تفاوت تحصیل پزشکی در روسیه با ترکیه

مجموعه : رپورتاژ آگهی
تفاوت تحصیل پزشکی در روسیه با ترکیه

از قدیم الایام تا به امروز علاقه مندان به تحصیل در پزشکی بسیار زیاد بوده اند اما به دلیل ظرفیت محدود برای تحصیل در این رشته تعداد معدودی از افراد می توانند به دانشکده های پزشکی راه یابند. علاوه بر رشته پزشکی رشته های هم گروه آن مثل دندانپزشکی نیز در سال های اخیر متقاضیان زیادی داشته است چرا که آینده شغلی درخشانی در انتظار دندانپزشکان می باشد و به دلیل کوتاه تر بودن دوره آموزشی زودتر از پزشک ها به آرزوی خود می رسند.

 

در این میان برخی از افراد علاوه بر علاقه به رشته پزشکی ، تمایل دارند تا در خارج از ایران به تحصیل بپردازند و بعدا در سطح بین الملل مشغول به فعالیت شوند.

کشورهایی نظیر روسیه و ترکیه در سال های گذشته مقصد بسیاری از علاقه مندان به تحصیل پزشکی بوده اند و دولت این کشورها شرایط ویژه ای را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند.

در ادامه این متن قصد داریم تا ضمن بررسی تفاوت تحصیل پزشکی در روسیه با ترکیه به شما عزیزان اطلاعات کافی جهت مهاجرت تحصیلی به ترکیه و مهاجرت تحصیلی به روسیه بدهیم.

 

تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به ایران ، عدم نیاز به ویزا ، فرهنگ نزدیک به ایرانیان و هزینه زندگی مناسب هر ساله پذیرای تعداد زیادی از ایرانیان به عنوان توریست ، دانشجو ، سرمایه گذار و تاجر می باشد.

 

تحصیل در ترکیه به هر دو زبان ترکی و انگلیسی امکان پذیر است و دانشجویان می توانند بسته به شرایط خود زبان تحصیلشان را انتخاب نمایند. همچنین مانند سایر کشور ها در ترکیه نیز افراد می توانند در مراکز آموزشی دولتی و یا خصوصی مشغول به تحصیل شوند که طبیعتا هزینه تحصیل در مراکز دولتی بسیار پایین تر از مراکز آموزشی خصوصی می باشد. تحصیل در ترکیه از جمله گزینه های مقرون به صرفه تلقی می شود و بر اساس نوع دانشگاه ، مقطع تحصیلی و زبان تحصیل مقدار آن متفاوت است.

 

همچنین بسیاری از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند و مدارک دانشجویان در ایران دارای اعتبار کافی می باشد بنابراین بعد از فارغ التحصیلی می توانند به ایران برگشته و مشغول به فعالیت یا ادامه تحصیل شوند.

 

شرایط مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه

برای تحصیل در برخی از دانشگاه ها در کشور ترکیه نیاز به شرکت در آزمون ورودی است.به طور مثال متقاضیان برای ورود به دوره کارشناسی و رشته های علوم پزشکی باید در یکی از دو آزمون ورودی YÖS یا SAT شرکت کنند و نمره‌ی قبولی بدست آورند البته ناگفته نماند که برخی از دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های خصوصی بدون نیاز به آزمون ورودی افراد را پذیرش می کنند.

افرادی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند می توانند برای یادگیری زبان به این کشور مراجعه کنند و بعد از گذراندن دوره زبان نسبت به ورود به دانشگاه اقدام نمایند.همچنین دوره های آمادگی آزمون نیز در این کشور برگزار می شوند.

 

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

متقاضیان جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه باید ضمن ارائه مدرک دیپلم ، نمرات بالایی در دروس تخصصی خود داشته باشند و بعد وارد دوره پری مدیکال یا پیش پزشکی شوند. در این دوره افراد با گذراندن دروس پیش نیاز برای ورود به رشته پزشکی در ترکیه آماده می شوند.

بعد از گذراندن دوره پری مدیکال داوطلبان باید در صورت نیاز و با توجه به دانشگاه مورد نظر در آزمون ورودی YOS یا SAT شرکت کنند و بعد از قبولی در آزمون می توانند وارد دانشگاه شده و در رشته پزشکی تحصیل نمایند.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه نیز همچون رشته پزشکی می باشد و نیاز است تا داوطلبان در ابتدا در یک دوره پیش نیاز شرکت کنند.

 

تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه به دو زبان روسی و انگلیسی امکان پذیر است و علاقه مندان می توانند با توجه به شرایط خود زبان تحصیلشان را انتخاب نمایند. از لحاظ هزینه تحصیل نیز بسته به نوع دانشگاه ( دولتی یا خصوصی ) ، زبان تحصیل و رشته تحصیلی شهریه ها متفاوت هستند و تحصیل در مراکز دولتی و به زبان روسی هزینه کمتری را در بر میگیرد. هم چنین رشته هایی مانند رشته های پزشکی یا دندانپزشکی بیشترین میزان شهریه را به خود اختصاص می دهند.

دانشگاه های زیادی در این کشور مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران می باشند و این مسئله کار را برای دانشجویان ایرانی راحت تر می کند.

