از ازدواج سنتی تا ازدواج امروزی در تالار پذیرایی و باغ تالار

مجموعه : رپورتاژ آگهی
از ازدواج سنتی تا ازدواج امروزی در تالار پذیرایی و باغ تالار

ازدواج در فرهنگ ما ایرانیان، بدون شک یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که هر فردی ممکن است کند. عروسی یا مراسم ازدواج در ایران معمولاً جاذبه‌های فراوانی دارد. گل‌آرایی و تزئینات زیبا و چشم نواز در محل برگزاری مراسم، میوه ها و دسرهای بی نظیر، دکوراسیون مجلل و سالن رقص مملو از جمعیت همگی از آداب‌و‌رسوم برگزاری مراسم عروسی در ایران هستند. امروزه مراسم عروسی ایرانی معمولاً در تالار پذیرایی یا باغ تالارها، فضای باز و یا روف‌گاردن برگزار می‌شود.

 

از مزایای برگزاری مراسم عروسی در تالار پذیرایی با فضای بزرگ و تزینن شده، گل آرایی مطابق سلیقه شخصی خودتان، نورپردازی مناسب، وجود استیج برای رقص، جایگاه مجلل و تزئین شده ویژه عروس و داماد، منوی پذیرایی، ارائه خدمات پذیرایی از مهمان‌ها، وجود فضای کافی برای اجرای باند موسیقی و … اشاره کرد. 

 

باغ تالارها در مقایسه با تالارهای عروسی می‌توانند مراسم عروسی‌تان را به یادماندنی‌تر کنند. فضای سبز باغ تالار معمولاً با درختان تنومند زیبا، گل‌های رنگارنگ و چشمنواز، حوضچه‌ها و فواره‌های آب زیباتر از فضای داخلی سالن تالار پذیرایی به‌نظر می‌رسند.

 

امروزه بسیاری از زوج‌های جوان ترجیح می‌دهند مراسم عروسی خود را در باغ تالار برگزار کنند. وجود نور طبیعی در فضای باز باغ تالار؛ عکس‌برداری از مراسم‌تان را برای عکاس راحت‌تر می‌کند. بعلاوه وجود زیبایی‌های طبیعی، زمینه و بک‌گراند عکس‍های بهترین روز زندگی‌تان را جذاب‌تر و باکیفیت‌تر خواهد کرد. ازطرفی دیگر مهمان‌ها نیز در فضای باز و طبیعت زیبای باغ تالار عروسی احساس بهتری خواهند داشت.

از ازدواج سنتی تا ازدواج امروزی در تالار پذیرایی و باغ تالار

اگر به دنبال برگزاری مراسم عروسی باخیالی آسوده و بدون استرس اضافی هستید، می‌توانید صفرتاصد برگزاری مراسم را تشریفات عقد و عروسی و مجالس واگذار کنید. تشریفات عروسی امکان برگزاری مراسمی مجلل و بی‌کم و کاست را برای عروس و داماد فراهم می‌کند. مسئول برنامه‌ریزی برگزاری مراسم عروسی تمام هماهنگی‌های لازم با ارائه‌دهندگان خدمات عروسی مانند آتلیه عکاسی، فیلم‌بردار، گل‌فروشی و تزئین‌ دسته‌گل و ماشین عروس، آرایشگاه، طراح و خیاط لباس عروس، تزئینات سفره عقد،  سفارش کارت دعوت عروسی و دعوت از مهمان‌ها، انتخاب منوی غذا و نحوه پذیرایی، انتخاب باند موسیقی و … را با توجه به بودجه شما انجام خواهد داد. بنابراین اگر استرس زیادی برای برگزاری مراسم عروسی‌تان دارید و این استرس مانع از تمرکز  برای انجام کارهای ضروری پیش از برگزاری مراسم‌تان می‌شود و از طرفی ممکن است در روزهای نزدیک به مراسم ازلحاظ جسمی و روحی ضعیف شود، بهتر است تردیدرا کنار بگذارید و برای انجام تمام هماهنگی‌های مربوط به مراسم عروسی‌تان به تشریفات عروسی و مجالس با  مراجعه کنید.

