بررسی کلی حضور موفق هیوندای‌ موتور در ایران

مجموعه : رپورتاژ آگهی
بررسی کلی حضور موفق هیوندای‌ موتور در ایران

هیوندای نامی است خطاب به گروهی از شرکت های مختلف که توسط چانگ جو-یانگ در سال 1946 در کره جنوبی تاسیس شد و تحت نام تجاري هيونداي فعالیت های بسیاری همچون خودروسازي، قطعات، استيل، راه آهن، گسترش تكنولوژي، تبليغات، الكترونيك، حمل و نقل، سرمايه گذاري، ساختمان سازي و هتل و اماكن اقامتي و همچنین بازاريابي ورزشی انجام می دهد.

 

حضور موفق هیوندای‌ موتور در ایران

مدیرعامل مجموعه در سال 1967 هیوندای موتور را بعنوان شاخه خودروسازی این گروه تاسیس نمود که آن را باید ورود گروه هیوندای به عرصه خودروسازی دانست. فعالیت اولیه شرکت با مونتاژ فورد کورتینا در خاک کره آغاز شد.

 

در ادامه و در راستای تلاش خودروسازی برای ساخت خودرویی مستقل، با مشارکت گروه ایتال دیزاین و میتسوبیشی، پونی در سال 1975 بعنوان اولین خودروی مستقل شرکت تولید شد که لقب پرفروش ترین خودروی تاریخ کره را با خود به همراه دارد.

 

خرید سهام کیاموتورز در سال 1997، جدایی بخش خودروسازی از مجموعه هیوندای در سال 2000 و فعالیت تحت عنوان هیوندای موتور گروپ با همراهی کیاموتورز، بخشی از اتفاقات تاثیرگذار تاریخ این شرکت بوده است.

 

از آن سالها و در پی تغییرات مدیریتی که از سال 1998 آغاز شده بود کیفیت و ظاهر خودروهای تولیدی شرکت به شدت بهبود یافت و این شرکت توانست تا حد چهارمین شرکت خودروسازی جهان با همراهی کیا موتورز و به تنهایی تا هشتمین خودروساز جهان رشد کند.

 

هیوندای موتور به تنهایی 50 درصد تولیدات بازار کره را به خود اختصاص داده و هم‌اکنون بزرگترین کارخانه یکپارچه و سایت مجتمع تولید خودروی جهان، با ظرفیت تولیدی معادل ۱٫۶ میلیون دستگاه در سال که در اولسان کره جنوبی واقع شده را در اختیار دارد. این شرکت با 238% رشد از سال 2002 تا 2008 یکی از برترین شرکت های خودروسازی جهان در رشد تولید محسوب می شود.

 

اما حضور رسمی هیوندای در ایران، از همکاری این شرکت با خودروسازان راین (زیرمجموعه های کرمان موتور) آغاز شد، بطوریکه تولید دوو در ایران به دلیل خرید سهام آن توسط آمریکا متوقف، و هیوندای جایگزین این شرکت شد.

 

هیوندای ورنا بعنوان اولین محصول این همکاری مشترک از سال 83 روی خط تولید خودروسازان راین رفت و تولید آن تا سال 1391 ادامه داشت. محصول دوم این همکاری آوانته بود که در سطح بالاتری نسبت به ورنا قرار داشت و یک سال پس از ورنا و در سال 84 روی خطوط تولید این شرکت ایرانی قرار گرفت. سال 91 عملا سال توقف همکاری های هیوندای با این خودروساز ایرانی و توقف تولید محصولات هیوندای در ایران بود.

 

علیرغم اینکه نمونه های صفر کیلومتر این خودروها در بازار وجود ندارد اما اگر علاقه مند به خرید آن باشید می توانید با مراجعه به سایت همراه مکانیک اطلاعات مناسبی در این زمینه کسب کنید.

 

موج دوم مونتاژ هیوندای در ایران به سال 95 باز می گردد، زمانیکه پس از تحریم ها و طی همان سال قراردادی بین هیوندای و کرمان موتور به منظور مونتاژ i20 و i10 در این شرکت منعقد و مونتاژ آن در خطوط این مجموعه آغاز شد.

 

در گام بعدی در شهریور 96 هیوندای اکسنت به جمع محصولات داخلی هیوندای در ایران اضافه گردید و خبرهایی نیز از مونتاژ توسان، النترا و سانتافه در ایام آتی به گوش می رسد.

