اسباب بازی و کودکان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
اسباب بازی و کودکان

بهشت هر کودکی، فروشگاه اسباب بازی است. هیچ گروه سنی‌ به اندازه کودکان علاقمند به اسباب بازی‌ها نیست. کودکان به راحتی با یک اسباب بازی خوشحال و مشغول می‌شوند و از جهان اطراف خود بی‌خبر. این اتفاق سبب می‌شود والدین کمی وقت برای خود پیدا کنند و زمان بازی کودکان، زنگ تفریحشان باشد.

 

اما اسباب بازی برای کودکان تنها یک مشغولیت و سرگرمی نیست. یک اسباب بازی می‌تواند روند رشد و پیشرفت کودک را تغییر دهد. غالباً این تغییر در جهت مثبت است و سبب رشد سالم و صحیح کودک می‌شود. در موارد کمی نیز می‌تواند این قضیه برعکس باشد و یک اسباب بازی آسیب‌رسان واقع شود. در ادامه در مورد اثرات مثبت اسباب بازی‌های مناسب و اثرات منفی اسباب بازی‌های نامناسب صحبت خواهیم کرد.

اسباب بازی و کودکان
تأثیرات مثبت اسباب بازی‌ها

اسباب بازی‌ها در همه سنین کودکان را در رشد بهتر و سالم‌تر یاری می‌کنند. در ادامه به برخی تأثیرات اسباب بازی‌ها در روند رشد کودک را شرح خواهیم داد.

 

شناخت محیط

اگر دقت کرده باشید کودکان ۳-۱۲ ماهه همیشه سعی در گرفتن وسایلی که در محیط اطراف خود دارند؛ هستند. آن‌ها هر چیزی را که می‌بینند می‌خواهند بگیرند تا لمس کنند و به ماهیت آن هر چند به طور نسبی پی ببرند. در برخی مواقع، آن‌ها اشیایی که به دست می‌گیرند را به دهان قرار می‌گیرند. همه این‌ تلاش‌ها برای شناخت محیط و اشیای موجود در آن است. هر چه اشیایی که کودکان به دست می‌گیرند و در محیط اطراف آن‌ها بیشتر باشد به طبع شناخت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. امن‌ترین و جالب‌ترین ابزارهای شناخت محیط برای کودکان اسباب بازی‌ها هستند. چرا که اسباب‌ بازی‌ها در اشکال، رنگ‌ها و سایزهای متنوعی در دسترس هستند و همگی می‌توانند یک منبع قوی شناخت محیط برای کودکان باشند. شناخت محیط بر درک بیشتر کودک و کاهش اضطراب او بسیار مؤثر است.

 

یادگیری عمل و عکس العمل

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که کوچک‌ترین حرکت و عملی، دارای عکس العملی اجتناب‌ناپذیر دارد! این قانون سوم نیوتن است که در همه موقعیت‌ها و شرایط صدق می‌کند. کودکان برای زندگی بهتر در چنین دنیایی نیازمند آن هستند که به صورت ناخودآگاه هم که شده با این قانون و حاکمیت آن در تمامی مسائل آشنا شوند. بسیاری از اسباب بازی‌ها به خصوص انواع مختلف اسباب بازی‌ فکری طبق همین قانون عمل می‌کنند و به کودکان یاد می‌دهند که اعمالشان بی نتیجه نخواهند ماند پس باید قبل از انجام آن فکر کنند.

 

اسباب بازی و کودکان

افزایش اعتماد به نفس

هیچ چیزی به اندازه بردن نمی‌تواند اعتماد به نفس را به بیش‌ترین حد برساند. این مسئله در مورد کودکان بیشتر صدق می‌کند چرا که احساسات آن‌ها صفر و صدی است. فراهم کردن اسباب بازی‌هایی که بازی با آن‌ها چندان سخت نیست و راحت می‌توان در آن برنده شد یکی از وظایف والدین است.

 

اسباب بازی‌های پیچیده و فراتر از سن کودک، تنها سبب به هم ریختن ذهن او و کاهش اعتماد به نفس او می‌شود؛ اما بازی با اسباب بازی‌های ساده و راحت باعث ایجاد احساس توانمندی، رضایت از خود، عزت نفس و از همه مهم‌تر اعتماد به نفس می‌شود. برای این منظور، اسباب بازی‌های ساختنی بهترین گزینه هستند.

