تفاوت سینما خانگی و اسپیکر‌های سونی در چیست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
تفاوت سینما خانگی و اسپیکر‌های سونی در چیست؟

تفاوت سینما خانگی و اسپیکر‌های سونی

بسیاری از ما برای فرار از استرس‌های روزمره و عوض شدن حال و هوای‌ مان به موسیقی پناه می‌بریم. معمولا سیستم‌های صوتی تولید می‌شوند تا صدای شفاف و بدون نویز را در اختیار کاربر قرار دهند و از آنجا که موسیقی غذای روح است لذت شنیدن جزئیات صدای موسیقی و لمس آن ،روح را ارضا می‌کند و لذت برد نازجزء به جزء موسیقی مورد علاقه‌ تان همراه باکیفیت،شفافیت و بیس عمیق از آرامشبخش‌ ترین فعالیت‌های روزمره در اوقات فراغت و یا درحال انجا مامور دیگر است. امروزه برای خرید سیستم صوتی چند انتخاب از ساندبار گرفته تا سینمای خانگی خواهید داشت.

 

در کنار این دو سیستم صوتی که عموما برای بهبود کیفیت صدای تلویزیون استفاده می‌شود، نوع دیگری از سیستم صوتی وجود دارد که به آن اسپیکر گفته می‌شود. اما تفاوت سینما خانگی و اسپیکر در چیست؟ معمولا درانتخاب بیناین دو سیستم صوتی بسیاری از افراد دچارتردید می‌شوند. البته ذکر این نکته در ابتدای امر لازم است که کاربرد این دو سیستم صوتی تا حدی با همدیگر متفاوت است.

 

برای انتخاب بهترین سیستم صوتی برای خانه ابتدا باید نیازهای خود را شناسایی کنید. آیا قصد بهبود کیفیت صدای خروجی از تلویزیون را دارید و یا اینکه قصد خرید سیستم صوتی را دارید که بتوانید آن را جابه‌جا کرده و لذت شنیدن صدای موسیقی را حتی در پیک‌نیک و یا مسافرت‌های خود داشته باشید؟ در این مقاله ابتدا به بررسی ویژگی‌های هرکدام به طور جداگانه پرداخته و در نهایت این مقاله راهنمای خرید سیستم صوتی برای شما خواهد بود.

 

ویژگی‌های سینما خانگی

سینماخانگی یکی از انواع سیستم‌های صوتی موجود است کهبرخلافاسپیکرهادرست‌های چندقطعهجداازهمارائهمی‌شوندکه هرقطعه موقعیت نصب مشخصی دارد و باعث می‌شود تا شما  صدای محیط فیلم را ازجهات مختلف بشنوید وشبیه سازی این امرصورت بگیردکه شما درمیان محیط فیلم هستید وصداها با توجه به موقعیت یکه زاویه دید شما نسبت به تصویراست شنیده می‌شود.

 

سینماخانگی علاو هبر ابعاد کوچکتر، دارای ظاهری زیباتر، مدرن، زیباودارایامکانات بیشتری است کهمی‌تواند اتاق نشیمن شمارا به یکصحنهازصحنهفیلممبدلکند.این امکانات سبب شده تا اقبال عموم نسبت به سینما خانگی نسبت به ساندبارها بیشتر باشد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت سینما خانگی و اسپیکر تعدد بلندگوها و ارائه ست‌های چندگانه برای پخش صوت است که این امر سبب فاصله قیمتی بین سینما خانگی و ساندبارها شده است. برای مثال قیمت سینما خانگی سونی به مراتب بالاتر از انواع ساندبارها از سایر برندهاست.

 

تفاوت سینما خانگی و اسپیکر‌های سونی در چیست؟

ویژگی‌های اسپیکر

هریک از برندهای معتبر لوازم صوتی، اسپیکر مخصوص به خود را دارند. از اصلی‌ترین تفاوت سینما خانگی و اسپیکر، قابل حمل بودن اسپیکرهاست. این ویژگی سبب می‌شود تا در صورت نیاز سیستم صوتی خود را در هر جایی که می‌روید با خود داشته باشید. مهم نیست که شما قصد رفتن به جنگل را دارید و یا اینکه به مهمانی دوست خود می‌روید. در همه شرایط امکان جابه‌جایی اسپیکر را خواهید داشت. علاوه بر این قابلیت حمل، قیمت اسپیکرها به مراتب از سینما خانگی متفاوت‌تر است. برای مثال قیمت اسپیکر سونی در بالاترین مدل، از سینما خانگی بسیار بالاتر است. این تفاوت قیمت مربوط به نوع کاربری است که اسپیکرها عموما وات صدای بالاتری داشته و هدف از آن پخش موسیقی با حداکثر توان است.

