معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان برای سفر در نوروز

مجموعه : رپورتاژ آگهی
معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان برای سفر در نوروز

ارمنستان یکی از جذاب‌ترین کشورهایی اسـت کـه توجه زیادی از سوی توریست‌ها بـه ان نشده اسـت. اگر چه در نقشه این کشور توسط خشکی‌ محصور شده و بـه آب‌هاي‌ آزاد و دریا راه ندارد، اما با این وجود دارای مکان‌هاي‌ گردشگری و جاهای دیدنی زیادی اسـت. شـما می توانید یکبار در تور ارمنستان نوروز 1402 شرکت کنید تا خودتان شاهد زیبایی‌هاي‌ این کشور باشید. ایروان پایتخت ارمنستان با داشتن مکان‌هاي‌ دیدنی فراوان می تواند یکی از مقاصد گردشگری شـما در ایام تعطیل نوروز باشد. در این جا سعی کردیم بهترین جاذبه‌هاي‌ توریستی ارمنستان را کـه اغلب شامل کلیساها و صومعه‌ها هستند، بـه شکل خلاصه برایتان توصیف کنیم.

 

شهر ایروان در ارمنستان

 

سفر به ایروان

نخستین جایی کـه در تور ارمنستان باید ببینید، ایروان «پایتخت» اسـت کـه بزرگ ترین شهر دراین کشور محسوب میشود. طبق گفته محققان، ایروان یکی از شهر های قدیمی در خاورمیانه اسـت و اخیراً 2800مین سالگرد تولد خودرا جشن گرفته اسـت. جاذبه‌هاي‌ گردشگری کـه قرار اسـت دراین شهر ببینید، در کمتر شهر قدیمی خواهید دید. ایروان یک شهر قدیمی کلاسیک با ساختمان‌هاي‌ زیبا و مکان‌هاي‌ جذاب اسـت.

 

بـه دلیل توده‌هاي‌ آتشفشان دراین شهر مکان‌هایي ایجاد شده اسـت کـه بـه رنگ صورتی درآمده‌اند. مدرن‌سازی این شهر از آغاز قرن بیستم شروع شد و اکنون اگر بـه این شهر قدم بگذارید با خیابان‌هاي‌ وسیع، میدان‌هاي‌ باز و فضاهای سبز بـه سبک غربی روبه‌رو میشوید.

 

فراموش نکنید در تور نوروز حتماً از میدان جمهوری «با فواره‌هاي‌ آوازخوان»؛ مجموعه Cascade و Tsitsernakaberd دیدن کنید. اما یکی از قسمت‌هاي‌ مهم دراین شهر، گشت و گذار در شهر، رفتن بـه کافه‌ها و رستوران‌هاي‌ این شهر اسـت.

 

دریاچه سوان در تور ارمنستان نوروز

یکیدیگر از مکان‌هاي‌ گردشگری فوق‌العاده زیبا در ایروان، دریاچه قفقاز اسـت کـه 1899 متر از سطح دریا ارتفا دارد و بـه عنوان مرتفع‌ترین دریاچه جهان شناخته شده اسـت. این دریاچه در پارک ملی سوان قرار دارد و بـه عنوان یکی از چهار منطقه حفاظت‌شده ارمنستان محسوب میشود.

 

3 درصد از آب‌هاي‌ کل کشور ارمنستان دراین در دریاچه اسـت و 28 رودخانه بـه سمت ان حرکت میکند. از این دریاچه یک رودخانه بـه نام «هرازدان» خارج می شود کـه در مسیر حرکت ان؛ انواع درختان و گیاهان و گونه‌هاي‌ متنوع جانوری زندگی می کنند. اگر می خواهید یک روز درکنار این رودخانه توقف کنید و ماهی قزل‌آلای سوان کباب شده بخورید، حتماً بـه این کشور سفر کنید.

 

در اطراف این دریاچه شگفتی‌هاي‌ دیگری هم از قبیل آرامستان نوراتوس متعلق بـه قرون وسطی بـه چشم میخورد. خاچکار یا چلیپاسنگ نام سنگ‌هایي اسـت کـه روی ان‌ها اعداد و جملات ارامنه حک شده اسـت. در اطراف دریاچه سوان میتوانید صومعه‌ها و حیراوانک و سواناوانک‌هاي‌ متعددی را هم مشاهده کنید کـه در بالای دریاچه قرار گرفته‌اند. تعداد زیادی از این ساختمان‌ها مربوط بـه قرن نهم تا دوازدهم میلادی هستند.

