آشنایی با زنان خلبان ایرانی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آشنایی با زنان خلبان ایرانی

در دنیا حدود ۷۰۰۰ خلبان زن وجود دارد که با هواپیماهای بزرگ و کوچک مسافران را جا به جا می‌کنند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که با داشتن ۵ خلبان زن به بانوان این امکان را می‌دهد تا باور فردیشان را فراموش نکنند. در این مقاله به خلبانان زن در ایران می‌پردازیم و این بانوان کوشا را به شما معرفی می‌کنیم.

 

زنان خلبان جهان

شاید قبل از خرید بلیت هواپیما به این فکر کنید که خلبان پرواز شما مرد است یا زن؟ در گذشته حتی تصور اینکه زنان خلبان شوند دور از انتظار بود، اما به مرور زمان و تغییر تفکر مردم و همچنین هموارتر شدن راه ورود زنان به جامعه بانوان نیز وارد عرصه خلبانی شدند. امروزه تقریبا ۷۰۰۰ خلبان زن در دنیا وجود دارد که با سعی و تلاش خود توانسته‌اند ‌حس خودباوری را به دیگر بانوان القا کنند.

 

با اینکه قوانین و ضوابط سخت‌گیرانه‌ای برای خلبان شدن زنان و مردان وجود دارد؛ اما می‌توان گفت که این آرزو دور از دسترس نیست و حالا زنان نیز وارد این عرصه شده‌اند.

 

از جمله معروف‌ترین زنان خلبان جهان می‌توان به آملیا ارهارت، ژاکلین کوکهاران و بیسی کلمن (خلبان سیاه‌پوست آمریکایی) اشاره کرد که نام آن‌ها هرگز فراموش نمی‌شود.

 

خلبانان زن ایرانی

آیا شما خلبانان زن ایران را می‌شناسید؟ در ایران تعداد خلبانان زن کم است؛ اما با وجود تعداد کم توانسته‌اند تا کیفیت این صنعت را در کشورمان در حد خوبی حفظ کنند. آن‌ها با وجود سختی‌های پیش رو خیلی خوب از پس موانع برآمده‌اند و حالا در دوره‌های آموزش پرواز از آن‌ها نیز یاد می‌شود. در ادامه به شما این افراد سخت کوش را معرفی می‌کنیم تا با چند زن توانمند ایرانی آشنا شوید.

آشنایی با زنان خلبان ایرانی

ملیکا کریمی

یکی از خلبانان زن ایرانی ملیکا کریمی نام دارد که در سال ۱۳۶۳ در تهران متولد شد. او در رشته فیزیک دانشگاه خواجه نصیر تحصیل کرد و پس از آن شروع به گذراندن دوره خلبانی کرد.

 

ملیکا کریمی پس از چند سال تلاش و زحمت توانست به عنوان کاپیتان فعالیت کند و حالا نام او در لیست زنان خلبان ایران قرار دارد. امروزه او در مسیرهای متعددی مثل کیش و تهران به عنوان یکی از فعال‌ترین خلبان‌ها شناخته می‌شود و مسافران را جا به جا می‌کند.

 

در سال‌های اخیر مصاحبه‌های زیادی با ملیکا کریمی انجام شده است و او همواره از علاقه خود در کودکی به فضا و ستارگان گفته است. علاقه به آسمان و سفر هوایی باعث شد تا او گام در این راه بگذارد و حالا به عنوان یک الگو در صنعت هوایی ایران شناخته می‌شود.

 

نشاط جهانداری

یکی دیگر از خلبانان زن ایرانی نشاط جهانداری نام دارد که در سال ۱۳۶۸ متولد شده است. او یکی از جوان‌ترین خلبانان زن ایرانی است. نشاط جهانداری کار خود را از سال ۱۳۸۹ با شرکت هواپیمایی زاگرس آغاز کرد و بعدها با قبول شدن در آزمون‌های مختلف به پیشرفت قابل توجهی رسید.

