از طراحی ویلا تا باغ در آرین پاراکس

مجموعه : رپورتاژ آگهی
از طراحی ویلا تا باغ در آرین پاراکس

اصول طراحی ویلا و باغ 

امروزه اغلب افراد برای داشتن محیطی آرام و مناسب، از تیم‌های حرفه‌ای و مهندسان و طراحان برتر برای طراحی ویلا ، باغ و خانه‌های خود استفاده می‌کنند. در واقع شعار آرین پاراکس برای این گونه طراحی‌های باغ و ویلا، کیفیت و راحتی اجرا از ابتدای کار تا پایان هر پروژه می‌باشد. به طور کلی برای طراحی ویلا و یا باغ‌های متنوع، سبک‌ها و طرح‌های بسیار گوناگونی وجود دارد. در هر یک از این سبک‌های متفاوت ، نکات و اصولی را باید در نظر گرفت و رعایت کرد تا بتوان یک پروژه با کیفیت و بدون نقص را به پایان رساند. در ادامه و در بخش‌های بعد با ما همراه باشید تا هر یک از سبک‌های طراحی باغ و ویلا را بررسی و بیان کنیم. سپس با هر یک از نکات و استانداردهای آن‌ها نیز به طور کامل آشنا شویم. 

 

روند طراحی ویلا

به طور کلی طراحی ویلا و یا باغ‌های متنوع نیاز به مهارت، توانایی، خلاقیت و غیره دارد. در واقع در ابتدای کار طراحی ، سلیقه شخص و مقدار بودجه‌ای که در نظر می‌گیرد در نوع طراحی بسیار تاثیرگذار است. بر اساس این دو عامل می‌توان نوع طرح و سبک طراحی باغ و یا ویلا را به راحتی انتخاب کرد. به طور کلی طراحی هر مکان ، شامل مراحل بسیار گوناگون می‌باشد. در ابتدای پروژه برای طراحی ویلا ، مهندسان و طراحان باید از فضای مورد نظر بازدید کنند. در ادامه پس از بازدید، نقشه زمین توسط نقشه بردار رسم می‌شود. پس از تهیه نقشه ویلا توسط مهندسان معماری ، طرح و سبک نهایی بصورت سه بعدی برای ارائه به کارفرما آماده می شود. 

در این طرح چیدمان عناصر و همچنین مواد و مصالح مورد استفاده برای فضای مورد نظر مشخص می‌شود. در واقع تمام اصول و استانداردهای طراحی در طرح آماده شده به طور کامل باید رعایت شود. در نهایت پس از تایید طرح، مهندسان مجری کار ساخت و اجرای ویلا را آغاز می‌کنند.

 

سبک های طراحی ویلا کدامند ؟

به طور کلی در کار طراحی باغ و ویلاها با متراژهای متفاوت، 4 نوع سبک وجود دارد. سبک ویلا مدرن ، سبک و طراحی کلاسیک ویلا ، سبک و طراحی سنتی ویلا و سبک روستیک ویلا از جمله این سبک‌های متفاوت برای طراحی می‌باشند. هر یک از این طرح و سبک‌ها به شیوه‌های گوناگون طراحی می‌شوند و اصول و استانداردهای خاص خود را دارند.

 همان‌طور که بیان کردیم برای طراحی ویلا 4 نوع سبک وجود دارد. در واقع سبک مدرن یکی از سبک‌هایی است که بسیار پرطرفدار می‌باشد. در این‌گونه سبک‌ها، سادگی و زیبایی در تمام عناصر و المان‌ها مشاهده می‌شود. در واقع در سبک‌های مدرن، اغلب طرح‌ها به صورت کاربردی و لوکس می‌باشند.

 

به طور معمول، سازه‌ها در این نوع سبک به صورت مربع، مستطیل و مکعب است. این گونه طرح‌ها باعث می‌شوند تا در فضای مورد نظر حس آرامش و راحتی ایجاد شود. به طور کلی در سبک‌های مدرن، از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته به صورت فراوان استفاده می‌شود. استفاده از پنجره‌های سرتاسری و بزرگ یکی از نمونه‌های این نوع سبک می‌باشد. در واقع برای طراحی ویلا در سبک مدرن عملکرد مناسب، موضوع مهم و اصلی است. سبک کلاسیک، از دیگر سبک‌های طراحی برای ویلا می‌باشد. در این نوع سبک تمام عناصر و وسایل استفاده شده، حالت سلطنتی دارد و بسیار منظم است. 

