برای کودکان چگونه مداد رنگی انتخاب کنیم؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
برای کودکان چگونه مداد رنگی انتخاب کنیم؟

این سوال بسیاری از والدینی است که می‌خواهند برای فرزندان خود مداد رنگی خریداری کنند. مداد رنگی یکی از مهم‌ترین وسایل و ملزومات مورد علاقه کودکان است. از آنجایی که باید بهترین وسایل در دسترس بچه‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار گیرد، به این ترتیب هنگام خرید مداد رنگی باید به نکاتی توجه کرد.

 

در سنین 3 الی 6 سالگی کودکان تحت تاثیر فشار‌‌‌‌‌‌‌‌های درونی قرار می‌گیرند، به همین دلیل علاقه زیادی به استفاده از رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف و کشیدن نقاشی دارند. با افزایش سن در کودک علاقه او به رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌ها کاسته شده و تقدم شکل به رنگ بیشتر می‌شود.

 

ما در این مقاله می‌خواهیم اهمیت انتخاب مداد رنگی برای کودکان و نحوه گزینش صحیح آن را به صورت کامل توضیح دهیم، برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

 

چه مداد رنگی ای برای فرزندم مناسب است؟

یکی از بهترین و مهم‌ترین سرگرمی‌‌‌‌‌‌‌های دوران کودکی را می‌توان کشیدن نقاشی عنوان کرد. با کشیدن نقاشی کودکان رویا‌‌‌‌‌‌ها و تصورات خود را به تصویر می‌کشند و می‌توان با این کار چیز‌‌‌‌‌‌‌های زیادی به آن‌ها آموزش داد. رنگ‌‌‌‌‌‌‌ها دنیای وسیعی برای اثر بخشی برای کودکان دارند.

 

همه ما با نحوه نقاشی کودکان آشنا هستیم آن‌ها در سنین 1 الی 2 سالگی با خط خطی کردن کار خود را شروع می‌کنند و با آموزش‌‌‌‌‌‌‌ها و استفاده از رنگ‌‌‌‌‌‌‌های مختلف می‌توان استعداد‌‌‌‌‌‌‌های کشیدن نقاشی آن‌ها را شکوفا کرد. نقاشی کشیدن با رنگ‌‌‌‌‌‌‌های مختلف رشد ذهنی کودکان را به همراه خواهد داشت و باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. کسب مهارت‌‌‌‌‌‌‌های حرکتی برای کودکان بسیار حائز اهمیت است، از این رو با نقاشی کشیدن که باعث هماهنگی دست و چشم آن‌ها می‌شود، می‌توان مهارت‌‌‌‌‌‌‌های حرکتی آن‌ها را افزایش داد. برای کشیدن نقاشی در سنین کودکی باید مداد رنگی‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

 

به عنوان مثال برای نقاشی کودکان خردسال بهتر است از مداد‌‌‌‌‌‌‌های شمعی و پاستیلی استفاده شود، زیرا این نوع مداد رنگی‌‌‌‌‌‌‌ها باعث خستگی دست کودکان نمی‌شود و خطر فرو رفتن آن‌ها در چشم کودک وجود ندارد. با گذشت زمان می‌توان نوع مداد رنگی‌‌‌‌‌‌‌ها را تغییر داد و از مداد رنگی، گواش و یا آبرنگ برای کشیدن نقاشی استفاده کرد. خوشبختانه تنوع محصولات مداد رنگی برای کودکان انتخاب انواع آن را برای والدین راحت‌تر کرده است. برخی از انواع مداد رنگی مناسب برای کودکان را از دسته‌بندی زیر می‌توان انتخاب کرد.

مداد رنگی 24 رنگ فابر – کاستل مدل Classic
مداد ژله‌ای ترنم مدل Wangu
پاستیل روغنی 12 رنگ آریا
گواش 6 رنگ پلاس
آبرنگ 12 رنگ فاربی مدل Juicy Colours
ماژیک دلی 12 رنگ
مداد شمعی آکرون مدل هفت رنگ
رنگ انگشتی 6 رنگ آریا

برای کودکان چگونه مداد رنگی انتخاب کنیم؟

انواع مداد رنگی برای کودکان

مداد رنگی کودکان شامل انواع مخلفی می‌شود که هرکدام مزایای خود را داشته و برای سنین خاصی می‌تواند مناسب باشد. از این رو انتخاب نوع مناسب برای استفاده کودکان بسیار مهم است. در واقع به صورت کاربردی مداد رنگی‌‌‌‌‌‌ها به دو نوع حرفه‌ای و معمولی و دانش‌آموزی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای خرید مداد رنگی مناسب فرزند خود بهتر است با انواع آن‌ها و کاربردشان آشنا شوید.

