اطلاعات کاملی درباره جراحی دست

مجموعه : رپورتاژ آگهی
اطلاعات کاملی درباره جراحی دست

اطلاعات کاملی درباره جراحی دست

دست یکی مهم ترین اعضای بدن است که حرکت و بخشی از احساسات انسان از طریق دست به وی منتقل می شوند. دست از استخوان، رباط، مفاصل، عضلات، رگ های خونی، اعصاب، تاندون ها و پوست تشکیل شده است. وجود درد یا اختلال در عملکرد دست مربوط به یکی از این قسمت های دست می باشد.

 

بنابراین جراحی دست به منظور برطرف کردن اختلالاتی است که در هر یک از اعضای دست به وجود خواهند آمد. جراحی و درمان اختلالات و بیماری های مربوط به دست بسیار مهم می باشند و دلیل آن قطعا اهمیت دست و عملکرد آن در تمامی جوانب زندگی روزمره می باشد.

 

در ادامه این مقاله به جراحی دست و مطالب مربوط به آن خواهیم پرداخت.

 

جراحی دست چیست؟

در واقع جراحی دست رشته ای از پزشکی است که بر روی مشکلات دست تمرکز دارد. متخصصانی که در زمینه جراحی دست و درمان بیماری های دست فعالیت می کنند جراحان دست خوانده می شوند. جراحان لزوما برای مداوای بیماری های مربوط به دست اقدام به عمل جراحی نمی زنند.

 

بلکه در مواقع لزوم و فورس ماژور که تنها راه حل برای رفع مشکل جراحی باشد اقدام به جراحی عضو دست خواهند کرد. بیماری ها و آسیب های دستی منجر به کاهش عملکرد دست و افزایش درد در بیمار خواهند شد. به همین دلیل جراح دست با بررسی نوع اختلال و آسیب اقدام به مداوا و یا جراحی دست بیمار خواهد کرد.

 

جراح دست کیست؟

جراحی دست توسط پزشک متخصصی که دارای تخصص ارتوپدی است صورت می گیرد. پزشک عمومی پس از 7 سال فارغ التحصیل خواهد شد که برای اخذ تخصص نیاز به گذراندن دوره تخصصی 4 ساله دارد. برای دریافت تخصص جراحی ارتوپد و دست پزشک فوق تخصص بایستی در زمینه درمان و بیماری های دست و در حوزه جراحی ارتوپدی آموزش حرفه ای ببیند. فوق تخصص جراح ارتوپد در تخصص خود یعنی جراح دست آموزش های فراتر از زمینه جراحی ارتوپدی نیز دیده است.

در ادامه با انواع بیماری ها و مشکلات دست آشنا خواهیم شد.

 

انواع بیماری و آسیب های دست

دست مجموعه سر شانه و بازو تا انگشتان دست را شامل می شود. هر نوع بیماری در این قسمت مربوط به حیطه تخصصی جراحی دست می باشد. بر این اساس بیماری و مشکلات دست را می توان به تمامی این نقاط مربوط دانست. جراحان دست آسیب و مشکلات رایج مربوط به دست را در موارد زیر خلاصه کرده اند؛

 

آسیب های اعصاب محیطی

آسیب های تصادفی مانند شکستگی و در رفتگی

درد های اطراف آرنج

ناهنجاری های مادرزادی دست

آسیب های تاندونی

آسیب های ورزشی در ناحیه سر شانه تا انگشتان دست

سندروم تونل کارپال

انگشت ماشه ای

فلج های زایمانی با تروماتیک اندام فوقانی

عفونت

 

اهمیت انجام جراحی دست برای بیمار

اطلاعات کاملی درباره جراحی دست

ساختار دست از تمامی بخش هایی چون اعصاب و عضله و … تشکیل شده است که در صورت اختلال در عملکرد هر یک کارایی و عملکرد کلی دست درگیر خواهد شد. جراحی دست دارای تنوع زیادی است و هر یک از حوزه ها بر روی یک نوع بیماری و یا اختلال تمرکز دارد.

 

قطعا اهمیت جراحی دست در بازیابی عملکرد مثبت دست و تمامی اعضا و جوارح آن است. برخی از مشکلات عضو دست فقط با جراحی برطرف خواهند شد. به همین جهت تا زمانی که به جراحی نیاز نباشد جراح و یا متخصص عملیات جراحی را برای بیماران تجویز نخواهد کرد.

 

جراحان ابتدا منشاء بیماری دست را مورد بررسی قرار خواهند داد. پس از یافتن دلیل اصلی درد و مشکلات دست آزمایشات متعدد تکمیلی نیز صورت می گیرد. زمانی که جراحی برای رفع مشکل تجویز شود بیمار مطمئن خواهد بود که بهترین و آخرین راه حل را برای بازیابی سلامتی خود اتخاذ کرده است.

 

انواع جراحی مربوط به دست

همانطور که پیش تر نیز گفته شد درمان و جراحی دست بر روی انواع بیماری و مشکلات مربوط به دست صورت می گیرد. ممکن است مشکلات و بیماری مربوط به انگشتان دست و یا عضلات و یا تاندون های دست باشد.

برای رفع هر یک از این مشکلات جراحی مربوط به خاصیت همان بیماری صورت می گیرد. جراحی تعویض مفصل، جراحی ترمیمی و پلاستیکی، جراحی اعصاب محیطی .و … از انواع و اقسام جراحی های مربوط به دست می باشند.

یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به دست مشکل مربوط به مچ دست و یا سندرم تونل کارپال می باشد. در ادامه به صورت کلی به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

 

سندرم تونل کارپال چیست؟

یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به دست سندرم تونل کارپال است که با عوارض بی حسی، درد و مور مور شدن آن همراه است. تونل کارپال از تاندون عضلات خم کننده و عصب مدین که وظیفه خم کردن انگشتان دست را بر عهده دارند، محافظت می کند.

 

زمانی که بافت کناری تونل کارپال متورم و یا زمانی که تونل محافظت کننده باریک شود این بیماری به شکل های مزبور خود را نشان خواهد داد. در واقع این مشکل زمانی خود را نشان می دهد که یکی از عصب های دست در ناحیه مچ دست تحت فشار قرار بگیرد.

 

اهمیت تشخیص و درمان سندرم تونل کارپال

تشخیص و درمان به موقع در این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا در صورت نادیده گرفتن این بیماری بیمار با مشکلات جدی تر روبرو خواهد شد. عواملی چون وراثت، موقعیت قرار گیری مچ دست، کار کشیدن بیش از حد از مچ دست، بارداری و بیماری های دیگر از دلایل بروز این سندروم در افراد می باشند.

 

سخن پایانی

جراحی دست یکی از مهم ترین جراحی های مربوط به اعضای بدن است که دلیل اهمیت آن کارایی دست در زندگی روزمره افراد است. بسیاری از افراد مشکلات مربوط به دست را جدی نمی گیرند و در نهایت برای درمان بیماری و تسکین درد باید به سراغ جراحی های متعدد دست بروند.

 

درمان به موقع با استراحت، دارو، فیزیوتراپی و برخی از درمان های متداول بسیاری از مشکلات مربوط به دست را برطرف خواهد کرد. اما در برخی از مواقع مانند آسیب های ورزشی و یا تصادفی و یا مادرزادی و در صورت عدم مراجعه به موقع برای درمان مشکلات فقط با جراحی برطرف خواهند شد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی ستون فقرات کلیک کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت