12 حقیقیت جالب در مورد آنتالیا ترکیه

مجموعه : رپورتاژ آگهی
12 حقیقیت جالب در مورد آنتالیا ترکیه

آنتالیا در جنوب غربی ترکیه و در ساحل دریای مدیترانه واقع شده است. این شهر با 657 کیلومتر خط ساحلی، بزرگترین شهر ترکیه در کنار دریای مدیترانه محسوب می شود. این شهر از شمال غربی با ازمیر و از شرق با مرسین همسایه است، شهر آنتالیا 700 کیلومتر با استانبول فاصله دارد. شما می توانید در عرض 8 ساعت با ماشین یا از طریق یک پرواز یک ساعته با هواپیما به آنجا برسید.

 

از قرن دوم قبل از میلاد، این شهر یک بندر مهم بوده است و امروزه یک شهر تفریحی در ترکیه است. این شهر که رتبه پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه را دارد به عنوان مروارید مدیترانه ای این کشور در نظر گرفته می شود، هر ساله با میزبانی بیش از 10 میلیون گردشگر از کشورهای مختلف جهان به یک کانون جذاب گردشگری تبدیل شده است.

 

آنتالیا دارای 2 هزار سال تاریخ است، که بازدیدکنندگان شهر می توانند طیف متنوعی از بناهای معماری دوره های مختلف و همچنین فرهنگ های مختلف، به عنوان مثال یونانی، رومی و بیزانسی را مشاهده کنند. آنتالیا به لطف موقعیت مکانی خود از چشم انداز ترکیبی دریا و کوه بهره می برد و آن را برای بازدیدکنندگانی که تور آنتالیا را تهیه کرده وبه این شهر زیبا سفر کرده اند، بسیار خاص می کند. در ادامه ی این مقاله ما شما را با حقایقی جالب در مورد شهر زیبای آنتالیا آشنا می کنیم، همراه ما باشید.

 

12 حقیقت جالب در مورد آنتالیا

آنتالیا به دلیل مناظر سرسبز و کوه ها و سواحل زیبایی که دارد بسیار معروف است، آنتالیا یکی از محبوب ترین و معروف ترین اقامتگاه های جهان است که هر ساله میلیون ها گردشگر تمایل دارند به اینجا بروند. ما لیستی از حقایق جالب در مورد این شهر آماده کرده ایم .

 

1.آنتالیا یک شهر ساحلی

آنتالیا در سواحل مدیترانه در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. آنتالیا با جمعیتی بالغ بر 1318826 نفر (تا سال 2022)، یکی از پرجمعیت ترین شهرهای ترکیه و بزرگترین شهر ترکیه در سواحل مدیترانه است. مردم اغلب از آن به عنوان دروازه ای به ریویرای ترکیه یاد می کنند. ریویرای ترکیه که ساحل فیروزه ای نیز نامیده می شود  از آنتالیا تا بدروم در امتداد سواحل جنوب غربی ترکیه امتدد دارد.

سواحل آنتالیا بسیار زیبا و چشم نواز است، شن های ماسه ای سفید، آبی نیلگون دریای مدیترانه شما را ساعت ها مجذوب خود می کند. شما می توانید روی سواحل زیبای آنتالیا دراز بکشید و از آفتاب آن نهایت لذت را ببرید.

 

2.نام اولیه ی شهر آنتالیای ترکیه

آتالوس پادشاه پرگامون، این شهر را در قرن 1 قبل از میلاد تأسیس کرد. زمانی که یک پایگاه دریایی برای استقرار ناوگان شگفت ‌انگیز کشتی‌ های خود تأسیس کرد.  او این شهر بندری را آتالیا نامید، او تا زمان مرگش در سال 133 قبل از میلاد بر آتالیا حکومت کرد. پس از مرگ او آتالیا و کل پادشاهی خود را به امپراتوری روم سپرد و حکومت روم باعث رشد آتالیا شد. در نهایت، این شهر به نام آدالیا و سپس به نام مدرن آنتالیا تبدیل شد.

 

3.آنتالیا یک شهر در یک شهر

در داخل آنتالیا شهری به نام کالیچی وجود دارد. کلمه ی چی به معنای درونی است و کله به معنای قلعه است. کالیچی دارای سازه هایی است که مربوط به دوران جمهوری روم، بیزانس، سلجوقی، عثمانی و مدرن ترکیه است. از نظر تاریخی، تمام این سازه ها و کل کالیچی در داخل دیوارهای آن محصور بود، اما امروز دیگر به این شکل نیست.

 

4.دروازه هادریان

یکی از معروف ترین سازه های داخل شهر کالیچی دروازه هادریان است. ترک ها دروازه هادریان را در سال 130 پس از میلاد برای بزرگداشت بازدید امپراتور روم هادریان از شهر ساختند.  کارگران این دروازه را به دیوار شهر اطراف ساختند و به دروازه اصلی شهر تبدیل شد. نام دیگر دروازه هاردیان سه دروازه یا دروازه سه گانه است. جدا از داشتن قدمت زیاد، افسانه های زیادی نیز درباره ی دروازه ی هاردیان وجود دارد. به عنوان مثال، سلطانه بلکیس و ملکه سبا  از این دروازه عبور کرده اند.

 

5.آکواریوم تونلی آنتالیا

آکواریوم آنتالیا یکی از جاذبه های گردشگری این شهر است و بزرگترین آکواریوم تونلی جهان را در خود جای داده است. طول این تونل 131 متر و عرض آن 3.5 متر است.  ظرفیت اصلی آکواریم تونلی آنتالیا 5 هزار تن آب است. آکواریوم آنتالیا دارای چهار منطقه موضوعی اقیانوس هند، دریای سرخ، اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام است و خانه 250 گونه مختلف از حیات دریایی است.

 

6.پارک های ملی در آنتالیا

آنتالیا به خاطر زیبایی های طبیعی اش مشهور است. این مکان دارای پنج پارک ملی است که از مناظر محلی و گیاهان و جانوران محافظت می کند.  این پنج پارک ملی عبارتند از: پارک ملی Üzümdere، پارک ملی کوه Gulluk، پارک ملی غار Altinbesik، پارک ملی ساحل Beydaglari و پارک ملی Köprülü Canyon است.

 

7.امپراتوری های آنتالیا

یونانیان آنتالیا را در قرن دوم قبل از میلاد تأسیس کردند، سپس رومیان بر شهر حکومت کردند و پس از آن سلطنت سلجوقیان و سپس امپراتوری عثمانی بر این شهر حکومت کرده است. پس از جنگ جهانی اول، ایتالیا برای مدت کوتاهی شهر را به مدت سه سال اشغال کرد، اما ترک ها شهر را در طول جنگ استقلال ترکیه بازپس گرفتند.

 

8.بخش قدیمی آنتالیا

بخش قدیمی شهر آنتالیا هزارتویی از خیابان ‌های سنگ‌ فرش شده و باریک است که خانه ‌های آن عمدتاً بازسازی‌ شده است. بازار های بخش قدیمی آنتالیا با ادویه‌ ها و سوغاتی ‌هایش، بارهای فراوان، هتل‌ های بوتیک و البته برخی از آثار تاریخی را در خود جای داده است.  قدم زدن در آن خیابان ها شما را به گذشته برمی گرداند، شهر قدیمی آنتالیا ممکن است به ظاهر به مرکز شهر آنتالیا چسبیده باشد. اما این بخش از شهر بسیار زنده و فوق ‌العاده مدرن است.

 

9.حیات وحش آنتالیا

هشت منطقه حفاظت شده حیات وحش در اطراف آنتالیا وجود دارد که برای حفاظت و پرورش حیات حیوانات و گیاهان وحشی تعیین شده است. آهو نماد شهر آنتالیا است، درختان باستانی سرو و ارس از نقاط دیدنی خود در میان کوه ها به خلیج آنتالیا مشرف هستند.