 

معبد گارنی

ارمنستان را باید سرزمین صومعه‌ها و معابد بنامیم. حتماً در یکی از روزهای سفر خود در تور ارمنستان یک روز را برای بازدید از این معبد اختصاص دهید. این معبد فاصله زیادی با ایروان ندارید و یک روزه می توانید از ان دیدن کنید. معبد بت‌پرستی کـه برای خدای خورشید میهر وقف شده اسـت، یکی از نمونه بناهای تاریخی دراین کشور محسوب می شود. معبد گارنی قبل از ورود مسیحیت ساخته شده و معماری ان بـه سبک کلاسیک اسـت.

 

برخی هم معتقدند این معبد در قرن اول پس از میلادی ساخته شده اسـت، اما بعد از مسیحی شدن مردم ارمنستان در قرن چهارم، بـه عنوان خانه تابستانی خانواده‌هاي‌ سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. این مرکز اصلی نئوپاگانیسم «جنبش مذهبی» ارمنستان اسـت و از جاذبه‌هاي‌ گردشگری اصلی این کشور بـه شمار می رود.

 

بازدید از دیلیجان

از دیگر مکان‌هاي‌ گردشگری کـه باید در تور ارمنستان نوروز از ان دیدن کنید، دیلیجان اسـت کـه در 100 کیلومتری شمال ایروان قرار دارد. این منطقه آن قدر زیبا و شگفتی بـه چشم می خورد کـه بسیاری بـه ان «سوئیس ارمنی» هم میگویند. شهر آبگرم مشهور دراین منطقه قرار دارد. این شهر درسال 1544 تاسیس شده اسـت و با جنگل‌هاي‌ سرسبز، کوهستان برای کوهنوردی و محل‌هاي‌ پیاده‌روی میتواند ساعت‌ها شـما را بـه خود مشغول کند.

 

البته در دیلیجان جاذبه‌هاي‌ دیگری از جمله جوختک وانک، صومعه نیمه متروک در دل جنگل و ویرانه‌هاي‌ صومعه ماتوساوانک «مربوط بـه قرن 13» نیز وجوددارد. اگر اهل طبیعت و تاریخ هستید، دیلیجان یکی از جاهایی اسـت کـه باید دراین تور از ان دیدن کنید.

 

این جا یک صومعه دیگر بـه نام «هاغارتسین» مربوط بـه قرن سیزدهم نیز وجوددارد. معماری ساده و زیبایی‌هاي‌ اطراف این صومعه‌ها تحسین‌برانگیز اسـت. با یک روز سفر بـه این منطقه میتوانید هوای پاک و تازه استشمام کنید و از دیدن زیبایی‌هاي‌ آنجا لذت ببرید.

 

بازدید از گیومری

دومین شهر بزرگ در ارمنستان «گیومری» نام دارد. حقیقت را بخواهید این شهر درسال 1988 گرفتار یک زمين لرزه ترسناک شد، اما اکنون میتوانید مکان‌هاي‌ بازسازی شده زیادی را در ان ببینید. اگر چه قسمت‌هایي از شهر هنوز میراث‌دار ان حادثه وخیم اسـت، اما جاهای زیادی هم برای میزبانی از توریست‌هاي‌ خارجی دارد.

 

یکی از قسمت‌هاي‌ دیدنی در گیومری، یک قلعه تاریخی بـه نام «الکسانروپل» اسـت کـه درسال 1873 ساخته شد. برای لذت بردن از سفر هیجان‌انگیز خود دراین سفر، حتماً بـه میدان وارتانانس بروید کـه بقایای شکوه سابق ارمنستان را بـه نمایش می گذارد. معماری ساختمان‌هاي‌ این شهر با سبک رومی ساخته شده اسـت و وقتی در آنجا راه میروید، احساس می کنید در یکی از خیابان‌هاي‌ ایتالیا در حال پیاده‌روی هستید.

 

مجسمه مادر در یکی از میدان‌هاي‌ گیومری، موزه‌هاي‌ جالب، کلیساها، بازار و مجسمه‌هاي‌ جالب از دوره شوری «مثل فواره فولادی نمادین» از جمله دیدنی‌هاي‌ این شهر محسوب میشود.

 

صومعه گغارد

یکیدیگر از صومعه‌هاي‌ مشهور ارمنستان بـه قرن چهارم میلادی تعلق دارد. این ساختمان تاریخی در لیست میراث جهانی یونسکو بـه ثبت رسیده اسـت. چیزی کـه صومعه گغارد را از سایر کلیساها متمایز میکند، داشتن آرامگاه‌هایي اسـت کـه در دل سنگ‌ها حکاکی شده اسـت. این صومعه بـه خوبی می تواند معماری قرون وسطایی ارمنی را بـه نمایش بگذارد.

 

این صومعه علاوه بر جاذبه تاریخی بودن، دارای موقعیت طبیعی جذابی نیز هست. اگر عاشق کوهنوردی هستید، این جا همان منطقه‌اي اسـت کـه میتوانید از صخره‌هاي‌ نفس‌گیر ان صعود کنید. رودخانه ازات در این جا قرار دارد و می توانید یک روز درکنار طبیعت زیبای این منطقه بگذرانید.