 

مداد رنگی‌‌‌‌‌‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای

این نوع مداد رنگی‌‌‌‌‌ها دارای کیفیت بالای مواد سازنده و پوشش دهی رنگی می‌باشند. رنگدانه این نوع مداد رنگی بسیار قوی است و به خوبی روی کاغذ پخش خواهد شد. این نوع مداد رنگی‌‌‌‌‌ها در قالب رنگ‌‌‌‌‌های مات عرضه می‌شوند و برای استفاده از آن‌ها نیازی به فشار زیاد روی کاغذ نیست. مداد رنگی‌‌‌‌‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای بر روی سطوح خاصی نظیر کاغذ و مقوا‌‌‌‌‌های مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند و در انواع برند‌‌‌‌‌های مختلف با در طیف رنگی متنوع روانه بازار می‌شوند. اگر بخواهیم مثالی در این خصوص بیاوریم باید بگوییم؛ مداد‌‌‌‌‌های برند فابرکاستل، پیکاسو و کوه نور در این دسته قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید قیمت مداد رنگی‌‌‌‌‌های حرفه‌ای بالاتر از نوع معمولی است. با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص مداد رنگی‌‌‌‌‌های حرفه ای به این نتیجه می‌رسید که این نوع برای کودکان مناسب نیستند، مگر زمانی که فرزند شما دوره‌‌‌‌‌های نقاشی را سپری کند و به این نوع مداد رنگی‌‌‌‌‌ها نیاز داشته باشد.

 

مداد رنگی‌‌‌‌های معمولی

مداد رنگی‌‌‌‌های معمولی که به مداد رنگی دانش‌آموزی یا آماتور معروف هستند، همان مداد‌‌‌‌هایی هستند که در هر مغازه لوازم التحریر فروشی یافت می‌شود و در برند‌‌‌ها و انواع مختلف عرضه می‌شوند. خرید هرکدام از برند‌‌‌های مختلف این مداد‌‌‌‌ها به کیفیت ساخت و تولید آن بستگی دارد، همچنین در انواع رنگ‌‌‌‌های مختلف اعم از 6 تایی تا 100 تایی عرضه می‌شوند که براساس نیاز کودکان می‌توانید آن‌ها را خریداری نمایید. این نوع مداد رنگی‌‌‌‌ها مناسب کودکان می‌باشند و می‌توانید در برند‌‌‌های مختلف با قیمت‌‌‌‌های متناسب با بودجه خود خریداری کنید.

برای کودکان چگونه مداد رنگی انتخاب کنیم؟
مهم‌ترین نکات خریداری مداد رنگی

کودکان زیر سن دبستان از مهارت‌‌‌های دست ورزی کمی برخوردار هستند لذا پیش از ورود به مدرسه تقویت این مهارت می‌تواند در موفقیت آن‌ها هنگام ورود به مدرسه تاثیر زیادی داشته باشد. در دست گرفتن مداد رنگی و نقاشی کشیدن را می‌توان یکی از مهمترین تمرینات کودکان به شمار آورد، از این رو اگر خواستار خرید مداد رنگی برای فرزندان زیر 5 سال خود هستید حدالامکان مداد رنگی‌‌‌های کوچک را انتخاب کنید. مداد رنگی‌‌‌های با ابعاد و اندازه کوچک متناسب با ابعاد بدنی کودکان می‌باشند و احتمال برخورد با چشم فرزندان شما را به حداقل می‌رساند. همچنین این نوع مداد رنگ‌‌‌ها کنترل راحت‌تری دارند و به راحتی بین انگشتان کودکان قرار می‌گیرند.

هنگام خرید مداد رنگی برای فرزندان خود به میزان استقامت آن‌ها توجه کنید. کودکان برای گرفتن مداد‌‌‌ها در دست مهارت بالایی نداند و هنگام استفاده از مداد رنگی‌‌‌ها فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌کنند. کیفیت پایین مداد‌‌‌ها به همراه نوک نامناسب، استفاده آن برای کودکان را مشکل خواهد کرد و چه بسا موجب بی‌میلی استفاده از مداد رنگی و نقاشی کشیدن در کودکان شود.

