درباره کمد دیواری کلاسیک بیشتر بدانید

مجموعه : رپورتاژ آگهی
درباره کمد دیواری کلاسیک بیشتر بدانید

در اینکه هر خانه‌ای نیاز به کمد دیواری دارد، شکی نیست! اما اینکه سبک و مدل کمد دیواری چگونه باشد بحثی دیگر است. در طراحی کمدهای دیواری هم می‌توان از سبک سنتی و طراحی کلاسیک استفاده کرد، و هم از سبک جدید و طراحی مدرن.

 

اینکه کمد دیواری ما ویژگی‌های مدرن داشته باشد یا کلاسیک، موضوعی است که به سبک خانه و چیدمان وسایل و حتی اندازه خانه بستگی دارد. کمد دیواری کلاسیک مناسب خانه‌های بزرگ‌تر و دکوراسیون سنتی‌تر است.

 

درحالی که در فضاهای کوچک‌تر اغلاب از کمد دیواری های مدرن و ساده تر استفاده می شود. البته نوع دیگری از کمد دیواری با ویژگی های بین سبکی در سال های اخیر طرفدار پیدا کرده که بسیار زیبا و کاربر پسند است که با نام کمد دیواری نئوکلاسیک شناخته می شود که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت:

 

کمد دیواری کلاسیک

بطور کلی ویژگی‌های کمد دیواری سبک کلاسیک را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

به دلیل اینکه معمولاً به صورت سفارشی ساخته می‌شود فضای داخلی بیشتری دارد.

جنس بدنه و قفسه‌های آن محکم و باکیفیت تر از کمد دیواری های ام دی اف معمولی است.

معمولاً دستگیره، لولا و یراق‌ آلات باکیفیت تری در ساخت آن به کار می‌رود.

طراحی زیبایی دارند و رنگ آنها به سلیقه ی کارفرما انتخاب می شود.

درب های این نوع کمد دیواری به صورت سنتی باز می شود و به شکل ریلی و … ساخته نمی شود.

استفاده از منبت در طراحی کمد وکابینت چوبی کلاسیک امری مرسوم و روتین است.

 

اهمیت متریال مصرفی

کمد دیواری‌های قدیمی از چوب ساخته می‌شدند، اما اکنون به دلیل گرانی چوب و پیشرفت‌های بسیار در ساخت مشتقات چوب، از ام‌دی‌اف و مواد دیگر برای ساخت آنها استفاده می‌شود. به‌طور معمول فضای داخلی کمدهای کلاسیک از ام‌دی‌اف ساخته می‌شود. در بیشتر موارد درهای کمدها هم از همین جنس هستند و روی آنها با لایه‌ای از چوب طبیعی پوشیده، و سپس رنگ می‌شود.

 

کمد دیواری کلاسیک نیاز به دستگیره‌های زیبا و کلاسیک هم دارد تا طراحی آن کامل شود. انواع دستگیره‌های نقره‌ای، برنزی، مسی و شیشه‌ایِ مناسب برای کمدهای دیواری کلاسیک طراحی و ساخته شده است. شما می‌توانید با توجه به رنگ و طرح درهای کمد، و سلیقه خودتان بهترین آنها را انتخاب کنید.

 

ارتباط فضا با سبک کم دیواری

بهترین فضا برای ساخت کمد دیواری کلاسیک فضای جلوی یکی از دیوارهای اتاق است. بستگی به اندازه اتاق و طراحی کمد دیواری، عمق متفاوتی می‌توان برای آن در نظر گرفت، اما تورفتگی 60 تا 70 سانتی‌متری اندازه معمول آن است. پهنای 60 سانت هم اندازه مناسبی برای درهای کمد دیواری کلاسیک است.

اما همه خانه‌ها چهارگوش و منظم نیستند. بسیاری از خانه‌ها دیوار کج، فضایی سه‌کنج یا گوشه‌های نامتناسبی دارند. نجار ماهر از همین شکستگی‌ها هم برای طراحی کمد استفاده می‌کند تا علاوه بر اینکه فضایی برای قرار دادن وسایل در اختیار افراد خانه بگذارد، ناهماهنگی دیوار اتاق یا خانه را هم بپوشاند.

بعضی طراحان هم کمد دیواری کلاسیک را با میز آرایش ترکیب می‌کنند تا نیاز به فضای جداگانه‌ای برای قرار دادن آن در اتاق نباشد.

