اپلای دانشگاه آلمان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
اپلای دانشگاه آلمان

1. اپلای دانشگاه آلمان و معرفی بهترین دانشگاه‌ها

اپلای دانشگاه آلمان و چگونگی آن برای دانشجویان بسیاری علامت سوال است. دانشجویان بین‌المللی همیشه به دنبال شاخصه‌هایی مهم برای انتخاب دانشگاه و کشور محل تحصیل هستند. آلمان در میان کشورهای جهان، محبوب‌ترین مقصد تحصیلی غیرانگلیسی است.

 

شهریه‌های پایین، دانشگا‌ه‌های معتبر، مدرک معتبر در سراسر جهان، امکان دسترسی به امکانات آموزشی مدرن، برنامه‌های تحصیلی متنوع و بسیاری موارد دیگر، آلمان را به مقصدی فوق‌العاده برای ادامه تحصیل تبدیل کرده است. دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور باید برای اپلای دانشگاه آلمان اقدام کنند.

 

شرایط اپلای به آلمان ممکن است از مقطعی به مقطع دیگر کاملا متفاوت باشد. اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارید، بنابراین لازم است با نحوه اپلای گرفتن از دانشگاههای آلمان آشنا شوید. اما به‌عنوان یک دانشجو آیا می‌دانید شرایط اپلای به آلمان چگونه است؟ آیا می‌دانید زمان اپلای دانشگاه های آلمان چطور است؟ آیا می‌دانید هزینه اپلای آلمان چقدر است؟

 

2. نحوه اپلای گرفتن از دانشگاه های آلمان

برای آشنایی با نحوه اپلای گرفتن از دانشگاه های آلمان، ادامه مطلب را دنبال کنید.

 

انتخاب دانشگاه

در قدم اول برای اپلای دانشگاه آلمان، باید ابتدا دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید. سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) پایگاه داده‌ای با بیش از 2000 برنامه تحصیلی است که 1389 برنامه به زبان انگلیسی دارد. برای انتخاب بهترین دانشگاه در آلمان باید سایت QS را نیز بررسی کنید.

 

بررسی شرایط پذیرش

قبل از ارائه درخواست برای اپلای دانشگاه آلمان، باید مدارک فعلی توسط دانشگاه موردنظرتان به رسمیت شناخته شود. یکی از شرایط اپلای به آلمان، داشتن مدرک معتبر HZB به معنای مدرک تحصیلی ورودی آموزش عالی است. برای مقاطع مختلف باید مدرک تحصیلی معتبر مقاطع قبلی را ارائه کنید.

 

نکته مهم دیگر، بررسی الزامات زبانی است. اکثر دوره‌ها به زبان آلمانی تدریس می‌شوند و باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید. پس قبل از اپلای دانشگاه آلمان برای دریافت مدرک زبان آلمانی اقدام کنید.

 

داشتن تمکن مالی

یکی از مهم‌ترین شرایط اپلای به آلمان برای دانشجویان بین‌المللی ارائه مدرک تمکن مالی است. در فرایند اپلای دانشگاه آلمان با ارائه این مدرک باید ثابت کنید که توان مالی سالانه 8700 یورو برای پوشش هزینه‌های زندگی خود را دارید. اگر نگران هزینه‌ها هستید، می‌توانید از بورسیه‌های دانشجویی آلمان استفاده کنید.

 

ارائه درخواست

برای نحوه اپلای گرفتن از دانشگاههای آلمان در اکثر موارد باید مستقیما به دفتر بین‌المللی دانشگاه موردنظرتان یا وب‌سایت www.uni-assist.de درخواست دهید. از طرفی می‌توانید از پرتال پذیرش متمرکز دانشجویان بین‌المللی نیز استفاده کنید. برای ارائه درخواست به مدارک زیر نیاز دارید.

 

یک کپی از گواهی تحصیل در دوره متوسطه یا مدارک قبلی برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

ترجمه رسمی از ریز نمرات

عکس پاسپورتی

یک کپی از پاسپورت و مدارک هویتی

مدرک زبان آلمانی و یا زبان انگلیسی

 

دریافت بیمه درمانی

بعد از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان و درست قبل از ترک کشور باید بیمه درمانی خریداری کنید. برای پوشش ماهانه بیمه درمانی معمولا باید 80 یورو تا 160 یورو پرداخت کنید. اگر سن دانشجو بالاتر از 30 سال باشد، هزینه بیمه درمانی افزایش پیدا می‌کند.

دریافت ویزای دانشجویی

اگر شرایط اپلای به آلمان را داشته و پس از اینکه در زمان اپلای دانشگاه های آلمان اقدام به ارائه درخواست کرده‌اید، می‌توانید برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنید. شرایط اخذ ویزای دانشجویی آلمان به کشور مبدا بستگی دارد. بنابراین شاید لازم باشد با یک موسسه مهاجرتی صحبت کنید.