 

10.آب و هوا و طبیعت آنتالیا

آب و هوای آنتالیا مدیترانه ای است. آنتالیا از تابستان های گرم طولانی و زمستان معتدل بهره می برد. آنتالیا ترکیه با داشتن 300 روز آفتابی در سال، آب و هوای ایده آلی را برای تعطیلات ساحلی فراهم می کند. گرم ترین ماه های آنتالیا بین جولای و آگوست است. دما در این دوره می تواند تا 40 درجه سانتیگراد با میانگین دمای 30 درجه برسد. زمستان های آنتالیا نیز معتدل و مطبوع است و میانگین دمای آن بین 6 تا 16 درجه سانتیگراد است.

 

11.جامعه مهاجران در آنتالیا

آنتالیا یکی از شهرهای ترکیه برای مهاجران از سراسر جهان است. این شهر در رتبه سوم پس از استانبول و آنکارا در هر دو زمینه مهاجرت و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات قرار دارد.  تعداد ساکنان خارجی که به طور قانونی در آنتالیا زندگی می کنند بیش از 100 هزار نفر است. این استان خارجی ها را از بیش از 100 کشور جذب می کند. روسیه سال ها است که در رتبه ی اول و پس از آن ایرانی ها و آلمانی ها بالاترین رتبه ی مهاجران را دارند.

12 حقیقیت جالب در مورد آنتالیا ترکیه

12.زندگی در آنتالیا

آنتالیا ترکیه علاوه بر اینکه مقصد مناسبی برای تعطیلات و گشت و گذار است، برای زندگی و کار نیز مناسب است. بخش گردشگری توسعه یافته همچنان مشاغل مهمی را برای خارجی ها ارائه می دهد. لازم به ذکر است که آنتالیا با وجود وضعیت کووید، در سال 2021 میزبان بیش از 9 میلیون گردشگر بوده است. علاوه بر این، بخش سرمایه گذاری املاک و مستغلات به ایجاد شغل برای خارجی ها کمک کرد.  با توجه به جریان عظیم گردشگران، دو فرودگاه بین‌المللی در اینجا کار می‌کنند، زیرا یکی به سادگی زمان پذیرش همه مسافران را ندارد.

 

نتیجه گیری

آنتالیا یکی از پر جمعیت ترین شهرهای ترکیه و مقصد بسیار محبوب گردشگرانی است، که با تور خارجی به این شهر زیبا از سراسر جهان سفر می کنند. آنتالیا به زیبایی در خط ساحلی غربی مدیترانه پراکنده شده است و از این رو، مناظر دیدنی فوق العاده ای را ارائه می دهد. آنتالیا در قرون مختلف متعلق به رومی ها، یونانی ها و بیزانسی ها بوده است، از این رو بناهایی از دوره های تاریخی و فرهنگ های مختلف در این شهر وجود دارد.

 

هنگام پیاده روی در کوه های آنتالیا، چشم انداز زیبای شیب دار با جنگل های سرو و پوشش گیاهی وحشی را می بینید. که به آنتالیا نسیم با طراوت خاصی می بخشد. این شهر دارای بناهای تاریخی جذاب، پارک های ملی، سواحل زیبا، آب و هوایی مطبوع و دلپذیر است. آنتالیا ترکیه با سواحل زیبای خود جذاب ترین مرکز تفریحی تعطیلات است.

 

آنتالیا همچنین با کوه  ‌ها، جنگل ‌های سرو و پوشش گیاهی وحشی، به دلیل چشم‌اندازهای متنوع، برای پیاده ‌روی بسیار مناسب است. در ماه های تابستان در آنتالیا، دما تا 40 درجه سانتیگراد با میانگین دمای 30 درجه می رسد. زمستان های آنتالیا نیز معتدل و مطبوع است و میانگین دمای آن بین 6 تا 16 درجه سانتیگراد است. برای اطلاع از قیمیت تور استانبول ارزان به سایت تریپ (www.trip.ir) مراجعه کنید، و تورهای مسافرتی به ترکیه را به صورت آنلاین و بدون واسطه تهیه کنید.

 

منبع:تریپ|www.trip.ir

جدیدترین مطالب سایت