هوش مصنوعی در دوربین‌ های مداربسته

مجموعه : رپورتاژ آگهی
هوش مصنوعی در دوربین‌ های مداربسته

در این مقاله از کالا بست به بررسی هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته و اهمیت آن در دوربین های مداربسته تحت شبکه صحبت خواهیم کرد.

 

امروزه هوش مصنوعی یا artificial intelligence دنیا را متحول کرده است.اگر دستگاهی هوش مصنوعی داشته باشد، به این معناست که می‌تواند در موقعیت‌های متفاوت عملکرد ضروری و مناسب را فورا انجام دهد.

 

ابزارهای زیادی هستند که از تکنولوژی هوش مصنوعی برخوردار هستند. یکی از وسایلی که تازگی به هوش مصنوعی مجهز شده است، دوربین‌های مداربسته است.

 

به کارگیری این تکنولوژی موجب شده تا هیچ راهی برای سارقان باقی نماند. در این مقاله قصد داریم که به بررسی هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

دوربین‌های مداربسته آمیخته با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در دوربین‌ های مداربسته

دوربین‌ مداربسته کالا بست (kalabest.com) به دو نوع دوربین‌ مداربسته تحت شبکه و دوربین‌های مداربسته آنالوگ تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

نوع تحت شبکه دارای هوش مصنوعی است. این هوش مصنوعی موجب می‌شود که دوربین علاوه‌بر ثبت و ذخیره تصاویر، بتواند کارهای شگفت انگیزی را انجام دهد؛ برای مثال بتواند نوع خودرو، چهره افراد مختلف، تعداد افراد، پلاک خودرو و … را تشخیص دهد.

 

قابلیت‌ها و کارایی‌های هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته

 همانطور که گفته شد برخی از دوربین‌های مداربسته نسل جدید، دارای هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را برای دوربین‌های مداربسته پدید می‌آورد. از ویژگی‌های نوین در تکنولوژی هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته می‌توان موارد زیر را نام برد:

تشخیص چهره افراد

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دوربین‌ها، امکان تشخیص افراد است. در حقیقت هوش مصنوعی می‌تواند به طور دقیق قیافه افراد را تشخیص دهد. تا قبل از به کارگیری هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته، تنها تصویری کلی و ناواضح از چهره افراد ارائه می‌شد؛ اما به لطف وجود این هوش معرکه، امکان تشخیص و تصویرسازی دقیق چهره افراد همراه با جزئیات وجود دارد. این قابلیت انقدر قوی است که می‌تواند افراد را از نظر حرکات، اندازه قد و … بشناسد. همچنین این دستگاه قابلیت آن را دارند که با تطبیق دادن چهره‌ها به اتفاقات مشکوک و غیرعادی پی ببرد.

 

حفاظت و اطلاع رسانی به موقع

تا قبل از اختراع این تکنولوژی بی‌نظیر، صرفا تصاویر ساده‌ای ضبط و به مخاطب ارائه می‌شد؛ اما هوش مصنوعی اطلاعات فراتری را به شما می‌دهد؛ به‌طوری که می‌تواند از همه اشیا و هر گونه رفتار غیرعادی پرده نمایی کند.

 

افزایش کیفیت تصاویر

دوربین‌های مداربسته معمولی می‌توانند تنها تصاویر معمولی را با توجه به شرایط موجود مانند نور اطراف به شما ارائه دهند. به عبارت دیگر در صورت نور زیاد یا نور کم از وضوح تصاویر به شدت زیادی کاسته می‌شود. به‌طوری که امکان تشخیص درست را باقی نمی‌گذارد؛ اما هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته این مشکل را حل کرده است و چانچه نور در هر درجه‌ای باشد، خود دستگاه به تنظیم نور می‌پردازد و بهترین کیفیت ممکن را ارائه می‌کند.

 

تشخیص حرکات

علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته این امکان را می‌دهد تا شما بتوانید حرکات خودروها و افراد را زیر نظر بگیرید و نسبت به آن‌ها هوشیار شوید.

امکان مدیریت اطلاعات

دوربین مداربسته، دستگاهی است که هر لحظه باید اطلاعات و تصاویر زیادی دریافت کند؛ بنابراین امکان خطا در آن زیاد است. سیستم هوش مصنوعی در دوربین‌های امنیتی موجب شده است که حجم اطلاعات زیاد به طور مناسبی مدیریت شود و هیچگونه ایراد و تداخلی در تصاویر به وجود نیاید؛ به این ترتیب هیچ اتفاق و صحنه‌ای از دید هوش مصنوعی جا نخواهد افتاد.

