بررسی تفاوت‌های ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری و قیمت هر کدام

مجموعه : رپورتاژ آگهی
بررسی تفاوت‌های ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری و قیمت هر کدام

ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پنل سقفی از کارآمدترین متریال‌ها برای ساخت دیوارها و سقف هستند. این دو متریال باوجود تعداد زیادی از شباهت‌ها، در برخی ویژگی‌ها، مشخصات فنی و حتی قیمت باهم تفاوت دارند. متأسفانه عدم آگاهی سبب شده تا گاهی در انتخاب، نصب و استفاده از هر کدام از این دو متریال اشکالاتی رخ دهد. شناخت تفاوت‌هاي‌ میان پانل دیواری و پنل سقفی و دلایل این تفاوت‌ها، راه را برای ساخت سازه‌هایي ماندگار و پایدار هموار می کند.

 

برای قرن‌ها دیوارها و سقف ساختمان‌ها با مصالح سنتی ساخته میشدند. آجر، خشت، سنگ و چوب عمده‌ترین مصالحی بودند کـه برای ساخت و اجرای دیوارها و سقف بـه کار می‌رفتند. این مصالح و متریال‌ها هر کدام مزیت‌هاي‌ خاص خودرا دارند اما با نیازهای سازه‌هاي‌ جدید هم خوانی نداشتند.

 

ساندویچ پانل یک متریال نوین ساختمانی اسـت کـه از ابتدا بـه عنوان جایگزینی بهتر برای مصالح سنتی در ساخت دیوارها و سقف طراحی و تولید گردید. ساندویچ پنل تفاوت‌هاي‌ اساسی با مصالح سنتی دارد.

 

ساندویچ پانل بر مبنای دستاوردهای علمی طراحی و تولید شده اسـت

ساندویچ پنل مشخصاً متناسب با نیازهای جداره‌ها در سازه‌هاي‌ مدرن طراحی و تولید شده اسـت

ساندویچ پانل متریالی صنعتی اسـت و خط تولید دارد

ساندویچ پنل چندعملکردی اسـت و کارکردی چندگانه دارد

بررسی تفاوت‌های ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری و قیمت هر کدام

تولید کنندگان پانل ساندویچی از همان ابتدا متوجه شدند متریالی کـه برای ساخت دیوارها مورد استفاده قرار میگیرد الزاماًً باید واجد ویژگی‌هایي متفاوت با متریال سقف باشد بنابر این پانل‌هاي‌ ساندویچی از ان زمان تا کنون در دو مدل تولید می شوند:

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل سقفی

 

ساندویچ پانل دیواری و انواع آن

ساندویچ پانل دیواری«  https://panelmammutco.com/wall-sandwich-panel » ضخامت کمتر و وزن سبک‌تری از دیوارهایی دارد کـه با مصالح سنتی ساخته می شوند. با این وجود کارایی بیشتری از آن ها داشته و بخصوص بهره‌وری انرژی را افزایش می دهد. لازم اسـت بدانید کـه انواع ساندویچ پنل دیواری از جنبه جنس ماده عایق، جنس ورق و ضخامت پانل باهم متفاوت هستند.

 

پانل دیواری در ضخامت‌هایي از 4 تا 15 سانتی‌متر تولید می گردد. گفتنی اسـت کـه رایج ‌ترین و بهترین ماده عایق برای هسته پنل ساندویچی، پلی یورتان و مشتقات ان «PUR و PIR» هستند. برای ورق‌هاي‌ جانبی هم ورق آلوزینک، ورق گالوانیزه و ورق آلومینیومی بیشتر از سایر ورق‌ها کارایی و دوام دارند.

 

 علاوه بر این موارد انواع ساندویچ پنل دیواری از حیث اتصالات و سطح بیرونی هم در سه دسته تولید میگردند.

 

شیاردار

صاف

پیچ مخفی

 

هر سه نوع ساندویچ پانل دیواری از نظر عملکرد و مشخصات فنی مشابه هستند و تفاوت انها در نمای نهایی سطح دیوار اسـت.

بررسی تفاوت‌های ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری و قیمت هر کدام

ساندویچ پانل سقفی و انواع آن

سقف‌ هر سازه حساس‌ترین بخش ان اسـت. تابش نور خورشید، بارش برف و باران و …؛ جداره سقف را بیش از سایر جداره‌ها تحت تأثیر قرار می دهند. برای ساخت سقف‌هایي کـه باربر نیستند از جمله سقف سوله‌ها، انبارها، سالن‌هاي‌ تولیدی، آشیانه‌هاي‌ هواپیما و … بهترین متریال ساندویچ پانل سقفی اسـت.

 

براساس اطلاعات موجود در صفحه ساندویچ پانل سقفی؛ پانل سقفی نسبت بـه ساندویچ پانل دیواری از گام‌هاي‌ بلند تری برخوردار اسـت و یکی از دلایلی کـه باعث شده تا طراحی ساندویچ پانل‌هاي‌ سقفی بدین وسیله باشد، مسئله درگیر بودن سقف با بارش‌هاي‌ فصلی اسـت.

