معرفی انواع اختلال شخصیت و خدمات کلینیک روانشناسی سها کلینیک

مجموعه : رپورتاژ آگهی
معرفی انواع اختلال شخصیت و خدمات کلینیک روانشناسی سها کلینیک

اختلالات شخصیتی در واقع به نوعی از اختلالات روانی گفته می شود که تاثیر مخربی بر فکر، رفتار و عملکرد فرد خواهد گذاشت. افرادی که به اختلال شخصیتی مبتلا هستند در مواقع مختلف با افراد دیگر به مشکل بر می خورند، و این امر موجب می شود تا در روابط اجتماعی خود با دیگران با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

 

معرفی اختلال شخصیت

اختلالات شخصیتی در واقع به نوعی از اختلالات روانی گفته می شود که تاثیر مخربی بر فکر، رفتار و عملکرد فرد خواهد گذاشت. افرادی که به اختلال شخصیتی مبتلا هستند در مواقع مختلف با افراد دیگر به مشکل بر می خورند، و این امر موجب می شود تا در روابط اجتماعی خود با دیگران با مشکلات بسیاری مواجه شوند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت خود از این بیماری اطلاعی ندارند. از این افکار و رفتار خود را کاملا طبیعی و بدون هیچ مشکلی دانسته و دیگران را مقصر دانسته و سرزنش می کنند.

 

اختلال شخصیت به طور معمول در سال های نوجوانی و یا ابتدای دوران بزرگسالی شروع شده و خود را بروز می دهد. کارشناسان و درمانگران مجموعه سها کلینیک ، اختلالات شخصیتی  را بر اساس علایم و ویژگی های آن به سه دسته تقسیم می کنند.

 

دسته ی اول دارای رفتار و یا تفکراتی غیرعادی و عجیب و غریب هستند، اختلال شخصیت پارانوئید، اسکیزوئید و اسکیزوتایپی را می توان جزو این دسته دانست. دسته دوم شامل بیمارانی می شود که رفتار و یا تفکراتی نمایشی بوده و در واقع بیش از اندازه غیر قابل پیش بینی و یا عاطفی هستند، اختلال شخصیت مرزی، نمایشی، خود شیفته و ضد اجتماعی را می توان جزو این دسته دانست. و اما دسته ی سوم دارای رفتار و تفکراتی دلهره آور و اضطراب آور هستند. اختلال شخصیت وابسته، وسواسی و اجتنابی را می توان جزو این دسته از اختلالات شخصیتی دانست.

 

هر کدام از اختلالات شخصیتی ذکر شده در این قسمت دارای علائم و نشانه هایی هستند که در صورت بروز هر کدام از آن ها باید به روانشناس مراجعه و نسبت به درمان آن اقدام کرد. عدم درمان اختلالات شخصیتی می تواند مشکلاتی بسیار جدی و خطرناک را به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است که اختلال شخصیت بر اثر عوامل متفاوتی به وجود آمده و دلیل خاصی ندارد.

 

اختلال شخصیت مرزی و درمان آن در سها کلینیک

اختلال شخصیت مرزی همان طور که ذکر شد در دسته دوم اختلالات شخصیتی است. افرادی که دارای اختلال شخصیتی مرزی هستند در واقع در مرز بیت روان نژندی و روان پریشی قرار داشته و دارای رفتار ها و حالت های ناپایداری هستند. رفتار میان فردی این افراد بسیار بی ثبات بوده که بعدها ممکن است به رفتارهای پرآشوب و یا مفرط تبدیل شود. از ویژگی های بسیار مهم و قابل توجه اختلال شخصیت مرزی می توان به عصبانیت شدید، بی ثباتی عاطفی و تصمیم به خود کشی اشاره کرد. افرادی که از اختلال شخصیت مرزی رنج می برند نسبت به شرایط محیطی بسیار حساس هستند. یکی از دلایل بروز اختلال شخصیت مرزی عوامل ژنتیکی و مغزی، تجربه های غمگین دوران کودکی است. البته ناگفته نماند که این اختلال ممکن  است اکتسابی بوده و با مرور زمان بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شده باشد.

 

همان طور که گفته شد بروز این بیماری ممکن است در دوران کودکی به ویژه در سه سال ابتدایی عمر به وجود بیاید. طرد کودک، عدم وجود دلبستگی در دوران کودکی، تنبیه کودک، بی توجهی به کودک و احساسات او، طلاق والدین، والدین ناسازگار، درگیری والدین و … ممکن است موجب بروز این بیماری در فرد شود. از جمله ویژگی های افراد دارای اختلال شخصیت مرزی می توان به مواردی همچون انجام رفتارهای پرخطر، روابط متزلزل و ناپایدار، عصبانیت بیجا و بیش از حد، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی بیش از اندازه، آسیب رساندن به خود، ترس از تنها بودن، احساس پوچی و … اشاره کرد.

