آشنایی با عوارض و مراقبت های بعد از کاشت ابرو

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آشنایی با عوارض و مراقبت های بعد از کاشت ابرو

امروزه داشتن ابروهای پرپشت یکی از معیارهای زیبایی شناخته می شود و برای داشتن چنین ابروهایی روش های متعددی وجود دارد. کاشت ابرو یکی از روش های موثر و طبیعی برای داشتن ابروهایی پرپشت و خوش حالت است. اگر قصد کاشت ابرو را دارید، بهتر است با مراقبت های بعد از آن نیز به خوبی آشنا شوید تا دچار نتایج بهتر و عوارض کمتری گردید. در ادامه این مقاله به بررسی روش های مراقبتی بعد از کاشت ابرو و عوارض احتمالی آن خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

کاشت ابرو چیست ؟

یکی از روش های مناسب برای داشتن ابروهایی پرپشت و زیبا، کاشت ابرو است. کاشت ابرو دارای نتایج دائمی و دوره نقاهت کوتاه مدت است و از نظر نتایج حاصل، بسیار طبیعی خواهد بود. به کمک کاشت ابرو این امکان را دارید به هر اندازه که دوست دارید، تراکم و حجم ابروهای خود را افزایش دهید. فولیکول های کاشته شده رشد می کنند و مانند ابروهای طبیعی نیازمند اصلاح می باشند. برای انجام کاشت ابرو به جراحی باتجربه و ماهر نیاز دارید. در ترمیم ابرو به ۲۵۰ الی ۴۰۰ تار مو نیاز خواهید داشت که اغلب از بانک موی پشت سر یا پشت گوش برداشته می شوند. پس از برداشت گرافت ها، موها به صورت واحدی در ناحیه ابروها قرار می گیرند. این فرآیند بین ۲ الی ۳ ساعت زمان می برد.

 

قبل از کاشت ابرو از بی حسی موضعی استفاده می شود که میزان درد و ناراحتی در حین جراحی کاهش یابد؛ اما پس از جراحی و از بین رفتن اثر بی حسی این امکان وجود دارد که بیماران کمی قرمزی، تورم، درد و پوسته پوسته شدن را در ناحیه جراحی تجربه کنند و این عوارض کاملا طبیعی می باشند. برای دستیابی به نتیجه نهایی باید بین ۶ ماه الی ۱ سال منتظر بمانید. در این دوره شاهد ریزش موها و رشد مجدد آنها خواهید بود.

 

مراقبت های بعد از کاشت ابرو

برای بدست آوردن بهترین نتایج بعد از کاشت ابرو، علاوه بر موفقیت آمیز بودن عمل جراحی، اجرای درست دستورالعمل های بعد از کاشت نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در ادامه با مراقبت های بعد از کاشت ابرو آشنا می شویم.

 

عدم وارد نمودن فشار به ناحیه کاشت

در روزهای ابتدایی باید از وارد شدن فشار به ابروها جلوگیری شود، زیرا این کار می تواند به فولیکول های تازه کاشته شده آسیب وارد کند. هنگام شست و شوی ابروها نیز حتما مراقب باشید که به ناحیه کاشت فشار وارد نکنید.

 

عدم استفاده از کمپرس یخ

برخی از افراد ممکن است برای رفع تورم و یا التهاب پس از کاشت ابرو از کمپرس یخ استفاده نمایند. این کار باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. تا حد امکان سعی کنید از یخ برای رفع مشکل تورم و یا التهاب استفاده نکنید. در صورت نیاز می توان از کمپرس یخ بر روی چشم ها استفاده نموده و از قرار دادن یخ بر روی ابروها خودداری نمایید. این موضوع باعث می شود تا در آینده مشکل خاصی برای ابروهای کاشته شده به وجود نیاید.

 

عدم رساندن رطوبت به ابروها

یکی از مهمترین توصیه هایی که پزشکان پس از کاشت ابرو دارند، این است که در روز های ابتدایی از رسیدن رطوبت به ابروها جلوگیری کنید. این کار بهتر است تا ۵ روز ادامه داشته باشد.

 

شست و شوی اصولی ابروها

شست و شوی ابروها دارای اصولی است که باید به دقت رعایت گردد. این موضوع در دریافت نتیجه مورد انتظار بسیار موثر است. در روز اول پس از کاشت قادر هستید هر ۲ الی ۳ ساعت از اسپری فولیکول سالین یا هر ماده دیگری که پزشکتان تجویز کرده است، برای ابروهای خود استفاده کنید. در سه روز اول بعد از کاشت ابرو صورت خود را با مواد شوینده و پد آرایشی بشویید و سپس طبق تجویز پزشک ابروها را با شامپو بچه یا شوینده مخصوص دیگر شستشو دهید. در تمام طول این مدت از لمس و مالش ابروهای خود اجتناب کنید. نباید آب خیلی سرد یا خیلی گرم باشد. همچنین نباید ابروها را با آب فشار قوی و بطور مستقیم بشویید. برای خشک کردن صورت از حوله بسیار نرم و لطیف استفاده کنید و آن را روی صورت خود مالش ندهید.

 

اجتناب از کندن زخم ها

زخم های ایجاد شده را دستکاری نکنید. پس از کاشت ابرو امکان دارد دچار قرمزی، خارش، درد، پوسته پوسته شدن محل کاشت و آکنه شوید. در این دوران زخم هایی در ابرو ایجاد می شود که نباید لمس شده و خراشیده شوند؛ زیرا با این کار باعث کنده شدن فولیکول ها از ریشه خواهید شد و تمام زحمات شما و پزشکتان به هدر خواهد رفت.

 

خودداری از تعریق، ورزش و فعالیت های سنگین

اگر قصد دارید که مراقبت های بعد از کاشت ابرو را کامل رعایت کنید، باید مانع از تعریق صورت شوید. در فصول گرم سال بهتر است از بادبزن برای خنک کردن خود استفاده کرده و با دستمال عرق صورت خود را خشک کنید. همچنین در دوره بهبودی پس از کاشت ابرو از انجام حرکات سنگین ورزشی و هر فعالیتی که باعث تعریق می شود، به مدت یک ماه خودداری کنید. از رفتن به استخر، سونا، جکوزی و پیاده روی نیز بپرهیزید.

 

اجتناب از قرارگیری در معرض آفتاب

در ماه اول ابروها در حالت التهابی قرار دارند و نسبت به تغییرات محیط واکنش نشان می دهند. در این دوران برای بیرون رفتن از خانه از کلاه های لبه دار استفاده کنید و از استفاده از کرم های ضدآفتاب غافل نشوید.

 

اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی

الکل خون را رقیق می کند و باعث خونریزی ناحیه جراحی می شود، بنابراین مصرف آن بعد از کاشت ابرو ممنوع است.

 

عدم مصرف دخانیات

تا حداقل دو هفته بعد از کاشت ابرو، از مصرف سیگار و سایر دخانیات بشدت بپرهیزید.

 

پرهیز از دست زدن به ناحیه کاشت

زخم های ایجاد شده در ناحیه کاشت بشدت حساس و مستعد عفونت هستند. به همین دلیل به هیچ عنوان دست های آلوده خود را بر روی زخم ها قرار ندهید.

 

آشنایی با عوارض و مراقبت های بعد از کاشت ابرو

مصرف دقیق داروهای تجویز شده

داروها، پمادها و سرم های تجویز شده توسط پزشک را به دقت مورد استفاده قرار دهید.

 

هنگام خواب از دو بالش استفاده کنید.

اغلب فولیکول های مو از بانک موی پشت گوش یا پشت سر برداشته می شوند. برای اینکه به ناحیه اهداکننده مو آسیبی نرسد، هنگام خواب دو بالش زیر گردن خود قرار دهید.

 

عدم اصلاح موهای ابرو با موچین

با توجه به اینکه فولیکول ها از موی سر برداشته می شوند، رشد سریع تری نسبت به موهای ابرو دارند. اگر در ۵ الی ۶ روز اول ابروهای خود را با موچین تمیز کنید، فولیکول های تازه کاشته شده را از بین خواهید برد. به جای برداشتن ابروها با موچین از قیچی برای کوتاهی آنها استفاده کنید. به این منظور به کمک قیچی نوک تیز، موهایی که بلند شد را کوتاه کنید.

 

مقاومت در برابر خارش

بعد از مدتی که محل زخم ها رو به بهبودی است، احساس خارش روی پوست ابرو آزاردهنده خواهد بود. تا آنجایی که امکان دارد با این حس مقابله نمایید زیرا خاراندن ابرو در این دوران بسیار خطرناک است و ممکن است به فولیکول های مو آسیب بزند.

 

کشیدن بخیه

در اغلب روش های مدرن از بخیه های جذبی استفاده می شود. در صورت استفاده از این نوع نخ ها نیازی به کشیدن بخیه ها وجود ندارد. در برخی از روش ها هنوز هم از بخیه های غیر جذبی استفاده می شود. در این صورت باید ۱۰ الی ۱۲ روز پس از کاشت ابرو اقدام به کشیدن بخیه ها نمود. این موضوع باعث می شود تا هیچ گونه عفونت و مشکلی در محل بخیه ها به وجود نیاید. در صورتی که بخیه ها غیر جذبی باشد، کشیدن آنها در موعد مقرر از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

تغذیه مناسب

بعد از کاشت ابرو به دلیل اینکه فولیکول های تازه کاشته شده نیازمند ویتامین ها و مواد غذایی سالم برای رشد هر چه بهتر هستند، داشتن تغذیه مناسب حاوی پروتئین ها، ویتامین ها، آهن، امگا ۳ و … بسیار حائز اهمیت است. از طرفی باید از خوردن غذاهای چرب و فست فودی بپرهیزید.

 

عدم استفاده از لوازم آرایشی

تا زمان بهبود کامل محل کاشت، امکان آرایش ابروها فراهم نخواهد بود.

عوارض احتمالی بعد از کاشت ابرو

در ادامه برخی از عوارض جانبی و خطرات احتمالی که ممکن است در صورت رعایت نکردن نکات مراقبتی بعد از کاشت ابرو، با آنها مواجه شوید را تشریح کرده ایم.

خونریزی و تورم پوست: یکی از رایج ترین عوارض جانبی که ممکن است بیماران تجربه کنند خونریزی و تورم است.

خارش: خارش یکی از عوارض جانبی معمول هر عمل جراحی است زیرا مناطقی از بدن در تلاش اند تا بهبود یابند و در نتیجه این یک اتفاق شایع قابل درک پس از پیوند ابرو است.

التهاب و عفونت: التهاب یا عفونت فولیکول های مو به عنوان فولیکولیت شناخته شده است و می تواند یکی از عوارض کاشت ابرو باشد.

فر شدن تارهای مو: یک عارضه طولانی مدت بعد از کاشت ابرو، فر شدن موهای ابرو است. این بدان معنی است که فولیکول مو که پیوند زده شده است، پیچیده شده  و در نتیجه موهای زائد ایجاد می شود. این موضوع می تواند منجر به عفونت شود؛ در این صورت نتایج پیوند ابرو ممکن است غیر طبیعی به نظر برسد.

 

منیع : کلینیک آذین

جدیدترین مطالب سایت