بررسی انواع سنگ ساختمانی بر اساس قیمت

مجموعه : رپورتاژ آگهی
بررسی انواع سنگ ساختمانی بر اساس قیمت

سنگ‌های ساختمانی به چند دسته بزرگ که شامل سنگ‌ تراورتن ، سنگ مرمریت، گرانیت و ترامیت یا لایمستون تقسیم می‌شود. منظور از سنگ ساختمانی سنگی است که در  مراحل  مختلف ساخت ساختمان و بنا از آن استفاده می‌شود. سنگ‌های ساختمانی می‌توانند در قسمت‌های مختلف یک ساختمان کاربردهای متعددی نیز داشته باشند.

 

قیمت گذاری سنگ‌های ساختمانی

اگر بخواهیم انواع سنگ‌های ساختمانی را بر اساس قیمت دسته بندی نماییم این دسته بندی شامل سنگ ارزان ، سنگ با قیمت مناسب و سنگ گران و لاکچری می‌باشد. تنوع قیمت در سنگ‌های ساختمانی باعث می‌شود که هر فرد یا صاحبان هر پروژه‌ای بتوانند مناسب با بودجه‌ای که دارند برای ساختمان خود سنگ  مورد نظرشان را خریداری کنند.

 

سنگ‌های ساختمانی به دلیل تفاوتی که در رنگ، ساختار، شکل و میزان استحکام خود دارند دارای قیمت‌های متفاوتی نیز هستند. این تفاوت‌ها هم در انواع سنگ به این دلیل است که انواع سنگ طبیعی پس از گذشت سالیان سال از دل طبیعت استخراج می‌شوند و قاعدتاً دارای طرح و رنگ‌های مختلفی می‌باشند. علاوه بر پارامترهایی که ذکر شد چند عامل دیگر هم در ایجاد این تفاوت قیمتی در سنگ دخیل هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

عوامل مهم در تعیین قیمت سنگ طبیعی

 یکی از عوامل در تعیین قیمت سنگ ساختمانی طبیعی سورت سنگ‌ها می‌باشد. هرچه سنگی با کیفیت‌تر و یکدست‌تر باشد در سورت سوپر قرار گرفته و سایر سنگ‌ها که دارای کیفیت کمتری هستند در درجات پایین‌تر از آن مانند درجه ممتاز، درجه یک و درجه دو قرار می‌گیرند. مسلماً قیمت سنگ‌هایی که در صورت سوپر قرار می‌گیرند از سایر سورت‌ها بالاتر خواهد بود.

 

انواع فرآوری سنگ که با نوع تیشه‌ای، صیقلی، چرمی و غیره می‌شناسیم نیز عامل مهمی است که در قیمت سنگ تاثیرگذار خواهد بود. هرچه فرآوری با کیفیت بیشتر و بهتری صورت گرفته باشد سنگ با قیمت بالاتری به بازار عرضه خواهد شد.

 

رنگ انواع سنگ نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت ‌سنگ‌ها می‌باشد. سنگ‌های روشن چون بیشتر جلوه دارند و می‌توانند طراحی روی سنگ را به خوب نشان دهند از طرفداران بیشتری دربین سازندگان برخوردار هستند. تقاضای بیشتر از این سنگ باعث شده سنگ‌های روشن و سفید از قیمت بیشتری نسبت به سنگ‌های تیره‌تر برخوردار باشند.

 

بررسی انواع سنگ ساختمانی بر اساس قیمت

سنگ ارزان چه سنگی است؟

خرید سنگ‌های ساختمانی بخش عظیمی از هزینه‌های ساخت و ساز را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین شناخت و خرید سنگ ارزان می‌تواند کمک قابل توجهی به سازندگان نماید. وقتی نام سنگ ارزان را می‌شنویم گاهی به فکر سنگ‌های بی‌کیفیت می‌افتیم اما این نکته را در نظر داشته باشید که سنگ ارزان به معنی کیفیت پایین سنگ نیست. بلکه این سنگ راهی برای مدیریت هزینه‌ها در ساختمان سازی می‌باشد که با خرید صحیح و به جا انجام می‌شود.

 

در دسته سنگ‌های تراورتن سنگ‌هایی مانند تراورتن‌های درجه یک و درجه دو دارای قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تری بوده و در دسته سنگ‌های تراورتن ارزان قرار می‌گیرند. در سنگ‌های مرمریت نیز سنگ مرمریت آباده با کیفیت و سورت عالی که دارد دارای قیمت ارزانی نسبت به سایر مرمریت‌ها می‌باشد که جهت قسمت‌های مختلف ساختمان کاربرد دارد و به یک سنگ پرتقاضا در ساختمان سازی تبدیل شده است.

 

خرید سنگ ارزان

بعد از سنگ‌های ارزان سنگ‌هایی که در سورت درجه ممتاز و درجه یک قرار دارند نسبت به کیفیت و رنگی که دارند دارای قیمت‌های مناسبی هستند. در واقع سنگ‌های با قیمت مناسب از لحاظ کیفیت و قیمتی حد میانی بین سنگ‌های گران و سنگ‌های ارزان قیمت می‌باشند.

 

در تمامی سنگ‌های گرانیت، مرمریت، تراورتن و ترامیت‌ها سورت ممتاز از قیمت مناسبی نسبت به سایر سورت‌های آن سنگ‌ برخوردار است. برای مثال در سنگ‌های گرانیت، سنگ گرانیت مروارید مشهد که به گل پنبه‌ای نیز معروف است نسبت به سایر نمونه‌های گرانیت از قیمت پایین‌تری برخوردار است. این نیز به دلیل سورت و درجه ضعیف‌تر این سنگ می‌باشد با این حال می‌توان از آن در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده کرد.

بررسی انواع سنگ ساختمانی بر اساس قیمت

سنگ گران یا لاکچری

دسته بندی دیگر سنگ‌ها بر اساس قیمت، مربوط به دسته بندی سنگ‌های گران و یا لاکچری می‌باشد. این سنگ‌ها که معمولاً شامل سورت‌های سوپر انواع سنگ‌های ساختمانی می‌باشد، جهت قسمت‌های خاص ساختمان کاربرد دارند.

 

این نوع سنگ‌ها در ساخت ساختمان‌های لوکس و لاکچری کاربرد‌های فراوانی دارند. از انواع سنگ گران و لوکس می‌توان به سنگ مرمر اشاره کرد. این سنگ به دلیل زیبایی، دوام بالا و تنوعی که در رنگ و طرح دارد به یکی از سنگ‌های گران ساختمانی تبدیل شده است.

 

انواع سنگ‌های اسلب نیز به دلیل کمیاب بودن و یا ابعاد و سایز بزرگ‌تری که نسبت به سایر ابعاد سنگ‌ها دارند از قیمت بالاتری برخوردار هستند. کاربرد سنگ‌های لوکس و لاکچری برای قسمت‌های مختلف ساختمان با هم تفاوت دارد.

 

برای نمونه از گران‌ترین سنگ‌هایی که برای کف ساختمان استفاده می‌شود می‌توان به انواع سنگ‌های تایل سوپر دهبید و انواع اسلب‌های سنگ مرمر یا چینی که قابلیت بوک مچ شدن را دارند، اشاره کرد.

 

در مورد گران‌ترین سنگی که در فضای داخلی ساختمان کاربرد داشته باشد نیز می‌توان از سنگ‌های مرمر و تراُنیکس که به صورت بوک مچ و فورمچ استفاده می‌شوند یاد کرد.

جدیدترین مطالب سایت