در واقع فضای طراحی شده به سبک کلاسیک، به دور از هرگونه شلوغی و بی‌نظمی می‌باشد. به طور کلی برای طراحی باغ ویلا ها به سبک کلاسیک، از احجام و فرم‌های هندسی ساده و قابل فهم به فراوانی استفاده می‌شود. این مدل سبک و طرح برای ویلاها نیز دارای طرفداران ویژه‌ای است.

 

سبک سنتی در واقع به صورت یک طراحی باغ ویلای ساده با استفاده از کمترین عناصر و وسایل تزیینی می‌باشد. این نوع سبک با کمترین بودجه و هزینه، طراحی و اجرا می‌شود. در این‌گونه سبک‌ها، گیاه و گل‌های متنوع و رنگارنگ به صورت فراوان وجود دارد. سبک و طرح روستیک نیز از دیگر سبک‌های طراحی برای ویلاها است. به طور کلی از ویژگی‌ها و مشخصه‌های اصلی و مهم این نوع سبک، استفاده از المان و عناصر طبیعی و روستایی در فضای ویلا می‌باشد. این سبک نیز طرفداران خاص خود را دارد. 

 

از طراحی ویلا تا باغ در آرین پاراکس
 

استاندارهای طراحی ویلا چیست؟

به طور کلی در طراحی ویلا، مهندسان باید اصول و استانداردهایی را در نظر بگیرند. رنگ، یکی از این نکات مهم است. به طور کلی استفاده از رنگ‌های آرامش بخش برای طراحی این گونه فضاها پیشنهاد می‌شود. در واقع ترکیبی از رنگ‌های زرد و قهوه‌ای روشن، نارنجی، سفید، آبی، خاکستری و غیره از جمله نمونه‌ رنگ‌هایی می‌باشند که در ویلاها استفاده می‌شود. نورپردازی نیز از دیگر نکات مهم در طراحی ویلا ها می‌باشد. در واقع شرکت مهندسی آرین پاراکس (arianparax) توسط تیم حرفه‌ای خود، بهترین سبک نورپردازی در ویلاها را اجرا می‌کند.

 

استفاده از نورهای مخفی و چراغ‌های کم نور در تراس و یا بالکن یکی از این اصول می‌باشد. استفاده از پنجره‌های وسیع و موقعیت قرارگیری آن‌ها در ویلاها بسیار مهم است. پنجره‌ها باید در مکانی قرار بگیرند که نور کافی و مناسب وارد فضای داخلی ویلا شود. البته ساخت سقف‌های بلند نیز در طراحی ویلاها به فراوانی دیده می‌شود. 

ایجاد انباری و یا فضاهای ذخیره سازی از دیگر اصول طراحی برای ویلاها می‌باشد. این فضای کاربردی در واقع برای نگهداری از بسیاری وسایل و تجهیزات است. آشپزخانه از دیگر فضاهای مهم در ویلاها است. در واقع آشپزخانه اپن، در اغلب ویلاها مشاهده می‌شود و در سبک‌های مدرن از آن به عنوان کانتر بهره می‌برند. نورپردازی در این قسمت نیز باید کافی و مناسب باشد.

 

اتاق خواب نیز فضایی است که باید در طراحی آن بسیار دقت کرد. برای طراحی اتاق خواب در ویلاها بهتر است از حموم اختصاصی استفاده شود. چیدمان اتاق خواب برای تخت، مبلمان و کمد بسیار با اهمیت است. استفاده از لامپ‌های مخفی، آباژور و روشنایی مناسب نیز در این فضا بسیار مهم می‌باشد. سرویس بهداشتی مجزا و متعدد در اتاق‌های خواب و در فضای داخلی ویلا از نکات مهم دیگر طراحی می‌باشد. بهتر است برای این قسمت از رنگ‌های بژ، خاکستری، سفید و کرمی استفاده شود.  
 