 

همچنین او کاپیتان پرواز تجاری نیز بوده است و بارها توانسته است خود را به خوبی به همگان ثابت کند. بارها از نشاط جهانداری بابت فعالیت‌های وی تقدیر شده است و همواره از او به عنوان یک بانوی موفق ایرانی یاد می‌شود.

 

بهاره بزرگ‌زادگان

از دیگر خلبان‌های زن ایرانی می‌توان به بهاره بزرگ‌زادگان اشاره کرد که از کودکی به پرواز و هواپیما علاقه فراوانی داشت. او با اینکه فارغ‌التحصیل رشته الکترونیک از دانشگاه آزاد است اما علاقه کودکی خود را فراموش نکرد و پس از سپری کردن دوره خلبانی وارد این حوزه شد. بهاره بزرگ‌زادگان پرواز خود را در سال ۱۳۸۰ آغاز کرد و تاکنون به عنوان یکی از خبره‌ترین خلبان‌های زن ایرانی شمرده می‌شود. او علاوه بر پرواز به تدریس خلبانی نیز می‌پردازد و امروزه شاگردهای وی از تجارب او استفاده می‌کنند. بهاره بزرگ‌زادگان زمانی به سراغ علاقه خود رفت که زنان کمی در این حوزه وجود داشتند و همین امر موجب شد تا وی به عنوان یک الگو برای دیگر بانوان شناخته شود.

 

آشنایی با زنان خلبان ایرانی

فروز فیروزی

خلبان دوم فروز فیروزی همکار نشاط جهانداری در پرواز مشهد بوده است و امروزه از او به عنوان یک خلبان زن ایرانی شناخته می‌شود. او نیز مانند دیگر همکاران خود پس از سپری کردن دوره‌های خلبانی و امتحانات گوناگون موفق شد تا پله‌های ترقی را طی کند و پروازهای موفقی را در رزومه خود به ثبت برساند. فروز فیروزی امروزه یکی از اولین خلبانان زن ایرانی است که نامش در کنار دیگر بانوان الگو در کشور ما قرار دارد و پروازهای زیادی را انجام داده است. او بارها در مصاحبه‌هایش از سختی‌های موجود سخن گفت اما هرگز آرزوهای خود را کنار نگذاشت.

 

شهرزاد شمس

شهرزاد شمس از دیگر زنان خلبان ایرانی است که آموزش‌های خود را در شهر شیراز گذرانده است. او در ابتدا به عنوان یک کمک خلبان کار خود را شروع کرد و سپس بعد از کسب امتیازات لازم کاپیتان شد. شهرزاد شمس به عنوان اولین زن خلبان بعد از انقلاب در ایران شناخته می‌شود؛ به همین دلیل شهرتی زیاد در صنعت هوافضای ایرانی دارد. او که در طول دوره‌های آموزش خود با همسرش آشنا شد یک زندگی کاملا هدفمند دارد که به وی کمک کرد تا به هرآنچه که می‌خواهد برسد. شهرزاد شمس در شرکت‌های هواپیمایی متعددی از جمله آسمان فعالیت کرده است و رزومه‌ای دارد. امروزه از او به عنوان یک الگو بسیار باتجربه در این صنعت یاد می‌شود و از تجربیات وی استفاده می‌شود.

آشنایی با زنان خلبان ایرانی

کلام آخر

زنان خلبان ایرانی امروزه علاوه بر نقش مهمی که در حوزه کاری خود دارند به عنوان یک الگو نیز شناخته می‌شوند. الگویی برای فراموش نکردن رویاها! آن‌ها خاطره‌ساز سفر مسافران می‌شوند و در یاد می‌مانند.

فراموش نکنید که برای تهیه خدمات سفر سفرمارکت در کنار شماست تا با رزرو بلیط هواپیما اقتصادی‌ترین سفر را برایتان رقم بزند. همچنین با نصب اپلیکیشن سفرمارکت به خدمات سفر دسترسی سریع‌تری خواهید داشت.

جدیدترین مطالب سایت