 

افزایش آمادگی جسمانی

“کودک باید زمین بخورد تا بتواند راه برود” این جمله را احتمالاً تا به حال زیاد شنیده‌اید. این جمله کاملاً درست است. کودک برای این که بتواند عملی را انجام دهد باید بارها در آن شکست بخورد تا بالاخره بتواند در آن موفق شود. این قضیه برای بزرگسالان نیز صدق می‌کند. اما تفاوت کودکان و بزرگسالان در این است که آن‌ها بیخیال نمی‌شوند و پذیرفتن شکست برای آنها تعریف نشده است برای همین پس از شکست دوباره بر می‌خیزند. بسیاری از اسباب بازی‌ها نیز تداعی کننده همین قضیه هستند. اسباب بازی‌هایی مثل قطار اسباب بازی. کودک بارها و بارها آن را می‌سازد تا در آخر شیوه عملکرد آن را دریابد. در همین حین، یعنی چیدن و سر هم کردن دوباره و چند باره اسباب بازی‌های مختلف، جسم کودک قوی می‌شود و بدنش شکل بهتر و محکم‌تری به خود می‌گیرد؛ همچنین انرژی‌های اضافی او تخلیه می‌شود و خواب بهتری را تجربه می‌کند. همه این‌ها سبب می‌شوند که کودک چه از لحاظ جسمی، چه روانی، سلامت بیشتری داشته باشد.

 

تأثیرات منفی اسباب بازی‌ها

اسباب بازی‌ها به خود خودی تأثیر بدی ندارند اما اگر استانداردهای لازم را نداشته باشند می‌توانند چنین اثراتی داشته باشند.

 

افزایش خشونت

حتماً تا به حال دیده‌اید کودکانی که تنها با اسباب بازی‌هایی نظیر تفنگ، بازی می‌کنند تا چه حد می‌توانند خشن شوند و از حالت معصومانه کودکانه خود خارج شوند. واقعیت این است که کودکان تفنگ را دوست دارند تا با آن دزد و پلیس بازی کنند. تفنگ اسباب بازی یا دزد و پلیس بازی کردن به خودی خود بد نیستند اما وقتی تنها اسباب بازی کودکی اسباب بازی‌های جنگی می‌شوند قطعاً باید فکری به حال این قضیه کرد. باید پس به جز تفنگ و اسباب بازی‌های جنگی، به کودکان اسباب‌ بازی‌های دیگری نیز داد.

اسباب بازی و کودکان

آسیب‌های جسمانی

آسیب‌های جسمانی به دو صورت و از طریق دو نوع اسباب بازی می‌تواند به کودکان وارد شود.

 

اولین مورد آسیب ناشی از اسباب بازی‌های الکترونیکی نظیر تبلت است. تبلت‌ها برای کودکان اکثراً یک اسباب بازی هستند که متأسفانه استفاده از آن‌ها به شدت افزایش یافته است. ویژگی تبلت و موبایل این است که به شدت اعتیاد‌آور هستند و با رنگ و تنوع بسیاری که دارند؛ کودکان را نسبت به بازی با اسباب بازی واقعی بی‌تمایل می‌کنند. اثرات بازی طولانی مدت با چنین دست اسباب بازی‌هایی می‌تواند منجر به ضعیف شدن چشم و آسیب‌های ناشی از عدم تحرک شود.

 

دومین مورد، اثر اسباب بازی‌های غیراستاندارد است. چنین دست اسباب بازی‌هایی از مواد شیمیایی مضر ساخته شده و دارای قطعات ریزی هستند که ممکن است توسط کودکان بلعیده شود و گاهاً منجر به خفگی او شوند. برای خرید اسباب بازی مهم‌ترین نکته مطابقت آن با بازه سنی ذکر شده روی جعبه آن با سن کودک و همچنین خرید از فروشگاهی معتبر است.

 

برای کودکان خود از رنگ به رنگ اسباب بازی بخرید!

فروشگاه معتبر رنگ به رنگ ارائه دهنده انواع  بازی فکری ، ساختنی، اسلحه و تفنگ، عروسک، عروسک پولیشی، ماشین، اکشن فیگور و… مناسب برای انواع گروه سنی است. خرید از فروشگاه اینترنتی این مزیت را دارند که می‌توانید در هر زمانی که می‌خواهید و با صبر و حوصله اسباب بازی‌ مناسب را به همراه کودک عزیزتان انتخاب کرده و از شلوغی فروشگاه‌های حضوری در امان باشید. برای خرید از رنگ به رنگ به سایت آن به نشانی اینترنتی http://rangberang.co  مراجعه نمایید.

جدیدترین مطالب سایت