جهت طراحی باغ از چه سبک هایی استفاده می‌شود؟

در واقع طراحی باغ ویلا یکی دیگر از طراحی‌هایی است که در ویلاها بسیار اهمیت دارد. طراحی فضای بیرونی ویلا باید به گونه‌ای باشد که جذابیت و چشمگیر بودن آن را نشان دهد. در طراحی باغ‌ها نیز مانند ویلا از 4 نوع سبک و طرح استفاده می‌شود. سبک مدرن، کلاسیک، سنتی و روستیک از جمله سبک‌هایی است که در طراحی باغ‌ها استفاده می‌شود. البته سبک‌ها و مدل‌های دیگری نیز برای این‌گونه طراحی وجود دارد. باغ فرانسوی، انگلیسی و ژاپنی نیز از سبک‌هایی می‌باشند که ممکن است در طراحی باغ استفاده شود. در واقع می‌توان گفت در مورد طراحی باغ‌ها تفاوت سبک‌ها، در عناصر به کار رفته، مدل و همچنین جنس متریال‌ها می‌باشد. 

در طراحی باغ به سبک مدرن، طرح و رنگ‌ها به صورت کاملا هیجان انگیز انتخاب می‌شوند. استفاده از سازه‌های فلزی و طراحی جسورانه یکی از ویژگی‌های مهم این نوع سبک می‌باشد. در سبک سنتی، بسیاری از عناصر به صورت متفاوت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. از جمله این عناصر شیشه‌های رنگی، حوض، متریال آجر، تخت سنتی و غیره می‌باشد که فضای باغ را به سبک سنتی نزدیک می‌کند. در سبک روستیک، استفاده از عناصر چوبی و قدیمی در باغ یکی از مشخصه‌های اصلی می‌باشد. برای طراحی باغ به سبک کلاسیک نیز از احجام و اشکال هندسی ساده و متقارن استفاده می‌شود. 

 

از طراحی ویلا تا باغ در آرین پاراکس

اصول طراحی باغ ویلا 

در طراحی ویلا و باغ‌ها، اصول و استانداردهایی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان به جذابیت و چشمگیر شدن فضا کمک بسیار فراوانی کرد. فضای سبز و وجود باغچه در طراحی باغ ویلاها یکی از اصول اساسی و مهم است که تیم با تجربه آرین پاراکس در طراحی‌ها به آن توجه می‌کند. موقعیت قرارگیری فضای سبز و باغچه، بر اساس جهت طلوع و غروب خورشید مشخص می‌شود.

 

در واقع برای ایجاد فضای سبز و باغچه جذاب در باغ ویلاها باید از گل، گیاهان متنوع، درختچه‌های گوناگون و چمن مصنوعی استفاده کرد. قرار دادن حصار چوبی در اطراف باغچه‌ها و فضای سبز، به جذابیت باغ اضافه می‌کند. نورپردازی مناسب از اصول دیگر در طراحی باغ ویلا می‌باشد.

 

برای نورپردازی فضای کل باغ بهتر است از پروژکتورها و چراغ برق‌های بزرگ استفاده شود. برای دیگر قسمت‌های باغ توصیه می‌شود از لامپ‌های تزیینی و سیستم روشنایی مناسب جهت ایجاد نور کافی استفاده کرد. 

از دیگر نکات قابل توجه در طراحی باغ‌ ها، کفپوش مناسب می‌باشد. در این‌گونه طراحی‌ها اغلب از کفپوش آجری، چوبی، قلوه سنگ، بتن، سنگریزه و غیره استفاده می‌کنند. باربیکیو و شومینه از دیگر عناصری می‌باشند که اغلب در تمامی باغ ویلاها قرار دارند و برای طبخ غذا و یا کباب گزینه بسیار مناسبی می‌باشند. استفاده از استخر در واقع در طراحی ویلا و باغ، انتخاب بسیار خوبی است که با نورپردازی مناسب می‌توان جذابیت باغ و ویلا را افزایش داد. از عناصر مهم دیگری که باید در باغ ویلاها وجود داشته باشد می‌توان به میز و صندلی، آلاچیق، آبنما، حوض و سایه بان اشاره کرد. هر یک از این عناصر با یک نورپردازی مناسب می‌توانند آرامش، راحتی و جذابیت باغ ویلا را افزایش دهند. پارکینگ نیز از موارد مهمی است که باید فضایی را در باغ‌ها به آن اختصاص داد. نوع پارکینگ می‌تواند سرباز و یا سرپوشیده باشد. 

جدیدترین مطالب سایت