اختلالاتی که بعد از عقد و عروسی شما را پشیمان می کند ! (بر اساس مطالعات مشاوره قبل ازدواج)

مجموعه : رپورتاژ آگهی
اختلالاتی که بعد از عقد و عروسی شما را پشیمان می کند ! (بر اساس مطالعات مشاوره قبل ازدواج)

ازدواج یکی از چالش بر انگیز ترین انتخاب ها در سراسر زندگی فرد می باشد و کمتر انتخابی این چنین استرس زا است زیرا که نتایج ازدواج در همه عمر با انسان همراه است و به همین دلیل است که افراد در ازدواج ، بیش از همه ی انتخاب های خود دقت می کنند . نداشتن توجه و شناخت کافی و انتخاب دقیق تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت . بر اساس تحقیقات مشاوره قبل ازدواج به مسئله انتخاب همسر و ویژگی های افراد دارای اختلال شخصیت که می تواند ازدواج را با دشواری هایی مواجه کند، می پردازیم.

 

افراد دارای اختلال شخصیت بسیار انعطاف ناپذیر بوده و کارکرد شان در زندگی به شکل چشم گیری مختل می شود . چنین افرادی ، خودشان و دنیا را طوری در می یابند که برای خودشان پر از رنج است .

 

این تجربه ها از کودکی یا نوجوانی آغاز شده و در طول زمان و موقعیت های گوناگون پایدار مانده است و در بیشتر زمینه ها بر زندگی فرد تاثیر می گذارد . این گونه اختلال ها در واقع شیوه های نا مناسب برای حل مسئله و کنار آمدن با فشار روانی به شمار می آید . بیشتر کسانی که به این دسته از اختلالات مبتلا هستند ، انگیزشی برای تغییر رفتار خویش نشان نمی دهند .

 

طبق نظر بهترین مشاور خانواده افراد دارای اختلال شخصیت به دلیل نارسایی در شکل گیری شخصیت سالم ، در زندگی مشترک خود با مشکلاتی رو به رو خواهند شد و این افراد به گونه ای نسبت به جهان و روابط عاطفی خود واکنش نشان می دهند که در بیشتر موارد به ایجاد مشکل و ناراحتی منجر می گردد . در ادامه انواع اختلالات شخصیت را معرفی می کنیم و به برخی از ویژگی های آن ها و تاثیر آن بر روابط را اشاره می کنیم .

 

چه چیز باعث می شود که فرد دچار اختلال شخصیت شود ؟

دو عامل ژنتیک و محیط نقش مهمی در رشد و توسعه ی اختلال شخصیت ایفا می کند . بسیاری از اختلالات شخصیت ، در تجربه های فرد مربوط به دوران کودکی و نوجوانی ریشه دارد و همچنین شیوه ی ارتباطی والدین فرد در دوران کودکی ، با اختلال شخصیت رابطه بسیار نزدیکی دارد .

 

ازدواج با فرد شخصیت پارانوئید :

همه ی انسان ها لازم است که بتوانند در مواقع ضروری از خود در مقابل خطر ها دفاع کنند . زمانی که شریک زندگی ما به طور مداوم به ما شک دارد و اعتماد نمی کند ، در این صورت او دارای اختلال شخصیت پارانوئید است . چنین فردی اعتقاد دارد که نمی توان به دیگران اعتماد کرد و همه ی افراد نسبت به او سوءظن دارند . فکر می کنند که حتی اگر هیچ دلیل واضحی نیز وجود نداشته باشد ، باز هم دیگران قصد آزار و اذیت او را دارند . چنین افرادی از دید اطرافیان خود ، خشک ، رسمی ، بی احساس و بدون حس شوخ طبعی هستند . آن چه که می تواند همسر یک فرد پارانوئید را آزار دهد ، این است که افراد پارانوئید همواره خود را محق و غیر قابل سرزنش می دانند و به جای این که مسئولیت مشکلات به وجود آمده را قبول کنند ، دیگران را عامل مشکلات خود تلقی کرده و به سرزنش آن ها می پردازند . چنین افرادی اغلب عصبی ، پرخاشگر ، متهم کننده و سرزنشگر و غیر قابل انعطاف هستند . اگر می خواهید که با فردی پارانوئید رابطه  عاطفی بر قرار سازید ، باید این را بدانید که شک و عدم اعتماد او به شما هیچ گاه پایان نخواهد یافت . حتی اگر شما در رفتار هایتان حسن نیت داشته باشید اما چنین فردی با عینک بدبینی به تحلیل رفتار های شما خواهد پرداخت و او همواره در حالت دفاعی به سر می برد زیرا که فکر می کند در هر لحظه اتفاق نا خوشایندی خواهد افتاد و به طور دائم مشغول ارزیابی وفاداری شما خواهد بود  و احتمال این وجود دارد بار ها و به شکل های مختلف از سوی او به خیانت متهم شوید . چنین مواردی می تواند به مرور زمان خشم و ناراحتی را در پی داشته باشد اما باید بدانید که موارد گفته شده از ویژگی های چنین افرادی می باشد .

