آشنایی با روش های مقاوم سازی ساختمان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آشنایی با روش های مقاوم سازی ساختمان

برای ساخت و ساز هر نوع ساختمانی نکات مهمی وجود داشته که باید به هر یک از آنها توجه داشته تا بتوان سازه هایی با مقاومت بالا را ساخته و در اختیار افراد قرار دهید. هنگام ساخت انواع سازه ها و جهت مقاوم سازی آنها روش های مختلفی وجود داشته که هر یک از آنها شامل موارد زیر می باشند:

 

استفاده از سیستم های پیش تنیده و پس تنیده

پایدار سازی گود

میکروپایل

آزمایش های مخرب و غیر مخرب

برش بتن

شاقول سازی

آب بندی بتن

ترمیم بتن و تزریق ترک

 

کارشناسان ما در شرکت پایون با ارائه این گزارش شما عزیزان را با دو روش از مقاوم سازی ساختمان که توسط این مجموعه و زیر نظر متخصصین مجرب انجام خواهد شد، بیشتر آشنا میکنند. با ما همراه باشید.

 

شاقول سازی چیست؟

شاقول سازی کاری است که باعث می‌شود که ساختمان‌هایی که کج شده‌اند، به حالت عادی برگردند. این کار معمولا زمانی انجام می‌شود که ساختمان‌ها به دلایلی نشست کرده‌ و کج شده‌اند.

 

ناشاقول بودن ساختمان می‌تواند به معنی نشست فونداسیون باشد. نشست فونداسیون شامل دو بخش نشست آنی و تحکیمی بوده که نشست آنی بلافاصله پس از اجرای سازه رخ می‌دهد و نشست تحکیمی که به مرور زمان اتفاق می‌افتد در این مواقع به شاقول سازی نیاز است.

 

تمام این نشست‌ها باید در زمان طراحی و اجرای سازه ها و بر اساس نتایج مطالعات خاک مورد بررسی قرار گرفته و کنترل شوند. در بسیاری از موارد عدم مطالعه شرایط خاک و سازه، نفوذ آب به زیر فونداسیون، ریزش چاه و یا قنات های احتمالی، عدم بستر سازی مناسب، بارگذاری نامتقارن سازه و … باعث بروز نشست‌های نامتقارن و بیش از حد مجاز شده که منجر به کج شدگی سازه می‌گردند.

 

روش های شاقول سازی شرکت پایون

همان‌طور که گفتیم شاقول کردن ساختمان روش‌های مختلفی دارد. امروزه که علم پیشرفت کرده و ابزار جدیدی در صنعت ساختمان سازی وارد  شده، روش‌های جدیدی هم برای شاغول سازی آمده است. شرکت مقاوم سازی پایون با دو روش جک زنی و روش ابداعی برش خاک عملیات شاقول کردن سازه‌هایی که نیاز به شاقول شدن دارند را انجام می‌دهد.

 

ترمیم بتن چیست؟

ترمیم و تعمیر بتن به صورت کلی به اصلاح سطحی بتن و یا جابجایی بتن خراب شده با بتن و یا مصالح جایگزین گفته می‌شود. ترک خوردگی، جداشدگی، بلند شدگی، پوسته شدن و پوک شدن بتن همگی از علایم خرابی بتن به شمار می‌روند که هر کدام به دلایل مختلفی در اعضای بتنی به وجود می آیند. در صورت بروز این مشکلات مقاومت بتن و کل سازه پایین می‌آید و برای این‌که مقاومت بتن به حالت قبل بازگردد، نیاز به ترمیم بتن دارد.

 

میکروپایل چیست؟

میکروپایل یکی از بهترین روش‌های بهسازی خاک است و به عنوان المان باربر و مقاوم، آن را به خاک اضافه می‌کنند که باعث افزایش مقاومت خاک و بهبود رفتار آن هم، می‌شود. میکروپایل به شمع‌هایی با قطر کوچک می‌گویند که با تزریق گروت به صورت اصطکاکی عمل کرده و از باربری انتهای شمع، به دلیل ناچیز بودن آن، صرف نظر می‌شود.

