بررسی جزئیات مربوط به دعوای خلع ید و چگونگی طرح و اقامه آن توسط وکیل ملکی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
بررسی جزئیات مربوط به دعوای خلع ید و چگونگی طرح و اقامه آن توسط وکیل ملکی

دعوای خلع ید یکی از انواع دعاوی ملکی حقوقی است که وکیل ملکی موظف به انجام امور حقوقی آن است. منظور از دعوای خلع ید، دعوایی است که مالک یک مال غیرمنقول و یا غیر قابل انتقال از قبیل خانه، زمین، آپارتمان و … به طرفیت شخصی که به صورت غیر قانونی ملک او را تصرف کرده است، اقامه می‌کند.

 

در این دعوا مالک از دادگاه می‌خواهد که به تصرف غیر قانونی شخص متصرف پایان بخشیده و ملک خود را از تصرف او خارج نماید. یکی از شروط اصلی تحقق دعوای خلع ید، داشتن مالکیت قطعی و مسلم است. به این معنا که مالک با داشتن سند رسمی که مالکیت او را اثبات می‌نماید اقدام به تنظیم دادخواست خلع ید جهت احقاق حق خود نماید.

 

اگر مالک سند عادی داشته باشد نمی‌تواند مستقیما دعوای خلع ید را طرح نماید بلکه ابتدا باید اقدام به تنظیم سند رسمی نماید و سپس دعوا را مطرح نماید. نکته دیگر در خصوص دعوای خلع ید این است که منحصرا در خصوص اموال غیر‌منقول است و اگر کسی خودروی شخص دیگری را که یک مال منقول است به طرز غیرقانونی تصرف کند، امکان طرح دعوای خلع ید علیه او وجود ندارد، زیرا دعوای خلع ید صرفا در خصوص اموال غیر منقول است.

 

چگونگی طرح دعوای خلع ید توسط وکیل ملکی

به دلیل نکاتی که در طرح دعوای خلع ید وجود دارد، بهتر است که این دعوا با مشورت و کمک  گرفتن از یک وکیل ملکی با تجربه انجام شود زیرا این نکات دارای اهمیت بسیاری هستند و تخصص و تجربه یک وکیل است که این نکات را مد نظر قرار داده و مطابق با آن، دعاوی خلع ید را مطرح می‌کند.

 

مالک پس از مراجعه به وکیل ملکی و با ارائه سند رسمی به وکیل، اقدام به تنظیم دادخواست می‌نماید. وکیل متخصص ملکی شخصی است که می‌تواند بهترین تصمیمات را برای موکل خود اتخاذ نماید و این امر لازمه در اختیار داشتن دانش و اطلاعات حقوقی کامل است.

 

رسیدگی به دعوای خلع ید در دادگاه زیر نظر وکیل ملکی

دعوای خلع ید یک دعوای حقوقی است و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه است. از آن جایی که این دعوا مربوط به اموال غیرمنقول است قابل طرح در شورای حل اختلاف نیست. طبق قانون آیین دادرسی مدنی کلیه دعاوی که در خصوص املاک مطرح می شوند، در صلاحیت دادگاه محلی است که ملک در آنجا واقع است. به طور مثال اگر ملکی در تهران واقع باشد و کسی قصد اقامه دعوا در خصوص این ملک داشته باشد، صلاحیت رسیدگی به این دعوا در دادگاه‌های عمومی تهران است. وکالت پرونده مستغلات توسط متخصصان حقوقی در دعاوی مختلف مانند خلع ید از از ویژگی های وکیل متخصص ملکی می باشد.

 

مدت زمان رسیدگی به این پرونده‌ها متفاوت است. نکته‌ای که در این خصوص حائز اهمیت است شناخت و آگاهی شخص خواهان از قوانین و مقررات و همچنین حقوق خود است از این رو پیشنهاد می‌شود به منظور طرح این دعاوی و پیگیری آن در دادگاه، حتما از بهترین وکیل املاک راهنمایی و مشاوره بگیرید.

بررسی جزئیات مربوط به دعوای خلع ید و چگونگی طرح و اقامه آن توسط وکیل ملکی

امکان طرح دعوای خلع ید علیه ورثه توسط وکیل متخصص ملکی

از آن جایی که در ملک و املاک موروثی هر یک از وراث در جزء به جزء مال شریک و سهیم هستند، به این ترتیب در صورت تصرف یکی از ورثه در ملک موروثی، هر یک از وراث می‌توانند علیه او اقدام به طرح دعاوی خلع ید نمایند، بدین ترتیب بر اساس قانون، اموالی که به عنوان ارث برای وراث گذاشته می‌شود به عنوان ملک مشاع محسوب می‌شوند و بر اساس قوانین مربوط به ملک مشاعی رسیدگی می‌شوند.

 

از آن جایی که ممکن است بسیاری از افراد از چنین قوانینی اطلاعات کافی نداشته باشند، بهتر است که قبل از هر گونه اقدام حقوقی حتما در این خصوص به بهترین وکیل ملکی وکالت داده و انجام این امور به روش درست را به وی بسپارند.

 

هزینه وکیل ملکی تهران در دعاوی خلع ید

هزینه دادرسی در دعاوی مالی غیر منقول و خلع ید باید مطابق ارزش معاملاتی املاک هر منطقه تعیین و سپس بر اساس آن هزینه دادرسی پرداخت شود. وصول هزینه دادرسی با دفتر دادگاه است و مدیر دفتر دادگاه با استعلام ارزش معاملاتی ملک از اداره امور اقتصادی و دارایی، هزینه دادرسی را محاسبه و از خواهان دریافت می‌نماید. هزینه اخذ وکیل برای دعاوی خلع ید و یا حق الوکاله وکیل ملکی در این دعاوی، تا حدود زیادی  بستگی به توافقات وکیل و موکل دارد و معمولا به صورت درصدی است.

بررسی جزئیات مربوط به دعوای خلع ید و چگونگی طرح و اقامه آن توسط وکیل ملکی

سامانه هاي حقوقي معتبر، بهترین راهنما در انتخاب وکیل ملکی

یکی از نکاتی که هنگام طرح دعوای خلع ید باید مورد توجه قرار گیرد احراز تصرف خوانده است به این معنی که مالک باید تصرف غیر قانونی خوانده دعوا در ملک خود را اثبات نماید. برای اثبات تصرف خوانده دعوا به دلایل مختلفی می‌توان استناد نمود، یکی از بهترین دلایلی که می‌توان به آن استناد نمود، تامین دلیل است. اگر در دعاوی خلع ید، تصرف خوانده اثبات نشود، دعوا منجر به قرار رد دعوا می‌شود.

 

اصلی‌ترین ادعای خواهان در دعوای خلع ید این است که شخص متصرف بدون اجازه او و به صورت غیر قانونی ملک او را تصرف کرده است. اگر مالک ملک خود را اجاره داده باشد و مستاجر پس از اتمام مدت قرارداد اجاره از تخلیه ملک خودداری نماید، در این صورت نمی‌توان دعاوی خلع ید را توسط وکیل ملکی مطرح نمود.

 

مشاع بودن یک ملک تاثیری در طرح دعوای خلع ید ندارد. بنابراین هر یک از مالکان مشاعی ملک که سهم مشاعی او به صورت غیر قانونی در تصرف مالک دیگر باشد می‌تواند علیه او دعاوی خلع ید مطرح کند. بازداشت یا در رهن بودن ملک نیز، مانعی برای طرح دعوای خلع ید نیست و امکان طرح دعوا برای چنین املاکی نیز وجود دارد.

 

مالک باید به منظور طرح دعاوی در دادگاه علاوه بر تنظیم دادخواست خلع ید، مستندات و مدارک و اسناد رسمی خود را که مبنی بر مالکیت رسمی اوست را ضمیمه دادخواست نماید. برای راهنمایی گرفتن از بهترین وکیل ملکی تهران جهت تنظیم دادخواست، به شما پیشنهاد می‌شود پس از مراجعه به سامانه هاي حقوقي كه به صورت تخصصي در حوزه ملك و املاك فعاليت مي كنند، جهت مشاوره با وکیل ملکی در این زمینه اقدام نمایید.

جدیدترین مطالب سایت