 

در نزدیکی صومعه گغارد، معبد گارنی نیز قرار دارد کـه بـه یک دیگر نزدیک هستند و میتوانید از ان‌ها دیدن کنید.

 

صومعه گغارد ارمنستان

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان برای سفر در نوروز

دریاچه پرز در دیلیجان

یکیدیگر از جاهای دیدنی برای تور ارمنستان دریاچه پرز اسـت کـه در پارک ملی دیلیجان قرار دارد. این دریاچه در ارتفاع 1334 متری از سطح دریا واقع شده اسـت و یکی از بهترین مکان‌هاي‌ گردشگری این کشور برای پیک‌نیک یک روزه اسـت. هوای تازه، آرامش و سکوت از ویژگی‌هاي‌ دریاچه پرز اسـت.

 

دراین دریاچه قایق‌هاي‌ موتور برای طی کردن مسافت دریاچه وجوددارد. همچنین میتوانید برای گردش در پارک، دوچرخه کرایه ودر مسیرهای مشخص دوچرخه‌سواری کنید. میدان تیراندازی و امکانات تنیس از دیگر سرگرمی‌هایي اسـت کـه می توانید در نزدیکی دریاچه پرز داشته باشید.

 

همچنین دراین مکان رستوران‌هایي وجوددارد کـه می توانید بهترین غذا هاي بین‌ المللی را سرو کنید. در قسمتی از دریاچه میتوانید بـه ارک‌ها و قوها غذا بدهید. در اطراف پارک نیز نظاره‌گر حیواناتی مثل سنجاب‌ها و خرگوش‌ها باشید.

 

صومعه حقپات

در نزدیکی شهر زیبای آلاوردی در استان لری «نزدیکی مرز گرجستان» بـه یک صومعه زیبا میرسید. قدمت این صومعه بـه قرن 10 تا 13 میلادی میرسد و اگر بـه مکان‌هاي‌ تاریخی علاقمند هستید، در تور ارمنستان نوروز از این جا دیدن کنید. این صومعه در قرون وسطی بـه عنوان مرکز مذهبی، معنوی، آموزشی، فرهنگی و علمی نقش مهمی را ایفا می کرد. عده اي از منابع تاریخی میگویند صومعه حقپات نخستین مکان مذهبی مسیحیان اسـت کـه بر روی خرابه‌هاي‌ معبد بت پرستی تاسیس شد.

 

این ساختمان با معماری سبک قرون وسطی دارای چهار کلیسا، کتابخانه، برج ناقوس، آرامگاه و خاچکارهای متعدد اسـت. کلیسای اصلی ان «سورب نیشان» در اواخر دهم تاسیس شد و معماری معمولی ارمنی‌هاي‌ ان دور را نمایان میکند. این صومعه در دامنه یک تپه سرسبز و مشرف بـه رودخانه دبد اسـت. بنابر این میتوانید ضمن بازدید از یک مکان تاریخی در مناطق طبیعی و زیبای ارمنستان نیز بـه گردش و تفریح مشغول شوید. این صومعه نیز در لیست میراث جهانی یونسکو بـه ثبت رسیده اسـت.

 

صومعه سناهین

یکیدیگر از مکان‌هاي‌ توریستی کـه باید در تور ارمنستان نوروز ببینید، صومعه سناهین اسـت کـه در نزدیکی صومعه حقپات قرار دارد. این بنا یکی از شاهکارهای معماری ارمنستان محسوب می شود کـه باید ساعت‌ها وقت برای دیدن ان صرف کنید. علت نامگذاری این مکان بـه «سناهین» بـه این دلیل اسـت کـه نسبت بـه حقپات قدیمی‌تر اسـت. در واقع دو صومعه با یک هدف ساخته شدند و سناهین قدیمی‌تر از ان یکی اسـت. در مجموعه این صومعه شامل 16 ساختمان از جمله کلیسای سنت گرگوری، سنت هاروتون و همچنین خاچکارهای متعددی اسـت.

صومعه سناهین در بین کوه و طبیعت فوق‌العاده زیبایی قرار دارد کـه قطعا از تنفس هوای آزاد ان لذت می برید.

 

معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان برای سفر در نوروز

صومعه سناهین

 

بازدید از قلعه آمبرد

قلعه آمبر کـه بـه ان “fortress in the clouds” «قلعه در بین ابرها» گفته می شود، دارای 2300 متر ارتفا از سطح دریاست ودر مرتفع‌ترین کوه کشور «آراگاتس» واقع شده اسـت. از آنجا کـه سقف ساختمان آمبرد با مه و ابرهای آسمان برخورد دارد، بر روی ان این نام را گذاشته‌اند.

