درمان اختلالات خواب در سفر و تعطیلات

مجموعه : رپورتاژ آگهی
درمان اختلالات خواب در سفر و تعطیلات

درمان اختلالات خواب : ایام عید همراه با سفرهای نوروزی است؛ از جمله مهم ترین مشکلاتی که در هنگام سفر مسافران را با چالش روبرو می کند، خواب است. اختلال بی خوابی که در هنگام سفر به سراغ مسافران می آید دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد که یکی از آن ها تغییر مکان خواب است.

 

بیشتر اشخاص این عادت را دارند که تنها در تختخواب و یا رختخواب خود به خواب بروند، به همین دلیل در هنگام مسافرت نمی توانند به راحتی بخوابند؛ در حالی که برای لذت بردن از مسافرت و تفریح، ضروری است تا خواب کافی داشته باشیم.

 

اختلالات خواب در هنگام سفر با عنوان جت لگ شناخته می شوند و در این مقاله قصد داریم تا به مشکلاتی که در هنگام سفر برای خواب ایجاد می شوند و راه های درمان آن بپردازیم، لذا می توانید برای آگاهی بیشتر از این مسئله تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

جت لگ (پرواز زدگی) چیست؟

جت لگ یا پرواز زدگی اصطلاحاً به اختلال بی خوابی کوتاه مدت در هنگام سفر گفته می شود که پس از پروازهای طولانی و گذراندن چند منطقه زمانی ایجاد می شود. جت لگ معمولاً برای مشکلات بی خوابی که در تمام مسافرت ها می تواند رخ دهد به کار می رود و دلیل اصلی آن عادتی است که سیستم بدن انسان به ساعات خواب محل زندگی خود پیدا می کند. در این شرایط ناهماهنگی میان ساعت خواب محل مبداء و مقصد در مسافرت باعث می شود تا شخص دچار بی خوابی شده و نتواند به راحتی بخوابد و یا در صورت خوابیدن، خوابی عمیق و مناسب نداشته باشد.

 

علائم جت لگ

مهم ترین علائمی که می تواند ما را با اختلال جت لگ آشنا کند، بی خوابی در طول شب و یا خواب آلودگی بیش از حد همراه با خستگی در طول روز است. اختلال تمرکز و هوشیاری همراه با مشکلات گوارشی همچون یبوست و اسهال و تغییر حالات روحی و روانی از دیگر نشانه هایی است که در جت لگ دیده می شود که در بسیاری از موارد، شخص دلیل اصلی آن را نمی داند و به همین دلیل به دنبال درمان آن نیز نمی رود. هر یک از این علائم می تواند به تنهایی در هنگام سفر شخص وجود داشته باشد اما همراه بودن همگی این علائم با یکدیگر نشانه شرایط حادی است که نیاز به مشاوره و مشورت با پزشک را قبل از مسافرت ضروری می سازد.

درمان اختلالات خواب در سفر و تعطیلات

دلیل ایجاد اختلال بی خوابی

در هنگام مسافرت، از یک منطقه زمانی به منطقه زمانی دیگری می رویم که برای هماهنگ شدن با مکان جدید، بدن انسان نیاز دارد تا حداقل به مدت یک شبانه روز ریکاوری شود. اختلال بی خوابی در حالت معمولی، به مدت دو الی سه روز طول می کشد و پس از آن بدن به شرایط جدید عادت می کند؛ اما این شرایط می تواند تا مدت طولانی تری نیز ادامه داشته باشد. اختلال بی خوابی اغلب مشکل حادی محسوب نمی شود اما در صورت ادامه دار و همیشگی بودن، مشورت با یک پزشک را ضروری می سازد؛ زیرا نداشتن خواب کافی برای مدت زمان طولانی سلامت جسمی و روحی انسان را دچار آسیب می کند.

 

راه های پیشگیری و درمان اختلال بی خوابی

اگر شما نیز در هنگام مسافرت با مشکل بی خوابی مواجه هستید بهتر است هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید تا بتوانید از سفر خود در تعطیلات نوروزی استفاده مناسب را ببرید.

 

پیشگیری و درمان اختلال بی خوابی با چند روش ساده امکانپذیر است. در اولین گام بهتر است قبل از مسافرت به اندازه کافی استراحت نمایید تا در زمان سفر و تا زمانی که بدنتان بتواند با شرایط زمانی محل جدید هماهنگ شود، مشکلات زیادی را تجربه نکنید.

