آغاز فصل گردشگری و اجاره ویلا در دشت لاله های واژگون لرستان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آغاز فصل گردشگری و اجاره ویلا در دشت لاله های واژگون لرستان

دشت دالانی الیگودرز نام بخشی واقع شده در ارتفاعات منطقه ی حفاظت شده ی اشترانکوه در لرستان است. این دشت با مساحت دو هزار و نهصد هکتار منطقه ای بسیار آرام و جذاب برای توریست های ایرانی و خارجی بوده و سالانه مقصد ده ها هزار توریست است. قرار گرفتن این دشت زیبا در ارتفاعات اشترانکوه و احاطه شدن توسط کوه های دیگری همچون کوه های مورزرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت، باعث زیباتر شدن این دشت شده است.

 

منظره زیبا و چشم نواز این دشت باعث شده که این دشت تبدیل به یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استان لرستان شود و سالانه گردشگران زیادی را پذیرا باشد که در اطراف این دشت اقامت کرده و یا اقدام به اجاره ویلا میکنند.

 

در این دشت دو نوع گل های کمیاب لاله واژگون به نام های سوسن چلچراغ و اشک مریم یافت میشوند که دارای ارتفاع 120 سانتی متری میباشند.

 

رويش هزاران لاله واژگون در اواخر بهار و اوایل تابستان در دشت زيباي لاله های واژگون، جلوه بي نظير و كمياب طبيعت گوناگون حيات وحش در ايران را نمایش میدهد. دشت زيباي لاله های واژگون الیگودرز در منطقه سردسير شرق استان لرستان قرارگرفته و رويشگاه گل منحصر به فرد و كمياب لاله های واژگون و انواع ديگری از گياهان است.

 

لاله واژگون برخلاف ساير گونه های لاله و ساير گلها از ساقه به سوی زمين برگشته است و به همین دلیل نامش را واژگون نهاده اند و برخي نيز به سبب آنكه درميان گلبرگهايش همواره قطره آبي جاری است، از آن به عنوان گل اشک یاد میکنند.

 

از مجموع ۱۲ گونه گل تزييني لاله، لاله واژگون، گل بومي سرزمين ايران است كه در قرن شانزدهم ميلادي به اروپا برده شد و در این قاره پرورش یافت و امروزه شاهد این گل در کشور های مختلف اروپایی هستیم. در کنار لاله های واژگون، گون، موسیر و سایر گیاهان دیگر نیز در این دشت های رشد میکنند که باعث زیبایی دوچندان این دشت ها شده اند و جلوه ی کم نظیری به دشت الیگودرز بخشیده اند.

متاسفانه طبیعت زیبای این دشت رو به تخریب و نابودی است و آن هم به دلیل کندن و از بین بردن بی رویه گل ها و گیاهان این دشت، به خصوص توسط گردشگران است. همین امر باعث شده که دشت الیگودرز در طی سال های اخیر تا حدودی تخریب شود.

 

این دشت یکی از زیباترین منطقه های لرستان است که هر ساله در بهار گیاهان و گل های بسیار زیبایی در آن رویش پیدا میکنند و با رفتار ناصحیح برخی گردشگران با این منطقه، متاسفانه سالانه گل ها و گیاهان زیادی در این منطقه از بین میبروند.

آغاز فصل گردشگری و اجاره ویلا در دشت لاله های واژگون لرستان

فرهنگسازی برای کاهش از بین بردن این دشت ها میتواند از تک تک افراد شروع شود! اگر هر فردی که از این منطقه بازدید میکند به گل ها و گیاهان آسیب نرساند، میتواند برای دیگران نیز الگو باشد و به تدریج این فرهنگ را در بین دیگران نیز ترویج دهد.

 

منبع: سرزمین دانلود

جدیدترین مطالب سایت