 

شرایط مورد نیاز برای تحصیل در روسیه

شرایط تحصیل در روسیه سختی زیادی ندارد و همین موضوع باعث شده تا هر ساله افراد زیادی برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. اما با این وجود برخی از دانشگاه ها با استفاده از آزمون ورودی دانشجویان را پذیرش می کنند. آزمون سراسری دولتی (EGE) آزمونی است که داوطلبان برای پذیرش در برخی از دانشگاه های این کشور باید شرکت کنند.

اگر قصد تحصیل به زبان روسی در مقطع کارشناسی و یا رشته های پزشکی را داشته باشید باید قبل از ورود به دانشگاه در پادفک روسیو در صورت تحصیل به زبان انگلیسی در پادفک انگلیسی شرکت کنید. پادفک معادل دوره پیش دانشگاهی ماست و دانشجویان در این یکسال با توجه به رشته انتخابی خود در کلاس های دروس خاصی شرکت میکنند و همچنین زبان روسی خود را تقویت می نمایند. در پایان دوره پادفک به متقاضیان مدرک دیپلم مطابق سیستم آموزشی روسیه داده می شود.

تفاوت تحصیل پزشکی در روسیه با ترکیه

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

داوطلبان برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه باید مدرک دیپلم یا معادل فوق دیپلم در رشته های مرتبط ارائه دهند و در دروس فیزیک ، شیمی و زیست شناسی حداقل نیمی از نمره را بدست آورده باشند.

علاقه مندان می توانند به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازند و نکته جالب توجه این است که جهت پذیرش از دانشگاه های روسیه ارائه مدرک زبان انگلیسی اجباری نیست و سطح زبان دانشجو با انجام مصاحبه سنجیده میشود.

در صورتی که سطح زبان دانشجو کافی نباشد می تواند به یادگیری زبان بپردازد و با ارائه مدرک آیلتس یا تافل تحصیل خود را در دانشگاه های روسیه آغاز کند.

 

 

با اینکه انتخاب زبان تحصیل برای داوطلبان آزاد است اما باید توجه کرد که پزشکان و دندانپزشکان با شروع فعالیت خود در مراکز درمانی با بومیان این کشور در ارتباط هستند و نیاز است تا به زبان روسی تسلط کافی داشته باشند. بنابراین طبق اعلام وزارت بهداشت روسیه متقاضیان قبل از ورود به دانشگاه در رشته های پزشکی باید مدرک زبان روسی در سطح مورد نیاز را داشته باشند.

علاوه بر آن شرکت در پادفک برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به زبان روسی برای داوطلبان الزامی است.

 

تفاوت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه با روسیه

همانطور که در توضیحات شرایط تحصیلی هر کدام از کشورها مطرح شد ، شرایط تحصیل در دو کشور روسیه و ترکیه شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند اما به طور کلی تفاوت های تحصیل در این دو کشور را می توان اینطور بیان کرد که بیشتر دانشگاه های پزشکی روسیه بدون آزمون ورودی دانشجویان خارجی را پذیرش می کنند این در حالی است که برای ورود به اغلب دانشگاه های دولتی ترکیه برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی نیاز به شرکت در آزمون ورودی است.همچنین تعداد دانشگاه های برتر کشور روسیه نسبت به ترکیه بیشتر می باشد.

از طرفی راحتی رفت و آمد به کشور ترکیه باعث می شود تا با وجود راحتی ورود به دانشگاه های روسیه ، دانشجویان کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب نمایند.

 

هزینه زندگی در ترکیه و روسیه

هزینه زندگی در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای همجوار خود بسیار مقرون به صرفه است و دانشجویان به طور میانگین با مبلغی حدود 500 دلار در ماه می توانند هزینه های زندگی خود را پوشش دهند.

هزینه زندگی در روسیه نسبت به ترکیه بالاتر است و زندگی دانشجویی در این کشور به طور میانگین در حدود 650 دلار در ماه هزینه دارد.

البته باید در نظر داشته باشید که سبک زندگی و شهر محل زندگی در هر کدام از این کشورها تاثیر زیادی بر روی میزان هزینه ها دارند.

 

همانطور که در بررسی تفاوت تحصیل پزشکی در روسیه با ترکیه مطرح شد شرایط تحصیل در هر کشوری متفاوت است و به طور کلی شرایط هر کس تعیین کننده مقصد مهاجرتی او می باشد. بنابراین بعد از در نظر گرفتن ویژگی های تحصیل در هر کشوری ، این ویژگی ها باید با شرایط متقاضی تطبیق داده شوند. اما انجام این کار در بسیاری از اوقات تنها توسط متخصصین امور مهاجرتی امکان پذیر است و کارشناسان باتجربه می توانند بهترین گزینه را با توجه به شرایط متقاضی پیشنهاد دهند. کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی با سال ها تجربه در انجام انواع مختلف روش های مهاجرتی به تمامی روش ها تسلط کافی دارند و متقاضیان می توانند جهت بررسی شرایط خود و انجام پروسه مهاجرتی به آن ها مراجعه نمایند.

جدیدترین مطالب سایت