آیا سرور مجازی امن است؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آیا سرور مجازی امن است؟

امنیت اطلاعات در دنیای مجازی امروز به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده‌است. افراد آگاه و هشیار به دنبال راه‌هایی برای ارتقای زیرساخت کسب‌وکار خود هستند تا مطمئن شوند که هکر‌ها با انجام حملات مخرب نمی‌توانند آسیبی به کسب‌وکار و اطلاعات آنها بزنند. خرید سرور مجازی یکی از راه‌ها برای ارتقای امنیت در دنیای مجازی است. اما سوال اینجاست که آیا خود این سرورهای مجازی امن هستند یا خیر. در ادامه به بررسی امنیت سرورهای مجازی می‌پردازیم.

 

سرور مجازی (VPS) چیست؟

آیا سرور مجازی امن است؟

سرور مجازی یا vps که مخفف عبارت virtual private server به معنای یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر است که 24 ساعت روشن و دارای اینترنت پرسرعت است.

به زبان ساده، سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام داده ها و فایل‌های تشکیل دهنده وب سایت شما را ذخیره می‌کند. هنگامی که شخصی نام دامنه شما را در مرورگر وب خود تایپ می‌کند، از طریق سرور به وب‌سایت شما منتقل می‌شود.

سرور مجازی از فناوری مجازی‌سازی برای تقسیم سرور اصلی استفاده می‌کند. سرور مجازی شما برای شما رزرو شده است، بنابراین نیازی به اشتراک گذاری RAM، CPU یا هر داده ای با سایر کاربران ندارید و فضای کاملا خصوصی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

منظور از امنیت سرور مجازی چیست؟

تضمین امنیت اطلاعات یکی از مهم‌ترین اهداف هر کسب‌وکاری است. خرید سرور مجازی امن که بتواند از اطلاعات شما محافظت کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. امنیت VPS شامل تمام جنبه‌های امنیت سرور، از جمله مدیریت سرور است. به روز رسانی‌ها، افزونه‌ها، پشتیبان گیری، حفاظت از DDoS؛ خدمات اسکن آسیب پذیری؛ و پشتیبانی ۲۴ ساعته مواردی هستند که در خرید سرور مجازی باید در نظر بگیرید. این موارد در حقیقت ضمانت امنیت سرور شما خواهند بود.

آیا سرور مجازی امن است؟

سرورهای مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده

دلیل اصلی استفاده از سرور مدیریت شده در مقابل سرور مدیریت نشده این است که سرور مدیریت شده به شما امکان دسترسی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را به تیم پشتیبانی را می‌دهد. این مسئله در خرید سرور مجازی بسیار مهم است زیرا در مواردی که با مشکل مواجه شوید تیم پشتیبانی همیشه در دسترس هستند و با تخصص ویژه‌ا که دارند می توانند مشکلات و مسايل را حل کنند.

اما با خرید سرویس مجازی مدیریت نشده، به غیر از خدمات شبکه، هیچ پشتیبانی دیگری روی سرور خود ندارید. در حقیقت مسئولیت همه کارها با شما است و خودتان باید به تنهایی مشکلاتتان را حل کنید. 

 

چرا بهتر است از سرورهای مجازی مدیریت شده برای داشتن امنیت بیشتر استفاده کنیم؟

سرور مجازی مدیریت شده می‌تواند به روش‌های مختلف به شما در حفظ امنیت کمک کند، مانند:

پشتیبانی ۲۴ ساعته: خرید سرور مجازی مدیریت شده به شما دسترسی بیشتری به تیم پشتیبانی می‌دهد. این امر برای حفظ امنیت و حریم خصوصی داده‌های شما بسیار با اهمیت است، زیرا کارشناسان هاست در این زمینه تخصص دارند و می‌توانند با تهدیدات و حملات مقابله و همچنین نقض‌های امنیتی جدید و جدی را شناسایی کنند.

 

به روز رسانی و پچ‌های منظم: با خریدسرور مجازی مدیریت شده، ارائه دهنده هاست می‌تواند سرور شما را با آخرین پچ‌ها به روز نگه دارد و از این طریق، سیستم شما را در برابر هکرها ایمن کند.

 

حفاظت از Cloudflare وDDoS : برخی از ارائه دهندگان هاست ویژگی‌هایی مانند Cloudflare را برای محافظت در برابر حملات ارائه می‌دهند. فناوری‌های حفاظتی DDoS از این نوع تهدیدات جلوگیری می‌کند و اطمینان می‌دهد که سرورها همیشه فعال هستند.

 

آنتی ویروس و سایر محافظت‌ها: با خرید سرور مجازی مدیریت شده می‌توانید از ویروس‌ها، بدافزار، ایمیل‌های حاوی ویروس و بسیاری از تهدیدات دیگر در امان باشید. پشتیبان‌ها با ارائه به روز رسانی‌های سریع و هوش امنیتی از شما محافظت می‌کنند.

