با شرایط وام خرید مسکن همه بانک‌ها در سال 1400 آشنا شوید

مجموعه : رپورتاژ آگهی
با شرایط وام خرید مسکن همه بانک‌ها در سال 1400 آشنا شوید

وام خرید مسکن یکی از پرطرفدارترین تسهیلات بانکی است. بسیاری از زوج‌های جوان و افراد مجرد به‌دنبال شرایط دریافت وام مسکن هستند تا به‌کمک آن بخشی از هزینه خرید خانه را برای خود تامین کنند. اگرچه با افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، سقف پرداختی وام مسکن آن‌چنان مناسب نیست، اما هنوز بخش قابل‌توجهی از خریداران به‌دنبال شرایط دریافت آن هستند. در ادامه این مطلب، با انواع شرایط وام مسکن برای خرید خانه آشنا می‌شوید.

 

وام خرید مسکن را از چه بانک‌هایی دریافت کنیم؟

در نظام بانکی ما چند مدل وام مسکن تعریف شده که هر کدام شرایط متفاوتی با هم دارند. درحال‌حاضر می‌توان چهار نوع وام مسکن را مثال زد که ازطریق بانک‌های گوناگون قابل دریافت هستند. وام خرید مسکن بانک مسکن را می‌توان تخصصی‌ترین وام این حوزه دانست که تحت دو عنوان وام مسکن جوانان بانک مسکن و وام مسکن یکم بانک مسکن پرداخت می‌شود.

 

وام خرید مسکن بانک مسکن به دو صورت سپرده‌گذاری یا خرید اوراق پرداخت می‌شود. وام مسکن یکم که به‌نام وام مسکن خانه اولی ها هم شناخته می‌شود، نیازمند سپرده‌گذاری است و عموما افراد برای دریافت آن باید ۱۲ ماه در صف انتظار بمانند.

 

نوع دیگر وام مسکن که با خرید اوراق بانک مسکن ممکن می‌شود، نیازمند سپرده‌گذاری و انتظار طولانی‌مدت نیست. این وام برای افرادی توصیه می‌شود که برای دریافت وام خرید مسکن عجله دارند. همچنین متقاضیانی که قبلا یک بار وام را از بانک مسکن را دریافت کرده باشند، برای مرتبه‌های بعد باید اوراق خریداری کنند.

به‌جز بانک مسکن، بانک‌های ملی و سامان نیز وام خرید مسکن را به متقاضیان پرداخت می‌کنند که شرایط خاص خود را دارند. وام مسکن بانک ملی در سال ۹۹ با سود ۱۷ درصد و وام مسکن بانک سامان با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

 

با شرایط وام خرید مسکن همه بانک‌ها در سال 1400 آشنا شوید

شرایط وام مسکن در سال ۹۹

وام مسکن در بسیاری از بندهای شرایط با وام‌های دیگر بانکی اشتراک‌های زیادی دارد. به‌عنوان مثال برای دریافت وام خرید مسکن باید حداقل سن متقاضی ۱۸ سال بوده و میزان درآمد او نیز به‌اندازه مورد نیاز برای پرداخت اقساط بانک مسکن یا بانک‌های دیگر مناسب باشد.

 

نکته مهم دیگر درباره شرایط وام مسکن این است که سن ملک خریداری شده نباید از ۱۵ سال بیشتر باشد. در بررسی این شرایط، سن خانه از تاریخ جواز محاسبه می‌شود. فراموش نکنید که برای دریافت وام، ابتدا باید خانه‌ای را برای خرید انتخاب کرده و سندی مبنی بر معامله داشته باشید. سپس می‌توانید با در دست داشتن مدارک لازم (و البته سپری شدن مدت انتظار مشخص)، برای دریافت وام اقدام کنید.

 

مدارک لازم برای دریافت وام خرید مسکن

صرف‌نظر از نوع وام مسکنی که برای خرید خانه انتخاب می‌کنید، در زمان مقرر و برای دریافت وام باید مدارک زیر به شعبه بانک ارائه شوند. برای اطمینان از اینکه در هنگام دریافت وام با مشکل مواجه نشوید، اصل و کپی همه مدارک زیر را به‌همراه داشته باشید.

شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده (کپی از تمامی صفحه‌های شناسنامه الزامی است)

مبایعه‌نامه یا قرارداد رسمی (حتما باید کد رهگیری داشته باشند)

کارت حساب (برای افرادی که با خرید اوراق بانک مسکن اقدام به دریافت وام می‌کنند، همراه داشتن اصل و کپی اوراق، الزامی است)

گواهی اشتغال متقاضی

افتتاح حساب قرض‌الحسنه به نام خریدار

سند تک برگ یا دفترچه ای ملک (سند ملک نباید در رهن بانک باشد. در اسناد دفترچه ای حتی در صورت خالی بودن صفحه نقل و انتفال، باید از آن کپی به‌همراه داشته باشید)

اگر خانه خریداری‌شده، بنچاق دارد، آن را به‌همراه داشته باشید (برای املاک نوساز، تقسیم‌نامه جایگزین بنچاق ارائه می‌شود)

همه پروانه‌های ساخت ملک شامل تخریب و نوسازی، تغییر نقشه و موارد دیگر

برای برخی از خانه‌ها، صورت‌مجلس تفکیکی نیاز خواهد بود (در صورتی که سند متعلق به آپارتمان باشد نیازی نیست)

قبض تلفن ملک خریدتری شده دارای کد پستی

درصورت فروش ملک به‌صورت وکالتی، اسناد هویتی موکل و وکیل (البته در زمان دریافت تسهیلات باید خود خریدار و فروشنده در بانک حاضر شوند)

 

با شرایط وام خرید مسکن همه بانک‌ها در سال 1400 آشنا شوید

سقف تسهیلات مسکن

هریک از انواع وام که در بالا اشاره کردیم، سقف تسهیلات مخصوص به خود را دارند که در شهرهای بزرگ و کوچک، با هم تفاوت دارد. در ادامه، سقف تسهیلات هریک از وام‌ها را در سال ۹۹ بررسی می‌کنیم.

 

وام مسکن جوانان بانک مسکن

برای دریافت این وام باید ۶۰ ماه در صف انتظار بمانید. درحال‌حاضر و در سال جاری، سقف تسهیلات وام مسکن جوانان برای شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ و مرکز استان با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، ۳۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۲۹۰ میلیون تومان است.

 

وام مسکن یکم بانک مسکن

وام مسکن یکم که به‌نام وام مسکن زوجین هم شناخته می‌شود، به دو صورت خرید اوراق و سپرده‌گذاری قابل دریافت است. سقف تسهیلات این وام برای هریک از زوجین، در شهر تهران۸۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۶۰ میلیون تومان و سایر مناطق شهری معادل ۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. بدیهی است زوجین با دریافت این وام مجموع دوبرابر سقف را در اختیار خواهند گرفت.

نکته مهم این‌که سقف تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن تاکنون چند بار دستخوش تغییر شده است. البته در آخرین اخبار از پایگاه خبری بانک مسکن (هیبنا) در تاریخ ۵ آبان ۹۹، افزایش این سقف در سال ۹۹ منتفی شد .

 

وام خرید مسکن بانک ملی

بانک ملی، وام مسکن خود را با سود ۱۷ درصد پرداخت می‌کند. سقف تسهیلات این بانک برای سال ۹۹ معادل ۱۲۰ میلیون تومان برای زوجین تعیین شد که شامل ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن و ۲۰ میلیون تومان وام جعاله است.

 

وام مسکن بانک سامان

بانک سامان وام ۱۸ درصدی را برای خرید مسکن به متقاضیان پرداخت می‌کند که شرایط بازپرداخت ۵ ساله دارد. سقف این وام تا ۵۰ درصد ارزش ملک است که در شهرهای بزرگ به ۷۵۰ و در سایر شهرها به ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد.نکته کاربردی از زبان یکی از کارمندان بانک مسکن:

 

« همه افراد شرایط دریافت وام مسکن یکم را ندارند. مثلا برخی قبلا وام اوراق ممتاز گرفته‌اند و حالا دیگر از این وام محروم می‌شوند. برای حل مشکل این افراد به اسم اطرافیانشان تسهیلات مسکن می‌گیرند و قسط اول را به همان فرد می‌پردازند. پس از آن هم به بانک می‌آیند تا وام را به نام خودشان انتقال دهند. اما افرادی هم هستند که بعد از یک سال سپرده‌گذاری متوجه می‌شوند که به دلیل مشکلات مدارکشان نمی‌توانند وام بگیرند. آنها در این صورت سپرده سود خود را دریافت می کنند و سپس یا از تسهیلات دیگر استفاده کرده و یا حسابشان را می‌بندند»

 

اکنون که با شرایط دریافت وام از بانک‌های متعدد آشنا شدید، شاید در خرید خانه  با خیال راحت‌تری به‌دنبال ملک مورد نظر خود باشید. اگرچه سقف تسهیلات مسکن بانک‌ها هنوز فاصله زیادی تا قیمت خرید متقاضیان دارد، اما شاید بتواند به برخی از افراد در خانه‌دار شدن کمک کند. نظر شما چیست؟ آیا وام خرید مسکن امروز مشکلی از زوج‌های جوان و دیگر متقاضیان خانه حل می‌کند؟

 

منبع : دیوار

جدیدترین مطالب سایت