 

ساختار این پانل‌هاي‌ سقفی و شیب ملایمی کـه هنگام نصب ساندویچ پانل ایجاد میکنند، باعث هدایت آب بـه سمت پایین ساختمان و یا سوله می شود. درکنار ساندویچ پنل سقفی از متریال دیگری بـه نام فلاشینگ استفاده میشود کـه لبه‌ي پنل سقفی نصب شده و بـه عنوان آبرو دور تا دور ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ساندویچ پنل سقفی تبادل حرارتی از سطح سقف را بـه حداقل میرساند و همچنین بـه علت فرم خاصی کـه دارد سبب آّب‌بندی کامل سقف میگردد. در پانل‌هاي‌ سقفی شکل و تعداد گام«برآمدگی» میتواند بسته بـه نیاز تغییر کند. پانل سقفی در انواع مختلفی تولید می گردد کـه عمده تفاوت انها از سه جهت اسـت.

 

ضخامت پانل سقفی «از 3 تا 10 سانتیمتر»

جنس پوشش ورق ساندویچ پانل «گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم»

فوم بـه کار رفته در هسته پانل «معمولی و ضدآتش»

 

مقایسه مشخصات و قیمت ساندویچ پنل دیواری و ساندویچ پانل سقفی

پانل دیواری و ساندویچ پنل سقفی از لحاظ ساختاری و چندلایه بودن مشابه هستند و هردو این تولیدات شامل هسته مرکزی از ماده‌اي عایق و دو لایه جانبی در طرفین هسته هستند. اما عمده‌ترین تفاوت‌ها میان ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری عبارتند از:

وجود گام روی سطح ساندویچ پانل سقفی

تفاوت در شیوه نصب و سرعت اجرا

تفاوت در قیمت پانل دیواری و سقفی

 

سطح ساندویچ پانل دیواری عموماً صاف یا شیاردار اسـت اما روی سطح ساندویچ پانل سقفی برآمدگی‌هایي وجود دارند کـه اصطلاحاً بـه آن ها گام گفته میشود. وجود گام، نقش مهمی در میزان کارایی ساندویچ پانل سقفی دارد و اصلی‌ترین دلایل وجود گام عبارتند از:

 

افزایش توان ساندویچ پانل سقفی در تحمل بار

کمک بـه هدایت آب از سطح ساندویچ پانل سقفی

همپوشانی کامل بین پانل‌ها و آب‌بندی سقف

 

وجود گام سبب می شود کـه ساندویچ پانل سقفی مقاومت بیشتری در برابر نیروهای وارده بر سطح ان داشته باشد و میزان بار بیشتری را تحمل نماید. بخشی از اهمیت این موضوع در مواقعی اسـت کـه نیاز باشد چندین نفر روی سطح سقف حرکت کنند.

 

یکی از مهم ترین چالش‌ها برای ساندویچ پنل سقفی، بارش باران و برف و رطوبت ناشی از ان اسـت. گام نقش مهمی در هدایت آب از روی سطح سقف بـه بیرون دارد و با همپوشانی کامل بین پانل‌هاي‌ سقفی مانع از نفوذ رطوبت بـه جداره سقف می گردد.

 

ساندویچ پنل دیواری و ساندویچ پانل سقفی، روش اجرا و جزئیات نصب متفاوتی دارند. این تفاوت‌هاي‌ عملیاتی سبب میشود کـه سرعت نصب ساندویچ پنل دیواری و ساندویچ پانل سقفی متفاوت باشد. سطح ساندویچ پانل سقفی را می توان تا 2.5 برابر سریع‌تر از ساندویچ پانل دیواری اجرا نمود. البته باید توجه داشت ساخت دیوار با ساندویچ پانل دیواری سریع‌تر از تمام مصالح سنتی اسـت. 

 

از جنبه قیمت، ساندویچ پنل سقفی قیمت بالاتری نسبت بـه ساندویچ پنل دیواری دارد. این بدان معنا اسـت کـه اگر ضخامت، جنس فوم عایق و جنس پوشش ورق یکسان باشند قیمت ساندویچ پانل سقفی از ساندویچ پانل دیواری بیشتر اسـت. میزان این اختلاف قیمت بـه عوامل مختلفی بخصوص ضخامت بستگی دارد و بین 3 تا 15 درصد متغیر اسـت.

 

بهترین نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پنل سقفی کدام است؟

برای انتخاب بهترین نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی برای هر پروژه باید ابتدا نیازمندی‌ها و محدودیت‌هاي‌ سازه مورد نظر را درنظر گرفت و سپس ساندویچ پانلی را انتخاب نمود کـه ضخامت متناسبی داشته باشد و جنس فوم عایق و جنس پوشش ورق‌هاي‌ ان منطبق بر شرایط پروژه باشد.

 

باید توجه داشت کـه در موارد بسیاری مشاهده شده کـه دو ساندویچ پانل با ضخامت، فوم و ورق کاملاً مشابه عملکرد و دوام متفاوتی داشته‌اند. دلیل این امر تفاوت در شرکت تولیدکننده و تکنولوژی مورد استفاده در خط تولید ان شرکت اسـت. در ایران بهترین ساندویچ پانل‌هاي‌ دیواری و سقفی توسط شرکت ماموت تولید میشوند. ساندویچ پانل آلوزینک و ساندویچ پانل گالوانیزه ماموت، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین پانل‌هاي‌ مورد استفاده در صنعت ساختمان هستند.

 

شرکت ماموت نخستین و بزرگ ترین تولیدکننده ساندویچ پنل در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا اسـت و انواع مختلف پانل‌هاي‌ ساندویچی رابا بالاترین کیفیت تولید مي نماید.

جدیدترین مطالب سایت