آشنایی با مقبره شیخ بهایی، تاریخچه زندگی و روش دسترسی به آن

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آشنایی با مقبره شیخ بهایی، تاریخچه زندگی و روش دسترسی به آن

مقبره شیخ بهایی مشهد یکی از بخش‌های دیدنی در حرم امام رضا (ع) می‌باشد. در واقع شهر مشهد با وجود بارگاه مطهر رضوی نورانی شده و افراد سرشناس و مهم زیادی به همین دلیل، مشهد را برای زندگی انتخاب کرده و بعد از گذران زندگی، در همین شهر فوت کردند.

 

شیخ بهایی یکی از همین افراد است. باید بدانید که 4 مقبره مهم در حرم امام رضا (ع) وجود دارد که مقبره شیخ بهایی مشهد یکی از همین 4 مقبره است. افراد زیادی به این دانشمند بزرگ علاقه داشته و دوست دارند از مقبره او دیدن کنند. در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

 

شیخ بهایی کیست؟

طبیعتا قبل از اینکه بخواهید اطلاعاتی در رابطه با مقبره شیخ بهایی مشهد به دست آورید، باید با این دانشمند بزرگ آشنا شوید. بهاءالدین محمد بن حسین، ملقب به شیخ بهایی، در قرن 10 و 11 هجری قمری زندگی می‌کرد و توانست به یکی از دانشمندان و شاعران نامی در زمان خود تبدیل شود.

 

همچنین باید بدانید که این شیخ از مریدان امیر المومنین علی (ع) می‌باشد. شیخ بهایی در 8 اسفند سال 935 شمسی به دنیا آمده است. او در ایران به دنیا نیامد و بعلبک لبنان محل تولد اوست. البته باید همین جا به این نکته اشاره کنیم که روی مقبره شیخ بهایی فروردین 935 را به عنوان تاریخ تولد نوشته‌اند. این موضوع اشتباه بود و تاریخ درست درون کتیبه‌های مقبره شیخ بهایی مشهد نوشته شده است.

 

شیخ بهایی به همراه پدر خود در همان دوران کودکی به ایران آمد. اولین شهری که او در آن ساکن شد، قزوین بود. بعد از مدتی که توانست به خوبی فارسی را بیاموزد، تصمیم گرفت به اصفهان برود. او در زمینه‌های زیادی مانند اخلاق، نجوم، حدیث، عرفان، سیاست، هیئت، منطق، فلسفه، ریاضیات و … فعالیت داشت و در تمامی آن‌ها بهترین فرد دوران خود بود. به همین دلیل در 43 سالگی توانست لقب شیخ الاسلام را به دست آورد.

 

خانه شیخ بهایی در اصفهان در حال حاضر به عنوان خانه تاریخی شیخ بهایی شناخته می‌شود و تمامی افراد دوست دارند تا از آن به عنوان یک موزه دیدن کنند. همانطور که گفتیم این فرد مرید امام علی (ع) بود و در زمینه اخلاقیات نیز، به همین شکل عمل می‌کرد. به همین دلیل همیشه به خوش اخلاقی معروف بود.

 

او در تمامی زندگی خود فقط یک هدف داشت و آن هم خدمت به خلق بود. تنها چیزی که شیخ بهایی بعد از مرگ می‌خواست این بود که در حرم امام رضا (ع) دفن شود. این دانشمند بین سال‌های 1030 و 1031 از دنیا رفت ولی اطلاعات دقیقی در رابطه با تاریخ فوت او وجود ندارد.

 

اربعین، غزلیات، مفتاح الفلاح، کشکول، جامع عباسی، رباعیات، شیر و شکر و نان و پنیر از مهم‌ترین آثار و کتاب‌های شیخ بهایی است.

 

معرفی مقبره شیخ بهایی مشهد

با توجه به فعالیت های علمی، فرهنگی و مذهبی، شیخ از دسته انسان‌های به نام و شناخته شده در سرتاسر ایران پهناور بود. از این رو مسافران زیادی که به قصد زیارت حرم امام رضا با استفاده از روش های زمینی و هوایی و یا تورهایی مانند تور مشهد از تهران به این شهر سفر می کنند، بازدید از مقبره شیخ بهائی را از دست نمی‌دهند.

آشنایی با مقبره شیخ بهایی، تاریخچه زندگی و روش دسترسی به آن

 

مقبره شیخ بهایی مشهد دقیقا همان جایی قرار دارد که او در زمان زندگی خود از آن برای تدریس استفاده می‌کرد. این مقبره 102 متر مربع مساحت داشته و چندین در ورودی و خروجی دارد. این موضوع به دلیل جلوگیری از ازدحام جمعیت برای ورود یا خروج می‌باشد.

 

مقبره شیخ بهایی مشهد بسیار زیبا بوده و در آن کتیبه‌های بسیار زیادی وجود دارد که روی آن‌ها با خط بسیار زیبا در رابطه با زندگی شیخ بهایی نوشته شده است. این مقبره مانند سایر بخش‌های حرم تزئین شده و کف آن را با سنگ‌های مرمر سفید پوشاندند. همچنین برای سقف از آیینه‌کاری‌های بسیار زیبایی استفاده شده و لوستر جذابی که از میان سقف مقبره آویز شده است، توانسته زیبایی آن را افزایش دهد.

 

همچنین باید بدانید که چند سال پیش مقبره شیخ بهایی مشهد بازسازی شده و به سبک معماری اسلامی، تزئین شده است. این سبک معماری و زیبایی بی‌نظیر این مقبره باعث شده تا به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد تبدیل شود. شاید شما هم دوست داشته باشید برای یک بار هم که شده به این مقبره سر زده و با زندگی این دانشمند و شاعر بزرگ آشنا شوید.

 

مقبره شیخ بهایی مشهد دقیقا در کدام قسمت حرم امام رضا (ع) قرار دارد؟

از همان ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم که مقبره شیخ بهایی درون حرم واقع شده است. ولی باید بدانید که حرم مطهر رضوی بسیار بزرگ بوده و شاید برای پیدا کردن مقبره شیخ بهایی مشهد دچار مشکل شوید.

 

اگر بخواهیم به صورت دقیق مکان مقبره را بیان کنیم باید رواق‌های اطراف آن را معرفی کنیم. این مقبره از شمال به صحن آزادی راه داشته و از جنوب به رواق امام خمینی می‌رسد. در شرق این مقبره، رواق دارالعباده وجود داشته و در غرب آن رواق دارالزهد قرار دارد.

 

با اطلاع از این رواق‌ها به راحتی می‌توانید مقبره شیخ بهایی مشهد را پیدا کنید ولی باز هم بهتر است بعد از رسیدن به حرم، از خادمین در رابطه با موقعیت مکانی مقبره شیخ بهایی سوال کنید تا به راحتی آن را پیدا کنید.

 

منبع مقاله: بلاگ گردشگری همسفرها

جدیدترین مطالب سایت