بیمه حوادث راننده چیست ؟ آیا بیمه راننده جزو پوشش‌های بیمه شخص ثالث است؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
بیمه حوادث راننده چیست ؟ آیا بیمه راننده  جزو پوشش‌های بیمه شخص ثالث است؟

بیمه حوادث راننده چیست؟

بیمه حوادث راننده : تصادفات، رویدادهایی هستند که می‌تواند موجب صدمات شدیدی شوند. حتی صدماتی که اگر از نوع بدنی باشند، ممکن است منجر به از دست دادن جان شوند. این حوادث، علاوه بر مشکلات و استرس‌های مالی استرس و مسائل روحی را نیز به همراه دارد. گاهی اوقات این تصادفات در حین رانندگی از راننده سر زده و مشکل‌ساز می‌شود. به دنبال آن برخی از خسارات ایجاد می‌شوند که برای آن‌ها بیمه شخص ثالث و بدنه برای جبران خسارت درنظر گرفته شده‌است.

 

خسارات مالی و جانی افراد آسیب دیده (شخص ثالث) را بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کند. هزینه تعمیر خودروی فرد مقصر را بیمه بدنه جبران می‌کند. حال خسارتی که به راننده مقصر وارد می‌شود را چه کسی پرداخت می‌کند؟ بیمه حوادث راننده، بیمه‌ای است که برای جبران خسارات جانی راننده مقصر ایجاد شده است. برای اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

 

بیمه حوادث راننده چیست؟

بیمه حوادث راننده چیست ؟ آیا بیمه راننده  جزو پوشش‌های بیمه شخص ثالث است؟

جبران خسارات وارد شده به رانندگان با بیمه حوادث راننده

 

تکلیف خسارتی که جان راننده‌ مقصر را حین تصادفات رانندگی، تهدید می‌کند چه می‌شود؟ در کنار بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای برای پرداخت خسارت جانی راننده، درنظر گرفته‌ شده‌است. این بیمه،  با نام بیمه حوادث راننده مقصر به محبوبیت رسیده‌است و تفاوت‌هایی با بیمه راننده دارد.

 

بیمه راننده علاوه بر این موضوع شامل بیمه‌های درمانی هم می‌شود. این بیمه مثل بیمه شخص ثالث، اجباری بوده و همه رانندگان باید آن را خریداری کنند. بیمه حوادث ماشین و راننده یکی از بیمه‌هایی است که باید به خوبی از آن آگاهی داشته باشید تا در مواقع لزوم به مشکل نخورید. شما می‌توانید راهنمای بیمه شخص ثالث و بیمه حوادث راننده را برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید

 

آیا بیمه حوادث راننده یک بیمه اجباری است؟

آیا بیمه حوادث بیمه راننده اجباری است؟ در پاسخ باید بگوییم که بله! بیمه شخص ثالث برای همه ماشین‌ها اجباری است و بیمه حوادث سرنشین هم یکی از پوشش‌های این بیمه‌نامه است. یعنی عملا با خرید بیمه شخص ثالث به‌نوعی بیمه حوادث سرنشین هم تهیه می‌کنید.

 

پرداخت بیمه حوادث سرنشین به راننده مقصر

احتمالا شنیدن عبارت سرنشین برای خیلی‌ها گمراه‌کننده است. درست است که علاوه بر راننده دیگر مسافران و همراهان او هم در خودرو سرنشین محسوب می‌شوند. اما پوشش بیمه حوادث سرنشین می‌تواند فقط برای جبران خسارت‌های راننده استفاده شود. یعنی بیمه حوادث سرنشین فقط به راننده مقصر پرداخت می‌شود. همان‌طور که می‌دانید جبران هزینه‌های دیگر سرنشینان یکی از تعهدات اصلی بیمه‌نامه ثالث است.

 

پوشش‌های بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث پوشش جانی و مالی شخص ثالث خسارات حوادث رانندگی را  تا سقف تعهد خود پرداخت می‌کند.

