انواع مدل های درب خودرو لوکس و لاکچری

مجموعه : رپورتاژ آگهی
انواع مدل های درب خودرو لوکس و لاکچری

 زمانی که صحبت از درب های خودرو می شود بسیاری از افراد توصیه می کنند که طراحی درب ها بسیار محدود می شود و مدل خاصی از روش های باز کردن درب خودرو وجود ندارد.

 

زمانی که صحبت از درب های خودرو می شود بسیاری از افراد توصیه می کنند که طراحی درب ها بسیار محدود می شود و مدل خاصی از روش های باز کردن درب خودرو وجود ندارد. اما باید بگوییم که این گونه نیست، بیشتر افرادی که به دنبال خودرو های سفارشی و لوکس هستند،می خواهند تمامی بخش های خودرو خاص باشد. به همین دلیل درب هایی را سفارش می دهند که از طراحی متفاوتی استفاده شده باشد.

 

انواع مدل های درب خودرو لوکس و لاکچری

وقتی به درب ماشین فکر می کنید، به احتمال زیاد این همان چیزی است که تصور می کنید. دارای لولاهایی است که آن را به چهارچوب درب جلو متصل می کند و به گونه ای باز می شود که درب به سمت جلوی خودرو باشد. آنها به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند، زیرا در هنگام رانندگی با سرعت بالا کمتر باز می شوند، زیرا مقاومت در برابر باد باعث بسته نگه داشتن در باد می شود.

 

با این حال، اگر وسیله نقلیه دیگری در هنگام باز بودن در بیش از حد نزدیک شود، درب می‌تواند تبدیل به یک دردسر شود. اگر خودرو در حال نزدیک شدن باشد، می‌توانید به زور در را ببندید و به احتمال زیاد هر کسی که این کار را بکند صدمه ببیند و اگر ماشین از پشت رد شود می تواند در را از لولا بکند.

 

درب سایبان

این درب عجیب از کابین هواپیماهای جنگنده جت الهام گرفته شده است.

 

پنجره های جانبی جلو و سقف در یک واحد ادغام شده اند. به جای درهای معمولی، کل این سایبان توسط یکی از چندین نقطه لولای احتمالی متصل می شود و به آن اجازه می دهد تا به صورت عمودی، به طرفین یا به سمت جلو حرکت کند.

 

درهای سایبان علاوه بر ظاهری زیبا، می توانند یک پنجره پیچیده برای دید بدون مانع داشته باشند. متأسفانه، آنها به عنوان یک مانع عمل می کنند و ممکن است ورود و خروج از آن دشوار باشد. فرار از خودروی واژگون شده تنها با از بین بردن سایبان ممکن است و در صورت خروج در هوای نامساعد یا از سیل آب راهی برای خشک نگه داشتن کابین وجود ندارد.

 

درب قیچی

انواع مدل های درب خودرو لوکس و لاکچری

این نوع درب که به دلیل استفاده در خودروهای لامبورگینی معروف شد، در ابتدا توسط مارچلا گاندینی در سال 1968 طراحی و توسط شرکت آلفارومئو مورد استفاده قرار گرفت. دارای یک لولا در جلوی قاب در است اما از یک مفصل قیچی در گوشه بالایی برای باز کردن عمودی درب به‌جای لولای افقی 90 تا 130 درجه استفاده می‌کند.

 

آنها بسیار ایمن تر هستند، زیرا یک در باز فضای بیشتری اشغال نمی کند. رانندگان می توانند در فضاهای تنگ تر پارک کنند و همچنان سوار یا از خودرو خارج شوند. اما دلیل اصلی درهای قیچی این است که راننده می تواند از ماشین در حال حرکت به بیرون خم شود و در هنگام دنده عقب رفتن بهتر ببیند پشت سر او چه چیزی وجود دارد. کیت های تبدیل  مانند درب RAPTOR بالا وجود دارد تا به خودروهای دارای درهای معمولی اجازه دهد به جای آن از درب های قیچی استفاده کنند.

 

متأسفانه، برخی از مسائل مانع از رایج شدن درب های قیچی می شود:

تولید لولاها گرانتر است و باعث می شود تولیدکنندگان تمایلی به استفاده از آنها نداشته باشند.

درب عمودی ممکن است سقف پارکینگ را خراش دهد یا هنگام سوار شدن و خارج شدن از ماشین، فاصله را کاهش دهد.

اگر وسیله نقلیه در تصادفات واژگون شود، فرار از اتومبیل تصادفی بسیار دشوارتر است و بنابراین از باز شدن درها جلوگیری می کند.

 

درب پروانه ای

درب پروانه ای که در گوشه جلویی بالای قاب در لولا شده است، این درب ها بیشتر از اینکه عمودی باشند گاهی مانند درب های قیچی عمل می کنند.

 

چرا که به جای باز شدن روی یک قوس کاملاً عمودی، لولا در را به سمت بیرون می‌کشد. در نتیجه، آنها همچنان به فاصله کمتری نسبت به درب های معمولی نیاز دارند و در عین حال دسترسی بهتری به داخل نسبت به درب قیچی دارند.

 

در حالی که این طرح عمدتاً در خودروهای با کارایی بالا یافت می‌شود، می‌توان این طرح را برای جایگزینی درب ‌های معمولی مانند درب‌های قیچی تطبیق داد. آنها از درب اتوماتیک استفاده می کنند که اجازه می دهد درب بدون کمک باز و بسته شود.

 

متأسفانه، این نوع از درب ها مانند دیگر درب های عمودی به موارد سقف بلندتر برای باز شدن مناسب در پارکینگ و افزایش دشواری فرار از ماشین واژگون شده مواجه هستند!

