آب و نفوذ آن به بتن دشمن سازه های بتنی (مواد آب بندی بتن)

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آب و نفوذ آن به بتن دشمن سازه های بتنی (مواد آب بندی بتن)

به کارگیری افزودنی های بتنی به دلیل اهمیت دوام سازه های بتنی و همچنین تاثیر مستقیم و غیر مستقیم کاهش نفوذپذیری بتن بر دوام بتن باعث رواج به کار گیری آن شده است.  

 

از زمانی که طراحی سازه های بتنی شروع می شود دغدغه آببندی سازه های بتنی وجود دارد. از مشکلات مهم و اساسی که معمولا در سازه های بتنی به وجود می آید می توان به مورد نفوذ آب به داخل سازه های بتنی اشاره کرد.

 

این مشکل در ارتباط با سازه هایی که در نگهداری مایعات مورد استفاده قرار می گیرند از اهمیت بیشتر و بالاتری برخوردار هستند. بنابراین استفاده از مواد آب بندی بتن در سازه های بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است .

 

به این منظور استفاده از افزودنی ها و مکمل هایی مانند ژل میکروسیلیس یا کاهنده آب به مخلوط بتن برای کاهش نفوذ پذیری آب، اضافه کردن مواد پوزولانی به عنوان فیلر در ترکیب مصالح سنگی که میزان حفرات موینه در بتن سازه را کمتر می کند، همچنین استفاده از الیاف پلی پروپیلن برای کم کردن ترک های سطحی و به تبع کاهش کانالها و کاپیلارهای آزاد بتن که از دسترسی رطوبت به شبکه فولادی و اکسید شدن آن جلوگیری نماید، همه به عنوان ابتکارات مهندسی نوین در غیر قابل نفوذ کردن بتن سازه ها در برابر آب است.

 

افزایش پوشش و کاور بتن، استفاده از میان بولت آببند، پلاستیکی یا چدنی، واتراستاپ ها و درز گیر های بتن در حین عملیات بتن ریزی کمک می کند تا خطای اجرا کاهش یافته و سازه ی بتنی در برابر نفوذ و نشت آب از درز های سرد و اجرایی، درزهای انبساطی و نقاط قطع بتن یا نسبت به الزامات قالب بندی ( مثلا بولت ها ) آببند باشد.

 

خطر آببند نبودن سازه بتنی هم بر کارکرد سازه تاثیر مستقیم دارد و هم نشت یا فرار آب در اثر عدم آببندی می تواند با سست کردن تراکم خاک زیر پی و فونداسیون سازه، شرایط نشست و تضعیف سازه را فراهم آورد.

 

همچنین نفوذ آب به جسم بتن، خواه حاوی املاح و یون های خورنده باشد یا نه، امکان اکسید شدن و انبساط آرماتورها و کاهش قطر موثر میلگرد را در پی داشته و با تورق بتن در نواحی مرطوب، پایایی و دوام سازه بتنی را به مخاطره می اندازد.

 

آب و نفوذ آن به بتن دشمن سازه های بتنی (مواد آب بندی بتن)

با وجود تمامی تمهیدات پیش و در حین اجرا، سازه بتنی خواه اسکلت و استراکچر بتنی در یک محیط مرطوب، خواه سازه های آبی نظیر مخازن ذخیره آب ( سیالات) ، کلاریفایر ها و زلال سازها، پولساتور ها و مخازن ته نشینی، صافی ها و ستلر ها، هاضم ها و دایجستر ها، پمپ خانه ها، آبگیر ها، آب بند ها، اسکله ها،  سد ها و سیستم های توزیع آب و کانال ها، استخر ها و گالری های تاسیسات زیر زمینی و لیک ولو ها در تصفیه خانه ها، نیروگاه ها، کارخانه جات و مجتمع های بزرگ مسکونی به دلیل نوع جغرافیای محیط ( رطوبت زیاد یا تراز آب های زیر زمینی ) و خاک ( دارای عناصر خورنده مثل سولفات ها یا آکلوئید های نفنی ) ، نشست طبیعی سازه، شرایط بهره برداری طولانی و پیوسته، تر و خشک شدن بتن به دلیل تغییر ارتفاع و لِول سیال در مخازن از آببندی خارج می شوند.