پوشش‌های جانی بیمه شخص ثالث شامل موارد زیر است:

فوت

دیه

هزینه پزشکی ناشی از حوادث رانندگی

لازم به ذکر است که بیمه شخص ثالث، فقط خسارات جانی و مانی شخص ثالث را پرداخت می‌کند. اما بیمه حوادث راننده که خسارات جانی راننده مقصر را پرداخت می‌کند، زیرمجموعه‌ای از بیمه شخص ثالث به حساب می‌آید.

 

پرداخت دیه به راننده مقصر

بیمه حوادث راننده چیست ؟ آیا بیمه راننده  جزو پوشش‌های بیمه شخص ثالث است؟

پرداخت دیه به راننده مقصر

 

طبق قانون مندرج در بیمه شخص ثالث، از اردیبهشت سال ۱۳۹۵، این بیمه دست‌خوش تغییراتی شد. از جمله این تغییرات، خسارات جانی که راننده‌ی مقصر را نیز درگیر می‌کند، تحت پوشش بیمه حوادث راننده‌ که زیر مجموعه بیمه شخص ثالث است، قرار گرفت. شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث برای راننده به شرح زیر است:

براساس قوانین خسارت رانندگان مقصر از محل بیمه حوادث سرنشین پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که غرامت در صورتی پرداخت می‌شود که جز استثنائات نباشد، همچنین راننده دارای گواهینامه مجاز باشد و راننده مقصر حادثه فوت کند و یا دچار نقص عضو کلی و یا جزئی شود.

 

در مورد تعهد حوادث راننده چه می‌دانید؟

تعهد حوادث راننده چیست؟ این سوال از پرتکرارترین سوالات رانندگان است. در همین راستا باید بدانید که پوشش حوادث راننده در واقع با دریافت حق بیمه اضافی به تعهدات بیمه شخص ثالث به رانندگان تعلق می‌گیرد و تا سقف دیه کامل در ماه غیر حرام زیان‌های بدنی ناشی از حوادث راننده را جبران می‌کند.

 

بدون شک پوشش حوادث راننده با تعهدات مالی و جانی تفاوت‌هایی دارد. اولین ویژگی پوشش حوادث راننده بیمه شخص ثالث این است که سقف تعهداتی برابر با 900 میلیون تومان دارد. این مبلغ برابر با نرخ دیه در ماه های غیر حرام است. از طرف دیگر پوشش حوادث راننده به صورت سالانه و در ازای عدم استفاده از آن مشمول تخفیف مطابق آیین نامه است. یعنی به ازای هر سال برابر ۵ درصد تخفیف به این پوشش تعلق می‌گیرد.

 

اگر سوال تعهد راننده در بیمه شخص ثالث چیست؟ در ذهن شما هم شکل گرفته است، باید بدانید که تعهدات راننده در بیمه شخص ثالث همان تعهدات بیمه شخص ثالث است. بیمه شخص ثالث و حوادث راننده از بیمه‌های مهم و اجباری است که تمام رانندگان باید نسبت به تهیه و خرید آن اقدام کنند.

 

پوشش‌های بیمه حوادث راننده

همان‌طور که گفته‌شد، این بیمه خسارات جانی راننده مقصر را پرداخت می‌کند و با بیمه حوادث خودرو تفاوت دارد. اگر برای شما هم سوال است که پوشش حوادث راننده چیست؟ یا حوادث راننده در بیمه شخص ثالث شامل چه مواردی است؟ با همراه باشید. پوشش‌های بیمه حوادث راننده عبارتند از:

 

غرامت فوت

غرامت قطع یا نقص عضو دائم

هزینه‌های پزشکی و درمانی

دیه جراحت

 

دیه‌ای که برای راننده مقصر درنظر گرفته‌اند، برابر با نرخ دیه در ماه‌های غیر حرام است. این مبلغ در سال 1402، برابر با 900 میلیون تومان است. در صورتی که در ماه‌های حرام، میزان غرامت جانی یا دیه معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. راننده مقصر باید در زمان تصادف،  گواهی‌نامه و بیمه‌نامه معتبر داشته باشد؛ در غیر این صورت نمی‌تواند از بیمه حوادث راننده (https://bimeh.com/mag/personal-accident-cover-on-third-party-insurance/)  استفاده نماید.

