ترانسمیتر فشار چیست و انواع آن :

مجموعه : رپورتاژ آگهی
ترانسمیتر فشار چیست و انواع آن :

 نیروگاه ها، صنعت های مختلف، پالایشگاه ها و غیره، همواره به تجهیزات خاصی برای انجام دادن کارهای خود نیاز دارند. یکی از وسایل پرکاربردی که تقریبا در همه صنایع از آن استفاده می شود، ترانسمیتر فشار است. ترانسمیتر فشار انواع مختلفی دارد. امروز در این مقاله علمی قصد داریم شما را با عنوان ترانسمیتر فشار چیست و انواع آن، آشنا کنیم. برای آشنایی هر چه بیش تر با این وسیله، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

ترانسمیتر چیست؟

یکی از وسایل بسیار پر کاربرد در انواع سیستم ها و صنایع مختلف، ترانسمیتر فشار یا پرشر فشار می باشد. کار این وسیله، دریافت، تبدیل و ارسال سیگنال های معرف فشار در سیستم های انتقال سیالات، می باشد. ترانسمیتر فشار، فشار سیالات مختلفی از جمله، گاز، مایع، هوا و روغن را، اندازه گیری می کند. از دیگر کاربردهای ترانسمیتر فشار، اندازه گیری کمیت های صنعتی هم چون جریان، سطح، وزن، چگال و دما، می باشد.

 

ساختار داخلی ترانسمیتر فشار:

ساختار داخلی ترانسمیتر فشار از دو دسته به نام های مانومتر و المان های مکانیکی، ساخته شده است. وظیفه مانومتر اندازه گیری فشار می باشد. در ساختار داخلی ترانسمیتر برای سنجش فشار مکانیکی المان هایی از جمله بیلوز، لوله بوردون و دیافراگم، وجود دارند. بیلوز ساختار آکارئون مانندی دارد و افزایش شدت فشار باعث می شود که طول آن دراز تر شود.

 

دیافراگم شامل یک صفحه نازک می باشد که فشار سیال باعث خم شدن این صفحه به سمت خارج می شود و جنس این صفحه معنولا از فلز می باشد. لوله بوردون یک آلیاژ فلزی فنر مانند است که به شکل دایره به سمت داخل، خم شده است.

 

کاربرد ترانسمیتر فشار:

از ترانسمیتر فشار یک وسیله پر کاربرد است و از آن در بیش تر جاهای صنعتی استفاده می شود. از جمله:

صنایع نفت

صنایع گاز

پالایشگاه ها

کارخانه های فراوری مواد غذایی

نیروگاه ها

کارخانه های پتروشیمی

کارخانه های تولید مواد شیمیایی

کارخانه داروسازی

پروژه های عمرانی

کارخانه های کاغذ سازی

تاسیسات بهداشتی

تاسیسات سرمایشی

و غیره.

 

نحوه عملکرد ترانسمیتر فشار:

ترانسمیتر فشار در انواع مختلف و متنوعی تولید می شود. تا کنون بالغ بر ۶۰ نوع ترانسمیتر فشار، طراحی و ساخته شده است که توضیح نحوه عملکرد و طرز کار هریک، خیلی زمان بر می باشد و در این مقاله کوتاه نمی گنجد. به طور کلی طرز کار ترانسمیترهای فشار به صورت زیر است:

 

برای کار با ترانسمیتر فشار، ابتدا باید اقدام به کالیبره کردن و درجه بندی آن کنیم و این کار را باید با توجه به دستور سازنده و ورودی و خروجی هایی که سازنده تعیین کرده است، انجام دهیم. بعد از کالیبره کردن ترانسمیتر فشار، نوبت به ترانسدیوسر می رسد. ترانسدیوسر یکی از بخش های مهم در ترانسمیتر فشار می باشد که وظیفه آن، تبدیل کردن انرژی به حالت های مختلف می باشد.

 

اگر همراه با ترانسدیوسر یک سنسور فشار نیز داشته باشیم، سنسور فشار، مقدار فشار را اندازه گیری می کند و مقدار فشار را به ترانسدیوسر، تحویل می دهد. سپس سیگنال دریافت شده توسط ترانسدیوسر به یک سیگنال الکتریکی قابل انتقال به سیم های فلزی و کنترلر ها، تبدیل می شود.