 

شرکت مقاوم سازان پایون در بسیاری از شرایط مثل وجود خاک‌های سست و ریزشی، محدودیت‌های دسترسی و وجود سازه، از ریزشمع به عنوان جایگزینی برای شمع‌های بتنی درجا جهت ایجاد المان‌های باربر فشاری و کششی و همچنین جهت اصلاح پارامترهای خاک و متعاقباً افزایش ظرفیت باربری آن و جلوگیری از پدیده روانگرایی، استفاده می‌کند.

 

پایون به منظور امکان اجرای ریزشمع در شرایط خاص و وجود محدودیت‌های دسترسی به خصوص وجود سقف در سازه‌های تونل‌ها، تجهیزات ویژه‌ای طراحی کرده و همچنین روش اجرای میکروپایل را برای هر پروژه، براساس شرایط و نیازهای آن، طراحی و اجرا می‌کند.

 

کاربردهای میکروپایل

همان‌طور که گفتیم میکروپایل یکی از بهترین روش‌ها برای بهسازی خاک است و همچنین از آن در ساختن پی سازه‌ها استفاده می‌کنند که مقاومت پی را هم بیشتر می‌کند. از آن‌جایی که ساختمان‌سازی هر روز در حال پیشرفت است و میکروپایل همچنان از بهترین روش‌ها محسوب می‌شود، بسیاری از مکان‌های علمی در راستای پیشرفت این روش تحقیقاتی انجام می‌دهند و امروزه استفاده از این روش در جاهای مختلف دنیا گسترش پیدا کرده است.

آشنایی با روش های مقاوم سازی ساختمان

میکروپایل و کاربردها و روش انجام آن

مزایای استفاده از میکروپایل

روش میکروپایل مزایای بسیار زیادی دارد و به همین دلیل است که بسیاری از مهندسین این روش را پیشنهاد می‌کنند.

در این روش میزان نشست خاک کنترل می‌شود و بار به لایه‌های زیرین که مقاوم هستند، منتقل می‌شود.

در میکروپایل خصوصیات مختلف خاک مثل تراکم‌پذیری، سختی، ظرفیت باربری و ظریب اصطکاک به دلیل تزریق دوغاب بهبود پیدا می‌کند.

محکم‌تر شدن خاک، از مزایای کوبش ریزشمع‌ها است.

لرزش ساختمان‌های اطراف به دلیل انرژی کم کوبش و قطر کم حفاری به حداقل خود می‌رسد.

اجرای ساده و با سرعت بالا در شرایط مختلف

به صرفه و اقتصادی بودن میکروپایل به دلیل استفاده از مقدار کمی از مصالح ساختمانی

ماشین‌آلات اجرای ریزشمع ابعاد کوچکی دارند و به راحتی قابل حمل هستند. به همین دلیل می‌توان در چند نقطه مختلف زمین، بدون تداخل این کار را انجام داد.

 

سخن پایانی

در این گزارش شما عزیزان با هر برخی از روش های مقاوم سازی ساختمان که توسط شرکت پایون (www.payon-group.com) انجام می شود آشنا شدید و دریافتید هر یک از آنها چه کاربردها و مزایایی برای ساختمان ها دارند.

 

شرکت مقاوم سازان پایون شرکتی ساختمانی است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و اجرای مقاوم سازی و ترمیم سازه ها در برابر زلزله، افزایش بار، تغییر کاربری، شرایط مخرب آب و هوایی، خوردگی، حملات تروریستی و دیگر مشکلات سازه ای فعال می باشد.

 

پایون همچنین به عنوان شرکتی پیشرو در ارائه خدمات ژئوتکنیکی شامل پایدارسازی گود، تثبیت خاک و اجرای میکروپایل مطرح بوده است. این شرکت همچنین به صورت فوق تخصصی در زمینه شاقـول نمودن ساختمانهایی که دچار نشست نامتقارن شده اند شناخته شده است.

جدیدترین مطالب سایت