 

دریافت خسارت در بیمه حوادث راننده و شرایط آن

دریافت خسارت در بیمه حوادث و میزان دیه حوادث راننده به شرایط خاصی بستگی دارد. در زیر به برخی از شرایطی که برای دریافت این بیمه نیاز است اشاره می‌کنیم:

 

 راننده‌ی مقصر باید بیمه شخص ثالث داشته باشد تا بتواند از بیمه راننده مقصر استفاده کند.

راننده‌ی مقصر باید گواهی‌نامه معتبر و مرتبط با وسیله نقلیه‌اش داشته باشد.

مبلغ دیه راننده مقصر بر مبنای دیه‌ در ماه غیر حرام محاسبه می‌شود.

 

دریافت بیمه حوادث راننده به چه مدارکی نیاز دارد؟

برای دریافت بیمه حوادث راننده مدارکی نیاز است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث مقصر

اصل و کپی گواهینامه رانندگی مقصر

کپی و اصل کارت شناسایی و کارت خودروی ماشین مقصر

کپی (یا کپی برابر اصل) کروکی پلیس راهور یا نظریه کارشناسی رسمی دادگستری

تصویر (یا کپی برابر اصل) گزارش مقامات انتظامی

تصویر (یا کپی برابر اصل) اوراق بازجویی

 

اگر نقص عضو داشته باشید، درکنار مدارک فوق می‌بایست مدارک زیر را نیز به همراه داشته باشید:

 اصل و کپی صورت حساب‌های مراکز درمانی

اصل و کپی نظریه پزشکی قانونی یا پزشک معتمد بیمه‌گر

 

در صورتی که راننده فوت شود وجود مدارک زیر به همراه اسناد مذکور، الزامی‌ است:

کپی برابر اصل برگه معاینه جسد

کپی برابر اصل جواز دفن

تصویر برابر اصل گواهی فوت

گواهی انحصار وراثت نامحدود

کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه راننده فوت شده

کپی شناسنامه اولیای دم

 

مهم‌ترین نکات بیمه حوادث راننده

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، راننده‌ی مقصر برای دریافت خسارت جانی به بیمه شخص ثالث احتیاج دارد. بیمه شخص ثالث نیز اجباری و ضروری برای تمامی وسایل نقلیه است. پس نیازی به بیمه‌ی دیگری برای جبران خسارت‌های مالی نیست.

 

خطایی که به وفور در خصوص بیمه حوادث راننده رخ می‌دهد این است که افراد تصور می‌کنند بیمه حوادث راننده، جزو بیمه حوادث انفرادی است. در صورتی که چنین نیست و بیمه حوادث انفرادی، خود یک بیمه جداگانه است که پوشش‌های کاملی دارد و افراد را در مقابل حوادث، بیمه می‌کند.

 

پس بهتر است اگر تا به حال بیمه حوادث راننده‌ی مقصر را خریداری نکرده‌اید هرچه سریع‌تر نسبت به خرید آن اقدام نمایید. حادثه خبر نمی‌کند و همیشه شما آن فردی نیستید که زیان می‌بینید! ممکن است به هر دلیلی شما راننده‌ی مقصر شناخته شوید و جان خود را به خطر بیندازید! پس اگر تا کنون این بیمه را خریداری نکرده‌اید پیشاپیش جان خود را در برابر خسارت‌های احتمالی بیمه کنید. همیشه که بیمه نباید برای مال باشد، تا وقتی جان سالم نباشد، مالی نیز در کار نخواهد بود.

 

تمامی شرکت های بیمه پوشش حوادث راننده را دارند و بر اساس نرخ دیه خسارت را پرداخت خواهند کرد؛ اما اگر به دنبال بهترین بیمه خودرو هستید، شرکتی را انتخاب کنید که کیفیت پاسخگویی بهتری داشته باشد.

 

به نقل از بیمه دات کام(https://bimeh.com)

جدیدترین مطالب سایت