 

درب دو وجهی

یکی از جدیدترین انواع درب ها، درب های دو وجهی، مربوط به درب های قیچی و پروانه ای است اما به گونه ای لولایی هستند که هم به سمت بیرون و هم به سمت بالا با زاویه 90 درجه باز می شوند. آنها ورود و خروج را آسان می کنند، اما از مواد گران قیمتی ساخته شده اند که در صورت خراش عمیق ممکن است آسیب ببینند.

 

درب لولایی جلو

این طراحی دیوانه‌وار که در BMW Isetta 600 دیده می‌شود به این معنی بود که تمام جلوی خودرو روی یک لولا قرار دارد. در نتیجه، فرمان، داشبورد و جلو به بیرون و کمی به سمت بالا باز می‌شوند و به راننده و سرنشین اجازه می‌دهند از یک در وارد شوند.

ورود و خروج آن را بدون خطراتی که انواع دیگر درها با آن روبرو هستند آسان می کرد، اما در هنگام پارک کردن به فاصله بیشتری از جلو نیاز داشت.

 

درب بال شاهین

این نوع درب توسط DeLorean DMC-12 که در فرنچایز Back to the Future مورد استفاده قرار گرفت، نمادین ساخته شد. با این حال، آنها توسط کسی جز ژان بوگاتی در سال 1939 ساخته شدند.

 

لولاها در سقف خودرو قرار گرفته اند و به درها اجازه می دهند به بیرون و بالا قوس شوند. این اجازه می دهد تا با فاصله جانبی کمتری نسبت به درب های معمولی دسترسی داشته باشید.

 

انواع مدل های درب خودرو لوکس و لاکچری

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات طراحی ذاتی درهای بال مرغان در نهایت با عرضه مرسدس SLS حل شد که پیچ‌های انفجاری را به لولاها اضافه کرد تا در صورت واژگونی خودرو، امکان فرار فراهم شود. تنها عیب واقعی این است که طراحی درب با کانورتیبل ها سازگار نیست.

 

به عنوان یک نکته جالب، بوگاتی درها را بر اساس بال های مرغ دریایی طراحی کرد. یک اشاره ناخواسته به این الهام در کارتون MASK در دهه 1980 اتفاق افتاد، جایی که Chevy Camaro Z28 رهبر MASK با درهای بال مرغان اصلاح شد که به بال‌ها کشیده می‌شد و به خودرو با کد Thunderhawk اجازه پرواز می‌داد.

 

درب جیبی

این نوع درب کشویی که به ندرت در خودروها دیده می شود، بیشتر در وسایل نقلیه تحویلی مانند آنهایی که توسط اداره پست و موارد اضطراری استفاده می شوند یافت می شود. بسیار شبیه درهای کشویی در خانه‌های قدیمی، این درب‌ها به جای در بیرون، داخل یک حفره در وسیله نقلیه می‌ لغزند.

 

با وسایل نقلیه تحویل، معمولا به عقب می لغزد، اما در موارد نادری که در خودروها دیده می شود، معمولاً به جلو می لغزد. نمونه کمیاب و زیبای خودروی جیبی قیصر دارین 1954 است که تنها 435 دستگاه از آن ساخته شد.

 

درب LSD

یکی از انواع مختلف تم درب قیچی، این مدل درب ها هستند که طراحی پیچیده‌ای دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهد از خودرو فاصله بگیرند، سپس به سمت بالا بچرخند تا درب موازی با خودرو و عمود شود.

LSD Doors احتمالاً بزرگترین نام در صنعت در خودرو است. این درب‌های کمیاب دارای مکانیزمی هستند که به عقب برمی‌گردند، بسته شدن آنها را آسان می‌کند و دسترسی عالی به کابین را فراهم می‌کند. فنر گازی در را باز نگه می دارد.

 

متأسفانه، با وجود سه مکان مختلف که درها را می توان به خودرو چسباند، آنها همچنان از محدودیت های ترخیص عمودی درب در مکان هایی مانند پارکینگ رنج می برند. علاوه بر این، آنها در خطر آسیب درب دو وجهی ناشی از حاشیه های بلند سهیم هستند.

 

درب کشویی

این درب ها در وانت ها و سایر وسایل نقلیه بزرگ بسیار محبوب شده اند. درب روی مسیری نصب شده است که به آن اجازه می دهد از خودرو خارج شود و در امتداد کناری به عقب برگردد.

 

این بدان معناست که برای باز کردن به هیچ فاصله عمودی یا افقی نیاز ندارد، اگرچه آنها گرانتر از درهای معمولی هستند و تحمل کمتری دارند. اما اگر بچه های خردسال دارید، مزایای درهای کشویی در یک پارکینگ شلوغ را درک می کنید.

 

درب خودکشی

شاید یکی از بدنام ترین انواع طراحی درب خودرو، درب انتحاری، برای چندین دهه به دلیل شهرت بد آن اجتناب شود، اما بار دیگر در بین برخی از تولیدکنندگان محبوب شده است. این اصطلاح به دو نقص عمده طراحی اشاره دارد.

 

اولاً، لولای رو به عقب به این معنی است که یک درب که به درستی قفل نشده است می‌تواند با فشار باد هنگام حرکت خودرو باز شود. ثانیاً، در هنگام باز شدن در ترافیک، خطری مشابه با درهای معمولی دارد.

 

تمامی درب های تولید شده توسط ایرانخودرو از جمله درب آریسان ، درب ال90 ، درب 405  همگی از نوع درب معمولی و ساده میباشند .

جدیدترین مطالب سایت