ترازو دیجیتال چیست ؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
ترازو دیجیتال چیست ؟

در نظر اول پاسخ دادن به این سوال که ترازو چیست آسان خواهد بود.

 

پاسخ همین اندازه کوتاه خواهد بود: ترازو وسیله ای است که وزن می کند. این کوتاه ترین و رساترین پاسخی است که می توان داد. اما امروزه پاسخ دادن به سوال ترازو چیست به همین سادگی نیست. چرایی آن هم در گسترش کارایی ها و عملکردهای انواع ترازو نهفته است، که روز به روز به دستگاهی همه جانبه تر و بزرگ تر بدل می شود.

 

تاریخچه ترازوی دیجیتال

احتمالا باید ترازو را از نخستین ابزارهای معامله گری اختراع شده در تاریخ دانست. چرا که قدمت اشاره کردن به ترازو در متون کهن از جمله عهد عتیق (تورات) و قرآن دیده می شود.

 

و اگر در تاریخ عقب تر برویم، باز هم آثاری از نقش بستن وسیله هایی شبیه ترازو بر دیوارهای معابد فراعنه مصر دیده می شود (5000 سال قبل از میلاد). به این ترتیب زمانی که از ترازو حرف می‌زنیم، از معدود ابزارهایی از زندگی بشر سخن می گوییم که هزاران سال با انسان مانده است و همگام و همراه با تغییرات زندگی آدمی، تغییر کرده است و با او پیش آمده است. یقینا دلیل این امر نیاز انکارناپذیر و بی‌جایگزین آدمی به ترازو است.

 

هنوز پس از گذشت هزاران سال، معامله های خرد و خرید و فروش های ریز و درشت بخشی از زندگی بشر است.

 

به این ترتیب چه وسیله ای واجب تر و کارآمدتر از ترازو تا علاوه بر توزین، قیمت را هم محاسبه کند. توانایی صادر کردن فاکتور را هم داشته باشد. روی فاکتور، بارکد اجناسی که خریده اید (بارکد تجمیعی) را نیز درج کند. و بتواند مبلغ خرید شما را مستقیما به دستگاه کارت خوان انتقال دهد، تا تنها با وارد کردن رمز کارت، مبلغ از حسابتان کم شود.

 

این دایره هر روز گسترده تر می شود.

ترازوی دیجیتال امروزی می تواند به شبکه اینترنتی به صورت کابلی یا بی سیم (WiFi) متصل شود. یا با شبکه شدن از مرکز فرمان بگیرد و تخفیف مشخصی را روی محصولاتی که روی آن ترازو محاسبه و توزین می شود، اعمال کند.

 

یک ترازو دیجیتال لمسی به واسطه داشتن نمایشگری گرافیکی امکان نمایش دادن تبلیغ روی صفحه نمایش را دارد و می تواند محصولاتی که در فروشگاه موجود است را در دسته بندی های مختلف، با قرار دادن عکس، تقسیم بندی کند. ترازوی دیجیتال امروزی امکان شناسایی ID کارت های پرسنلی را دارد و به این ترتیب می تواند برای هر ترازو مدیر خاص تعریف کند.

 

ترازو دیجیتال چیست ؟

کاربرد ترازوی دیجیتال

قابلیت ها یا کارایی هایی که ترازو دیجیتال میسر کرده و به دایره عملکردهای ترازو افزوده است، نه‌تنها بیشتر و بیشتر می شود، که با هر گام رو به جلو، ضروری تر می شود.

 

اینچنین است که فاکتور صادر کردن ترازو تبدیل یه انتظاری به حق از سوی مشتری می شود.

اگر سوپری محل فاکتور فروش را در اختیار خریدار نگذارد، بذر بی‌اعتمادی را در دل مشتری خواهد کاشت.

 

چراکه تمامی فرایند فروش را به نحو احسن انجام نداده است و از شفافیت پرهیز کرده است.یا داشتن قابلیت پارسنگ برای کم کردن وزن جعبه شیرینی و محاسبه خالص وزن شیرینی، بدل به رویه ای قانونی می شود که تخطی از آن، قناد یا شیرینی فروش را با عواقب بسیاری مواجه خواهد کرد.

 

مشاهده می کنید که قابلیت های تعریف شده برای انواع ترازوی دیجیتال سبب تغییر برخی مناسبات بین فروشنده و خریدار شده است که قانون نیز از آن پشتیبانی می کند.

