ارز دیجیتال دوج کوین، یک شوخیِِ جدی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
ارز دیجیتال دوج کوین، یک شوخیِِ جدی

دوج کوین در سال 2013 توسط جکسون پالمر و بیلی مارکوس، به عنوان یک شوخی و میم کوین ساخته شد! اما اکنون در رده‌های بالای بازار ارز دیجیتال با ارزش میلیاردی قرار گرفته است؛ این میم کوین از حمایت افراد مشهور و بزرگی همچون ایلان ماسک، مارک کوبان و… برخوردار است که به محبوبیت آن بسیار کمک کرده‌اند. اگر برای شما جالب است که بدانید این کوین بامزه از کجا و با چه هدفی آمده و چطور می‌توان آن را استخراج کرد، در ادامه همراه ما باشید.

 

دوج کوین چیست؟

دوج کوین با نام اختصاری Doge یک نوع ارز دیجیتال است که بر پایه بلاکچین طراحی شده دقیقا شبیه به بیت کوین! با این حال تفاوت‌هایی با بیت کوین دارد. مهم‌ترین تفاوت آن هدف ایجاد این میم کوین است. دوج کوین در دسامبر 2013 زمانی که چین تصمیم بر ممنوع کردن ارزهای دیجیتال گرفته بود، بر اساس یک الگوی رفتاری از میم معروف شیبا اینو (یک نوع نژاد سگ ژاپنی) به عنوان شوخی و طنز ماجرای رمز ارزها ساخته شد!

 

توسعه‌دهندگان دوج کوین، از کد ارز دیجیتال لاکی کوین (Lucky coin) برای ساخت آن استفاده کردند که در این صورت می‌توان گفت دوج کوین از لاکی کوین فورک شده است. لاکی کوین از لایت کوین انشعاب گرفته شده و ارز دیجیتال لایت کوین فورکی از بیت کوین است. سیستم پاداش لاکی کوین، به صورت پاداش بلاک تصادفی کار می‌کند، یعنی دریافت پاداش ماینر برای هر بلاک مشخص نیست!

 

روش کار Dogecoin مانند بیت کوین مبتنی بر اثبات کار یا همان استخراج است؛ با این تفاوت که عرضه و استخراج دوج کوین محدودیت ندارد اما تنها 21 میلیون بیت کوین قابل استخراج است. البته در سال مقدار محدودی دوج کوین می‌توان استخراج کرد که این موضوع جلوی تورم‌های سنگین را می‌گیرد و باعث می‌شود که تورم این ارز دیجیتال در سال تقریبا مقدار ثابتی باقی بماند.

 

دلایل محبوبیت رمز ارز دوج کوین

درست است که شروع دوج کوین با شوخی و خنده بود اما در بستر اینترنت حامیان و طرفداران زیادی را دارد؛ طوری که هنوز یک ماه از معرفی این ارز دیجیتال نگذشته بود، وب‌سایت آن حدود یک میلیون بازدید داشت!  اما چرا این میم کوین شهرت و محبوبیت پیدا کرد؟

 

استفاده از میم به عنوان لوگو: یکی از دلایل به سرعت معروف شدن این کوین، استفاده از میم شیبا اینو به عنوان لوگو آن است. اکثر مردم معتقدند که نام و لوگوی طنازانه دوج کوین باعث جلب توجه و محبوبیت آن شده است.

 

تولید و عرضه در زمانی مناسب: دقیقا همزمان با خبر ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال در چین، دوج کوین در شبکه اجتماعی به نام ردیت معرفی شد و در حالی که بیت کوین نصف ارزش خود را از دست داده بود، دوج کوین 450% رشد کرد!

 

کاربر در پرداخت‌های کوچک و اعمال خیریه: از دوج کوین به عنوان روشی برای پرداخت ارزان و سریع یاد می‌شود؛ جامعه بزرگ دوج کوین، این ارز دیجیتال را برای کمک‌های مالی و حمایتی وارد رسانه‌ها کردند که این امر باعث محبوبیت بیشتر دوج کوین شد!

 

حمایت افراد مشهور جهان: شهرت، محبوبیت و قیمت دوج کوین در سال‌های اخیر با حمایت افراد مشهور جهان بیشتر شد! اشخاصی مانند ایلان ماسک، کارول باسکین، اسنوپ داگ، مارک کوبان و… در فهرست حمایت‌کنندگان دوج کوین قرار دارند.