 

جایگاه خواستگاری در مراسم عروسی ایرانی:

 در سنت و فرهنگ ما ایرانیان مراسم خواستگاری یک رسم دیرینه بوده که همچنان جایگاه ویژه خود را حفظ کرده است. برگزاری مراسم خواستگاری قبل از مراسم عروسی یکی از ضروریات مراحل ازدواج به سبک ایرانی است.

 

در گذشته آداب‌ورسوم مراسم خواستگاری کمی با سبک امروزی متفاوت بوده است. در گذشته زمانیکه پسر یا خواستگار تصمیم خود برای ازدواج را با خانواده درمیان می‌گذاشت. سپس مادر او تحقیقات و جستجوی خود را برای یافتن دختری مناسب با سطح خانوادگی و اجتماعی مشابه آغاز می‌کرد. بعد از پیدا کردن دختران  واجد شرایط، خانواده ها قرار ملاقات اولیه را تنظیم کرده و در صورت توافق و تفاهم، اقدامات بعدی انجام می‌شد.

 

معمولا جایگاه های عروس داماد توسطه سازه های همچون اسپیس فریم ساخته می شود که ممکن است با اجاره اسپیس فریم توسط مجموعه ها اینکار انجام شود.

 

امروزه برگزاری مراسم خواستگاری با تغییراتی نسبت به سبک سنتی همراه بوده است. در ازدواج‌های ایرانی مدرن، دختر و پسر می‌توانند آزادانه با یکدیگر قرار ملاقات بگذارند و پس از طی‌کردن مراحل آشنایی، تصمیم خود را برای ازدواج با خانواده‌های خود درمیان گذاشته و سپس زمان خواستگاری را مشخص می‌کنند.

 

ممکن است برگزاری مراسم خواستگاری برای ایرانیان مقیم کشورهای خارجی منسوخ شده باشد اما هنوز هم بسیاری از آنها برگزاری مراسم خواستگاری را احترام به خانواده و آداب و رسوم می‌دانند. لذا همچنان به این رسم پایبند بوده و سعی می‌کنند باوجود زندگی در فرهنگی بیگانه، آن را اجرا کنند.

 

برگزاری مراسم بله‌برون سنتی در خانه یا در تالار پذیرایی :

از ازدواج سنتی تا ازدواج امروزی در تالار پذیرایی و باغ تالار

مراسم بله برون یکی از مراسمات سنتی عروسی به سبک ایرانی است. این مراسم معمولاً پس از اتمام جلسات خواستگاری برگزار می‌شود. بله‌برون معمولاً در منزل خانواده عروس برگزار می‌شود و در این مراسم علاوه بر خانواده عروس و داماد، بزرگترهای فامیل نیز حضوردارند. توافقات نهایی ازدواج دختر و پسر مانند تعیین میزان مهریه و شیربها، تاریخ عقد محضری، انتخاب محضرخانه یا سالن عقد شیک تصمیم‌گیری در مورد برگزاری مراسم عقد در خانه یا تالار یا سالن‌های عقد کوچک و … صورت می‌گیرد.

 

تعداد مهمانان دعوت‌شده در مراسم عروسی ایرانی چند نفر است؟

معمولاً علاوه بر حضور داشتن دوستان، آشنایان و اقوام نزدیک در مراسم عروسی ایرانی شاهد دعوت از آشنایان بسیار دور نیز خواهیم بود. بنابراین تعداد مهمانان در اکثر عروسی‌های ایرانی زیاد بوده و تقریباً بین 300 تا 1000 نفر است.