 

خوبی‌ها و بدی‌های استفاده از هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته

این دستگاه‌ها مانند هر اتفاق دیگری یکسری مزایا و یکسری معایبی دارد. در پاراگراف‌های بعد قرار است آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهیم:

 

 مزایا

استفاده از هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته مزایای زیادی برای انسان و سازمان‌ها دارد. از این مزیا می‌توان آیتم‌های زیر را نام برد:

 

جلوگیری از انواع سرقت‌ها

هوش مصنوعی در این دوربین‌ها تا حد زیادی می‌تواند از عملکرد افراد سودجو و سارقین جلوگیری کند. در حقیقت این تکنولوژی با سرعت و دقت بالا به ضبط تصاویر می‌پردازد و هیچ چیز از دید او پنهان نمی‌ماند. امکانات بیشتر

دوربین‌های مداربسته معمولی نمی‌توانستند جزئیات اشیا را تشخیص دهند و تنها قادر به شناسایی اشیا بزرگ بودند؛ اما هوش مصنوعی این امکان را به دوربین‌های مداربسته می‌دهد تا بتوانند اشیای مختلف را بدون لمس کردن تشخیص دهند.

 

 دقت زیاد

هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته ویژگی‌هایی مانند تشخیص چهره، ردیابی حرکت و … دارد؛ به دلیل همین قابلیت‌ها می‌‌تواند با دقت بالا همه چیز را قبل از اینکه دیر شود، مورد بررسی قرار دهد.

 

 کاهش زحمت نیروی انسانی

 یکی دیگر از مزایای منحصر به فرد این سیستم‌های پیشرفته، راحت کردن انسان‌ها از نگهبانی دادن است. تا قبل از این نگهبانان باید ساعت‌های زیادی را به اطراف چشم می‌دوختند تا موارد مشکوک را شناسایی کنند. به هر حال انسان رباط نیست که بتواند برای ساعت‌ها چشم از یک جایی برندارد! با وجود هوش مصنوعی این مشکل برطرف شد؛ به‌طوری که امروزه دوربین‌های مداربسته می‌توانند در تمام ساعات شبانه روز بدون خستگی به حفاظت از اماکن بپردازند.

 

معایب

طبیعتا استفاده از هر تکنولوژی، علاوه بر مزایا ممکن است معایبی نیز داشته باشد که قرار است آن‌ها را شرح دهیم:

 

عدم حفظ حریم شخصی

هوش مصنوعی می‌‌تواند از از اماکن خصوصی نیز تصویر برداری کند. این قابلیت موجب نگرانی بعضی از افراد شده است؛ چراکه این قضیه باعث می‌شود شما به حریم شخصی افراد نیز دست یابید که این مسئله کاملاً غیر اخلاقی است!

 

نصب و نگهداری با هزینه زیاد

بدیهی است که دوربین‌های مداربسته دارای هوش مصنوعی، نسبت به دیگر دوربین‌های مداربسته یا دوربین‌های مداربسته آنالوگ، گران قیمت‌تر باشند؛ در نتیجه نصب و نگهداری از آن‌ها نیز نیازمند هزینه بیشتری است. در کل اگر قرار است هوش مصنوعی از یک مکان با وسایل ارزشمند محافظت ‌کند، پرداخت هزینه‌های مربوط به نصب و نگهداری به خسارت‌های مالی ناشی از دزدی‌های فیزیکی می‌ارزد.

 

مشکلات و ایرادها

ممکن است دوربین‌های مداربسته مجهز به هوش مصنوعی نیز دچار ایرادات فنی شوند. برطرف کردن مشکل این دستگاه‌ها کار هرکسی نیست و حتماً باید از متخصصان کاربلد برای حل چالش‌های فنی آن‌ها کمک بگیرید که آن هم هزینه و دردسر‌های خودش را دارد.

 

گرفتن جای نیروی انسانی

درست است که سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی، تاحدی کار انسان‌ها راحت کرده است؛ اما متاسفانه هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته جای نیروی انسانی را گرفته است و نان بعضی از افراد را کساد کرده است. به عبارت دیگر مسئولین سازمان‌ها برای حفاظت از از اماکن دیگر نیازی به استخدام نگهبان ندارند!

 

در دنیای پیشرفته و مدرن امروز وجود هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته، یک انقلاب عظیم در امنیت و رفاه اجتماعی پدید آورده است. در واقع وجود این هوش مصنوعی در دوربین‌ها نیازمند هزینه و تخصص زیادی است. به نظر می‌رسد که مزایای آن بر معایب بچربد! چراکه در نبود یک دوربین مداربسته باکیفیت، امکان احتمال دزدی‌ها و کلاهبرداری‌ها افزایش می‌یابد.

 

برخی از سوالات متداول

آیا امکان پیدا کردن اشیا گم شده از طریق دوربین‌های مداربسته با هوش مصنوعی وجود دارد؟

بله؛ شما می‌توانید با کمک هوش مصنوعی حتی اشیا گم شده را هم بیابید.

 

قابلیت شمارش تعداد افراد در هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته چگونه است؟

این سیتم باورنکردنی می‌تواند تعداد افراد ورودی و خروجی را نیز بشمارد.

 

یکی از شرکت‌های مناسب برای خرید دوربین‌های مداربسته مجهز به هوش مصنوعی کدام است؟

شرکت هایک ویژن یکی از شرکت‌های مطرح برای خرید دوربین مداربسته مجهز به هوش مصنوعی است.

جدیدترین مطالب سایت