 

این امر ناشی از اهمیت ترازو دیجیتال در معامله های خرد روزمره است. با توصیف‌هایی که آمد، دیگر نمی توان در پاسخ به سوال ترازو چیست، به کهن ترین ویژگی ترازو یعنی وزن کردن اشاره کرد. چراکه گستره تعریف ترازو و ماهیت آن بیش از یک توزین ساده است.

 

و این امر هر روز دستخوش تغییر و گسترش می شود و انتظارات جدیدی را هم برای فروشنده و هم خریدار خلق می کند. البته می توان کم و بیش همین خصوصیات را در ابعاد کوچک تر در ترازوهای مکانیکی گذشته نیز جست‌وجو کرد.

 

برابر شدن شاهینک ترازو در ترازوهای کفه ای را می توان با نمایشگر دوم مشتری در انواع ترازوی دیجیتالی مقایسه کرد، که نظارت مشتری بر روند توزین و مقدار وزن شده را میسر می کند.

 

با این وجود نمی توان منکر ضروریت هایی شد که ترازوی دیجیتال برای معامله گران به ارمغان آورده است.

همچنین اهمیت روز افزون آن نه‌تنها در خرید و فروش، بلکه در پزشکی، در صنایع آزمایشگاهی و حتی برای رصد کردن وزن افراد و پیش‌گیری از چاق شدن و متحمل شدن عوارض و عواقب بی نهایت آن.

 

رشد و گسترش استفاده از ترازو در ابعاد و اضلاع گوناگون زندگی امروز، ترازو دیجیتال را با فراوانی بسیاری روبه‌رو کرده است و آن را در گوشه‌گوشه زندگی مردمان امروزی منتشر کرده است.

 

وجود یک ترازوی قد و وزن دیجیتال در مطب پزشک

به چشم بر هم زدنی قد و وزن را محاسبه می کند و مقدار BMI را نیز نشان می دهد تا فرد از سلامت جسمانی خود از حیث شاخص توده بدن اطلاع داشته باشد و پزشک او را برای رعایت موارد لازم راهنمایی کند.

 

با وجود تمام دلایلی که برای توضیح پیچیده شدن تعریف ترازو دیجیتال آورده شد، هنوز هم در نظر بسیاری انواع ترازو وسیله هایی ساده برای وزن کردن و جمع بستن چند عدد هستند. اما همین نظر درباره انواع ترازو دیجیتال بستر را برای متضرر شدن این افراد میسر می کند.

برخی خرده فروشان کنار جاده و بعضی از طلافروشان، هرگز تمایلی به نمایش دادن آنچه وزن می کنند برای مشتری ندارند.

 

طلب کردن این حق برای رصد کردن نحوه وزن کردن، ابتدایی ترین حق هر فرد است که شاید بسیاری از آن آگهی نداشته باشند. و همین ناآگاهی می تواند زیانی برابر با تفاوت یک کیلو میوه با یک گرم طلا را برای نااگاهان در پی داشته باشد.

 

ترازو دیجیتال چیست ؟

مخلص کلام اینکه، ترازو دیجیتال همانقدر که سبب سرعت بخشیدن به معاملات روزمره شده است و همانقدر که با گسترش قابلیت ها و عملکردهایش به ابزاری حیاتی تر برای فروشگاه ها و فروشنده ها بدل شده است، و همان اندازه بر مناسبات خریدار و فروشنده اثرگذار بود است، می تواند ابزاری ابتدایی برای گول زدن افراد هم باشد. چراکه وجود یک ترازوی دیجیتال در دست یک فروشنده، تصور یک محاسبه دقیق را در ذهن خریدار به وجود می آورد.

 

تصوری که خود از سابقه مثبت و درخشان ترازوی دیجیتالی نشات می گیرد.

با این حال در اصل مساله تفاوتی ایجاد نمی شود که انواع ترازوهای دیجیتالی گاهی نقشی کلیدی در زندگی ما ایفا می کنند.

 

اینکه از جنبه‌های مثبت و منفی آن آگاهی داشته باشیم یا نداشته باشیم، به شناخت ما از ترازوی دیجیتال بازمی‌گردد.

 

برای خرید انواع ترازوی دیجیتال به سایت ما مراجعه نمایید:

tajhizat.co

جدیدترین مطالب سایت