اهمیت نقش مدیریت منابع انسانی در سازمان ها

مجموعه : رپورتاژ آگهی
اهمیت نقش مدیریت منابع انسانی در سازمان ها

Hrm چیست؟ HRM یا مدیریت منابع انسانی  یک اصطلاح جمعی برای کلیه سیستم های رسمی است که برای کمک به مدیریت کارمندان و سایر ذی‌نفعان با یک شرکت ایجاد شده است.

 

از کجا ایزو بگیریم؟ قبل از اینکه گواهینامه ایزو را برای سازمان خود اخذ کنید، از اعتبار مراکز صدور اطمینان حاصل کنید. مراکز دارای پروانه رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی می‌کنند.

 

اصول مدیریت منابع انسانی

در حالت ایده آل ، نقش HRM یافتن بهترین راه برای افزایش تولید یک سازمان از طریق کارمندان خود است. تا همین اواخر ، بخش منابع انسانی یک شرکت مورد توجه قرار نمی‌گرفت که با توجه به نقش اساسی این بخش در پر کردن و تغذیه منابع یک سازمان تعجب آور است.

 

اداره منابع انسانی از ماهیت وظیفه گرا دولت که قبلاً در دهه 1980 بود، به طور قابل توجهی دگرگون شده است. اکنون به عنوان یک گسترش استراتژی متمرکز از هر بنگاه مشاهده می شود. اداره منابع انسانی در اصول خاص شکوفا شده است که در ادامه این اصول را بررسی می کنیم:

 

1. تعهد

یکی از جنبه هایی که بخش منابع انسانی سعی در ترویج آن دارد، امنیت شغلی است. برای تضمین امنیت شغلی، بسیاری از کارمندان می دانند که باید تعهد به شرکت و وظایف شغلی خود را نشان دهند.

 مدیریت منابع انسانی اقدامات لازم را انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که سطح کارکنان با نیازهای شرکت مطابقت دارد. این شرکت با ارائه آموزش منظم ، ارزیابی عملکرد و فعالیت های تعیین شده ، تعهد بلند مدت خود را به کارگران نشان می دهد.

 

2. صلاحیت

صلاحیت یکی از اصول اصلی است که از رشد و توسعه یک شرکت پشتیبانی می کند. همچنین جنبه ای است که بر رضایت شغلی کارکنان و چگونگی سود شرکت از جامعه تأثیر می گذارد. موفقیت یک شرکت به صلاحیت کارمندان خود بستگی دارد.

 

بخش HRM سعی می کند با ارائه فرصت های آموزشی، صلاحیت نیروی کار را حفظ کند. این سیستم همچنین برنامه های جهت گیری را برنامه ریزی می کند که راه هایی را برای روشن کردن مسیر کارمندان جدید در مأموریت و اهداف یک شرکت فراهم می کند.

اهمیت نقش مدیریت منابع انسانی در سازمان ها

کارکردهای اصلی مدیریت منابع انسانی

1. استخدام کارمندان

استخدام، فرایند شناسایی شکاف های استعدادی در یک شرکت و یافتن افراد مناسب برای پر کردن نقش ها است. در روند استخدام کارمندان چهار مرحله وجود دارد:

 

1- تجزیه و تحلیل شغلی

 این بخش شامل تعریف جنبه های مختلف یک کار از طریق توضیحات شغلی و مشخصات است. از طریق توضیحات شغلی، بخش HRM وظایف مورد نیاز برای یک کار خاص را مشخص می کند در حالی که دومی الزاماتی را که فرد برای تحقق آن کار نیاز دارد تعریف می کند.

 

2- منابع

 این بخش شامل تکنیک های مختلفی است که یک شرکت برای جذب نامزدهای بالقوه و پر کردن یک موقعیت معین استفاده می کند. این می تواند از طریق تبلیغات داخلی و خارجی حاصل شود.

 

3- غربالگری و انتخاب

 این روند ارزیابی داوطلبانی است که متقاضی کار هستند. این ارزیابی برای تعیین مهارت ها، صلاحیت ها، شایستگی ها و تجربه های مربوط به شغل که نامزدهای بالقوه به جدول می آورند انجام می شود.

 

4-انتخاب نامزدهای مناسب

پس از انتخاب بهترین نامزد، فرآیند بعدی که در زیر انجام می شود در حال انجام است. این به سادگی کمک می کند تا استخدام کنندگان جدید عضو تولیدی شرکت شوند.

 

2. جهت گیری کارمندان

یکی دیگر از کارکردهای اصلی مدیریت منابع انسانی جهت گیری کارمندان است. همچنین به عنوان ورود به سیستم شناخته می شود و این روند آموزش استخدام های جدید مهارت ها، دانش و رفتارهای لازم است تا بتوانند به طور مؤثر به شرکت جدید منتقل شوند.

 

جهت گیری کارمندان یک فرایند گسترده است که توسط بخش منابع انسانی انجام می شود و از طریق روش های مختلف از جمله سخنرانی ها، جلسات، فیلم ها، مربیگری و تمرینات تیم سازی انجام می شود. هدف اصلی جهت گیری، ارائه اطلاعات کافی در مورد اهداف، قوانین، سیاست ها و فعالیت های شرکت است.

 

3. توسعه کارمندان

توسعه کارمندان به تمام تلاش برای بهبود اثربخشی شخصی، تیمی و سازمانی اشاره دارد. یکی از جنبه هایی که بخش منابع انسانی با آن مقابله می کند توسعه استعداد است. این شامل تراز کردن مهارت های کارمندان با نیاز شرکت است. علاوه بر استخدام، آموزش و جهت گیری کارمندان ، HRM باید فرصت های شغلی خود را نیز بهبود بخشد.

 

در اصل ، بهبود نیروی کار فعلی یک شرکت اقتصادی تر از استخدام کارمندان جدید در آینده است. بنابراین، توسعه کارمندان یک تجارت است که از طریق آن مدیریت منابع انسانی با جلوگیری از هزینه های احتمالی استخدام کارمندان جدید، پس انداز می کند.

منبع:

ایزوسیستم

گواهینامه ایزو – اخذ ایزو و گرفتن ایزو – صدور ایزو و دریافت ایزو – اخذ CE و HSE

جدیدترین مطالب سایت