آشنایی با انواع جک پارکینگی و راهبند

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آشنایی با انواع جک پارکینگی و راهبند

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی مفید در زمینه ی انتخاب درست انواع درب اتوماتیک نظیر جک پارکینگی و راهبند در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید …

 

جک پارکینگی

کلیه ی درب های پارکینگی که از فلز و چوب ساخته می شوند برای اتوماتیک شدن نیازمند جک پارکینگی می باشند. درب های پارکینگی معمولا لولایی یا ریلی می باشند که به ترتیب باید از جک های بازویی و ریلی (کشویی) برای اتوماتیک کردن آن ها استفاده کرد. برای انتخاب مناسب درب اتوماتیک پارکینگی دانستن چند نکته لازم و ضروری می باشد :

 

میزان تردد در طول شبانه روز

وزن و طول هر لنگه درب

شرایط ویژه محل نصب

 

بررسی عوامل تاثیرگذار در انتخاب جک پارکینگی

کلیه ی جک های پارکینگی بر دو اساس الکترومکانیک و الکتروهیدرولیک بودن ساخته می شوند. از جک های مکانیکی برای ترددهای نرمال تا بیشینه 30 واحد پارکینگ و از جک های هیدرولیکی برای ترددهای بالاتر تا نامحدود استفاده می شود. همچنین کلیه ی جک ها بر اساس وزن قابل تحمل و طول هر لنگه درب ساخته می شوند لذا دانستن مشخصه ی درب امری ضروری محسوب می شود. برای درب های با طول بیشتر از 3 متر باید از جک های بازویی کورس بلند و برای درب های ریلی بیش از 4 متر باید دنده شانه ای اضافه درنظر گرفت.

 

از جمله شرایط ویژه محل نصب درب اتوماتیک می توان به بادخیز بودن منطقه، شرایط دمایی غیر معمول، نبود فضا برای نصب بازوی جک ها و … اشاره کرد که در انتخاب تاثیرگذار می باشد.

 

مزایای جک پارکینگی

استفاده ی راحت و ایمن و بدون نیاز به تعمیر و نگه داری خاص

پشتیبانی از باطری بک آپ و دارای کلید خلاص کن دستی

قابلیت اتصال به کلیه ی سیستم های هوشمند تردد

دو سرعته بودن برای جلوگیری از کوبیده شدن درب در هنگام بسته شدن

دارا بودن تایمر جهت بستن درب در صورت عمل نکردن ریموت کنترل

 

جک زیرسطحی

در مواردی که درب لولایی بسیار ظریف و زیبا طراحی شده است و نصب جک بازویی به زیبایی درب لطمه وارد می کند و یا به علت محدودیت فضا امکان نصب درب اتوماتیک فراهم نمی باشد می توان از جک زیرسطحی استفاده کرد که به جک نامرئی هم معروف است .

نصب جک زیرسطحی تخصصی تر از جک بازویی می باشد و برای نصب آن نیاز به فونداسیون و زیرسازی می باشد. این جک ها که معمولا تردد بالا می باشند در قیاس با جک های بازویی قیمت بالاتری دارند و سیستم نصب آن به این صورت می باشد که کل درب بر روی جک زیرسطحی سوار شده و با حرکت بازوی جک درب نیز حرکت می کند .

 

راهبند اتوماتیک

راهبندها برای کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه ، اخذ عوارض پارکینگ و جاده ها ، جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز و … به کار گرفته می شوند. راه بندهای اتوماتیک دارای انواع مختلف میله ای ، ستونی ، دفنی و زنجیری می باشند. برای انتخاب درست راهبند دانستن چند نکته از اهمیت بالایی برخوردار است :

 

آشنایی با انواع جک پارکینگی و راهبند

1- هدف از نصب راهبند چه می باشد ؟

قصد کارفرما از نصب راه بند میتواند تعیین کننده ی نوع آن باشد. به طور مثال برای بالا بردن امنیت مکان های نظامی و سفارت خانه ها از راه بند ستونی و دفنی و برای پارکینگ های طبقاتی بهتر است از راهبند میله ای تردد نامحدود استفاده شود.

