معرفی 4 تست استعدادیابی کودکان و نحوه انجام آنلاین آنها

مجموعه : رپورتاژ آگهی
معرفی 4 تست استعدادیابی کودکان و نحوه انجام آنلاین آنها

تست استعدادیابی کودکان : استعدادیابی کودکان در سنین پایین بسیار اهمیت دارد؛ همه والدین دوست دارند که فرزندشان در جامعه آینده، فردی موفق باشد و به او کمک می‌کنند تا از نظر روحی و جسمی برای آینده آماده شود.

 

تحقیقات بسیاری در حیطه روان‌شناسی نشان داده که هر انسانی حداقل دارای یک استعداد و مهارت است و تقریباً 5 درصد از بچه‌ها از همان دوران کودکی استعدادهای ویژه‌ای دارند. وظیفه هر والدینی است که بتواند استعداد کودک خود را به درستی تشخیص دهد و زمینه را برای رشد و شکوفایی آن فراهم نماید.

 

استعدادیابی در کودکان اگر به موقع انجام شود می‌تواند منجر به موفقیت زودهنگام با نتایج سریع گردد. فقط یک یا دو رشته یا زمینه شغلی برای موفقیت وجود ندارد، بلکه بسترهای زیادی از جمله ادبیات یا ریاضی، موسیقی، عکاسی، دو و میدانی یا توانایی عملی و رشد اجتماعی یا عاطفی هستند که هر شخصی در یک زمینه شگفت‌انگیز است. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که به فرزندانمان اجازه دهیم تا بهترین گزینه مطابق با استعدادشان، را برای خود انتخاب کنند.

 

استعداد چیست؟

حال که به ضرورت استعدادیابی در کودکان پی بردیم بیایید در قدم اول با مفهوم استعداد آشنا شویم. استعداد واژه‌ای است که اغلب در گفت وگوی خود از آن استفاده می‌کنیم و در بسیاری از موارد، ممکن است مترادف «هوش» به کار برده شود.

 

تعاریف مختلفی از استعداد وجود دارد؛ برخی معتقد هستند که استعداد یک ویژگی ذاتی است و نمی‌توان آن را ایجاد کرد؛ ولی برخی به اکتسابی بودن استعداد عقیده دارند و اینکه افراد می‌توانند در زمینه‌ای که استعداد ندارند آن را درون خود ایجاد کنند که نظریه دوم امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

 

اما به طور کلی، استعداد به معنی توانایی و توانمندی ذاتی است که شما برای آنکه آن را به فعالیت برسانید و از آن استفاده کنید نیاز به صرف هزینه‌های گزاف ندارید.

 

 این نکته را باید در نظر داشته باشید اگر در زمینه‌ای که استعداد دارید تلاش کنید پیشرفت چشمگیری خواهید داشت. حال ممکن است با سرعت کمتری در حال پیشرفت باشید، اما همچنان می‌توانید با تلاش پیشرفت کنید.

 

انواع تست استعدادیابی کودکان

سوال بعدی که به ذهنتان می‌رسد احتمالا این است که چه طور باید به استعدادیابی در کودکان خود بپردازید و توانایی آن‌ها را کشف کنید و فرزندتان را در مسیر موفقیت و شکوفایی قرار دهید؟

 

اگر به طور تخصصی می‌خواهید پیگیر این موضوع شوید باید بگوییم انواع تست های استعدادیابی استاندارد در دنیا وجود دارد که توسط متخصصان این رشته تهیه و تدوین شده است.

 

انواع تست استعدادیابی آنلاین را در سایت‌ها می‌توانید مشاهده کنید اما آن‌هایی را انتخاب کنید که به شما تحلیل تخصصی توسط مشاور ارائه می‌دهند زیرا در غیر این صورت این تحلیل تست‌ها نمی‌‌تواند قابل استناد باشد و جنبه سرگرمی دارد.

 

در ادامه به شما مهمترین انواع تست‌ استعداد یابی در کودکان را معرفی می‌کنیم:

 

تست استعدادیابی کودکان استنفورد بینه

تست استعدادیابی کودکان استنفورد بینه یکی از معتبرترین آزمون‌های استاندارد شده است که در حال حاضر برای سنجش استعداد و هوش از طریق پنج عامل توانایی شناختی استفاده می‌شود. این پنج عامل عبارت‌اند از استدلال سیال، دانش، استدلال کمی، پردازش دیداری – فضایی و حافظه کاری. پاسخ‌های کلامی و غیرکلامی در هر عامل اندازه‌گیری می‌شوند.

این تست استعدادیابی از سن 3 سال، یعنی سنی که کودک توانایی بیان کلمات را دارد قابل اجرا است.

 

تست هوش و استعدادیابی کودکان وکسلر

این تست استعدادیابی، آزمونی برای سنجش استعداد، هوش و رشد شناختی برای کودکان بین 4 تا 6.5 سال طراحی شده است.

برای کودکان زیر 4 سال، این تست سه شاخص درک کلامی، فضایی بصری و حافظه کاری را مورد سنجش قرار می‌دهد؛ ولی برای کودکان بالای چهار سال نمره تست هوش و استعدادیابی در کودکان از شاخص‌های درک کلامی، فضایی بصری، استدلال سیال، حافظه کاری و سرعت پردازش تشکیل می‌شود.

زمان معمول اجرا برای کودکان بین 45-65 دقیقه طول می‌کشد اما بسته به روش‌های مورد استفاده و تعداد شاخص‌های آزمایش شده می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد و نمرات آزمون از 0 تا 160 متغیر می‌باشد.