 

در گذشته مراسم عروسی در حیاط خانه عروس یا داماد برگزار می‌شد. اقوام و آشنایان به کمک خانواده‌ها آمده تا در کارهای قبل از برگزاری مراسم مانند آب و جارو کردن و ریسه‌کشی و چراغانی کردن حیاط خانه، چیدن میز و صندلی‌ها، شستن میوه‌ها، آشپزی و پذیرایی از مهمان‌ها و حتی کارهای پس از پایان مراسم مانند مرتب کردن خانه، شستن ظروف و جمع‌کردن میز و صندلی‌ها کمک کنند. این حجم از وظایف و کارهای انرژی‌بر منجر به خستگی خانوادهها و آشنایان نزدیک عروس و داماد می‌شد در نتیجه لذت بردن از مراسم عروسی عملاً غیرممکن بود.

 

اما با توسعه شهرنشینی و جایگزین شدن آپارتمان به‌جای خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار، دیگر امکان برگزاری این مراسم در حیاط خانه وجود ندارد. بنابراین گزینه‌های جذاب و مجلل و زیباتری برای برگزاری مراسم عروسی ایجاد شد. برگزاری مراسم عروسی در تالار، باغ تالار و فضای باز دردسرهای برگزاری عروسی به شیوه سنتی و در حیاط خانه را ندارد و مانع از اتلاف وقت می‌شود.

 

از ازدواج سنتی تا ازدواج امروزی در تالار پذیرایی و باغ تالار

آیا هدیه دادن به عروس و داماد در مراسم عروسی ایرانی مرسوم است؟

بله، هدیه دادن به عروس و داماد در عروسی ایرانی بسیار مرسوم بوده و جایگاه ویژه‌ای دارد. هدیه رایج خانواده‌های ایرانیان به عروس و داماد معمولاً وجه نقد یا سکه طلا می‌باشد. والدین عروس و داماد معمولاً باارزش‌ترین هدیه‌ها را به آنها می‌دهند. در اکثر مناطق ایران، هدیه والدین داماد به عروس سرویس طلا و هدیه والدین عروس به داماد ساعت و یا گردنبند طلا می‌باشد.

 

مراسم عروسی ایرانی چقدر به‌طول می‌انجامد؟

عروسی ایرانی معمولاً از ساعات پایانی روز و ابتدای شب (ساعت 19) آغاز شده و تا نیمه شب (بعد از ساعت 24) ادامه می‌یابد. ایرانیان در طول مراسم عروسی به رقص و شادی می‌پردازند؛ اگرچه ممکن است در خانواده‌های مذهبی، به‌جای رقص و اجرای موسیقی زنده، مراسم عروسی با مولودی خوانی برگزار شود. برگزاری مراسم عروسی در تالار و باغ تالار می‌تواند از این جهت نیز مزایایی به‌همراه داشته باشد. در گذشته سروصدای ناشی از موسیقی و رقص وشادمانی مهمان‌ها، ممکن بود برای برخی از همسایه‌ها آزاردهنده باشد. اما با برگزاری مراسم عروسی در فضای بسته تالار و به‌دلیل دارا بودن عایق صوتی، مانع از خروج صدای داخل سالن به فضای اطراف می‌شود. بنابراین مهمان‌ها می‌توانند باخیال راحت از اجرای موسیقی و رقص و شادمانی لذت ببرند. بسیاری از تالارها در مناطق خارج شهر قرار دارند و برای زوج‌هایی که تمایل دارند عروسی خود را دور از همهمه و شلوغی و ترافیک داخل شهر برگزار کنند، مناسب می‌باشند. برخی از تالارها و باغ‌تالارها نیز در منطق شهری قرار دارند که مزیت آنها دسترسی راحت‌تر و پارکینگ می‌باشد. درهرصورت امروزه توسعه تالارها و باغ تالارها امکان برگزاری مراسم عروسی مجلل‌تر و با صرف وقت و انرژی کمتر را برای زوجین فراهم کرده است.

سبک پوشش مهمانان در مراسم عروسی ایرانی چگونه است؟

ایرانیان با هر اعتقاد و آیینی برای شرکت در مراسم عروسی لباس رسمی به‌تن می‌کنند. خانم‌ها پیراهن‌های مجلسی و آقایان معمولاً با کت و شلوار و کراوات یا پاپیون در مراسم عروسی حاضر می‌شوند. در عروسی ایرانی تم رنگی مشخصی برای مهمان‌ها تعیین نمی‌شود و آنها می‌توانند مطابق سلیقه خود طرح و رنگ لباسشان را انتخاب کنند.

