آزمون یوس مرکزی چیست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آزمون یوس مرکزی چیست؟

امروزه یکی از کشور های همسایه ایران که دارای طرفداران بسیار زیادی می باشد و همچنین افراد زیادی برای تحصیل و همچنین برای مهاجرت می خواهند به آن کشور بروند؛ ترکیه است. دانشگاه های ترکیه یک آزمون مشخصی برگزار می کنند که بتوانند با استفاده از آن آزمون دانشجویان خارجی را ارزیابی کنند و در دانشگاه های خود پذیرش کنند. این آزمون به آزمون یوس معروف است. در این مطلب به توضیح کامل و جامع این آزمون می پردازیم.

 

معرفی آزمون yos

این آزمون از سال 2010 توسط سازمان سنجش کشور ترکیه برگزار می شود. در سال 2012 به دانشگاه ها کشور ترکیه این اختیار داده شد که هر کدام از آنها به صورت جداگانه این آزمون را برگزار کنند. البته ناگفته نماند که بعضی از دانشگاه های کشور ترکیه این آزمون را برگزار نمی کنند و دانشجویان خارجی را براساس نتایج دانشگاه های دیگر انتخاب می کنند و در دانشگاه خود پذیرش می کنند.

 

اگر شما فردی هستید که می خواهید مقطع کارشناسی را در یکی از دانشگاههای کشور ترکیه بگذرانید؛ باید در این آزمون شرکت کنید. هر دانشگاه ترکیه بر اساس ظرفیت خود و همچنین نتایج آزمون yos دانشجوی خارجی پذیرش می کند. آزمون یوس شامل سوالاتی از ریاضی، هندسه، هوش و زبان ترکی استانبول می باشد.

 

سوالات ریاضی ای که در این آزمون پرسیده میشود در حد دوره دبیرستان می باشد و سوالات زبان ترکی فقط برای سنجش میزان آشنایی دانشجویان به زبان ترکی است. اگر یک دانشجو نتواند حداقل نمره لازم در پاسخ دهی به سوالات زبان ترکی کسب کند؛ باید در هنگام اخذ پذیرش دانشگاه و در روز ثبت نام مدرک تومر که مربوط به آزمون زبان ترکی استانبول می باشد؛ ارائه دهد یا باید در دوره آمادگی زبان که در همان دانشگاه برگزار می شود؛ شرکت کند. این دوره معمولا به صورت یک ساله برگزار می شود.

 

شرایط سنی برای شرکت در آزمون یوس

به طور کلی شرط سنی خاصی برای شرکت در این آزمون گفته نشده است و همه افراد در هر سنی می توانند در این آزمون شرکت کنند. ولی باید بدانید که شرط ورود به دانشگاه ترکیه این است که فرد متقاضی باید 18 سال داشته باشد و همچنین دوره دبیرستان را به پایان رسانده باشد. در نتیجه پیشنهاد می کنیم زمانی اقدام به شرکت در این آزمون کنید که حداقل 18 سال داشته باشید و همچنین دوره دبیرستان را به پایان رسانده باشید؛ تا در صورت قبولی در آزمون یوس به راحتی بتوانید در آن دانشگاه مورد نظر پذیرش شوید.

 

چه افرادی می توانند در این آزمون شرکت کنند

ابتدا همانطور که متوجه شده اید این آزمون مخصوص اتباع خارجی است و مردم ترکیه نمی توانند در این آزمون شرکت کنند. پس اگر شما یک دانشجوی بین المللی هستید یا در یک دبیرستانی فارغ التحصیل شده اید که هم رده با دبیرستان های ترکیه است؛ می توانید برای این آزمون ثبت نام کنید و در آن شرکت کنید.

 

زمان برگزاری آزمون tryos

اگر خواسته باشیم زمانبندی آزمون یوس را بر اساس تقویم شمسی بگوییم؛ به این صورت است که بهمن ماه هرسال ثبت نام آزمون یوس آغاز می شود و معمولا خود آزمون بین اردیبهشت تا تیرماه سال بعد برگزار می شود. نکته ای که شما باید در نظر داشته باشید این است که هر دانشگاه دارای زمان بندی مخصوص به خود می باشد و باید شما طبق زمانبندی دانشگاه مد نظر خود اقدام نمایید.

انواع آزمون یوس شامل آزمونtryos و آزمون myos می باشند.

 

مدت اعتبار مدرک آزمون یوس

به طور کلی مدرک این آزمون دو سال اعتبار دارد و می توانید از آن استفاده کنید و اگر از دو سال بیشتر شود شما باید دوباره در آزمون شرکت کنید. به همین علت پیشنهاد می کنیم که اگر شما دارای مدرک دیپلم هستید یا اینکه دانش آموز سال آخر دبیرستان یعنی پیش دانشگاهی هستید برای شرکت در آزمون یوس اقدام کنید.

 

سطح سختی آزمون yos

امروزه هر فردی در رابطه با این آزمون صحبت هایی می کنند. بعضی افراد می گویند که آزمون یوس یک آزمون بسیار سخت می باشد و قبول شدن در آن کاری سخت می باشد. این آزمون دارای استاندارد های آزمون در سطح ترکیه می باشد و در آن تنها سوالات هندسه، ریاضی و هوش قرار داده شده است و داوطلبان باید به آن پاسخ بدهند. در این آزمون تمام سوالات دارای استاندارد هستند و سوالات انحرافی در بین سوالات وجود ندارد.

نکته قابل توجهی که باید بدانید این است که در آزمون یوس سوالات شخصی و عقیدتی پرسیده نمی شود. به طور کلی می توان گفت که این آزمون آنقدر سخت نمی باشد و مانند هر آزمون دیگری شما می توانید با پشتکار و تلاش در آن قبول شوید و در دانشگاه مورد نظر خود پذیرش بگیرید.

آزمون یوس مرکزی چیست؟

نتیجه گیری

آزمون یوس مانند آزمون های بین المللی معروف دیگر دارای محبوبیت بسیار زیادی می باشد و افراد بسیار زیادی می خواهند در این آزمون شرکت کنند و شانس خود را برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه امتحان کنند. در نتیجه شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید به راحتی در این آزمون قبول شوید و در دانشگاه مود نظر خود پذیرش بگیرید.

جدیدترین مطالب سایت