آیا پرورش و نگهداری از بلدرچین در خانه میتواند سودآورد باشد ؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آیا پرورش و نگهداری از بلدرچین در خانه میتواند سودآورد باشد ؟

پرورش طیور بخصوص طیور بومی همچون مرغ و بلدرچین و … و استفاده از تخم و گوشت آنها به صورت سنتی در بسیاری از روستاها و خانه باغ های حاشیه ی شهرها متداول می باشد. اما اگر قصد پرورش دهنده های سنتی ، کسب درآمد از پرورش طیور حتی در مقدار کم نیز باشد، می توان با استفاده از اصول پرورش درآمدی متناسب با میزان هزینه کرد مهیا کرد.

 

در این مقاله به بررسی اصول پرورش و نگهداری از بلدرچین در فاز کم پرداخته و بررسی خواهیم کرد که آیا نگهداری از این پرنده و پرورش آن در خانه می تواند سودآورد باشد یا خیر .

 

اصول نگهداری :

آموزش پرورش بلدرچین در خانه دارای بخش ها و استاندارد های مختلفی می باشد که در صورت رعایت آن توسط کاربر می توان پرورشی مناسب با تلفات کم را مهیا کرد. لازم به ذکر است که در صورتی که تعداد طیور پرورشی کمتر از 10 هزار بلدرچین باشد، مجوز رسمی برای تولید و ارائه ی محصول به بازار به فرد داده نخواهد شد. از این رو کاربر در صورت پرورش محدود می تواند با ارائه ی محصول زنده به کشتارگاه ها یا ارائه ی تخم پرنده به مراکز مخصوص فروش کسب درامد نماید.

 

یکی از مهمترین معایب پرورش بلدرچین که بسیاری از پرورش دهندگان را با مشکل مواجه کرده است، بوی نامطبوعی می باشد که از بستر این پرنده خارج می شود. این بو در صورتی که محل نگهدرای طیور در نزدیکی همسایه ها باشد ، می تواند آزار دهنده بوده و موجبات اعتراض به پرورش دهنده را ایجاد کند. از این رو پرورش دهنده باید در انتخاب محل پرورش حساسیت بالایی داشته باشد.

 

از دیگر موارد قابل اشاره می توان به تغذیه خاص پرنده اشاره کرد. در صورتی که قصد نگهداری و پرورش اصولی پرنده را دارید به طوری که پرنده در سنتی استاندارد شروع به تخم گذاری و یا جفتگیری کند، باید تغذیه ی مناسبی در اختیار پرنده قرار گیرد. این تغذیه همان پلت های مخصوص می باشد که به دلیل برخورداری از مواد مغذی ، ویتامین ها و … میتواند تمام نیروی مورد نیاز روزانه ی بلدرچین ها را تامی کرده و از این رو رشد طیور اصولی دنبال شود.

 

تغذیه مناسب می تواند از ابتلای طیور به بیماری های مختلف جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن آنها را قوی نگه دارد. با این حال طیور نیازمند دریافت واکسیناسیون برای بیماری های مختلف می باشند چرا که در صورت عدم واکسیناسیون در مقابل برخی بیماری های همچون نیوکاسیل ، آبله ، انفولانزا و … ابتلای یک پرنده به این بیماری ها مصادف با ابتلای تمام طیور گله و در نتجیه خسارت بسیار برای پرورش دهنده خواهد بود .

 

استفاده از تجهیزات مختلفی همچون آبخوری و دانخوری و … می تواند در بهبود بهداشت طیور و مناسب سازی پرورش آنها تاثیر بسزایی بگذارد.

 

شروع پرورش به چه صورت است ؟

 دو راه برای شروع پرورش پیش رو دارید.

– خرید جوجه بلدرچین یک روزه

– خرید تخم نطفه دار و استفاده از دستگاه جوجه کشی

اگر اقدام به خرید جوجه بلدرچین یک روزه کنید ، هزینه ی پرداختی بالاتر از حالت دوم خواهد بود. در این حالت بلدرچین های یک روزه را از بازار تهیه کرده و می توانید اقدام به پرورش انها کنید.

 

در روش دوم شما تخم نطفه دار بلدرچین را خریداری می کنید. در این روش نیاز به دستگاه جوجه کشی نیز دارید که باید تهیه کنید. با استفاده از این دستگاه می تواند به جوجه کشی از بلدرچین پرداخته و با درصد بالایی جوجه بدست اورید. در این روش ممکن است تلفاتی داشته باشید و حداکثر تا 10 درصد از تخم ها جوجه نشوند.

 

اما خوبی استفاده از دستگاه جوجه کشی این می باشد که در صورت خرید طیور مولد ، میتوانید در مراحل بعدی نیز اقدام به جوجه کشی از تخم های جدید کرده و بدین ترتیب بدون نیاز به هزینه ی اضافی بر تعداد طیور در گله ی خود اضافه کنید.

 

دستگاه های جوجه کشی نیز در اندازه های مختلف خانگی تا صنعتی قابل ارائه می باشند که بهتر است در شروع پرورش از دستگاه های خانگی استفاده کرده و پس از مدتی که آشنایی شما با جوجه کشی و رعایت اصول آن افزایش پیدا کرد اقدام به خرید نمونه های صنعتی با ظرفیت بالا نیز بکنید .

 

آیا پرورش و نگهداری از بلدرچین در خانه میتواند سودآورد باشد ؟

سودآوری پرورش بلدرچین در خانه :

به طور کلی میتوان گفت که نسبت به هزینه های مورد نیاز ، شامل هزینه های جیره ی غذایی ، نگهداری ، سرمایش و گرمایش ، درمان و واکسیناسیون ، نگهداری کمتر از 1000 بلدرچین ، به منظور کسب درآمد، سودآورد نخواهد بود. بهتر است در صورت مهیا بودن شرایط پرورش ، با نظر به کسب درآمد به این حرفه نگاه کنید .

 

همچنین امکان نگهداری از بلدرچین در قفس های مخصوص نیز وجود دارد که بخصوص برای پرورش بلدرچین تخم گذار مورد استفاده قرار میگیرد. تعداد بالایی از انواع بلدرچین را میتوان بدین ترتیب در محیط های کوچکتر نگهداری کرد .

 

استاندارد این قفس ها نگهداری از 170 پرنده در هر قفس 4 طبقه می باشد که بدین ترتیب می توان در محیطی کوچک تر ، بیش از 1000 پرنده را پرورش داد .

 

سخن پایانی :

کسب درآمد از طیور محلی در خانه ، نیازمند برآورد هزینه های کامل پرورش می باشد که در بسیاری از موارد به دلیل تعداد کم طیور قابل پرورش ، سودآوری خاصی نخواهد داشت. بسیاری از پرورش دهندگان طیور در خانه به منظور مصرف شخصی از تخم و گوشت طیور آنها را نگاه میکنند و از این رو صرفه ی اقتصادی مناسبی برای آنها خواهد داشت.

 

در صورتی که تعداد نگهداری از طیور بالا باشد، پیشنهاد میشود پیش از اقدام به شروع، روشهای بازاریابی مواد تولیدی را بررسی کرده و سپس با آگاهی از این روش ها اقدام به فروش طیور کنید. بدین ترتیب امکان موفقیت در سودآوری بسیار بالاتر میرود .

جدیدترین مطالب سایت