزریق پلاستیک

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، ما در صنعت تزریق پلاستیک از برج های خنک کننده ی مکعبی یا مدار باز و مخروطی یا استوانه ای استفاده می‌کنیم. که حال می‌خواهیم دلیل استفاده از این دو نوع برج را بررسی کنیم.

 

برج خنک کننده مکعبی مدارباز

این مدل از برج خنک کننده پر کاربرد ترین نوع طراحی شده برای کولینگ تاور تزریق پلاستیک می‌باشد این نوع کولینگ تاور به همراه سیستم پاششی که دارد به وسیله ی نازل ها یا دوش های ضد رسوبی آبی که خارج می‌شود از کولینگ تاور را با دمای بالا بر روی روغن و قالب ها پاشش می‌کند. قابلیت پاشش آب به صورت ثابت بر روی تمامی قسمت های دستگا برج خنک کننده یکی از مهمترین ویژگی های این دستگاه بوده است که آن را نسبت به دیگر برج ها متمایز می‌کند.

برج خنک کننده مخروطی یا مدور گرد یا مدور شناخته می‌شود این مدل از کولینگ تاور به دلیل داشتن سیستم پاششی آب تحت فشاری که دارد آب را 2 بار وارد بخش کلگی توزیع آب کولینگ تاور می‌کند سپس از قسمت لوله های آرم خارج می‌کند و بر روی پکینگ های می‌ریزد. در این برج نیز هوای خنک محیط از بخش کرکره ورودی هوا به سمت فن بالا کشیده شده و در تماس با آب گرم سبب خنک شدن آب می‌شود.

 

برج خنک کننده تزریق

قیمت برج خنک کننده دستگاه تزریق

اولین و مهترین نکته در بحث قیمت این نوع برج خنک کننده، نوع آن به صورت مدار بسته مکعبی یا مدار باز مخروطی می‌باشد و همچنین نکته مهم دیگری که وجود دارد با توجه به محاسبه ظرفیت برج خنک کننده است که با توجه به قابلیت های مختلف دیگری قیمت برج های مدار بسته مکعبی بالاتر از استوانه ای یا مدور می‌باشد.

 

اگر برج مورد نظر برای اسفاده از نوع مکعبی یا مدار بسته باشد نوع متریال کویل مدار بسته اهمیت بسزایی در تغییر قیمت برج خنک کننده دارد. بطور کلی عواملی مانند، ظرفیت برج خنک کننده، ظخامت دیواره های دستگاه، متریال استفاده شده در تمامی قطعات آن، نوع فن و پروانه های استفاده شده و برند موتور استفاده شده در کولینگ تاور بستگی دارد.

جدیدترین مطالب سایت