 

ازدواج با فرد شخصیت اسکیزوئید :

فرد اسکیزوءید توانایی رفع نیاز های جسمی و عاطفی شما را نخواهد داشت زیرا که چنین فردی نیاز به بر قراری رابطه ی صمیمانه نمی بیند و احساس خاصی به رابطه ی عاشقانه و حرف زدن ندارد . فرد اسکیزوئید اگر ازدواج کند ، تنها چیزی که به چشم می خورد ، کناره جویی و همزیستی به موازات همسر است . چنین افرادی گوشه گیر هستند و احساس خاصی به تداوم رابطه ندارند و از صمیمیت اجتناب می کنند و زندگی تحت چنین شرایطی می تواند برای فرد بسیار دشوار باشد .

 

ازدواج با فرد شخصیت مرزی :

طبق نظر مشاور روانشناس زندگی مشترک با فرد مرزی بسیار دشوار است . از موضوعاتی که می تواند شما را آزار دهد . ترس فراوان او از طرد شدن و تنهایی می باشد . از نگاه او شما او را بالاخره ترک خواهید کرد و او خواستار حضور افراطی در زندگی شما و تقاضای مداوم برای توجه دارد .

 

چنین افرادی تاریخچه ای از رفتار های تکانشی مانند بی بند و باری جنسی ، ولخرجی ، مصرف موارد مخدر ، پرخوری و … دارند و همچنین تهدید ها یا رفتار های مبنی بر اقدام به خودکشی و یا آسیب به خود و نوسانات شدید هیجانی مانند بین افسردگی ، اضطراب و خشم که معمولا چند ساعت تا چند روز طول می کشد و احساس پوچی و بی حوصلگی مزمن و پرخاشگری های کلامی و فیزیکی وجود دارد . فرد مرزی فاقد هویتی منسجم است و در نتیجه نمی تواند رابطه ی سالم عاطفی داشته باشد .

 

اختلالاتی که بعد از عقد و عروسی شما را پشیمان می کند ! (بر اساس مطالعات مشاوره قبل ازدواج)

ازدواج با فرد شخصیت خود شیفته :

فرد خود شیفته به عنوان شربک زندگی ، به شدت نیازمند دریافت تعریف و تمجید و توجه از سوی شما دارد و اگر این نیازش نا کام بماند ، به شدت متعجب ، آزرده خاطر خواهد شد . چنین افرادی نیازهای خودشان را ترجیح می دهند . چنین افرادی به ابراز نیاز ها ، احساسات و تمایلات شریک زندگیشان ارزش قائل نیستند و آن ها را نادیده می گیرند . و به موضوع مورد علاقه ی خود می پردازند . چنین افرادی خود را مهم می دانند و  خود را فرد خاصی می دانند و ذهنشان همواره مشغول تصوراتشان از موفقیت ، قدرت و …. است . افراد خود شیفته فاقد حس همدلی هستند و قادر به درک و پاسخگویی به احساسات و نیاز های دیگران نیستند و این می تواند زندگی فرد مقابل را دشوار کند .

 

ازدواج با فرد شخصیت وسواس :

افراد شخصیت وسواسی ذهنشان همواره مشغول جزئیات ، قوانین و مقررات است و خود را از هر گونه تفریح دور می کنند و به شکل افراطی کمال گرا هستند و ممکن است که بسیار خسیس بوده و به سختی پولی را برای خودش خرج کند . چنین افرادی با اعمال کنترل شدید داشتن زندگی دو سویه و برابر را از بین می برد فردی که در ابتدا دقیق و سخت کوش به نظر می آمد ، فردی کنترل گر و معتاد است . چنین فردی با نیاز های شریک زندگی خود هماهنگی نداشته و دنیای شخصی آن ها را درک نخواهد کرد . فرد دچار اختلال شخصیت وسواسی توقعات غیر واقعی از خود و از همسر خود دارد و این توقعات غیر واقعی انعطاف ناپذیر هستند و چنین افرادی به عنوان فردی کنترل گر و غیر قابل انعطاف و سرد و غیر صمیمی شناخته می شوند .