 

یکی از بهترین راه های درمان این نوع اختلال مراجعه به روانشناس است به همین خاطر، در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا در یکی از افراد خانواده توصیه می شود که به یک روانشناس مراجعه شود. روانشناسان به منظور بهبود و درمان اختلال شخصیت مرزی از دو روش دارو درمانی و درمان های گروهی بهره می گیرند.

 

در روش درمانی از داروهای ضد افسردگی و جنون، تثبیت کننده خلق و خو و رفتار استفاده کرده و علائم بیماری را کنترل می کنند. در درمان های گروهی نیز با بهره گیری از گروه افراد همسال رفتارهای خوب را جایگزین رفتارهای بد می کنند.

 

معرفی انواع اختلال شخصیت و خدمات کلینیک روانشناسی سها کلینیک

یکی از روش های جدید که امروزه به منظور درمان اختلال شخصیت مرزی از آن استفاده می کنند رفتار دیالکتیکی است. این روش درمانی می تواند در بهبود و درمان این بیماری بسیار کارآمد و مفید باشد. روشی که در مجموعه کلینیک روانشناسی سها کلینیک به کار می‌رود و مشاوران و درمانگران مجرب سها کلینیک با بهره‌مندی از تجارب و اطلاعات بروز خود، بیشترین و بهترین درمان را برای این نوع اختلال شخصیت رقم زده‌اند.

 

 اختلال شخصیت نمایشی و علائم آن

اختلال شخصیت نمایشی در واقع شکل گسترده تری از اختلالات روانی است که با عنوان هایی مانند ” شیدایی”، ” مانیا” یا “شخصیت دو قطبی” شناخته می شود. این بیماری در زنان و مردان به شکل های مختلفی بروز کرده و به اختلال دراما و یا خوشه B نیز مشهور است. لازم به ذکر است که اغلب اوقات زنان به این اختلال مبتلا شده و علائم آن را در دوران بلوغ خود نشان می دهند. این اختلال در صورت درمان نشدن می تواند به نوعی وسواس فکری و عملی تبدیل شود.

 

مردانی که به این اختلال دچار هستند، تلاش می کنند تا هر طور که شده اعتماد به نفس خود را به دیگران ثابت کرده تا برتری خود را نسبت به دیگران نشان دهند. افرادی که از این اختلال رنج می برند سعی دارند تا با پوشیدن لباس های متفاوت، توجه دیگران را به خود جلب کنند. باید بگوییم که افرادی که به اختلال شخصیت نمایشی مبتلا هستند از درون بسیار حساس و ناپایدار بوده و در صورت عدم جلب توجه دیگران دچار آسیب شده و افسرده می شوند. این اختلال نیز می تواند ریشه در دوران کودکی داشته باشد. از جمله نشانه ها و علائم افراد مبتلا به این نوع اختلال شخصیتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

با خنده های بلند و نامتعارف سعی در جلب توجه دیگران دارند.

احساسات آن ها به سرعت دگرگون می شود.

با پوشیدن لباس های تحریک آمیز، سعی در جلب توجه دیگران دارند.

رفتار این افراد بسیار شبیه به بازیگران تئاتر است.

دارای حساسیت بسیاری نسبت به ظاهر خود هستند.

شخصیت مستقلی ندارند.

اغلب دارای شخصیتی دروغین و پوچ هستند.

رفتارهای عجولانه ای دارند.

نسبت به انتقاد بسیار حساسیت داشته و به راحتی فریب می خورند.

 

معرفی انواع اختلال شخصیت و خدمات کلینیک روانشناسی سها کلینیک

عواملی که در قسمت بالا به آن ها اشاره کردیم برخی از علائم نشان دهنده اختلال شخصیت نمایشی بوده و در صورت مشاهده هر کدام از آن ها باید به روانپزشک مراجعه و نسبت به درمان به موقع آن اقدام کرد. مجموعه سها کلینیک با برخورداری از بهترین درمانگران و پزشکان حوزه روانپزشکی آماده ارائه بالاترین کیفیت خدمات می‌باشد. برای این منظور و برخورداری از خدمات مشاوره روانشناسی حضوری و تلفنی یا آنلاین کلینیک روانشناسی سها کلینیک می توانید با مراجعه به سایت www.sohaclinic.com مراجعه کرده و برای ثبت نوبت اقدام نمایید.

جدیدترین مطالب سایت