توجه به سطح مداد رنگی یکی دیگر از نکاتی است که هنگام خرید ملزومات نقاشی برای کودکان باید مورد توجه قرار گیرد. مداد رنگی‌‌‌های گرد با قطر یک سانتی متر یا مداد رنگی‌‌‌های 6 ضلعی و 8 ضلعی به دلیل اینکه از دست کودکان سر نمی‌خورند و به صورت کامل بین انگشتان قرار می‌گیرند، برای استفاده کودکان مناسب‌تر هستند. توجه داشته باشید مداد رنگی‌‌‌های سه گوش، معمولا برای کودکان مناسب نیستند.

شاید والدین به این نکته توجه زیادی نداشته باشند اما توجه به جلد و قاب مداد رنگی برای استفاده کودکان بسیار حائز اهمیت است. مداد رنگی‌‌ها در قابهایی نظیر مقوایی، فلزی و پلاستیکی عرضه می‌شوند.. چنانچه خواستار خریداری مداد رنگی برای فرزندانتان در محیط مدرسته هستید به این نکته دقت کنید که کف چنین جا‌هایی سرامیک و سنگ است و هنگام افتاد مداد رنگی‌‌ها ممکن است صدای نابهنجاری ایجاد کرده و ناراحتی سایر کودکان را به همراه داشته باشد. بنابراین هنگام خرید ملزومات نقاشی می‌توانید با در نظر گرفتن محیط کلاس فرزند و سایر موارد گفته شده مداد رنگی مناسبی را خریداری کنید.

تنوع رنگ برای کودکان بسیار مهم است و می‌تواند علاقه آن‌ها را به نقاشی کشیدن زیاد کند. متناسب با بودجه مالی خود سعی کنید مداد‌‌های با تنوع رنگ بالا خریداری کنید تا فرزند شما هنگام استفاده از آن احساس نشاط و رضایت بیشتری داشته باشد.

خرید مداد‌‌های روزنامه برای کودکان می‌تواند در فرهنگ‌سازی جهت جلوگیری از قطع درختان مناسب باشد.

همچنین خرید کالا‌‌های ایرانی نیز می‌تواند فرهنگ‌سازی خرید کالای ایرانی را برای کودکان عادی‌سازی کرده و آن‌ها را به این امر تشویق کند.

برای کودکان چگونه مداد رنگی انتخاب کنیم؟

معرفی بهترین برند‌های مدادرنگی

با شناخت بهترین برند‌‌های مداد رنگی می‌توان مداد‌‌های باکیفیتی برای کودکان خریداری کرد که هم ماندگاری زیادی با توجه به اینکه توسط کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، داشته باشند و هم ازکیفیت مناسبی برخوردار باشند. برخی از بهترین برند‌‌های مداد رنگی که مداد‌‌های باکیفیتی را عرضه می‌کنند به شرح زیر است.

مداد رنگی فابرکاستل
کمتر کسی است که هنگام خرید مداد رنگی نام این برند معروف را نشنیده باشد. این برند معروف انواع مداد رنگی‌‌های معمولی و حرفه‌ای را در بهترین کیفیت تولید می‌کند. از جمله مداد رنگی‌‌های تولید شده توسط این برند می‌توان به مداد رنگی‌‌های آبرنگی، مداد رنگی‌‌های کلاسیک و مداد رنگی‌‌های پلی کروم اشاره کرد. عموما این نوع مداد رنگی‌‌ها در قابهای فلزی و مقوایی در طیف رنگی 6 الی 100 تایی عرضه می‌شوند. مداد رنگی‌‌های فابرکاستل پوشش دهی بسیار خوبی دارند و پررنگ، با کیفیت می‌باشند.

مداد رنگی پیکاسو
مداد رنگی‌‌های برند پیکاسو مخصوص کشور چین می‌باشند که به سفارش ایران ساخته می‌شوند.کیفیت مداد رنگی‌‌های این برند شباهت زیادی به فابرکاستل دارد و تنها تفاوت بین آن‌ها عملکرد روی کاغذ‌‌های حرفه‌ای است. قیمت مداد رنگی‌‌های پیکاسو به نسبت فابرکاستل کمتر است وجود این که از نظر کیفیت تقریبا با آن برابری می‌کند، به این ترتیب گزینه مناسبی برای خرید مداد با قیمت مناسب و کیفیت خوب است.