 

تفاوت سینما خانگی و اسپیکر‌های سونی در چیست؟

کدامیک را بخریم؟

اگر برند سونی را در زمینه موسیقی قبول داشته باشید، باید گفت که با مراجعه به نمایندگی سونی در تهران با تنوع بسیار زیادی از مدل‌ها و قیمت‌ها روبرو خواهید شد. پس دیگر تفاوت سینما خانگی و اسپیکر، در قیمت آنهاست. در ادامه برای اینکه راهنمای خرید سیستم صوتی شما کامل باشد، به مقایسه هرکدام از ویژگی‌های سینما خانگی و اسپیکرها می‌پردازیم:

 

قابلیت حمل

همانطور که گفته شد نخستین و شاید مهم‌ترین تفاوت سینماخانگی و اسپیکر قابل حمل بودن اسپیکر هاست.سینما خانگی اصولا مکمل صوت تلویزیون است. بنابراین کاربری آن درکنار تلویزیون تعریف می‌شود. برخلاف آن اسپیکرها را می‌توان هم در کنار تلویزیون و هم به صورت جدا استفاده کرد.

 

کیفیت صدا

دیگر تفاوت سینما خانگی و اسپیکر مربوط به کیفیت صداست. تفکیک صدا در سینماخانگی به حد اعلای خود می‌رسد در صورتیکه در اسپیکرها هدف صرفا صدای بلندتر است.بنابراین تفکیک صدای زیادی را در اسپیکرها شاهد نیستیم.

 

نوع اتصال

 اسپیکر با سیم و بدون سیم قابلیت اتصال داشته و اگر تلویزیون شما هوشمند نباشد با کابل HDMI قابلیت اتصال خواهید داشت. در صورتیکه سینما خانگی حتما باید با کابل مربوطه به خود به تلویزیون متصل گردد. تقریبا هر دو مدل دارای خروجی‌های AUX و HDMI هستند. البته در حالیکه تنها تعدادی از اسپیکرها قابلیت پشتیبانی از eArch را دارند، اما سینما خانگی قابلیت پشتیبانی کامل از eArch را دارد. بنابراین اگر طرفدارا پروپاقرص تفکیک صدا و وضوح حداکثری سیستم صوتی هستید این گزینه را حتما مدنظر داشته باشید.

 

رقص نور

دیگر تفاوت سینما خانگی و اسپیکر رقص نور است. هیچ سینما خانگی از هیچ برندی در دنیا دارای رقص نور نیست. چرا که فلسفه وجودی سینما خانگی‌ها  متفاوت‌تر از اسپیکر‌هاست. اسپیکرها مختص پخش موسیقی ساخته شده‌اند؛ بنابراین اگر پارامتر مهم برای شما رقص نور است، باید گفت که صرفا اسپیکرها دارای رقص نور هستند.

 

نتیجه‌گیری

تا به این جای کار به اصلی‌ترین موارد تفاوت سینما خانگی و اسپیکر پرداختیم. با توجه به ویژگی هرکدام و همچنین مشخص ساختن کاربری خود از خرید سیستم صوتی، می‌توانید به راحتی دست به این کار بزنید. اگر در ابتدا به نیاز خود پاسخ دهید شاید تا حد زیادی از راه را رفته باشید.

 

آیا نیاز شما برای خرید سیستم صوتی، استفاده از آن در همه شرایط است یا اینکه می‌خواهید سیستم صوتی خریداری کنید که مکمل تلویزیون شما در امر پخش صدا باشد؟ اسپیکرها به دلیل ماهیت خود دارای رقص نور بوده، صدای بیس بالاتری داشته و مناسب برگزاری مهمانی و دورهمی‌هاست. از طرف دیگر اما برای لذت بردن حداکثری از صحنه‌های فیلم و بازی سینما خانگی می‌تواند برطرف کننده نیاز شما برای خرید سیستم صوتی مناسب باشد.

جدیدترین مطالب سایت