 

عدم تجانس مصالح بکار رفته در یک سازه ی بتنی ( ترکیب بتن کف یا فونداسیون با دیواره های بلوکی، سنگی یا آجری ) در محل اتصال کف و دیوار، یا در بدنه ی دیوارهای اندود شده با سیمان ( مثل چاله آسانسورها، دیوارهای زیر زمین و پارکینگ های مجتمع های تجاری ) که معمولا در عمق گوده سازه یا در مجاورت فضای سبز و تاسیسات آبیاری آن قرار دارند، همواره در معرض عدم آببندی قرار دارند.

 

آب بند های مورد استفاده در استخرها و مخازن آب با توجه به مراحل ساخت اجرا میشوند تا از نشت آب به بیرون از دیواره های بتنی جلوگیری شود. بدیهی است که به کار بردن صحیح آنها دوام پایداری را برای سازه ها را به دنبال دارد.

 

برای سازه هایی که به علت رعایت نکردن اصول آب بندی دچار نشتی آب شده اند روشهای ترمیم وجود دارد که در حالتی که از خالی کردن آب مخزن معذوریم و از بیرون مخزن به ترمیم آن بپردازیم اصطلاحا به آن آب بندی در حالت فشار منفی گفته میشود. روش آب بندی از داخل آب بندی فشار مثبت نامیده میشود.

 

چگونه درزهای بتنی را آب بندی کنیم

 از آب بند یا واتر استاپ به ‌منظور آب‌بندی درزهای اجرایی و محل‌ های قطع بتن استفاده میشود. از واتراستاپ تخت در محل اتصال کف دیواره و یا اتصالات با دو نوبت بتن ریزی در کف استفاده میشود.

 

واتر استاپ حفره دار در درزهای انبساطی کاربرد دارد. وجود حفره در میانه مقطع واتراستاپ اجازه حرکتهای طولی ناشی از انبساط و انقباض حرارتی سازه را فراهم میکند.

 

 واتر استاپهای هیدرو فیلیک و بنتونیتی در درزهای ایجاد شده به کار میرود و در اثر قطع بتن و بتن ریزی های مرحله ای با منبسط شدن در اثر رطوبت درز را آب بندی میکنند.

 

پوشاندن درزهای سازه های بتنی با محصولات شگفت انگیز کلینیک بتن ایران

از ماستیک پلی یورتان جهت پوشاندن درز انبساطی در کف و دیواره و همچنین اطراف لوله های گذرنده از جدار دیواره مخزن استفاده میشود. برای لوله عبوری از بتن ماستیک پلی یورتان مناسب می باشد به علت انعطاف پذیری بالا تا 4 برابر طول خودش و عدم نفوذ پذیری و همچنین چسبندگی خوب به فلز و بتن. جمع شدگی در این ماستیکها کمتر از 5 درصد است.

 

و راه حل اجرا بدینگونه است که ابتدا سطح فلز و لبه داخلی کیسینگ بتنی از غبار، شیرابه بتن و آلودگی پاک میشود. دقت کنید چون از ماستیک پلی یورتان استفاده میکنیم شستشو با آب انجام نمیشود.

 

فیلر گذاری از جهتی که تماس با آب وجود ندارد انجام شده و ضخامت دیوار تا 1.5 برابر عرض فاصله بین لوله و بتن پر میشود. ماستیک کاری به نحوی که روی فلز و جدار داخلی بتن پر شود انجام شده و سطح پرداخت می شود.

 

مجموعه کلینیک بتن ایران اولین دارنده گواهینامه ISO در زمینه آب بندی سازه های بتنی در کشور و مجری آب بندی سازه های بتنی و پیمانکار آب بندی سازه های بتنی، آمادگی دارد تا با تجربه چند ساله، بهره گیری از تیم کارشناسی و اجرایی با تجربه و در اختیار داشتن تجهیزات تخصصی در زمینه آببندی انواع سازه های بتنی چون  آب بندی مخازن آب و فاضلاب ، آب بندی ایستگاههای پمپاژ ، آب بندی استخر ها ، آب بندی تصفبه خانه  ها، آب بندی کولینگ تاور ، آب بندی کلاریفایر ها و …، با کارفرمایان محترم همکاری نماید.

 

آب و نفوذ آن به بتن دشمن سازه های بتنی (مواد آب بندی بتن)

 جهت اطلاع از نحوه خرید و قیمت انواع محصولات و همچنین مشاوره در زمینه آب بندی سازه های بتنی می توانید با مشاوران فنی و تخصصی کلینیک بتن ایران در ارتباط باشید و یا به وب سایت رسمی کلینیک بتن ایران www.clinicbeton.ir  مراجعه و با شماره تلفن های زیر در تماس باشید.

 

021-45872

021-44604438

021-44464877

021-44549511

جدیدترین مطالب سایت