 

نحوه کار و استخراج Dogecoin

همانطور که پیش‌تر گفتیم، دوج کوین فورکی از لاکی کوین است و ارز دیجیتال لاکی کوین از لایت کوین فورک شده که آن هم انشعابی از بیت کوین است؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که نحوه کار بیت کوین، لایت کوین، لاکی کوین و دوج کوین تقریبا شبیه به هم هستند. اما نحوه استخراج آن‌ها به چه صورت است؟

 

استخراج دوج کوین مانند لایت کوین از طریق الگوریتم Scrypt انجام می‌گیرد، زیرا دوج کوین از تکنولوژی لایت کوین بهره گرفته است.  بیت کوین از الگوریتم SHA-۲۵۶ استفاده می‌کند که برای استخراج به پردازنده‌ها و کامپیوترهای قوی نیاز است اما الگوریتم Scrypt به نسبت الگوریتم SHA-۲۵۶ ساده‌تر است و با سیستم‌های معمولی‌تر می‌توان روند استخراج را انجام داد.

 

استخراج انفرادی بهتر است یا استخرهای ماینینگ؟

در صورت استخراج انفرادی شما باید مدت زمان زیادی را منتظر تایید تراکنش باشید، زیرا رقابت بسیار زیاد است؛ ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا یک بلاک را ماین کنید اما در انتخا تمام پاداش را شما دریافت خواهید کرد!

ارز دیجیتال دوج کوین، یک شوخیِِ جدی

اما زمانی که به استخرهای ماینینگ بپیوندید، ابتدا باید کارمزد پرداخت کنید و پس از ماین شدن یک بلاک مقداری از پاداش به شما تعلق می‌گیرد، یعنی برای دریافت پاداش شانس بیشتری دارید.

 

 پیش‌بینی قیمت دوج کوین

با توجه به استانداردهای بازار ارزهای دیجیتال، دوج کوین فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است و از آنجا که این بازار همچنان در حال توسعه و گسترش است، باید منتظر ناپایداری‌های زیادی باشیم! در حال حاضر (اواسط اردیبهشت ماه 1401) قیمت دوج کوین 0.128 دلار است.

ارز دیجیتال دوج کوین، به صورت بلند مدت و میان مدت، روندی صعودی داشته و با ورود معامله‌گران جدید و اصلی در معاملات رمزارزها،  پیش‌بینی می‌شود که قیمت دوج کوین به سمت بالا حرکت کند.

 

ایلان ماسک، جادوی تغییر قیمت دوج کوین

ایلان ماسک معروف‌ترین حامی دوج کوین، با نوشتن یک توییت رمزآلود و غیرقابل پیش‌بینی باعث پامپ و دامپ شدن آن می‌شود! برای درک این موضوع کافی است مدتی توییت‌های او را زیر نظر بگیرید!

به عنوان مثال در اردیبهشت ماه 1400 توییتی منتشر کرد و گفت: ممکن است در برنامه Saturday Night Live درباره دوج کوین صحبت کند و همین یک جمله باعث جهش قیمت دوج کوین شد!

 

رابطه دوج کوین با بی بی دوج کوین چیست؟

اگر به لوگوی این ارز دیجیتال نگاه کنید، تصویر فرزند کوچک دوج کوین را خواهید دید! رمزارز بی بی دوج با هدف ارتقای ارز دیجیتال دوج کوین در تاریخ 9 ژوئن 2021 وارد عرصه بازار ارز دیجیتال شد؛ با وجود حمایت و توییت‌های ایلان ماسک در بدو ورود خود، حجم زیادی از طرفداران را به سمت خود جذب کرد.

 

اگر از نظر فنی بخواهیم بگوییم، بیبی دوج با دوج کوین، رابطه چندانی ندارند و فقط برای ارتقا بهتر دوج کوین پا به عرصه گذاشته است. مسیری که بیبی دوج پیش گرفته، تقریبا مشابه مسیر دوج کوین با قابلیت‌هایی بهتر و کارآمدتر است!

ارز دیجیتال دوج کوین، یک شوخیِِ جدی

به عنوان مثال بیبی دوج از سیستم هوشمندی در معاملات خود استفاده می‌کند که باعث شده تا حدی تورم موجود در پروژه دوج کوین کنترل شود. شما آینده قیمت دوج کوین را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا دوج کوین آینده‌ای دارد؟ یا صرفا بازی دست افراد معروف شده است؟ بیبی دوج کوین با استراتژی و راهکارهای جدید می‌تواند جای پدر خود را بگیرد؟ برای اطلاعات بیشتر، مقالات آکادمی ارزتودی را دنبال کنید.

جدیدترین مطالب سایت