 

هر چند این سه خودروی آخر هم اکنون نیز توسط کرمان موتور وارد شده و به فروش میرسند. مزیت خودروهای مونتاژی کرمان موتور را باید مونتاژ نسل جدید خودروها در این شرکت با قیمت پایین تر از نمونه های وارداتی دانست که یک سنت شکنی در زمینه مونتاژ خودروهای خارجی در ایران است. کیفیت خودروهای مونتاژی در حد مطلوبی قرار دارد و گستره بالای خدمات پس از فروش نیز مناسب گزارش می شود.

 

اما بخش عظیمی از خودروهای هیوندای بصورت وارداتی عرضه می شوند. شرکت آسان موتور از سال 85 بعنوان نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش هیوندای در ایران فعالیت می کند و در طول سال های مختلف توانسته رضایتمندی قابل قبولی در عرضه و خدمات پس از فروش هیوندای در ایران داشته باشد و رتبه سوم میزان رضایتمندی را داراست. اولین مجوز واردات برای این شرکت در سال 85 مربوط به پنج مدل آزرا، سوناتا، توسان، سانتافه و کوپه بود و در سال 88 جنسیس، ix5 و i30 نیز به سبد محصولات این شرکت افزوده شد.

 

در حال حاضر اکثر محصولات به روز هیوندای توسط این شرکت وارد و عرضه می شود، بطوریکه بررسی بازار گویای حضور خودروهای هیوندای سنتنیال، سانتافه، سوناتا هیبریدی، جنسیس، سوناتا، توسان، النترا، آزرا، i40، جنسیس کوپه، ولستر، i20، اکسنت، i10 و i30 بعنوان گستره وسیعی از انتخاب های متعدد در بازار کشور است.

 

اما این مدل ها در تیپ های مختلفی وارد ایران می شوند که تشخیص تفاوت قیمت به دلیل تفاوت در آپشن ها تنها از عده افراد خبره بر می آید. وبسایت شرکت همراه مکانیک لیستی کامل از تیپ های مختلف انواع مدل های هیوندای فراهم کرده است. برای آگاهی از قیمت محصولات هیوندای کافی است به آدرس hamrah-mechanic.com/carprice/hyundai/ مراجعه نمایید.

بررسی کلی حضور موفق هیوندای‌ موتور در ایران

نگاهی به آمار واردات خودروهای وارداتی، موضوع برتری جایگاه هیوندای در کشور را روشن تر می سازد. هیوندای رتبه نخست سهم بازار ایران را به خود اختصاص داده به طوریکه که 36 درصد سهم بازار ایران متعلق به این شرکت بوده و به همراه هموطن و شریکش کیا، 56 درصد بازار خودروهای وارداتی ایران را تصاحب نموده اند.

 

سه خودروی سانتافه، توسان و سوناتا بیشترین سهم واردات هیوندای را در اختیار دارند که در این میان سانتافه با اختلاف بسیار زیاد، 43 درصد واردات هیوندای به ایران و 12 درصد سهم کل خودروهای وارداتی را تشکیل داده و در رتبه اول قرار دارد.

 

اما در بازار جهانی وضعیت اندکی متفاوت است. رتبه یک تولیدات این خودروساز در سطح جهانی مربوط به الانترا، رتبه دوم توسان و رتبه سوم سوناتاست. این اختلاف با بازار ایران را باید در سلایق خریداران ایرانی و تمایل آنها به خودروهای شاسی بلند جستجو کرد.

 

اما در کل موفقیت هیوندای در ایران را متاثر از چندین عامل باید دانست. در حالت کلی نه تنها این شرکت بلکه عمده خودروسازان آسیایی و بخصوص کره ای بخش عظیمی از سهم بازار خود در ایران را مدیون تحریم های بین المللی علیه کشورمان هستند، به طوریکه در زمان غیبت برندهای بزرگ اروپایی و بخصوص قطع همکاری آنها با شرکت های داخلی توانستند حضور خود در بازار ایران را تثبیت کنند.

 

هر چند سیاست های داخلی آن سالها نیز ورود خودروهای کره‌ای را تسهیل می کرد. اما در رده شرکت های رقیب، این شرکت توانسته با سبدی از خودروهای متنوع و بروز در رده های قیمتی و کلاس های مختلف، و عدم تبعیض بازار ایران گستره ای از انتخاب های متعدد را پیش روی مشتریانش قرار دهد که رضایتمندی آنها را از این حیث با خود داشته و موفق عمل کرده است.

 

در سوی دیگر خدمات پس از فروش این شرکت نیز که توسط آسان موتور ارائه می گردد میزان رضایتمندی بالایی داشته و رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

 

آگهی رپورتاژ در تالاب

جدیدترین مطالب سایت