مداد رنگی وینزور
یکی دیگر از بهترین برند‌‌های تولید‌کننده مداد رنگی را می‌توان برند معروف وینزور معرفی کرد. مقاومت بالا، تنوع رنگی زیاد و استقامت خوب مداد‌‌های تولید شده این برند، آن را جز بهترین برند‌‌های تولید مداد رنگی کرده است. همچنین جعبه‌‌های این برند معمولا فلزی هستند و دارای استحکام خوبی می‌باشند.

مداد رنگی پرسیما کالر
برند معروف پرسیما کالر نیز با ارائه تنوع رنگی بیش از 150 تایی و قابلیت ترکیب رنگ‌‌ها با یکدیگر به آسانی، کیفیت بالای خود را به رخ رقیبان می‌کشد. این برند نیز یکی دیگر از تولید‌کنندگان مداد رنگی است که کیفیت محصولات آن مثال زدنی است.

مداد رنگی فکتیس
قدمت طولانی فکتیس این مداد رنگی‌‌های با مغز نرم و باکیفیت را جز بهترین‌‌ها کرده است. اگرچه این برند آن چنان که باید شناخته شده نیست اما مقامت و استحکام این مداد‌‌ها به همراه کیفیت مغزی آن برای استفاده کودکان بسیار مناسب است.

مداد رنگی استدلر
استدلر یک برند آلمانی است که با کیفیت بالای خود طرفداران زیادی دارد. مداد‌‌های تولید شده توسط این برند بسیار نرم بوده و پوشش رنگی خوبی دارند. مقاومت در برابر شکستگی و قیمت مناسب از دیگر مزایای این برند خوب دنیای مداد رنگی است.

مداد رنگی اونر
برند اونر محصول کشور کره جنوبی است و از کیفیت خوبی برخوردار است. مداد رنگی‌‌های این برند دارای طیف وسیع رنگی می‌باشند و اکثرا به صورت شش ضلعی طراحی می‌شوند. قیمت این مداد رنگی‌‌ها بسیار مناسب است و برای استفاده کودکان بهترین انتخاب خواهد بود.

مداد رنگی پارس
از برند‌‌ها معروف و قدیمی ایرانی که لوازم التحریر باکیفیتی را عرضه می‌کند می‌توان به برند معروف پارس اشاره کرد. مداد رنگی‌‌های تولید شده توسط این برند برای کودکان از جمله بچه‌‌های زیر سن دبستان بسیار مناسب است.

مداد رنگی آریا
برند آریا یکی دیگر از تولید‌کنندگان مداد رنگی می‌باشد که توانسته با تولید مداد‌‌های باکیفیت جایگاه مناسبی در بازار‌‌های داخلی پیدا کند. مداد رنگی‌‌های تولید شده توسط این برند از کیفیت خوبی برخوردار است و برای استفاده کودکان بسیار مناسب است.

 

فواید رنگ آمیزی برای رشد روانی و‌شناختی کودکان

نقاشی کشیدن برای کودکان نه تنها از نظر جسمی بلکه از لحاظ روانشناختی نیز بسیار موثر است. ازجمله مهم‌ترین مزایای روانشناختی رنگ آمیزی برای کودکان را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد.

نقاشی کشیدن ذهن کودکان را آزاد می‌کند و حس ر‌ها شدن به آن‌ها می‌دهد.
موجب می‌شود تا کودکان افکار خود را از طریق نقاشی به والدین انتقال‌دهند.
باعث ایجاد اشتیاق و هدفمند شدن می‌شود، کودک را به حرکت وا می‌دارد.
باعث ر‌هایی کودکان از تفکرات منفی و استرس می‌شود.
تصورات کودک را به عمل رسانده و قوه تخیل او را تقویت می‌کند.
با افزایش اعتماد به نفس و استفاده از تکنیک‌‌های هنری مشکلات یادگیری را کاهش می‌دهد.
طراحی اشکال مختلف نطیر حجم‌‌ها و شکل‌‌های هندسی رابطه مستقیمی با ریاضیات دارد و به این درس کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

 خرید مداد رنگی یکی از مواردی است که برای کودکان بسیار مهم است. نقاشی کشیدن خصوصا در دوران کودکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید برای کودکان جا افتاده باشد. از این رو خرید وسایل و ملزومات باکیفیت و مناسب می‌تواند این راه را برای آن‌ها سهولت بخشد و به یادگیری و سرگرمی نقاشی کشیدن آن‌ها کمک زیادی کند.

منبع: https://badparak.com/blog/بهترین-مارک-مداد-رنگی-کودک

جدیدترین مطالب سایت