 

ارتقاء سخت افزاری: این مورد یکی از جنبه‌های کلیدی حفاظت از داده های سرور مجازی است. همیشه این احتمال وجود دارد که RAID درایو سخت افزاری شما از کار بیفتد و اطلاعات شما را در معرض خطر قرار دهد. وجود مدیریت و یک تیم اختصاصی می‌تواند این خطرات سخت افزاری را کنترل کند و در صورت لزوم آنها را ارتقا دهد. علاوه بر این، در صورتی که درخواست اضافه کردن رم بیشتری داشته باشید یا یک هارد دیسک بزرگتر بخواهید، تیم پشتیبانی تغییرات را انجام خواهد داد.

 

پشتیبان گیری یا بک‌آپ: یکی دیگر از نکات حیاتی که باید در مورد امنیت داده‌ها در نظر گرفت، پشتیبان گیری است. سرورهای VPS مدیریت شده راه‌حل‌های نرم‌افزاری پشتیبان‌گیری ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد از فایل‌های خود به صورت روزانه بک‌آپ تهیه کنید. این نسخه‌های پشتیبان در فضای ابری ذخیره می‌شوند، بنابراین اگر سرور شما از کار بیفتد، می‌توانید آخرین داده‌ها را بازیابی کنید. روند بازیابی به سرعت و با حداقل از دست دادن داده‌ها انجام می‌شود.

 

خرید سرور مجازی مدیریت نشده

اگر می‌خواهید از سرور مجازی مدیریت نشده استفاده کنید باید روش‌‌های  هوشمندانه‌ای در زمینه محافظت از داده‌های خود اتخاذ کنید. در حالت کلی برای محافظ از داده‌های خود در این نوع سرور ممکن است به موارد زیر نیاز پیدا کنید:

 

بررسی نقاط ضعف و حل آنها: به سرویس‌ها و برنامه‌هایی که روی سرور شما اجرا می‌شوند نگاهی بیندازید. آیا همه آنها ضروری هستند؟ در صورت لزوم، آیا نیاز است روی وب باز باشند؟ با اجرای برنامه‌های غیر ضروری، سرور خود را آسیب‌پذیر می‌کنید. همه پورت‌های باز شبکه خود را بررسی کنید. مجرمان سایبری معمولاً با استفاده ازاین پورت‌های باز سیستم را مورد هدف قرار می‌دهند.

 

به‌روزرسانی و پشتیبان‌گیری: این دو مورد باید پایه‌های اصلی هر استراتژی امنیتی باشند. همیشه سرور خود را به روز نگه دارید. معمولا نسخه‌های جدیدتر پچ‌هایی را برای رفع نقاط ضعف نسخه‌های قدیمی‌تر ارائه می‌دهند و سیستم را ایمن‌تر می‌کنند. مطمئن شوید که به طور منظم از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه می‌کنید. با تهیه نسخه پشتیبان در مواقع اضطراری، می‌توانید آخرین نسخه ذخیره شده را بازیابی کنید و به داده‌های خود دسترسی داشته باشید.

 

بهترین روش‌ها را انتخاب کنید: چند روش وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید امنیت سرور خود را بالا ببرید؛ مانند اسکن‌ بدافزار/ویروس‌، بررسی منظم گزارش‌های امنیتی، غیرفعال کردن کامپایلرها، ثبت نام با ارائه‌دهنده حفاظت DDoS مانند CloudFlare، حذف ماژول‌ها یا پکیج‌های ناخواسته و فعال کردن به روز رسانی خودکار CMS.

 

رمز عبورقوی: انتخاب رمز عبور ضعیف تهدیدی جدی و بزرگ برای امنیت شما محسوب می‌شود. حساب‌های کاربری شما هرگز نباید بدون رمز عبور باشد. همچنین رمز عبور آسان و ساده بسیار خطرناک است. باید مطمئن شوید که گذرواژه‌هایتان قوی هستند و همه کاربران رمز عبور خود را به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌کنند.

 

سخن آخر

به طور کلی می‌توان به این نتیجه رسید که سرور مجازی امن است اما فراموش نکنید که همانند سرورهای دیگرنقاط ضعفی دارد که ممکن است ایمنی اطلاعات شما را تهدید کند. این به این معنی است که سطح امنیت VPS شما به پیکربندی نرم‌افزاری که روی آن اجرا می‌شود وابسته است و در برابر هرگونه نقصی که ممکن است در آن نرم‌افزار وجود داشته باشد آسیب‌پذیر است.

برگرفته از سایت سرور مجازی آسام سرور (https://asamserver.com/vps-server)

جدیدترین مطالب سایت