 

طراحی داخلی و اکسسوری کمد دیواری

طراحی اکسسوری داخل کمدهای کلاسیک از سبک مدرن گرفته شده، اما به روشی معمول در طراحی داخل کمدهای کلاسیک و قفسه‌بندی آنها تبدیل شده است. در اکسسوری داخل کمدهای کلاسیک از تقسیم‌بندی‌های مختلف برای طراحی فضای داخلی کمدها استفاده می‌شود. اکنون جای آویزان کردن لباس، قفسه‌های چیدن لباس، قفسه‌های مخصوص کفش، جوراب، روسری، کمربند، ساعت، عینک، و کشوهای کاربردیِ دیگر جزئی از طراحی داخلی کمدهای دیواری کلاسیک شده‌اند.

درباره کمد دیواری کلاسیک بیشتر بدانید

درهای کمد دیواری کلاسیک

درهای کمد دیواری کلاسیک دارای تزئینات مختلفی مانند منبت‌کاری و طرح‌های برجسته است. همچنین تاج بالای درها و پاخور پائین کمدها هم نشانگر کمدهای کلاسیک هستند. تمیز کردن درهای کمد دیواری کلاسیک به دلیل تزئینات مختلفی که دارند، نیازمند دقت بیشتری از کمد دیواری‌های مدرن هستند که هیچ‌گونه تزئیناتی ندارند. بر روی درهای کمد کلاسیک، در صورت تمایل، می‌توانید از آینه هم استفاده کنید تا فضای اتاق شما بزرگ‌تر و روشن‌تر جلوه کند.

 

رنگ کمد دیواری

هیچ محدودیتی در انتخاب رنگ کمد دیواری کلاسیک وجود ندارد و می‌توان رنگ درهای آن را با توجه به رنگ دکوراسیون خانه انتخاب کرد. پس اگر شما از طرفداران طبیعت و رنگ طبیعی چوب هستید، رنگ چوب و تم‌های روشن تا تیره قهوه‌ای برای شما مناسب‌تر است. اگر دوست دارید کمد شما به رنگ خنثی باشد، از رنگ سفید، کرم، بژ، و حتی خاکستری هم می‌توانید استفاده کنید.

 

تفاوت کمد دیواری کلاسیک با مدرن

کمد دیواری کلاسیک و مدرن در کاربرد تفاوتی با هم ندارند، اما در شیوه طراحی و اجرا با هم متفاوت هستند. برای مثال کمد دیواری کلاسیک معمولاً درب‌های بازشو و رو به بیرون دارند، اما درهای کمد دیواری مدرن غالباً به شکل ریلی و آینه خور طراحی می‌شوند. بدین ترتیب می‌توانند کشویی باشند، یا روبه‌بیرون باز شوند. این ویژگی کمدهای دیواری مدرن امکان استفاده از همه فضای اتاق را در اختیار افراد می‌گذارد. در اتاق‌هایی با کمد کلاسیک باید فاصله قرارگیری وسایل خانه دستِ‌کم به اندازه پهنای درهای کمد دیواری باشد. در اتاق‌های دارای کمد دیواری مدرن این فاصله کمتر شود.

بر روی درهای کمد دیواری کلاسیک تزئینات مختلفی مانند منبت‌کاری طراحی می‌شود، اما درهای کمد دیواری مدرن ساده و بدون آرایه‌های تزئینی است. در سبک کلاسیک بدلیل فرم پذیری بیشتر چوب نسبت به ام دی اف قابلیت استفاده از فضاهای پرت و بلا استفاده بیشتر است بنابر این ‌می‌توان فضاهای بی‌مصرف خانه، مانند زیر پله‌ها را هم تبدیل به فضایی ارزشمند و قابل استفاده مثل کمد دیواری نمود.

 

کلوزت روم چیست؟

اتاق کوچکی که دورتادور آن از قفسه‌های مختلف در اندازه‌ها و شکل‌های گوناگون و بدون در پوشیده شده و به اتاق لباس معروف است، از نمونه‌های کمد دیواری مدرن است. دستگیره‌های کمد دیواری کلاسیک هم نسبت به دستگیره‌های کمد دیواری مدرن دارای طراحی پیچیده‌تر است.

 

سخن پایانی

اگر با دید منصفانه به روند ساخت کمد دیواری ها سبک کلاسیک و چوبی در ایران نگاه کنیم، درمی‌یابیم کمد دیواری کلاسیک فعلی ترکیبی از طراحی سنتی و سبک مدرن است که با استفاده از چوب طبیعی و ام دی اف خام طراحی و تولید می شود. سفارشی سازی در انتخاب طرح، رنگ و مدل شاید باعث بالا رفتن هزینه شود اما تا حد زیادی به بالا رفتن کیفیت و ارائه ی محصولی لوکس و درجه 1 به مشتری کمک خواهد کرد.

جدیدترین مطالب سایت