 

در نتیجه خروجی ترانسمیتر فشار، یک سیگنال الکتریکی می باشد. البته یک نکته بسیار مهمی که همواره باید به آن توجه شود، انتخاب سنسورهایی است که قابلیت تبدیل کردن پارامترهای فیزیکی به الکتریکی را داشته باشند تا بتوانند فشار اندازه گیری شده را به یک سیگنال ضعیف تبدیل کنند و تحویل به مدارهای الکتریکی دهند.

ترانسمیتر فشار چیست و انواع آن :

مزایای استفاده از ترانسمیتر فشار:

استفاده ازین دستگاه مزیت هایی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها می پردازیم:

مقرون و به صرفه بودن و کاهش هزینه های اقتصادی با استفاده از ترانسمیتر فشار.

سازگاری بالایی با محیط زیست دارد.

قابل انعطاف پذیری خوبی دارد.

از وارد شدن آسیب های جدی به لوله ها مو مخازن، جلوگیری می کند.

با استفاده از ترانسمیتر فشار یک محیط کاری امن و مناسب به وجود می آید. زیرا دیگر نیاز به اندازه گیری فشار در محیط های خطرناک، نیست.

میزان دقت این دستگاه بالا و قابل قبول می باشد.

 

انواع ترانسمیتر فشار:

ترانسمیتر فشار به چهار دسته تقسیم بندی می شوند:

 

ترانسمیتر فشار: Pressure Transmitter

 به علت وزن سنگینی که المنت های ترانسمیتر فشار دارند، آن ها را به صورت ریموت نصب می کنیم. عملکرد این سیستم به این صورت می باشد که سیال عبوری به پشت المنت های اندازه گیری برخورد می کند و تغییرات  فشار سیال عبوری به المنت، باعث تغییر جریان خروجی و در نهایت تغییر وضعیت سنسور می شود.

 

ترانسمیتر اختلاف فشار: Diffrential Pressure Transmitter

این نوع ترانسمیتر فشار برای اندازه گیری اختلاف فشار به کار می رود.

 

ترانسمیتر دما: Temprature Transmitter

  از مهم ترین و پرکاربرد ترین سنسور های استفاده شده در حوزه های مختلف، سنسور های دما می باشد.  بر اساس اهمیت پروژه مورد نظر و رنج دمایی، نوع ترانسمیتر دما را انتخاب می کنند.  ترانسمیتر دما، سه نوع دارد، از جمله:

 

سنسور دمای ترموکوپل

سنسور دمای RTD

سنسور دمای PT 100

 

ترانسمیتر جریان: Flow Transmitter

در این نوع ترانسمیترها متناسب با جریان وردی که به آن ها وارد می شود، خروجی الکتریکی ساخته می شود.  از ترانسمیتر جریان برای اندازه گیری گاز و مایعات استفاده می شود. اندازه گیری این نوع ترانسمیترها، سه نوع می باشد:

جرم

حجم

سرعت

ترانسمیتر فشار چیست و انواع آن :

خرید اینترنتی ترانسمیتر فشار:

ترانسمیتر فشار یک وسیله پرکاربرد جهت استفاده در بسیاری از صنعت ها می باشد. این وسیله را می توان به صورت اینترنتی و آنلاین تهیه کرد. یکی از فروشگاه های اینترنتی که می توان انواع مختلف ترانسمیتر فشار را از آن خریداری کرد، ای شاپ صنعت می باشد.

 

ای شاپ صنعت با نیروهای کاربلد و حرفه ای خود و هم چنین وجود انباری که تمام محصولات و تجهیزات در آن یافت می شود، توانسته است نیاز های مشتریان را طبق درخواست و سفارشات آن ها با قیمت مناسب، برآورده کند. آی شاپ صنعت، تجربه بسیار زیادی در ساخت  تجهیزات مختلف برای انواع صنعت ها و نیروگاه ها، را دارد. اگر به ترانسمیتر فشار احتیاج دارید و قصد خریداری این محصول را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه معتبر ای شاپ صنعت می باشد.

جدیدترین مطالب سایت