 

برای آشنایی بیشتر با محبوب‌ترین سنت‌های عروسی ایرانی با ادامه مقاله همراه باشید.

امضای عقدنامه در عروسی ایرانی:

مراسم جاری شدن خطبه عقد و امضای قرارداد ازدواج یا عقدنامه معمولاً در محضرخانه یا منزل خانواده عروس انجام می‌شود. در این مراسم معمولاً اعضای نزدیک خانواده‌های عروس و داماد حضور دارند و حضور تعدادی شاهد برای امضای عقدنامه ضروری است. البته ممکن است خانواده‌ها و عروس و داماد ترجیح بدهند مراسم عقد خود را در سالن‌های عقد کوچک برگزار کنند. آماده بودن سفره عقد و فضای تزئین شده از مزایای برگزاری مراسم عقد در سالن‌های عقد است.

در قرارداد ازدواج ایرانی یا عقدنامه وظایف و مسئولیت‌های عروس و داماد در قبال یکدیگر و حق و حقوق‌های قانونی آنها در صورت تصمیم بر جدایی و طلاق آورده شده است.

 

تزئینات و چیدمان سفره عقد:

از ازدواج سنتی تا ازدواج امروزی در تالار پذیرایی و باغ تالار

مراسم عقد رویدادی است که در آن عروس و داماد در مقابل میزی تزیین شده با آیتم‌های خاص که اصطلاحاً سفره عقد نامیده می‌شود، می‌نشینند. سفره عقد نشان‌دهنده اتحاد و همبستگی نمادین عروس و داماد است. هر کدام از آیتم‌هایی که برای تزئین سفره عقد استفاده می‌شوند، معنا و مفهوم خاص خود را دارند؛ اما در مجموع نشان‌دهنده آغاز سفر دو نفره برای زندگی مشترک عروس و داماد هستند. برخی از آیتم‌های موجود در سفره عقد، آینه و شمعدان، آجیل، تخم‌مرغ و سکه می‌باشند. آینه در سفره عقد نماد جاودانگی، شمعدان‌ها نشان‌دهنده نور و روشنایی، آجیل و تخم‌مرغ نمایانگر باروری و سکه نماد ثروت و رفاه است.

 

سوزاندن اسپند:

اسپند نوعی گیاه است که در فرهنگ ایرانیان نمادی برای دورنگه‌داشتن اتفاقات بد و انرژی های منفی است. سوزاندن اسپند بخش مهمی از آداب‌و‌رسوم ایرانی است که برای جلوگیری از “چشم زخم” یا “چشم بد” به‌ویژه زمانیکه کسی در آستانه رفتن به سفر یا تجربه کردن اتفاقات خوشایندی مانند ازدواج یا متولد شدن فرزندش است، انجام می‌شود.

در مراسم عروسی ایرانیان، به هنگام ورود عروس به راهروی سالن مراسم، اسپند سوزانده می‌شود و همزمان دختران جوان دیگر گلبرگ‌های رنگی روی سر عروس می‌ریزند و بعد از چندبار چرخاندن اسپند درحال سوختن به دور سر عروس و داماد، آنها را تا رسیدن به جایگاه عروس و داماد بدرقه می‌کنند.

 

استقبال از عروس و داماد به هنگام ورود به سالن عقد یا تالار عروسی:

ورود عروس و داماد به سالن عقد و جایگاه عروس و داماد در مراسم عقد سنتی ایرانی با همراهی عاقد، ساقدوش‌های عروس و داماد، خواهر و برادرهایشان، والدین عروس و داماد، حامل حلقه‌های عروس و داماد و دختران گل افشان انجام می‌شود.