 

معرفی 4 تست استعدادیابی کودکان و نحوه انجام آنلاین آنها

تست هوش و استعدادیابی کودکان گاردنر

این نظریه هوش و استعدادیابی می‌گوید که هوش یک واحد اندازه‌گیری نیست، بلکه چندگانه است و گاردنر پیشنهاد کرد که همه افراد دارای هشت نوع هوش هستند که عبارت است از هوش زبانی – کلامی، هوش منطقی – ریاضی، هوش دیداری – فضایی، هوش بدنی – حرکتی، هوش برون فردی، هوش درون فردی، هوش موسیقیایی و هوش طبیعت‌گرا.

 

لازم به ذکر است که گاردنر معتقد بود که فقط به این دلیل که شما در یک هوش برتر هستید، به این معنی نیست که باید تنها روی آن هوش تمرکز داشته باشید، به خصوص اگر از یادگیری چیزهای دیگر لذت می‌برید. شما باید تلاش کنید تا سایر اشکال هوش خود را بهبود ببخشید، اما همچنین بر آنچه که باعث می‌شود بهترین عملکرد را داشته باشید نیز تمرکز داشته باشید.

 

یکی از سایت‌هایی که این آزمون را به خوبی برای شما عزیزان توضیح داده و رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد بازی بوک است که استفاده از آن را برای همگان آزاد گذاشته است.

 

تست هوش و استعدادیابی کودکان ریون

این آزمون متداول‌ترین و مشهورترین آزمونی است که برای بازه سنی 5 سال به بالا طراحی شده است. از 60 سؤال تشکیل شده که به صورت پاسخ چندگزینه‌ای به آن پاسخ داده می‌شود و ترتیب چیدمان دشواری سؤالات از آسان به سخت است. این آزمون با عنوان «عامل هوش عمومی اسپیرمن» نیز شناخته می‌شود.

تست هوش ریون در سه فرمت مختلف تست هوش ریون استاندارد، تست هوش ریون رنگی و تست هوش ریون پیشرفته، برای افراد با توانایی‌های گوناگون، ارائه شده است.

 

بهترین سن استعدادیابی کودکان

کارشناسان و روان‌شناسان کودک معتقدند بهترین سن برای استعدادیابی کودکان 3 تا 6 سال است. شما والدین گرامی می‌توانید از طریق پر کردن تست‌های استعدادیابی معتبر موجود در سایت‌های مختلف و یا مراجعه حضوری به روان‌شناس کودک استعداد فرزند خود را به درستی شناسایی کنید و زمینه رشد و شکوفایی این استعدادها را فراهم کنید.

 

انجام یک یا چند تست استعدادیابی، مؤثرترین راه برای تعیین استعدادهای فردی است. انواع مختلفی از آزمون‌های استعدادیابی کودکان وجود دارد که می‌توان آنها را انجام داد. به جز آزمون‌های توضیح داده شده در قسمت قبل، پرطرف‌دارترین انواع آزمون‌های استعداد شامل آزمون‌های استدلال استقرایی، آزمون واتسون گلیزر، تست استدلال کلامی، آزمون‌های شناختی، آزمون‌های نموداری، آزمون‌های استدلال عددی و … است.

معرفی 4 تست استعدادیابی کودکان و نحوه انجام آنلاین آنها

مراکز استعدادیابی کودکان

یکی از فاکتورهای مهم در فرآیند استعدادیابی انتخاب درست متخصصان و مراکز استعدادیابی است.

زیرا شناخت و کشف استعداد کودکان یک امری تخصصی است و باید آن را به یک مرکز یا فرد متخصص سپرد.

 

در مراکز استعدادیابی که به صورت حرفه‌ایی این کار را انجام می‌دهند باید مراحل زیر طی شود:

ابتدا متخصصان سه فاکتور اصلی علاقه، توانایی جسمی و توانایی روحی کودک را مورد بررسی قرار دهند. به به طور مثال فرزند شما به یک ورزش گروهی مانند فوتبال علاقه مند است و اولین فاکتور استعدادیابی یعنی علاقه را دارد. اما علاقه تنها شرط نیست و نباید با استعداد اشتباه گرفته شود.

 

مرحله بعد از کشف علاقه سنجش توانایی اوست و متخصص باید ببیند آیا فرزند شما از نظر فیزیک و جسم نیز تواناست و می‌تواند 90 دقیقه در زمین فوتبال بدود؟ آیا عضلات و بدن او مناسب این رشته ورزشی است؟

 

بعد از سنجش این مورد متخصص به سراغ فاکتور سوم یعنی توانایی روحی می‌رود. او نگرش کودک را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌بیند که آیا فرزند شما روحیه مبارزه طلبی دارد؟ می‌تواند در یک کار گروهی شرکت کند؟ بازخورد او در مقابل شکست چیست؟

 

بعد از گذشت این موارد نوبت به مشاوره تخصصی و دادن برنامه می‌رسد زیرا مهم‌ترین گام بعد از کشف استعداد، پرورش آن است.

 

به طور کلی در مراکز استعدادیابی کودکان، فرزند شما از جنبه های مختلف مورد بررسی و توجه قرار می‌گیرد تا توانایی ها و قابلیت های واقعی او شناخته شده و تقویت شود.

 

سایت بازی بوک با طراحی یک برنامه مدون می‌تواند به شما در طی کردن این مسیر کمک کند. جهت انجام انواع تست استعدادیابی کودکان به روشی درست و علمی، تحلیل تست‌ها و کمک به شما عزیزان در جهت استعدادیابی فرزندانتان می‌توانید به سایت بازی بوک مراجعه نمایید.

 

جدیدترین مطالب سایت