 

اگر زمان خواب و بیداری در محل مبداء و مقصد مسافرت شما بسیار زیاد است، مانند زمانی که مجبور به مسافرت در طول و عرض های جغرافیایی دور از هم هستید، بهتر است پیش از مسافرت و چند روز قبل از آن کمی برای خواب تمرین کنید. سعی کنید کمتر از نوشیدنی های کافئین دار همانند چای و قهوه که موجب بی خوابی می شوند استفاده کنید و به جای آن از آب بیشتری استفاده کنید. استفاده از داروهای تنظیم خواب نیز از دیگر روش هایی است که می تواند در هنگام مسافرت برای تنظیم ساعات خواب و بیداری به شخص کمک کند. همچنین می توان برای تسریع خواب و هماهنگ شدن با محیط، از وسایلی که قبل از خوابیدن مورد استفاده قرار می گیرد و موجب آرامش روح و روان قبل از خواب می شود، استفاده نمود که در ادامه این مقاله درباره آن بیشتر برایتان میگوییم.

 

راه های دستیابی به خوابی آرام

بی خوابی مشکلی است که در هر سنی می تواند وجود داشته باشد. دنیای جدید همراه با تکنولوژی، کم خوابی و بی خوابی را بیشتر از هر زمان دیگری برای بشر به وجود آورده است. بی خوابی مادر بسیاری از بیماری ها است؛ زیرا در هنگام خواب، بدن انسان زمان و فرصت مناسب و کافی برای استراحت و بازتوانی خود را پیدا می کند و در صورت عدم دست یابی به آن نمی تواند از سلامتی برخوردار باشد؛ به همین دلیل داشتن یک خواب آرام و کافی یک نیاز ضروری و لازم است که در همه جا و همه زمان ها وجود دارد.

 

از گذشته های دور تا به امروز برای خوابیدن از راه هایی استفاده می شده که مهم ترین آن خواندن قصه قبل از خواب بوده است. خاصیتی که در سرگرم شدن با داستان ها و قصه ها وجود دارد یکی از بهترین زمان ها برای شنیدن آن ها را در هنگام شب و قبل از خواب قرار داده است.

درمان اختلالات خواب در سفر و تعطیلات

قصه شب صوتی که با پیشرفت تکنولوژی بیشتر برای دنیای کودکان تعریف شده است، می تواند با خسته کردن ذهن، روشی برای رفع بی خوابی و تسریع در روند خواب در هنگام مسافرت باشد. دنیای کودکان بیش از هر دورانی با قصه و لالایی صوتی برای خواب آشنا است و این آشنایی از دوران کودکی می تواند یکی از رایج ترین مشکلات دنیای بزرگسالی را برطرف سازد. از طرف دیگر هنگام مسافرت بهترین زمانی است که می توان دنیای کودکانه خود را با شنیدن قصه های خواب آور صوتی تداعی نمود و از آن لذت برد.

 

انتخاب یک قصه خوب برای دستیابی به خوابی شیرین

زمانی که از قصه برای خوابیدن صحبت می شود، هرنوع قصه ای می تواند انتخاب ما باشد؛ اما بهترین انتخاب، قصه ای است که بتواند با آرام کردن روح و روان، خوابی دلنشین را به ما هدیه بدهد. قصه ای که کوتاه باشد و داستان پیچیده ای نداشته باشد تا ذهن را دچار درگیری و سردرگمی نکند، برای شنیدن یا خواندن در هنگام شب و به خواب رفتن، بسیار مناسب است.

 

قصه شب مانند یک آهنگ لالایی که برای کودکان نواخته می شود تا به خواب بروند، که البته می تواند یک موسیقی بی کلام آرام نیز داشته باشد. این موسیقی همراه با داستانی زیبا و کوتاه اگرچه در ظاهر برای کودکان است اما بی خوابی در بزرگترها را نیز می تواند تا حدودی درمان کند. قصه درمانی که امروزه یکی از روش های درمانی در علم پزشکی برای درمان بیماری ها محسوب می شود در جهت کارآمدی هر چه بیشتر قصه در دنیای بزرگترهاست.

 

کلام اخر اینکه اگرچه مشکل بی خوابی تنها به زمان مسافرت محدود نمی شود اما به دلیل آنکه در بیشتر اشخاص تنها در هنگام سفر رخ می دهد، می تواند تعطیلات و مسافرت آن ها را تحت الشعاع خود قرار دهد. از این رو اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید؛ بهتر است هرچه زودتر برای خاطره سازی و از دست ندادن یکی از بهترین زمان ها و به ویژه تعطیلات ، راه های ارائه شده در مقاله را امتحان کنید تا مسافرتی لذت بخش داشته باشید.

جدیدترین مطالب سایت