 

این ارگ قدیمی در قرن 10 تا 13 میلادی ساخته شده اسـت. در ان زمان هدف از ساخت قلعه آمبرد دفاع از خاک ارمنستان در مقابل یورش خارجی‌ها بود. دراین قلعه میتوانید بقایای قلعه و کلیسای وهراماشن «قرن یازدهم»؛ حمام و گذرگاه مخفی رودخانه آرکاشن دراین منطقه قرار دارد.

 

آبشار جرموک ارمنستان

همان طور کـه گفتیم اگر چه دراین کشور خبری از دسترسی بـه دریا و اقیانوس وجود ندارد و توسط خشکی محصور شده اسـت، اما همان‌ گونه طبیعت زیبای خودرا دارد. یکی از مکان‌هاي‌ طبیعی دراین کشور کـه شـما را شگفت‌زده میکند، آبشار جرموک اسـت. این رودخانه از ارتفاع 72 متری بـه دره می‌ریزد و فضای فوق‌العاده زیبایی را پدید می‌آورد.

 

در داستان‌هاي‌ ارمنی‌ها برای این آبشار داستان‌ها و افسانه‌هاي‌ زیادی گفته شده اسـت. یکی از افسانه‌ها میگوید این آبشار مو هاي یک شاهزاده خانم زیباست کـه پدرش وی را لعنت کرده بود. زیرا می خواست با یک مرد چوپان ازدواج کند و بـه پری دریایی تبدیل شود. اما نتوانست معشوقش را ببیند و مو هاي خودرا بـه داخل دره پرتاپ کرد کـه تبدیل بـه آبشار شد.

 

آبشار جرموک یکی از فوق‌العاده‌ترین مکان‌هاي‌ تفریحی ارمنستان اسـت کـه میتوانید ان رابا تور دبی مقایسه کنید.

 

صومعه ساغموساونک

یکیدیگر از مکان‌هاي‌ تاریخی زیبا در ارمنستان بـه قرن سیزدهم برمی‌گردد کـه شامل یک مجموعه صومعه اسـت. این صومعه درروستای ساغموساونک در منطقه اراگاسوتن قرار دارد. دلیل این کـه پیشنهاد می دهیم در تور ارمنستان نوروز از این مکان دیدن کنید، فقط بـه خاطر تاریخی بودن ساختمان نیست. بلکه این صومعه بر روی یک صخره بر فراز یک تنگه عمیق در رودخانه قساغ واقع شده اسـت.

 

فضای دل‌انگیز این صومعه با معماری منحصر بـه فرد می تواند یک روز سفر شـما را بـه خود اختصاص دهد. ساختار گنبدی، با ضمیمه‌هاي‌ دو طبقه در تمامی زوایای بنا شباهت زیادی بـه معماری اروپایی دارد. اگر دریک روز آفتابی بـه این صومعه رفتید، می توانید از بلندترین کوه ارمنستان یعنی آراگاتس هم دیدن کنید کـه دراین حوالی قرار دارد.

 

بنای یادبود الفبا

شاید از اسم ان تعجب کنید! این جا یکی از عجیب‌ترین مکان‌هاي‌ گردشگری در ارمنستان اسـت کـه در جاده شمال ایروان در نزدیکی روستای ساغموساوان قرار دارد. دراین محل 39 حرف الفبای ارمنی بر روی سنگ‌هاي‌ غول‌پیکر حک و تزئین شده اسـت. تاریخ الفبای ارمنی بـه قرن پنجم میلادی برمی‌گردد کـه چیزهای جالبی برای تحسین دارد. در پشت حروف میتوانید مجسمه مسروپ ماشتوتس «سازنده این اثر» را مشاهده کنید کـه گویی در حال مراقبت از ساخته خود اسـت. این اثر درسال 2005 برای بزرگداشتن تولید الفبای ارمنی‌ها ساخته شد.

 

حرف آخر

در این جا بهترین مکان‌هاي‌ دیدن ارمنستان را بـه طور مختصر توضیح دادیم. اگر اهل هنر، معماری، تاریخ و طبیعت هستید، تور ارمنستان را بـه شـما پیشنهاد میدهیم. در مقایسه با تور شهر دبی شـما دراین سفر با گزینه‌هاي‌ تاریخی بیشتری مواجهه میشوید.  امیدواریم انچه گفته شد پاسخ کاملی برای سوالات شـما بوده باشد. برای رزرو تور هاي‌ ارمنستان و دیگر انواع تورهای خارجی بـه سایت آژانس مسافرتی الفبای سفر  www.alefbatour.com مراجعه کنید. الفبای سفر عرضه کننده انواع تور داخلی و خارجی اسـت. همچنین امکان رزرو بلیط هواپیما و هتل بـه صورت کاملا آنلاین از طریق سامانه الفبای سفر میسر اسـت.

منبع: الفبای سفر|www.alefbatour.com

جدیدترین مطالب سایت