 

بااین‌وجود سنت‌های مدرن و امروزی، قواعد سنتی ورود عروس و داماد به سالن عقد شیک و جایگاه عروس و داماد را تغییر داده است. امروزه رسم است که به‌هنگام ورود عروس به جایگاهشان، ساقدوش‌ها با رقص و پایکوپی به استقبال او می‌روند.

 

پس از اتمام رقص ساقدوش‌ها، والدین داماد در نیمه‌های راهروی سالن عقد یا محضرخانه منتظر ورود پسرشان می‌مانند. پس از رسیدن داماد و سلام و احوال‌پرسی و خوش‌و‌‌بش، والدینش او را به سمت سفره عقد و جایگاه همراهی می‌کنند. در مرحله بعدی والدین عروس در نیمه‌های راهرو با دختران گل افشان منتظر می‌مانند. درست قبل از اینکه عروس وارد راهرو شود، همه مهمان‌ها به احترامش از جای خود بلند می‌شوند. زمانیکه عروس به والدینش رسید، ابتدا به سمت مادرش رفته و او را در آغوش می‌کشد و سپس به سمت پدرش رفته و پدرش چادر یا تور را از سرش کنار زده و او را بغل می‌کند. درست در همین زمان است که داماد، عروس و والدینش را در میانه راهرو ملاقات می‌کند. داماد با در آغوش گرفتن و بوسیدن والدین عروس احترام خود را به‌جای‌آورده و پدر عروس دست دخترش را در دست داماد می‌گذارد یا به‌عبارت‌دیگر دخترش را به داماد می‌سپارد تا در ادامه زندگی مراقب او باشد. سپس والدین عروس راهرو را ترک کرده و عروس و داماد راهشان را  به سمت سفره عقد ادامه می‌دهند.

 

مراحل “بله گفتن” عروس در مراسم عقد ایرانی:

زیباترین سنت ازدواج ایرانی، لحظه به‌یادماندنی “بله گفتن” عروس پای سفره عقد است. پس از “بله گفتن” عروس نوبت به گرفتن رضایت از داماد است. بله گرفتن از عروس، آداب و رسوم خاص خود را دارد. در واقع عاقد برای گرفتن “بله” از عروس باید از او سه بار درخواست کند و این تکرار درخواست، نشان‌دهنده این است که داماد برای به‌دست‌آوردن دل عروس و اثبات عشقش باید مسیر طولانی را طی کند.

 

افراد حاضر در مراسم عقد پس از هر بار جاری شدن خطبه برای گرفتن رضایت عروس پاسخ‌های جالبی می‌دهند. برخی از این پاسخ‌ها شامل عباراتی مانند “عروس رفته گل بچینه” و “عروس رفته گلاب بیاره” می‌باشند. به‌طور‌کلی مراحل بله گرفتن از عروس در مراسم عقد، هیجان زیادی برای حضار دارد و به‌محض شنیدن پاسخ “بله” از سمت عروس تمامی مهمان‌ها و حضار شروع به دست‌زدن، کل کشیدن و در آغوش گرفتن یکدیگر می‌کنند.

 

فرو بردن انگشتان در ظرف عسل:

در عروسی‌های ایرانی، رسم است که یک کاسه عسل در سفره عقد قرار می‌دهند. عسل نماد شیرینی لحظات عروس و داماد است. درواقع مرسوم است که پس از اتمام مراسم “بله گفتن” عروس، داماد کاسه عسل را در دست گرفته و هر دوی آنها انگشت کوچک خود را در ظرف فرو برده و سپس عسل را در دهان یکدیگر می‌گذارند. این سنت، نمادی است که نشان می‌دهد زوج جوان به مناسبت شروع زندگی مشترکشان بسیار خوشحال و شادمان‌اند و به همین مناسبت به یکدیگر شیرینی می‌دهند.

 

معرفی سایت تالارکده

تالارکده به عنوان مرجع معرفی خدمات دهندگان عروسی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید تالار یا باغ تالار مدر نظر خود را به آسانی انتخاب نمایید و در سریع ترین زمان به بهترین انتخاب بریسد.

www.talarkadeh.com

جدیدترین مطالب سایت