 

2- میزان استفاده از راهبند در طول روز چه میزان می باشد؟

دانستن میزان تردد پروژه ما را در انتخاب نوع سیستم کارکرد راه بند کمک می کند. راه بندها به دو نوع مکانیکی (تردد مشخص) و هیدرولیکی (تردد نامحدود) تقسیم می شوند. همچنین شایان ذکر است قیمت راهبند هیدرولیکی در قیاس با نوع مکانیکی به مراتب بالاتر است.

 

3- طول دهانه ی در نظر گرفته شده برای پوشش دهی چه میزان می باشد؟

تمامی راه بندها بر اساس میزان پوشش دهی ساخته می شوند. به طور مثال طول میله ی راهبندهای میله ای از 4 تا 8 متر متفاوت می باشد و یا بیشینه مقدار برای نصب راهبند ستونی از همدیگر 1.5 متر می باشد.

 

4- شرایط ویژه ی محل نصب چه می باشد؟

برای انتخاب درست باید شرایط محل نصب را نیز درنظر گرفت. به طور مثال در برخی از پارکینگ ها ارتفاع محدودیت وجود دارد و باید از راهبند های با میله ی تاشو استفاده کرد ، همچنین شرایط دمایی و رطوبتی ، سرعت باز و بسته شدن راهبند و … از مشخصاتی می باشد که در برخی پروژه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به آن توجه شود.

 

راهبند میله ای (بوم دار)

این نوع از متداول ترین نوع راهبند می باشد که در اکثر پروژه ها به دلیل کاربردی بودن ، قیمت مناسب تر نسبت به سایر مدل ها استفاده ی بیشتری دارد. راه بند میله ای از دو قسمت بدنه (شامل موتور و کلیه تجهیزات) و بوم تشکیل شده است. بدنه ی دستگاه ثابت در محلی نصب می شود و بوم از حالت عمودی به افقی تغییر حالت می دهد.

 

کلیه ی راهبندها قابلیت اتصال تجهیزات کنترل تردد نظیر دوربین پلاک خوان ، تگ RFID و … را دارا می باشند. جنس بوم راهبندها از آلیاژ آلومینیم ساخته می شود تا چنانچه وسیله ی نقلیه ای با آن برخورد داشت تنها میله نیاز به تعویض داشته باشد و آسیبی به وسیله و بدنه ی راهبند وارد نشود.

 

آشنایی با انواع جک پارکینگی و راهبند

راهبند ستونی (بولارد)

راهبند ستونی (بولارد) به منظور کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه و همچنین با قابلیت جلوگیری از حمله تروریستی در اماکن با ضریب امنیت بالا و حساس نظیر مناطق نظامی و امنیتی، سفارتخانه ها، شهرداری ها، پارکینگ سازمان های دولتی و … مورد استفاده قرار میگیرد.

 

برای نصب راهبند ستونی نیاز به فونداسیونی مربع شکل به عمق 1.5 مترو ابعاد 1 متر می باشد. معمولا بولارد از استوانه ای 100 سانتی متری تشکیل شده است که به صورت عمودی حرکت کرده و از سطح زمین بالا می آید (سرعت بالا و پایین آمدن ستون دستگاه بسته به مدل و نوع آن از ۱٫۲ ثانیه تا ۷ ثانیه متغیر است). مقاومت در برابر ضربه در برخی راهبندهای ستونی به اندازه ای است که توانایی متوقف کردن یک کامیون به وزن تقریبا 6 الی 7 تُن با سرعت 60 الی 80 کیلومتر بر ساعت را دارا می باشند. همچنین راهبند ستونی دارای سنسوری است که در صورت تشخیص وجود جسمی مانند اتومبیل در روی راهبند به سمت بالا حرکت نکند تا آسیبی به دستگاه و اتومبیل وارد نشود. قیمت بولاردها به خاطر جنس و ساختار آن ها گران تر از بقیه مدل ها می باشد.

جدیدترین مطالب سایت