 

ازدواج با فرد شخصیت افسرده :

فرد افسرده ، فردی غمگین است و نمی تواند زندگی شادی را با شریک زندگی خود داشته باشد . از برخی صفات چنین افرادی می توان به از خود انتقادی اشاره کرد . در ابتدا به نظر می رسد که زندگی با چنین فردی بسیار خوب خواهد بود اما باید بدانید که سبک روابط چنین افرادی بر اساس احساس عمیق بی کفایتی و عزت نفس پایین بنا شده است و می توان گفت که چنین فردی از خودش ، جهان و آینده و روابطی که با دیگران دارد از عینک اندوه و احساس بی ارزشی نگاه می کند . بر قراری رابطه با چنین فردی می تواند طرف مقابل را نیز افسرده کند . افرادی که به دنبال رابطه با فردی جرات مند و دارای اعتماد به نفس هستند کاملا در نقطه مقابل این اشخاص قرار دارند . برای یک فرد سالم زندگی مشترک با فرد غم زده که به طور مدام فضای رابطه را غم انگیز می کند بسیار سخت خواهد بود . زیرا زمانی که در کنار فردی افسرده  قرار می گیریم تلاش می کنیم که غم زدگی او را تسکین دهیم و وارد دنیای او شده و به احتمال زیاد به شرایط او دچار خواهیم شد .

 

ازدواج با فرد شخصیت وابسته :

چنین افرادی فاقد قدرت تصمیم گیری هستند و همواره نیاز به اظهار نظر و کسب اطمینان از اطرافیانشان دارند و مسئولیت زیادی را به دوش شریک زندگی خود می اندازند و به خاطر ترس از طرد شدن و تنهایی از مخالفت با دیگران پرهیز می کنند و اهمیت زبادی به حمایت از سوی دیگران قائل هستند و چیزی که موجب رنجش و خشم شما خواهد شد این است که به شما اجازه داده نمی شود که برای خودتان هم زندگی کنید نیاز های عاطفی چنین افرادی بسیار زیاد است و توازن عاطفی بر قرار نیست و نقش شما در این رابطه بیشتر نقش والد است و فرسودگی روانی شدید از ویژگی های رابطه با فرد وابسته است و در نهایت با بحران شدید در رابطه ی عاطفی خود رو به رو شده و متوجه می شوند که رابطه آن ها نمی تواند خواسته هایشان را بر آورده سازد .

 

اختلالاتی که بعد از عقد و عروسی شما را پشیمان می کند ! (بر اساس مطالعات مشاوره قبل ازدواج)

تاثیر اختلال شخصیت به خانواده ها چیست ؟

مطالعات روانشناسی نشان می دهد که دانش خانواده درباره ی بیماری های روانی و مداخلات حمایتی خانواده می تواند تعاملات خانواده را بهبود ببخشد و بار فشار خانواده را کم کند و اثر مطلوبی به علائم بیماری روانی یک عضو خانواده داشته باشند . تحقیقات درباره ی تجربه ی تلخ با همسران با اختلال شخصیت مرزی ، و نیز تعاملات مشترک و مکانیسم های مقابله ای مانند احساساتی از سردرگمی ، نداشتن عزت نفس ، احساس شرم و گناه ، گوشه گیری و افسردگی و کناره گیری و بیماری های جسمانی انجام شده است و می توان از آن ها نتیجه گرفت که اعضای خانواده افراد مبتلا به اختلالات شخصیت انواع تاثیرات منفی را تجربه می کنند شخصیت از روابط فعلی و همچنین مربوط به دلبستگی و تجربه بین فردی گذشته شکل گرفته است و شناخت این تجربه ها و دلبستگی ها برای شناخت اختلالات مهم است و از طرفی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مشکلاتی را به طور مکرر در قالب های ارتباطی بروزمی دهند که عبارت است از : بد رفتاری های زندگی مشترک ، مشکلات والد و فرزندی و …. می باشد . پژوهش های بسیاری از فواید توانایی های ارتباطی و حمایت خانواده در بهبود اختلالات شخصیتی واضح است.

اختلالاتی که بعد از عقد و عروسی شما را پشیمان می کند ! (بر اساس مطالعات مشاوره قبل ازدواج)

خانواده ها منبع ارزشمندی برای سلامت و حمایت هستند و از طرفی نقش مهمی در تداوم اختلال شخصیت دارند . همانطور که گفتیم اختلالات گفته شده به طور کلی می تواند زندگی مشترک افراد را تحت تاثیر قرار دهد و ازدواج را با بحران های شدیدی مواجه کند .

 

از این رو قبل از ازدواج برای ایجاد شناخت و آگاهی و آشنایی کافی همسر و همچنین به دست آوردن دانش کافی در مورد معیار های ازدواج کمک گرفتن از افراد متخصص ضروری می باشد. مرکز مشاوره انتخاب نو با مدیریت خانم دکتر باقری و آقای دکتر تابع جماعت با کادر مجرب خود در زمینه ی مشاوره پیش از ازدواج ، مشاوره ازدواج . مشاوره خانواده فعالیت می کنند و می توانند به افراد در زمینه های معیار های انتخاب همسر ، مهارت های زندگی مشترک و تشخیص اختلالات روانی کمک و راهنمایی نمایند .

جدیدترین مطالب سایت