ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

در این مقاله به معرفی و قیمت امروز کاردانو می­پردازیم. کاردانو پلتفرم بلاکچینی است که هدفش فراهم آوردن امکان ایجاد تغییرات مثبت جهانی برای «مبدعان، مبتکران و آینده‌نگران» است.هدف این پروژۀ منبع باز همچنین «توزیع مجدد قدرت رها از ساختارهای غیرقابل پاسخگو با کمک افراد» در جهت کمک به ایجاد جامعه­ای امن­تر، شفاف­تر و منصفانه­تر است.

 

کاردانو در سال 2017 تأسیس شد و نام آن را به نام جرولامو کاردانو، متخصص ایتالیایی قرن شانزدهمی، نامگذاری کردند. نام توکن بومی ADA آن از نام ریاضیدان قرن نوزدهم، آدا لاولیس، که به عنوان اولین برنامه­نویس کامپیوتر در جهان شناخته می­شود، می­آید. توکن ADA برای اطمینان از اینکه مالکان می­توانند در عملیات شبکه مشارکت کنند طراحی شده است. به همین دلیل، کسانی که این ارز دیجیتال را در اختیار دارند، حق رأی دادن در مورد هرگونه تغییر پیشنهادی در بلاکچین را دارند.

 

تیم پشتیبان بلاک­چین لایه‌ای می‌گوید که قبلاً موارد استفادۀ قانع‌کننده‌ای برای فناوری آن وجود داشته است که هدف آن فراهم آوردن امکان توسعۀ برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند همراه با ماژولار بودن است.

 

در آگوست 2021، چارلز هاسکینسون راه­اندازی هارد فورک آلونزو را اعلام کرد که باعث افزایش قیمت کاردانو شد تا جایی که در ماه بعد از آن قیمت کاردانو 116% افزایش یافت. در 12 سپتامبر 2021، هارد فورک کاردانو آلونزو را رسما راه اندازی کرد و عملکرد قرارداد هوشمند را به بلاک­چین ارائه داد. بیش از 100 قرارداد هوشمند در 24 ساعت اول بعد از راه­اندازی ایجاد شد.

 

شرکت­های کشاورزی از کاردانو برای ردیابی محصولات تازه از برداشت­شده تا ارائه به خریدار استفاده می­کنند. در عین حال، سایر محصولات ساخته شده بر روی این پلتفرم امکان ذخیرۀ اعتبارنامه‌های آموزشی به روشی بدون دستکاری را فراهم می­آورند و خرده‌فروشان کالاهای تقلبی را محدود کنند.

 

مؤسس کاردانو کیست؟

کاردانو توسط چارلز هاسکینسون، که همچنین یکی از بنیانگذاران شبکه اتریوم بود، تأسیس شد. او مدیرعامل IOHK است، شرکتی که بلاکچین کاردانو را ساخته است.

هاسکینسون در مصاحبه‌ای برای سری کریپتو تایتان‌های CoinMarketCap گفت که در سال 2011 وارد کار ارزهای دیجیتال و مشغول استخراج و تجارت آنها شده است. او توضیح داد که اولین حضور حرفه‌ای‌اش در این صنعت در سال ۲۰۱۳ بود، زمانی که یک دورۀ آموزشی دربارۀ بیت‌کوین ایجاد کرد که در نهایت با حضور ۸۰۰۰۰ دانشجو برگزار شد.هاسکینسون علاوه بر اینکه یک کارآفرین فناوری است، یک ریاضیدان نیز است. در سال 2020، شرکت فناوری او ADA به ارزش 500000 دلار به آزمایشگاه تحقیق و توسعه بلاکچین دانشگاه وایومینگ اهدا کرد.

 

چه چیزی کاردانو را منحصر به فرد می­کند؟

کاردانو یکی از برجسته‌ترین بلاک‌چین‌هایی است که با موفقیت از مکانیزم اجماع اثبات سهم استفاده می‌کند، که نسبت به الگوریتم اثبات کار که بیت‌کوین بر آن تکیه می‌کند، قدرت کمتری دارد.