 

انتخاب محل اقامت

پس از دریافت ویزای دانشجویی آلمان، باید به دنبال محل اقامت باشید. متاسفانه اکثر دانشگاه‌های آلمان به دانشجویان بین‌المللی که در مرحله ثبت‌نام هستند، خوابگاه نمی‌دهند. در این شرایط اجاره محل اقامت شاید بزرگ‌ترین چالش شما باشد. بسته به شهر و منطقه‌ای که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، هزینه اجاره خانه متفاوت خواهد بود. وقتی مکانی مناسب برای اقامت پیدا کردید، باید در دفتر ساکنان یا شهروندان آلمان، ثبت‌نام کنید.

 

ثبت‌نام در دانشگاه

بعد از اپلای دانشگاه آلمان، دریافت ویزای تحصیلی و یافتن محلی برای اقامت، باید در دانشگاه ثبت‌نام کنید. لازم است قبل از شروع هر ترم جدید نیز مجددا ثبت‌نام کنید. بسته به دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید، هزینه ثبت‌نام بین 150 یورو تا 250 یورو خواهد بود. البته ممکن است هزینه‌ دیگری مانند هزینه‌های حمل‌ونقل نیز اضافه شود که معمولا تا 180 یورو برای 6 ماه خواهد بود. مدارک لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های آلمان به شرح زیر است.

 

پاسپورت معتبر

ویزا و اجازه اقامت

مدرک بیمه درمانی قانونی کشور آلمان

چند عکس پاسپورتی

رسید پرداخت هزینه ترم

تکمیل فرم‌ ثبت‌نام

اطلاعیه پذیرش

مدارک تحصیلی دوره‌های قبلی و ترجمه‌های تایید شده آن‌ها

 

بعد از ثبت‌نام، یک گواهی دریافت می‌کنید که به‌عنوان شناسه دانشجویی موقت شما خواهد بود. این گواهی اجازه اقامت و ثبت‌نام در کلاس‌ها را می‌دهد.

اپلای دانشگاه آلمان

3. زمان اپلای دانشگاه های آلمان

برای اپلای دانشگاه آلمان در مورد بیشتر دانشگاه‌ها می‌توانید 2 بار در سال درخواست دهید. این دانشگاه‌ها برای ترم زمستان و تابستان پذیرش دارند. درخواست برای ترم تابستان تا 15 ژانویه و درخواست برای ترم زمستان تا 15 جولای انجام می‌شود. با این حال ممکن است زمان ارائه درخواست برای برخی دانشگاه‌ها متفاوت باشد، بنابراین برای اطمینان از زمان اپلای دانشگاه های آلمان، حتما سایت دانشگاه را بررسی کنید.

 

4. هزینه اپلای آلمان

هزینه اپلای دانشگاه آلمان به محل درخواست بستگی دارد. اگر از طریق uni-assist.de درخواست کرده باشید، برای ارزیابی مدارک و گواهی‌ها باید 75 یورو و برای هر درخواست بعدی در همان ترم نیز 30 یورو پرداخت کنید. به طور کلی می‌توان گفت که هزینه اپلای آلمان بین 50 یورو تا 120 یورو متغیر است.

 

5. بهترین دانشگاه‌ها برای اپلای دانشگاه آلمان

در این بخش بهترین دانشگاه‌های آلمان برای اپلای در رشته‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم.

 

نام دانشگاه

رتبه جهانی دانشگاه در QS 2023

برنامه‌های محبوب ارائه شده برای دانشجویان

Heidelberg University

65

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر کاربردی

کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی

MBA

Technical University of Munich

49

کارشناسی ارشد مهندسی داده و تجزیه و تحلیل

کارشناسی ارشد علوم و مهندسی محاسبات

کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

Ludwig Maximillian’s University Munchen

59

کارشناسی ارشد علوم داده

MBA

کارشناسی ارشد مهندسی نرم‌افزار

Humboldt University Berlin

131

کارشناسی ارشد سیستم‌های اطلاعاتی

کارشناسی ارشد انفورماتیک

کارشناسی ارشد در مطالعات بازرگانی

RWTH Aachen University

147

کارشناسی ارشد مهندسی خودرو

کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر

کارشناسی ارشد در مفهوم و تولید به کمک کامپیوتر در مهندسی مکانیک

 

5 دانشگاهی که در جدول فوق معرفی شدند، هزینه اپلای آلمان را دریافت نمی‌کنند. بنابراین می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

اپلای دانشگاه آلمان

دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا هستند، برای اپلای دانشگاه آلمان اقدام می‌کنند. در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد زمان اپلای دانشگاه های آلمان، هزینه اپلای آلمان، شرایط اپلای به آلمان و نحوه اپلای گرفتن از دانشگاه های آلمان ارائه شد. اگر در این مسیر نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از دانش وکلای خبره و کارشناسان حرفه‌ای موسسه مهاجرتی سروش فردا استفاده کنید. در اولین فرصت با این موسسه تماس بگیرید تا روند مهاجرت تحصیلی شما به آلمان آغاز شود.

جدیدترین مطالب سایت