انواع فول نود بیت کوین چیست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
انواع فول نود بیت کوین چیست؟

در شبکه بیت کوین، نود(گره)ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. نود، رایانه‌ای است که به رایانه‌های دیگر متصل می‌شود، از قوانین پیروی می‌کند و اطلاعات را به اشتراک می‌گذارد. «فول نود یا گره کامل» رایانه‌ای در شبکه همتا به همتای بیت‌کوین است که یک کپی از کل بلاک چین این ارز دیجیتال را میزبانی و همگام‌سازی می‌کند. نودها برای حفظ شبکه ارزهای دیجیتال ضروری هستند.

 

در شبکه بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، می‌توانید نودها را به‌عنوان «نگهبانانی» تصور کنید که همواره بلاک‌چین را زیر نظر دارند تا تراکنش‌های قانونی را از تراکنش‌های غیر مشروع تشخیص دهند. وظیفه اصلی این نگهبانان، جلوگیری از تلاش برای خرج کردن مجدد کوین‌هایی است که قبلاً در جای دیگری خرج شده‌اند. در این مقاله با انواع مختلف نودها و به ویژه فول نودها و عملکرد آنها در شبکه بیت کوین آشنا خواهید شد.

 

فول نود چیست؟

دو اصطلاح «نود-گره» و «فول نود-گره کامل» اکثراً به صورت مترادف استفاده می‌شوند؛ اما در حقیقت بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد.

در این مورد، در اسناد بیت کوین کور (Bitcoin Core) آمده‌ است: «فول نود برنامه‌ای است که به طور کامل تراکنش‌ها و بلوک‌ها را تأیید‌ می‌کند. تقریباً همه فول نودها از طریق پذیرش تراکنش‌ها و بلوک‌ها از فول نودهای دیگر، اعتبارسنجی آن تراکنش‌ها و سپس انتقال تراکنش‌های تایید شده به همان فول نودها، از شبکه پشتیبانی می‌کنند.»

 

انواع فول نود بیت کوین چیست؟

لایت نود چیست؟

همچنین «لایت نودها» یا “گره‌های سبک” وجود دارند که برای عملکرد خود به فول نودها وابسته هستند. ظرفیت دانلود و ذخیره سازی مورد نیاز یک لایت نود نسبت به فول نود به طرز قابل توجهی کمتر است. زیرا آنها از بلاک چین بیت کوین فقط سربلوک‌ها (هدر بلوک) را دانلود می‌کنند و بنابراین کل بلاک چین در آنها ذخیره نمی‌شود. تنها وظیفه یک لایت نود، تأیید تراکنش‌ها در بلاک چین با استفاده از تأیید ساده پرداخت (simplified payment verification یا به اختصار SPV) است. در مقابل، یک فول نود هم تراکنش‌ها و هم بلوک‌ها را تایید می‌کند و تراکنش‌ها و بلاک‌های همتایان خود را نیز برای پشتیبانی از شبکه بیت کوین، می‌پذیرد.

 

اجماع در بلاک چین

اجماع در یک شبکه غیرمتمرکز، با قوانینی تعریف می‌شود که بر اساس آن شبکه تنظیم شده‌اند و این اجماع، اعتبار اطلاعات موجود در بلوک‌ها را تأیید می‌کند. حفظ اجماع بین نودها، تأیید تراکنش‌ها و نظرسنجی در مورد پیشنهادات، همگی از وظایف اصلی یک فول نود هستند.

 

انواع فول نودها

یکی از انواع فول نودها، فول نود هرس شده (Pruned Full Node) است که دانلود بلوک‌ها را از ابتدای زنجیره آغاز و تا زمانی ادامه می‌دهد که تعداد بلوک‌های دانلود شده به حد معینی برسد. از آن پس، برای ایجاد یک بلوک جدید، قدیمی‌ترین بلوک را حذف می‌کند؛ بنابراین فول نود هرس شده فضای کمتری را در هارد دیسک اشغال می‌کند.

از سوی دیگر، فول نودهای آرشیوی هستند؛ این فول نودها کل بلاک چین را میزبانی می‌کنند و فضای هارد دیسک بسیار بیشتری را نسبت به فول نود هرس شده اشغال می‌کنند. البته فول نودهای هرس شده نیز خود به چند دسته تقسیم می‌گردند.

 

انواع فول نود بیت کوین چیست؟

انواع فول نود آرشیوی‌

فول نودهای آرشیوی به چهار دسته شامل نودهای استخراج، نودهای سهامداری و نودهای قدرت یا اتوریتی و مسترنودها تقسیم می‌شوند. درباره هرکدام، توضیح مختصری مطالعه خواهید فرمود.

 

فول نودهای استخراج

این نودها که معمولاً به عنوان ماینر شناخته می‌شوند، پازل‌ها و معماهای پیچیده رمزنگاری را در فرآیندی به نام «ماینینگ» یا به فارسی «استخراج» حل می‌کنند. ماینرها در رقابت هستند؛ هدف هر ماینر این است که پیش از همه نودهای دیگر، یک بلوک جدید در بلاک چین ایجاد کند و ثابت می‌کند که این کار را او انجام داده‌ است؛ به چنین مکانیزمی، مکانیزم اجماع اثبات کار (proof-of-work یا به اختصار PoW) گفته می‌شود. وقتی کل شبکه یک تراکنش را تأیید کند، یک بلوک جدید به زنجیره بلوک‌های موجود اضافه می‌شود و ماینر، پاداش دریافت می‌کند.

در وایت پیپر بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو از کلمه “نود-گره” به عنوان مترادف “ماینر-معدنچی” استفاده کرده‌ است؛ اما در طول سال‌های گذشته این دو مفهوم تا حدودی منشعب شده‌اند. ماینرها در حالی که از نظر فنی «نود» هستند، اما برای افزودن بلوک‌های جدید به بلاک چین بیت کوین و دریافت پاداش برای انجام این کار، از سخت‌افزاری تخصصی به نام آسیک (ASIC) استفاده می‌کنند.

 

فول نودهای سهام‌داری (استیکینگ)

مکانیزم اجماعی که در اعتبار سنجی معاملات توسط نودهای سهامداری وجود دارد، اثبات سهام (proof-of-stake یا به اختصار PoS) نامیده می‌شود. سهامداران برای مشارکت در ایجاد، تأیید و اعتبارسنجی بلوک‌ها، باید مقادیر مشخصی از کوین آن بلاک‌چین را در اختیار داشته باشند.

 

فول نودهای قدرت (اتوریتی)

یکی دیگر از مدل‌های اجماع، «اثبات قدرت» نام دارد که در راه‌اندازی زنجیره‌های خصوصی محبوبیت بالایی دارد. در این نوع الگوریتم اجماع، برای ایجاد و اعتبارسنجی بلوک‌های جدید در بلاک چین نودهایی موسوم به «مقامات» تعیین می‌شوند. برای انجام یک تراکنش، تایید اکثریت مقامات الزامی است.

 

مسترنودها

در آخر مسترنودها را داریم که نوع دیگری از فول نود هستند. این نوع از فول نودها، علاوه بر دانلود کل بلاک چین و اعتبارسنجی تراکنش‌ها، کل زیست‌بوم خود را نیز تثبیت و ایمن می‌کنند. آنها همچنین ممکن است خدماتی را از قبیل تراکنش‌های خصوصی، تراکنش‌های فوری، مدیریت خزانه‌داری و بودجه و همچنین اجرای رأی‌گیری حاکمیتی ارائه دهند.

https://farnet.io/1401/07/322939/what-is-a-bitcoin-full-node/

 

جدیدترین مطالب سایت