 

چه تعداد کاردانو کوین در چرخه وجود دارد؟

حداکثر امکان عرضۀ 45 میلیارد ADA وجود دارد. پنج دور فروش عمومی توکن­های کاردانو بین سپتامبر 2015 و ژانویه 2017 برگزار شد. قیمت کاردانو در طول فروش قبل از راه اندازی آن 0.0024 دلار بود که با توجه به قیمت امروز کاردانو، بیش از 1000 برابر بازدهی را نشان می­دهد.

 

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

پس از راه­اندازی شبکه، تقریباً 2.5 میلیارد ADA به IOHK اختصاص یافت. در همین حال، 2.1 میلیارد ADA اضافی به «امورگو،» یک شرکت فناوری بلاکچین جهانی که به عنوان نهاد مؤسس پروتکل کاردانو خدمت می­کرد، داده شد. در نهایت، 648 میلیون ADA به بنیاد غیرانتفاعی کاردانو داده شد که هدف آن ارتقای پلتفرم و افزایش سطح پذیرش است.

 

به طور کلی، حدود 16% از کل عرضۀ ADA به بنیانگذاران پروژه اختصاص یافت و 84% باقی­مانده بین سرمایه­گذاران تقسیم شد. این پروژه افتخار می­کند که می­تواند اطمینان حاصل کند که تمام فناوری­های توسعه­یافته از طریق تحقیقات همتا بررسی می­شوند، به این معنی که ایده­های جسورانه را می­توان قبل از تأیید اعتبار به چالش کشید. به گفتۀ تیم کاردانو، این سختگیری به بلاکچین کمک می کند تا بادوام و پایدار باشد و این احتمال را افزایش می­دهد که می­توان از قبل مشکلات احتمالی را پیش­بینی کرد.

 

در سال 2020، کاردانو ارتقای «شلی» را انجام داد تا بلاکچین خود را 50 تا 100 برابر غیرمتمرکزتر از سایر بلاکچین­های بزرگ کند. در آن زمان، هاسکینسون پیش‌بینی کرد که این امر امکان تبادل را صد­ها برابر افزایش می­دهد.

 

با راه­اندازی هارد فورک آلونزو در سپتامبر 2021 دوران شلی پایان یافت و مرحله گوگن آغاز شد. کاربران می­توانند قراردادهای هوشمند را در کاردانو توسعه داده و ایجاد کنند و اجرای برنامه­های غیرمتمرکز بومی DApps ساخته­شده بر روی بلاکچین را ممکن سازند. قیمت آن در تابستان 1400 از مرز 3 دلار هم عبور کرده بود اما قیمت امروز کاردانو کمی کمتر از 1 دلار است.

 

امنیت شبکۀ کاردانو چگونه برقرار می­شود؟

کاردانو از طریق یک پروتکل « PoS پایدار زیست‌محیطی، قابل تأیید امن» معروف به Ouroboros ایمن می‌شود.

Ouroboros ضمانت‌های امنیتی ارائه شده توسط مکانیزم اجماع PoW را بهبود می‌بخشد و در عین حال از انرژی کمتری استفاده می‌کند. این مورد به عنوان ترکیبی از فناوری منحصر به فرد و مکانیسم­های تأیید شدۀ ریاضی، همراه با روانشناسی رفتاری و فلسفۀ اقتصادی توصیف می­شود. به طور کلی، هدف Ouroboros دستیابی به رشد پایدار و اخلاقی است.

مکانیزم تشویقی به این معناست که شرکت­کنندگان در شبکه به ازای مشارکت خود پاداش دریافت می­کنند.

 

ارتقای آلونزو کاردانو چیست؟

کمی بعد از راه­اندازی، کاردانو ارتقاء آلونزو مورد انتظار خودش را منتشر کرد. پس از این ارتقاء، شبکۀ بلاکچین اکنون می‌تواند از بسیاری از برنامه‌های رمزنگاری، از جمله توکن‌های غیرقابل تعویض NFT  و قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند.

 

به گفته چارلز هاسکینسون، بنیانگذار پروژه، آلونزو قصد دارد «برنامه‌نویسی» را به شبکه معرفی کند. او این ارتقاء را به زمانی که جاوا اسکریپت به مرورگرهای وب معرفی شد و انتقال از صفحات وب استاتیک به صفحاتی مانند فیس­بوک و یوتیوب تشبیه کرد.

 

آلونزو بر اساس نام ریاضیدان آمریکایی آلونزو چرچ که یکی از بنیانگذاران علوم کامپیوتر به حساب می­آید، نامگذاری شده است. علاوه بر پشتیبانی از NFT ها و قراردادهای هوشمند، کاردانو اکنون می­تواند برای مبادلات غیرمتمرکز نیز استفاده شود.

 

به طور کلی، آلونزو کاردانو را در همان کلاس اتریوم قرار می­دهد، یعنی در کلاس بلاک­چینی پیشرو در جهان که از برنامه­هایی غیر از توکن اتر بومی خود پشتیبانی می­کند. به عنوان مثال، قراردادهای هوشمند یکی از اصول بخش مالی غیرمتمرکز هستند و کاردانو اکنون از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می­کند.

 

در فوریه 2022، تعداد کیف پو­ل­های کاردانو از سه میلیون نقطه عطف عبور کردند. از دسامبر 2020، این تعداد به میزان 1200 درصد یعنی از 190000 به بیش از 3000000 افزایش یافته است. این افزایش با افزایش قراردادهای هوشمند پس از ارتقای آلونزو مصادف شد و کاردانو از مرز 1000 قرارداد هوشمند در 27 ژانویه 2022 گذشت.

 

یکی دیگر از شاخص­های رشد انفجاری این شبکه، فعالیت توسعه­دهندگان است؛ کاردانو به خود افتخار می­کند که بیشترین توسعه­دهندگان در «گیت­هاب» در توسعۀ آن مشارکت داشته­اند و بلاکچین­های توسعه­یافته­تری مانند «سولانا» را شکست داده­اند.

 

با این حال، این شبکه همچنان با اجرای مؤثر قراردادهای هوشمند خود درگیر است و کاربران از راه‌اندازی کند صرافی غیرمتمرکز SundaeSwap در ژانویۀ 2022 شکایت کردند.

 

از کجا می­توان کاردانو (ADA) خرید؟

به عنوان یکی از بزرگترین رمز­ارز­ها در جهان از نظر ارزش بازار، برای یافتن صرافی­های خوب برای خرید کاردانو از جمله Binance، Bittrex، eToro و HitBTC، مشکل زیادی ندارید.

برای بررسی قیمت امروز کاردانو به صورت ارز رایج محلی خودتان، می­توانید از ویژگی مبدل CoinMarketCap مستقیماً در صفحه ارز کاردانو یا صفحه تبدیل اختصاصی نرخ ارز استفاده کنید. همتا­های محبوب قیمت کاردانو عبارتند از ADA/USD، ADA/JPY، ADA/KRW، ADA/CNY، ADA/GBP و ADA/AUD.

 

قیمت امروز کاردانو (ADA)

قیمت روز کاردانو در لحظۀ نگارش این مقاله 0.857507 دلار آمریکا با حجم معاملات ۲۴ ساعته 790311635 دلار آمریکا است. این قیمت هر لحظه به­روز­رسانی می­شود. کاردانو در 24 ساعت گذشته 77% کاهش قیمت داشته است. رتبۀ فعلی CoinMarketCap در رتبه نهم قرار دارد و ارزش بازار واقعی آن 28898357982 دلار است. عرضه در گردش آن 33700423788 کوین ADA و حداکثر عرضۀ آن 45000000000 کوین ADA است.

اگر می‌خواهید بدانید کاردانو را از کجا باید بخرید، بهترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای معامله در سهام کاردانو عبارتند از Binance، OKX، Mandala Exchange، Hotcoin Global و Bitte.

 

منبع مقاله سایت bitmino.com

جدیدترین مطالب سایت